• AnnaStinaGran

Orkar vi med ett andra barn?

Jag och min sambo har i över ett års tid vridit och vänt på frågan om huruvida vi ska skaffa ett syskon till vår 3,5 åring. Jag fyller 37, och han 36 nästa år och vi känner båda att det är sista rycket innan det är för sent. 

I hjärtat vill vi båda ha ett barn till. Jag har allt mer börjat längta efter en bebis och har en stark oro för att ångra mig om vi inte försöker. 

Problemet är framför att min, men även min sambos hälsa. Jag har nyligen varit sjukskriven för utmattning - något jag tyvärr kämpat med i flera års tid. Jag har nyligen bytt både bransch och jobb och upplever därför att jobbet tar väldigt mycket energi. Jag klarar knappt av att jobba med ett barn utan att gå sönder. Min sambo har också ett krävande jobb som också tar mycket på krafterna. 

Fram till att vår 3,5 åring fyllde 2 var vi helt säkra på att vi absolut inte ville ha ett syskon. Vår energi räckte helt enkelt inte till och vardagen har i perioder varit väldigt tuff. Min känsla är att vi är betydligt mer slitna och i större behov av återhämtning än de flesta andra småbarnsföräldrar vi känner. Vi orkar sällan med aktiviteter på helgerna och alla semestrar sedan vår son föddes har spenderats hemma pga att vi varit helt utmattade.   

Min största rädsla med att skaffa ett till barn är att inte klara av det energimässigt. Att det ska bli för tufft och att jag ska bli sjukskriven igen - vilket känns ganska troligt. Min sambo är också orolig för sin ork. Men i hjärtat längtar vi som sagt efter en bebis och vi behöver verkligen ta ett beslut nu. Men vi kan verkligen inte bestämma oss!

Hur tänker/tänkte ni andra småbarnsföräldrar? Hur kände ni inför att skaffa syskon? Hur väl orkar ni med era barn?

• Svar på tråden Orkar vi med ett andra barn?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-11-12 09:02:48 följande:
    Det har man inte råd med
    Det beror helt på vad man tjänar och vilka krav man har på bostad mm. Varken jag eller min man har jobbat heltid sedan första barnet föddes (är tonåring nu). Då hade vi svensk medellön, idag strax över. 
  • Anotherone
    Anonym (Polly) skrev 2024-11-12 12:02:08 följande:
    Det beror helt på vad man tjänar och vilka krav man har på bostad mm. Varken jag eller min man har jobbat heltid sedan första barnet föddes (är tonåring nu). Då hade vi svensk medellön, idag strax över. 
    Vi är inte heller några höginkomsttagare, båda ligger nästan exakt på svensk median, offentlig sektor. Men allt beror på vad man prioriterar. 
  • Anonym (S)

Tycker du har svarat på frågan själv. Ni orkar ju inte med ett barn så hur skulle ni orka med två?! Man får inte mer ork bara för att man får ett till barn.

• AnnaStinaGran

Tack för alla era svar! Känns väldigt skönt att höra era reaktioner, är så lätt att fastna i sitt eget huvud och tappa perspektivet. Blev först väldigt ledsen när jag läste att ingen av er ställde er positiv till att vi skulle skaffa ett till barn, men sedan kändes det ganska rimligt. Jag vet ju att ni troligen har rätt, även om hjärtat vill något annat. 

Något jag funderar över är vart jag ska göra av min starka barnlängtan om vi nu beslutar oss för att avstå. Kommer jag att sörja resten av livet, eller går det att "komma över"? Vad säger ni andra som avstått från att skaffa syskon av olika anledningar? Hur har ni hanterat längtan efter fler barn?

Tack igen!

• AnnaStinaGran
    Räkan77 skrev 2024-11-12 08:38:09 följande:

Låter inte som att det skulle funka i er nuvarande situation. Skulle du och/eller din sambo vara beredda på att gå ner i lön för ett jobb som är mindre pressat, kanske jobba halvtid under småbarnsåren. Skulle det vara värt att gå ner i lön så pass mycket för att få ett till barn?

Ja absolut, det är vi beredda på. Eller, det räknar vi med att få göra i så fall. Bor ganska billigt, om än smått, så pengamässigt skulle vi nog klara av det.
  • AnnaStinaGran
    Aliona skrev 2024-11-11 20:05:41 följande:

Jag känner så mycket igen mig i vad du skriver! Fick barn sent, när jag redan kämpade med en utmattningsdepression och internationell flytt och nytt jobb. Det var en enorm ansträngning att komma igenom bebistiden. Även småbarnsåren så klart, men tyckte ändå att fick vi bara sova på nätterna så var det okej. Vi var helt inställda på att skaffa två barn, men vi drog i nödbromsen och stannade vid ett. Vi hade inte orkat. Eller det hade vi kanske, men det skulle ha kostat för mycket. Jag är säker på att båda vår hälsa och vår relation inte skulle pallat med en omgång till av graviditet, födsel och bebistid. Även om det så klart ibland känns ett sting i hjärtat så är jag så ofantligt glad att vi prioriterade oss tre. Vi mår nu bra alla tre, är harmoniska och lyckliga och har all tid i världen för oss själva, varandra och vårt barn. 

Sen vet man ju aldrig heller. Det är redan svårt med ett litet barn, och det kan dessutom bli ett sjukt barn, barn med särskillda behov eller bara extra allt, och det måste man ju också orka med. 

Tack för att du delar! Hur lätt eller svårt var det för er att ta beslutet?  
  • AnnaStinaGran
    Fjäril kär skrev 2024-11-11 20:23:54 följande:

Jag hade avstått barn i er sits. Ni satsar inte bara er hälsa utan även ert barns hälsa och även ert förhållande.  Risken är stor att ni inte bara tar slut mentalt utan att ni också riskerar att separera för att förhållandet inte klarar påfrestningarna av ett barn till. Och hur ska ni orka deala med DET om det går så långt? 
    Ett barn i sig är tufft men två barn är dubbelt så jobbigt och skulle ni orka med ett kolikbarn, ett barn med särskilda behov eller bara ett krävande barn? 

Du har helt rätt i det. Vi funderar mycket i liknande banor och är såklart oroliga för att relationen inte skulle hålla och att vi i värsta fall får ett barn med särskilda behov. 
  • AnnaStinaGran
    Anotherone skrev 2024-11-12 07:56:23 följande:

Vi var litegrann i samma sits när vår äldsta son var liten.
    Vi trodde nog att vi skulle ha två barn med 2-3 år mellanrum men insåg ganska snart att det kommer inte att vara vår väg. Inga diagnoser kring utmattning eller så, men vi kände ändå våra begränsningar och respekterade dem. Att det kommer inte bli bra om vi kör på som alla andra nu "bara för att".

Min man jobbar skift så det är nätter och helger som han är borta = jag har det fulla ansvaret och det blir noll återhämtning för mig. Vi har båda behov av "tid ifrån" som vi brukar säga. När man känner att man behöver en paus så kan man ge den andre det, så länge man har ett barn. Har man fler så blir det ju antingen att en får ta båda/alla eller så får man ta varsin. Och vi kände oss själva och varandra så pass bra att vi tänkte att nej, det går inte.

Så plan A var att vänta tills barnet började i förskoleklass för då tänkte i alla fall jag att då blir det lite som med första barnet. Ingen stress med korta dagar på förskola där man tvingas bryta mitt i en amning för att rusa iväg eller så utan då är ju stora barnet liksom där.

Men det var jätteskönt att ha ett barn. En av oss var i princip alltid fri att leka med honom, pyssla osv medan den andre lagade mat eller vad som nu behövde göras. Han kunde alltid ta hem kompisar om han ville, och även ta med någon om vi skulle iväg på museum eller till biblioteket. Tid har vi kunnat ge honom massor och i backspegeln känns det så bra. Det ångrar vi inte. Vi såg till att ha tät kontakt med kusinerna som han har för de är i ungefär samma ålder, om det nu skulle bli så att han inte fick några syskon. 

Sen kom vi till att han blev 5-6-7 år och det var liksom dags kände jag men min man var inte alls sugen. Så där och då blev beslutet att inte skaffa några fler barn. Det sved något otroligt i mitt hjärta eftersom jag verkligen längtade, samtidigt kan man inte tvinga någon.

Dock ändrade han sig ytterligare några år senare så idag har vi två barn med drygt 11 år emellan. Nu var vi yngre så vi hade den tiden, vi kunde verkligen dra ut på det. Jag var i er ålder när den yngsta kom. 

Men hade det inte funkat eller tiden hade dragit iväg ytterligare så hade det fått bli så. Det blir lite som det blir. Är situationen som den är för er där ni redan har farhågor kring utmattning och ork så kanske det inte vore rätt vare sig mot er eller det barn ni redan har. Om ni inte har ett stort och nära nätverk som känner till hur ni har det och kan rycka in. 

Tack för att du delar! Fint att höra er berättelse och att beslutet att skaffa ett andra barn fick mogna fram under många år. Ni hade ju åldern på er sida också :) 
  • Anotherone
    AnnaStinaGran skrev 2024-11-13 12:45:22 följande:
    Tack för att du delar! Fint att höra er berättelse och att beslutet att skaffa ett andra barn fick mogna fram under många år. Ni hade ju åldern på er sida också :) 
    Tack själv!
    Och det var verkligen så, det mognade fram. 
    Nu är det som det är och jag skulle aldrig önska bort vår yngsta eller att jag ångrar mig. Men jag hade kanske inte rekommenderat någon annan att medvetet planera för två barn med 11 års mellanrum

Jag läste det du skrev om barnlängtan också och det är en jättetuff situation. Jag levde också i den i några år där jag och maken inte var ense om saken. Och jag trodde att jag höll på att bli knäpp, det kändes som ett kompakt mörker i perioder och jag såg mig själv som att om jag levt på 30-40-talet hade man talat om mig som hon som hade svaga nerver. Som gick runt och mådde som en kasse skridskor fastän ingen förstod varför. Typ. 
    Samtidigt är jag väldigt pragmatiskt lagd. Jag hade ett antal fakta framför mig och jag hade som sagt redan ett barn. Han finns och han är inte "bara ett" barn utan han var vårt barn. Verkligen inte "bara". Så jag gick i samtalsterapi ett par gånger för att få ur mig sånt som kändes helt stört att säga öppet och det var skönt. 

Sen lättade det faktiskt lite också vartefter tiden gick. Där tror jag många kvinnor hamnar oavsett man vill ha fler barn eller inte att tiden faktiskt håller på att rinna ut. Det är ett kapitel i en bok, man vänder blad och sen är den tiden förbi. Det kommer inte att vara fysiskt möjligt längre. När man sen landat i det så kan man släppa det. 

Men ta stöd om du/ni behöver. En skillnad som jag tänker är till din fördel är att det här är mer av ett gemensamt beslut för bådas bästa. I mitt fall så hade jag en stor stoppkloss i vägen (upplevde jag) och det var min man. Min bästa bästa partner och vän. Jag ville verkligen inte börja känna bitterhet mot honom som "vägrade ge mig det jag helst av allt ville ha" när han egentligen inte gjorde mer än att ta ansvar för hur många barn han ville bli förälder till. Vilket är hans fulla rätt. Men den biten bearbetade jag också med stöd. 
  • Aliona
    AnnaStinaGran skrev 2024-11-13 12:39:53 följande:
    Tack för att du delar! Hur lätt eller svårt var det för er att ta beslutet?  
    Det var inte så svårt att komma till beslutet, men lite svårare att landa och komma till accepterans. Vi var ju så slitna båda två, och eftersom vi var äldre, 39 resp 40 år när sonen föddes, så behövde vi ge oss på att bli gravida nästan omdelbart och det var helt uteslutet. Hade vi varit yngre så hade vi kunnat dra på det längre och då hade vi nog varit mer veliga. Kanske gått och tänkt att det skulle bli senare. Jag kände ledsamhet ett tag när jag tänkte på det och det kan fortfarande komma som ett sting i hjärtat, men sen ser jag på min lilla familj och känner mig så tacksam över hur bra och fint vi har det, bara vi tre. 
  • Anonym (Medelålders)

Vi är äldre än vad ni är och har två små barn. När andra barnet kom försvann all egen tid. Med ett barn och två vuxna gick det alltid att dela ansvaret. Det gick att göra olika egna saker när den andra föräldern tog hand om barnet. Med två småbarn blev det svårare.

Nu är yngsta barnet 2,5 år och det börjar bli enklare. Barnen leker mer tillsammans och det är lättare att vara med båda barnen samtidigt.

Jag har svårt att ge något enkelt råd men skulle inte vilja vara utan minstingen. Nu har vi blivit en komplett familj och några fler barn har vi inga planer på.

• Räkan77
    AnnaStinaGran skrev 2024-11-13 12:37:44 följande:
    Ja absolut, det är vi beredda på. Eller, det räknar vi med att få göra i så fall. Bor ganska billigt, om än smått, så pengamässigt skulle vi nog klara av det.
    Är ett alternativ att göra denna förändring så fort som möjligt och sen utvärdera efter ett halvår. Då kanske ni har en tydligare bild av om ni skulle orka med ett till barn.

Sen finns det ju alla möjligheter att få rå om ett barn, till exempel genom att vara kontakt ellwr avlastningsfamilj. Då gör man en en jätteviktig skillnad för ett barn och dess familj. 
  • MammaTillDansband
    AnnaStinaGran skrev 2024-11-11 19:52:27 följande:
    Orkar vi med ett andra barn?

Problemet är framför att min, men även min sambos hälsa. Jag har nyligen varit sjukskriven för utmattning - något jag tyvärr kämpat med i flera års tid. Jag har nyligen bytt både bransch och jobb och upplever därför att jobbet tar väldigt mycket energi. Jag klarar knappt av att jobba med ett barn utan att gå sönder. Min sambo har också ett krävande jobb som också tar mycket på krafterna. 

När jag läser trådstarten framstår det här som huvudproblemet. Ni mår inte bra, varken du eller din sambo. Något måste förändras för att ni ska hålla, för att ni ska kunna ge ert barn allt det där jag tror att ni vill. Och ni har er son, underbart, men era jobb är inte speciellt underbara, vad det verkar. Om era jobb tar så mycket energi och har skickat in dig i utmattning - där är det läge att växla ner ett par pinnhål. Jobba deltid, båda två kan minska er ordinarie arbetstid med 25%, det är en laglig rättighet fram tills er son är 8 år (12 i vissa kollektivavtal). Om det inte är möjligt av någon anledning, fundera allvarligt på att byta jobb till något mindre krävande. Hälsan måste komma först!

Sen, när ni har fixat så ni mår bättre, så ni orkar leva och inte bara jobba - kan ni börja fundera över ytterligare ett barn, om ni vill. 

Själv har jag flera barn, det räcker till ett dansband, brukar jag säga. Och både jag och min man kände oss färdiga med barn efter vi fått vår yngsta. Vi är nöjda. Ingen längtan som ligger och skaver.

Om någon har en stark längtan i sitt liv; efter ett barn till, efter att bo någon annanstans, starta eget företag eller vad som helst - då tror jag att den människan mår bäst av att försöka följa sin längtan, inte trycka bort den med rationella argument. "Vi får köpa större bostad med ett barn till, det går inte! - Flytta till Norrland, nej, där känner vi ju ingen! - Starta eget, inte kan väl jag...?!". 

Och ärligt talat, ett barn är sjukt mycket svårare än två, tre eller fyra. Den besvärligaste biten har ni klarat av redan.

Lycka till Hjärta !
  • Anonym (Sladdisbak)

Vi är 38 och 36, har en 12-åring och en 9-åring. Vi har funderat av och till i många år, ibland har bebislängtan varit stor för att sedan ge med sig och så har det känts bra med två lite äldre barn och det ganska så sköna liv vi lever nu. Men sedan har hjärtat börja ropa efter ett sista barn igen, den längtan har aldrig helt försvunnit. Vi har tolkat den längtan och känslan som att vi inte är klara, så nu satsar vi stenhårt och hoppas att vi har vår sladdis snart. Fick missfall ganska nyligen (väldigt tidigt) och kände då att det kommer bli rätt för oss med ett tredje sista barn.

De flesta av mina vänner och bekanta som gjort denna resa en sista gång har beskrivit sin sladdis som grädden på moset, bästa lilla pusselbiten, likväl som jag har en vän som sagt att den är jobbigare i och med att dom varit äldre och känt sig mer slitna. 

Vi befinner oss inte i exakt er situation med utmattning och trötthet, så orken är jag inte orolig över, inte heller över att vi inte ska hinna med de andra barnen eller så. Dom skulle älska att få ett syskon, dom har tjatat 😆 Jag oroar mig mer över att jag vet att jag inte kommer få lika mkt tid över för mig själv 😂 och praktiska saker som plats, mindre pengar in osv. Men det löser sig. 

Hoppas ni landar i det som känns bäst för er. Oavsett vad är det skönt att känna att man vet. 

• Lönnsirap

Ett barn förtjänar goda förutsättningar där de vuxna verkligen vill och planerar för att lösa situationen.

Så jag ställer mig helt bakom förslaget att helt enkelt faktiskt lyssna på de praktiska detaljerna i ert liv och inte på känslan att ett till barn faktiskt vore något. 

Om ni piggnar till och verkligen uppskattar familjelivet kan ni gott vänta tills dess. Är ni oerhört sugna om några år, kan ni ju åter fundera över förutsättningarna.

• Anonym (Anonym1)

Listan med "skaffa inte" har du själv listat upp här och den är låååång. 
    Listan med "skaffa" består av att du ngnstans i hjärtat längtar efter bebis. 

Du har låst dig vid tanken på 2 barn, villig att riskera din och din sambos hälsa, jobb, relationen mm. Ni funderar på att sätta ett liv till på jorden när ni knappt orkar med de ni har och då låter det som ni tänker 18mån framåt, inte 18 år. Det är en inte en bebis till du/ni ska orka, det är ett (minst) 2 decennier långt åtagande. Orkar du 10 tonår, orkar du om ett eller båda barn får problem med skola, orkar du 4 kvällar med fritidsaktiviteter och skjutsande mm i 15 år, orkar du va gravid i 9mån med en 4 åring osv osv.. 

Tror du har svaret själv, släpp den svenska "normen" om 2 barn och se till att må bra och ha ett fint liv med barnet ni har

• Anonym (Göran)

Att ångra ett barn till är värre än att ångra att man inte fick ett barn nr 2. 

med tanke på tveksamhet så lägg ner planerna på ett barn till..

Svar på tråden Orkar vi med ett andra barn?