Anonym (CM) skrev 2024-12-14 01:14:14 följande:
Intelligent skrivet men du missar själva kärnan i mitt resonemang.
Du skriver att känslor kan vara opålitliga. Så du anser alltså att känslorna har en egen agenda? Detta ställer jag mig frågande till.
Om det nu skulle vara så att våra känslor var ute för att lura oss, i vilket syfte?
Det känsloliv vi har är ju produkten av våra tidigare erfarenheter, därför skiljer de sig mellan individer. Man kan inte säga att någon är mer känslodriven än den andra det handlar mer om hur man hanterar sina känslor och på situationen.
Med ditt resonemang skulle man alltså inte agera på stora känslor som förälskelser eftersom de en dag kommer att blekna. Då frågar jag dig hur ska vi då kunna hitta en partner om vi inte ger oss hän?
I TS fall ser jag ingen fara med att gå in i känslan. Det är större fara med att aldrig öppna upp sig och ge sig hän.
Naturligtvis bör man vara på sin vakt använda sunt förnuft i hur man interagerar med andra, och visst kommer man att behöva hantera besvikelser men detta är en del av livet.
I motsats till dig tror jag inte alls att det är de stora känslorna som driver oss i armarna på narcissister och psykopater. Det är låg självkänsla som står för detta.
Känslor är kemiska processer i vår hjärna. De har ingen agenda. De kommer fram när vi hamnar i olika situationer i livet beroende på vad vi har för biologiskt arv, påverkan av saker när vi är i livmodern, vår uppväxt och erfarenheter.
Att vara känslodriven betyder dels att man är mer benägen att agera på känslor och dels att man är mindre benägen att agera av rationella skäl. Dvs man är sämre på att hantera känslor och väga in vad ett agerande på känslor kan leda till.
Givetvis ska man agera på känslor i rätt situationer. Men därför behöver man även väga in det rationella i sitt beslut att agera. Är jag eller den jag fallit för i en relation redan? Är jag själv benägen att falla för personer för att några år senare falla för någon ny? Faller jag för personer som inte är bra för mig? Osv.
Du skriver:
"I TS fall ser jag ingen fara med att gå in i känslan. Det är större fara med att aldrig öppna upp sig och ge sig hän."
Det är ett svartvitt resonemang då det finns många mellanting. Sen handlar det jag skriver inte om TS specifik då jag inte känner henne eller hennes förälskelse utan mer generellt om att agera på känslor.