• Anonym (46-årig kvinna)

Jag är helt golvad av känslor - kär på riktigt!

Jag är helt förvånad över mina känslor som jag känner just nu. För ca 1.5 vecka sedan skrev jag ett privat DM till en kille jag sett på Threads. Han hade liknande värderingar som mig gällande förhållande mm. Han la ut klipp där han spelade gitarr och sjöng (vilket han gör riktigt bra). Han såg dessutom bra ut. Han gillade mina bilder så jag misstänkte att han var lite intresserad. Jag kände att jösses, vilken man, han hade varit något att lära känna bättre. Jag tog mod till mig och skrev ett hyfsat långt dm. Han svarade, han ville gärna ha kontakt och vi skrev ganska intensivt under fyra dagars tid. Sedan bestämde vi träff och kärleken slog ner som en blixt från klar himmel, jag blev tokkär, han också! Jag trodde inte man kunde få känslor så snabbt men det har alltså hänt. Jag är sådär fånigt kär, tänker på honom hela tiden, jag är 46, han 49 och vi beter oss som fjortisar haha! Fler som blivit galet kära på "äldre dar"?  Jag ser fram emot fortsättningen med honom Solig

• Svar på tråden Jag är helt golvad av känslor - kär på riktigt!
  • Anonym (CM)
    Anonym (Soja) skrev 2024-12-14 01:33:40 följande:
    Det är ingen som skrivit att man inte ska agera om man blir förälskad? Vissa känslor kan ju absolut vara opålitliga. Man kan bli kär i kärleken och inte i en person. Skillnaden bör man lära sig och då krävs ju lite vanligt förnuft tex. Låg självkänsla är också en känsla. Den heter inte låg för att just känslan är liten. Den är rätt kraftig och gör ju att man förminskar sig själv ofta.  Sen kanske det är just personer med låg självkänsla som får väldigt starka känslor av bekräftelse och därför gör fel val. Man lär sig hantera besvikelser det är absolut en del av livet. Men man lär sig ju att ta vara på sig med hjälp av förnuft med åren. Man blir klarsynt. 
    Då måste jag fråga dig hur du vet att TS är som du säger kär i kärleken och inte ärligt förälskad i personen hon mött? Och varför skulle inte hon vara förnuftig ?

Det krävs rätt hög självkänsla för att bli riktigt förälskad. Det krävs att man vet att man är värd att älskas.  Personer med lågsjälvkänsla brukar nöja sig med den som visar intresse och ger bekräftelse.  En förälskelse är något helt annat. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-14 01:14:14 följande:
    Intelligent skrivet men du missar själva kärnan i mitt resonemang.  

Du skriver att känslor kan vara opålitliga. Så du anser alltså att känslorna har en egen agenda? Detta ställer jag mig frågande till.   

Om det nu skulle vara så att våra känslor var ute för att lura oss, i vilket syfte?

Det känsloliv vi har är ju produkten av våra tidigare erfarenheter, därför skiljer de sig mellan individer. Man kan inte säga att någon är mer känslodriven än den andra det handlar mer om hur man hanterar sina känslor och på situationen. 

Med ditt resonemang skulle man alltså inte agera på stora känslor som förälskelser eftersom de en dag kommer att blekna. Då frågar jag dig hur ska vi då kunna hitta en partner om vi inte ger oss hän? 

I TS fall ser jag ingen fara med att gå in i känslan. Det är större fara med att aldrig öppna upp sig och ge sig hän.

Naturligtvis bör man vara på sin vakt använda sunt förnuft i  hur man interagerar med andra, och visst kommer man att behöva hantera besvikelser men detta är en del av livet.  

I motsats till dig tror jag inte alls att det är de stora känslorna som driver oss i armarna på narcissister och psykopater. Det är låg självkänsla som står för detta.

Känslor är kemiska processer i vår hjärna. De har ingen agenda. De kommer fram när vi hamnar i olika situationer i livet beroende på vad vi har för biologiskt arv, påverkan av saker när vi är i livmodern, vår uppväxt och erfarenheter.

Att vara känslodriven betyder dels att man är mer benägen att agera på känslor och dels att man är mindre benägen att agera av rationella skäl. Dvs man är sämre på att hantera känslor och väga in vad ett agerande på känslor kan leda till.

Givetvis ska man agera på känslor i rätt situationer. Men därför behöver man även väga in det rationella i sitt beslut att agera. Är jag eller den jag fallit för i en relation redan? Är jag själv benägen att falla för personer för att några år senare falla för någon ny? Faller jag för personer som inte är bra för mig? Osv.

Du skriver:

"I TS fall ser jag ingen fara med att gå in i känslan. Det är större fara med att aldrig öppna upp sig och ge sig hän."

Det är ett svartvitt resonemang då det finns många mellanting. Sen handlar det jag skriver inte om TS specifik då jag inte känner henne eller hennes förälskelse utan mer generellt om att agera på känslor.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-14 01:53:03 följande:
    Då måste jag fråga dig hur du vet att TS är som du säger kär i kärleken och inte ärligt förälskad i personen hon mött? Och varför skulle inte hon vara förnuftig ?

Det krävs rätt hög självkänsla för att bli riktigt förälskad. Det krävs att man vet att man är värd att älskas.  Personer med lågsjälvkänsla brukar nöja sig med den som visar intresse och ger bekräftelse.  En förälskelse är något helt annat. 

Det är inte alls sant att man behöver en hög självkänsla för att bli förälskad. En person med låg självkänsla kan lättare bli förälskad då den har lägre krav. Att nöja sig betyder inte att man inte blir förälskad. Det är fortfarande samma typ av kemiska processer i hjärnan. Däremot har en person med låg självkänsla svårare att leva i en relation.

Det är till och med att en för hög självkänsla kan hindra förälskelse pga högre krav.

Anonym (46-årig kvinna) skrev 2024-12-12 18:10:20 följande:

Jag är helt förvånad över mina känslor som jag känner just nu. För ca 1.5 vecka sedan skrev jag ett privat DM till en kille jag sett på Threads. Han hade liknande värderingar som mig gällande förhållande mm. Han la ut klipp där han spelade gitarr och sjöng (vilket han gör riktigt bra). Han såg dessutom bra ut. Han gillade mina bilder så jag misstänkte att han var lite intresserad. Jag kände att jösses, vilken man, han hade varit något att lära känna bättre. Jag tog mod till mig och skrev ett hyfsat långt dm. Han svarade, han ville gärna ha kontakt och vi skrev ganska intensivt under fyra dagars tid. Sedan bestämde vi träff och kärleken slog ner som en blixt från klar himmel, jag blev tokkär, han också! Jag trodde inte man kunde få känslor så snabbt men det har alltså hänt. Jag är sådär fånigt kär, tänker på honom hela tiden, jag är 46, han 49 och vi beter oss som fjortisar haha! Fler som blivit galet kära på "äldre dar"?  Jag ser fram emot fortsättningen med honom Solig

Skriver ett nytt inlägg då ni diskuterar en del här huruvida man ska ge sig hän känslomässigt, om han försöker lura mig, om jag har låg självkänsla osv.

Jag tänkte uppdatera er! 
    Jag upptäckte denna man på nätet, han skrev vettiga saker som jag kunde relatera till, han la ut klipp där han sjöng och spelade (ser bra ut) och jag märkte att han gillade det jag la ut. Detta pågick i några veckor, vi kommenterade varandras inlägg och jag märkte att han ev. kunde vara intresserad. Jag skrev ett meddelande privat till honom och han accepterade och vi fortsatte skriva privat i en vecka innan vi träffades. Jag visste redan innan att jag skulle få känslor för honom. Det klickade för båda, och vi har fortsatt ha kontakt. Vi pratar mycket i telefon, har träffats igen och ska även träffas idag. Vi båda är ensamstående med barn (stora) och hsr starka känslor för varandra. Jag undrar vad som skulle vara fel med detta? Jag har blivit kär, har fått väldigt starka känslor, han också. Menar ni att det är fel att bli kär när man närmar sig 50 år?
  • Anonym (What)
    Anonym (46-årig kvinna) skrev 2024-12-14 07:12:46 följande:
    Skriver ett nytt inlägg då ni diskuterar en del här huruvida man ska ge sig hän känslomässigt, om han försöker lura mig, om jag har låg självkänsla osv.

Jag tänkte uppdatera er! 
    Jag upptäckte denna man på nätet, han skrev vettiga saker som jag kunde relatera till, han la ut klipp där han sjöng och spelade (ser bra ut) och jag märkte att han gillade det jag la ut. Detta pågick i några veckor, vi kommenterade varandras inlägg och jag märkte att han ev. kunde vara intresserad. Jag skrev ett meddelande privat till honom och han accepterade och vi fortsatte skriva privat i en vecka innan vi träffades. Jag visste redan innan att jag skulle få känslor för honom. Det klickade för båda, och vi har fortsatt ha kontakt. Vi pratar mycket i telefon, har träffats igen och ska även träffas idag. Vi båda är ensamstående med barn (stora) och hsr starka känslor för varandra. Jag undrar vad som skulle vara fel med detta? Jag har blivit kär, har fått väldigt starka känslor, han också. Menar ni att det är fel att bli kär när man närmar sig 50 år?

Jag tycker du ska låta de som skriver av sig utifrån egna erfarenheter bara göra det. Sen tar du och njuter av det du nu får vara med om! Jag är sååå både avundsjuk och glad haha. Vill så gärna själv vara med om samma som du. Jag har inga problem träffa män och har väldigt fina kärleksförklaringar som håller mig varm. Men för mig krävs precis såna starka kär skor för att ett förhållande ska vara aktuellt. 

vet att vissa faktiskt kan bli ihop med någon enbart för att den duger och att tryggheten det ger är viktigare än starka känslor. Jag är inte rädd för att vara ensam. Men oj vad härligt det hade varit att känna så starkt. Uttrycket att det känns som när man var 14 är ju väldigt vanligt att använda och inte konstigt. Det är ju ett sätt att förklara att känslorna är så starka som när man upplevde den stora förälskelsen för första gången. Den känslan är fantastisk!

• Anonym (What)

Känslor inte kär skor 

• Anonym (CM)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-14 03:12:47 följande:

Det är inte alls sant att man behöver en hög självkänsla för att bli förälskad. En person med låg självkänsla kan lättare bli förälskad då den har lägre krav. Att nöja sig betyder inte att man inte blir förälskad. Det är fortfarande samma typ av kemiska processer i hjärnan. Däremot har en person med låg självkänsla svårare att leva i en relation.

Det är till och med att en för hög självkänsla kan hindra förälskelse pga högre krav.

Troligen har du blandat ihop besatthet med förälskelse. 

För att bena upp det hela så är en förälskelse alltid förenad med ömsesidighet.
    Den bekräftelse/kärlek  man får måste man kunna ta emot och kravlöst ge den tillbaka. 

Ju bättre självkänsla, desto lättare har du att ta emot bekräftelse/kärlek från en partner.  
    Vid låg självkänsla är det besattheten av en människa som talar.  Det spelar ingen roll om partnern ger bekräftelse/kärlek eller ej.  Man är helt enkelt inte mottaglig för kärlek utan besatt av personen.

Du kan aldrig ha för hög/god självkänsla. 

Du menar kanske det fåtal personer med psykiatriska diagnoser som narcissism eller psykopati mfl. men det är inte dessa denna diskussion handlar om.

Dessutom är det inte hög självkänsla de besitter utan en osedvanligt hög tro på sina förmågor. kärlek är främmande för dem. De blir aldrig förälskade
  • Anonym (What)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-14 16:04:04 följande:

Den bekräftelse/kärlek  man får måste man kunna ta emot och kravlöst ge den tillbaka. 

Ju bättre självkänsla, desto lättare har du att ta emot bekräftelse/kärlek från en partner.  
    Vid låg självkänsla är det besattheten av en människa som talar.  Det spelar ingen roll om partnern ger bekräftelse/kärlek eller ej.  Man är helt enkelt inte mottaglig för kärlek utan besatt av personen.

Du menar kanske det fåtal personer med psykiatriska diagnoser som narcissism eller psykopati mfl. men det är inte dessa denna diskussion handlar om.

Dessutom är det inte hög självkänsla de besitter utan en osedvanligt hög tro på sina förmågor. kärlek är främmande för dem. De blir aldrig förälskade
    Så himla bra skrivet! Det är verkligen skillnad på besatthet och förälskelse med dessa känslor blandas för många människor ihop. 
    Ts inlägg är tydligt en ömsesidig förälskelse, väldigt härligt att det händer oavsett i livet.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (CM) skrev 2024-12-14 16:04:04 följande:

Nej jag blandar inte ihop dessa saker. Däremot kan personer med låg självkänsla för stunden må bättre pga förälskelsen och därför inte drabbas av de problem som är associerade med låg självkänsla. Det finns en anledning till att KBT mot låg självkänsla fungerar även om det tar lång tid innan det sker någon förändring på djupet.

Däremot blandade jag ihop hög självkänsla med dessa diagnoser som är något annat.

Ok! Ytterligare en uppdatering. Jag vill meddela att han och jag numera är ett par, vi bestämde oss igår, vi behöver inte dejta mer då vi båda är säkra på våra känslor. 
  • Anonym (CM)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-14 23:48:34 följande:

Nej jag blandar inte ihop dessa saker. Däremot kan personer med låg självkänsla för stunden må bättre pga förälskelsen och därför inte drabbas av de problem som är associerade med låg självkänsla. Det finns en anledning till att KBT mot låg självkänsla fungerar även om det tar lång tid innan det sker någon förändring på djupet.

Däremot blandade jag ihop hög självkänsla med dessa diagnoser som är något annat.

Alla mår väl bra av en förälskelse men att den skulle ha någon större inverkan på självkänslan ställer jag mig frågande till.  Självförtroendet däremot får sig nog en boost.
    Tror inte man ska blanda in KBT i den här diskussionen.

Uppdatering!

Vi är fortfarande kära, träffas flera dagar i veckan och njuter av att vara i varandras sällskap. 

• Eurydike
    Anonym (46-årig kvinna) skrev 2025-04-07 13:38:42 följande:

Uppdatering!

Vi är fortfarande kära, träffas flera dagar i veckan och njuter av att vara i varandras sällskap. 

Vad härligt att höra och kul med en uppdatering! 😄❤️
    Eurydike skrev 2025-04-07 14:02:20 följande:
    Vad härligt att höra och kul med en uppdatering! 😄❤️
    Ja, det känns fortfarande lite overkligt då han är så fantastisk mot mig. Han kanske beter sig som de flesta andra män gör men för mig är detta helt nytt. Han både ser och hör mig, bekräftar mig mycket, både med ord men även med handling. Han är känslosam och känslig och behöver också bekräftelse vilket jag älskar att ge honom. Listan kan göras lång, vi brukar säga att vi är varandras saknade pusselbitar.
  • Eurydike
    Anonym (46-årig kvinna) skrev 2025-04-07 14:53:52 följande:
    Ja, det känns fortfarande lite overkligt då han är så fantastisk mot mig. Han kanske beter sig som de flesta andra män gör men för mig är detta helt nytt. Han både ser och hör mig, bekräftar mig mycket, både med ord men även med handling. Han är känslosam och känslig och behöver också bekräftelse vilket jag älskar att ge honom. Listan kan göras lång, vi brukar säga att vi är varandras saknade pusselbitar.
    Så mysigt det låter och vilken tur att ni hittade varandra! Det låter härligt att ni ser och bekräftar varandra och det är ju en jättebra grund för att en relation ska fungera. Är båda generösa mot varandra på olika sätt, då skapas en positiv spiral av att vilja ge istället för det motsatta. Fint det du skrev om att ni är varandras saknade pusselbitar ❤️❤️
  • Anonym (Ensamstående man)

F-n vad kul för dig att få sådana känslor i den åldern. Kör på och hoppas allt blir bra och slutar lyckligt :)
    Anonym (Ensamstående man) skrev 2025-04-07 19:09:36 följande:
    F-n vad kul för dig att få sådana känslor i den åldern. Kör på och hoppas allt blir bra och slutar lyckligt :)
    Ja, det var oväntat. Nu är det fyra månader sedan och det känns fortfarande lite overkligt men jag njuter av att få uppleva detta. Han är något alldeles extra!
  • Limajo
    Anonym (46-årig kvinna) skrev 2025-04-07 13:38:42 följande:

Uppdatering!

Det låter fantastiskt. Jag är något år äldre än du, träffade min sambo för några år sedan och blev också så där golvad och tokkär direkt. Han är mitt mitt livs stora kärlek och jag är tacksam varje dag för att vi hittade varandra.

Jag tror ålder och erfarenhet av relationer som inte hållit kan påverka på två sätt. Antingen blir man rädd för känslor och i värsta fall även missunnsam för andras (vilket vi ju ser tydligt i den här tråden). Eller så inser man att man överlever separationer och att kärleken är för viktig för att gömma sig för.

Jag önskar er all lycka! 

Limajo skrev 2025-04-08 07:17:34 följande:

Det låter fantastiskt. Jag är något år äldre än du, träffade min sambo för några år sedan och blev också så där golvad och tokkär direkt. Han är mitt mitt livs stora kärlek och jag är tacksam varje dag för att vi hittade varandra.

Jag tror ålder och erfarenhet av relationer som inte hållit kan påverka på två sätt. Antingen blir man rädd för känslor och i värsta fall även missunnsam för andras (vilket vi ju ser tydligt i den här tråden). Eller så inser man att man överlever separationer och att kärleken är för viktig för att gömma sig för.

Jag önskar er all lycka! 

Jag har alltid haft en tendens att anpassa mig till andras behov och glömt mig själv vilket är katastrof. När min förra relation tog slut bestämde jag mig för att jag aldrig någonsin skulle nöja mig med något halvdant, jag tog mig en funderare på vad jag ville ha och eftersom jag är en känslosam person som behöver bekräftelse, hoppades jag på att det skulle finnas någon som var som jag. Jag ville även träffa någon som ville ha ett seriöst förhållande och planera framåt, sedan ville jag han skulle ha humor, vara snäll och trevlig samt gärna se bra ut! Jag trodde det i princip skulle bli omöjligt i min ålder då många tyvärr börjat förfalla. Vad hände? Jo, jag sprang på honom på Threads. En man med värderingar precis som jag, såg bra ut (riktigt snygg och sexig) och som tilltalade mig på ett sätt som ingen annan gjort förut. Man kan väl säga att vi "flirtade" lite där men eftersom alla kan läsa vad man skriver på Threads valde jag att kontakta honom privat. Han blev glad över att jag tog kontakt och när vi väl träffades slog det gnistor mellan oss. Det visade sig att han är lika känslig som jag och behöver bekräftelse, precis som jag. Detta var helt nytt då ingen annan man jag varit med varit så känsliga och krävt bekräftelse som han gör. Eftersom jag är precis likadan är det inte svårt för mig att bekräfta honom eftersom jag vet hur viktigt det är för mig. Han bekräftar mig på alla sätt, både med ord men även med handling. Han är romantisk och allt han gör handlar inte bara om att han ska få sex, vilket många män annars förknippar närhet med.

Jag har också märkt att folk här är så negativa och missunnsamma, en del skrev lite galna saker som jag mest skrattade åt. Jag är en stark och självständig kvinna men allt känns mycket bättre och lättare med en man vid min sida. Han är den jag vill bli gammal och dö med.

Svar på tråden Jag är helt golvad av känslor - kär på riktigt!