• Anonym (TS)

Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?

Allt jag har i kylskåpet och skafferiet köper jag för att specifikt tillfälle. Jag köper inte ett paket kyckling om jag inte vet vad jag ska laga. Det finns inte massa saker som inte används. Eller ja, tomatpure, fond/buljongtärningar, senap och sånt kan ju blivit över. Men annars så är det aldrig så att jag öppnar kylen och så finns det ett paket med nötfärs och massa grönsaker helt utan tanke. 

Köper jag en pumpa och inte har en plan så finns det ju risk att den blir gammal. 

Köper ni andra saker helt planlöst? 

• Svar på tråden Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 14:10:19 följande:

Vitlök har lång hållbarhet, men bara för att gul lök, vitlök och liknande har lång hållbarhet betyder inte det att jag kan köpa saker i mängder och förvara. Jag uppfattar inte att du köper 16 stycken vitlökar heller. Men du kanske bunkrar saker så du har ett rejält lager? 

Vanligtvis går det åt några klyftor och det finns. Men det tar ju slut och vill jag ha 4 vitlökar vid ett tillfälle så behöver jag ju köpa mer. 

Kan bara säga LoL, nä, vitlök är inget jag lägger tid på alls, det finns alltid hemma även för maten.
    Du verkar ha en massa problem med din mat, och svårt och veta varför och med tanke på hållbarheten är så lång och sen enkelt och köpa och inget dyrt heller.

En fläta har väl 8-14 vitlökar, beroende på fläta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (TS)
    Anonym (old man dad) skrev 2025-01-31 14:55:22 följande:
    Varför drar du alltid alltig till överdrift? Det blir skitfånigt och du uppfattas bara som att du vill bråka.
    Nja. Det handlar ju om att det kan gå åt mer än detta på en vecka i perioder? men jag köper inte så mycket vid ett och samma tillfälle. 
  • Anonym (TS)
    klyban skrev 2025-01-31 14:56:31 följande:

Kan bara säga LoL, nä, vitlök är inget jag lägger tid på alls, det finns alltid hemma även för maten.
    Du verkar ha en massa problem med din mat, och svårt och veta varför och med tanke på hållbarheten är så lång och sen enkelt och köpa och inget dyrt heller.

En fläta har väl 8-14 vitlökar, beroende på fläta.

Jag köper det jag behöver. Varken mer eller mindre. Det är inga problem 
  • Anonym (old man dad)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-31 14:57:09 följande:
    Nja. Det handlar ju om att det kan gå åt mer än detta på en vecka i perioder? men jag köper inte så mycket vid ett och samma tillfälle. 
    Svara på frågan istället. Igen, du uppför dig som en liten unge med överdrifter, vilket bara får dig att framstå som att du vill bråka.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-01-31 14:05:54 följande:

Ingen, men TS har inte det som en basvara och alltid finns där, utan måste ha en rätt för köpas.

Även om ts har det som besvara, så hindrar det knappast dig att ha set som besvara om du vill. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-01-31 19:57:48 följande:
    Även om ts har det som besvara, så hindrar det knappast dig att ha set som besvara om du vill. 

TS, säger detta och inget du säger ändrar det.
    För hen säger att vitlök måste planeras.
    Sen kan man undra vilken rätt som kräver 4 hela vitlökar, och om det inte är en gryta som är gigantisk.

Rätt komiskt du kommer till TS undsättning och när du själv har argument som är emot TS.

Undra vad det är om Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (TS)
    klyban skrev 2025-01-31 20:14:32 följande:

Sen kan man undra vilken rätt som kräver 4 hela vitlökar, och om det inte är en gryta som är gigantisk.

Rätt komiskt du kommer till TS undsättning och när du själv har argument som är emot TS.

Jag köper inte 4 vitlökar till en måltid om jag inte behöver så många. 

Men om du vill ha recept så tar jag fyra hela vitlökar och rostar dessa i ugnen så dom blir mjuka och söta. Jag rostar med detta även massa grönsaker och sedan tar jag två av vitlökarna i soppan och dom andra två blandar jag med smör och har på ett gott och frasigt bröd. Så om inte vitlöken skulle vara rostad så kan man aldrig ha sådär mycket vitlök. Men det betyder att jag inte har så mycket vitlök hemma annars och jag kan inte göra den typen av soppa utan så mycket vitlök. 

Sedan kan det ju finnas kvar vitlöksklyftor som jag hade tidigare. Men från början har jag köpt det till något specifikt. Havregrynen köper jag ju också till något jag ska göra och sedan finns det och jag köper inte nytt om jag inte behöver havregryn liksom. Handlar ju om att vara ekonomisk också. Att ha ett lager kostar ändå pengar 

• EpicF
    klyban skrev 2025-01-31 20:14:32 följande:

Och du är ingen egen person och kan då inte fatta egna beslut och göra som du vill. Utan du måste föra precis som ts gör de det är det ända rätta. 

Jaja, då har vi fått svar på det. Trist att du inte kan bestämma själv. Men men det är sitt problem. 

Jag för min del gör det som passar bäst för mig, oavsett vad ts tycker och gör. 

Kommer ts till undsättning? Ehh...nej. Hur kom du fram till ett sådan galen slutsats? 🤔
  • Agda90
    klyban skrev 2025-01-31 11:58:07 följande:

Visst är det relevant, då det innebär att handla kan göras enkelt och storhandla inte är så nödvändigt och att man kan ha koll på inköpen på annat sätt.

Försöker du verkligen inbilla dig att den som lever par mil utanför mataffären kan göra annat än handla för hela veckan, och alla är inte lika bra som jag på att handla, för om de vore så är ju det inget problem.

Vitlök, är detta ett skämt, det är ju en basvara i kylskåpet och som man alltid har oavsett för rätter man ska göra.
    Du får faktiskt höja nivån lite, för om din TS är om vitlök, då är det rätt havererat.

Annars pratar du om saker som är för mig lika naturligt som att andas, vad är argumentet ens och med din TS i åtanke?

Agda90 skrev 2025-01-31 10:14:38 följande:

Det finns varor som vi alltid försöker att ha hemma utan att ha en plan för. I frysen finns alltid kyckling av något slag, korv med hög Kött halt, Lax och Frysta grönsaker. I kylen finns alltid minst 4 sorters Salladsgrönsaker, Sötpotatis, Potatis, Morot, Vitlök och ingefära. 

Dessa matvaror använder vi väldigt mycket av. Resten planeras vecka för vecka utifrån vad butikerna erbjuder. 

Inom kort ska vi göra om köket lite så att vi får ett stort skafferi. Där kommer temperaturen vara betydligt lägre än i resten av huset. Frukt och grönt håller betydligt längre då. Att planera matlagning när man vet att råvarorna håller längre underlättare ganska mycket

Säkert lök också.

Men tydligen så får man inte köpa vitlök att ha hemma utan planerade rätter.

Läk, vitlök, rödlök, schalottenlök och ibland silverlök
  • klyban
    EpicF skrev 2025-01-31 22:14:07 följande:
    Och du är ingen egen person och kan då inte fatta egna beslut och göra som du vill. Utan du måste föra precis som ts gör de det är det ända rätta. 

Jaja, då har vi fått svar på det. Trist att du inte kan bestämma själv. Men men det är sitt problem. 

Jag för min del gör det som passar bäst för mig, oavsett vad ts tycker och gör. 

Kommer ts till undsättning? Ehh...nej. Hur kom du fram till ett sådan galen slutsats? 🤔
    Och ändå står vi med TS som inte har basvaror som är helt normala.

Sen en massa dravel om min person, som är det mest irrelevanta man kan hitta.
    Agda90 skrev 2025-01-31 22:55:32 följande:
    Läk, vitlök, rödlök, schalottenlök och ibland silverlök

Enda är väl silverlök och schalottenlök som jag bara köper vid behov.

Men hade jag köpt dessa, så hade jag använt dom innan de ens är nära bli dåliga.
    Denna trådstart är en av de märkligare jag sett om mat.

• Faile

Det finns ju frys också. Har man ingen sådan, så nej då hade jag inte handlat lite "random". 

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?