• Anonym (Ateist)

Muslimska män som inte tar kvinnor i hand

Nu är det kanske inte så vanligt att man springer runt och kör handskakning med folk men låt säga att det av någon anledning uppstått en sån situation på jobbet. Det har börjat en ny person (muslimsk man) eller nåt liknande...

Hur skulle du som kvinna uppleva det om han inte skakar hand med dig?

Och om du är man som svarar... Hur skulle du se på det när personen tar dig i hand men inte dina kvinnliga kollegor?

• Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand
  • Anonym (Ateist)
    EpicF skrev 2025-01-31 13:55:02 följande:
    Så  muslimska män kan inte vara högutbildade? 

Är din man rasist?
    Fanatiska muslimer som inte tar i hand är rätt ovanliga inom yrken som kräver krävande utbildningar.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Isabelle) skrev 2025-01-30 22:33:35 följande:
    De som har problem och hatar är outbildade människor som inte är sökande, nyfikna, självsäkra, källkritiska, öppensinnade osv. Långt ifrån alla svenskar tack och lov. Tror de  som har "problem" är lite rädda för det okända och vågar inte bekanta sig med eller lära sig om olika saker eller skilja på saker och ting. Tror de kan vara bittra, lättkränkta, osäkra eller som sagt bara rädda eller alltihop. Det blir då bekvämt att följa strömmen utan att veta varför eller om de ens håller med strömmen, läskigt att gå mot strömmen, ifrågasätta, söka.

Det reflekterar man inte över utan det känns bara tryggt. Det tråkiga är att det kan omvandlas till fientlighet och hat. Många har aldrig vart ute och rest i världen, sett olika kulturer, klimat, seder, religioner osv osv. Då är det tryggt att sippa på kaffet hemma, kika på nyheterna och bara följa den ström man uppfattar som trygg. Kan inte förstå hur jag missat dessa "vanliga" muslimer som inte skakar hand med motsatt kön. Vet såklart att det finns extrema sådana som i alla religioner men att jag missat dem🤔 skulle ändå säga att mitt nätverk är rätt så multikulturellt.

Skulle jag däremot stöta på en av dessa icke handskakande personer så skulle jag, visst tycka att det är konstigt ifall han skakar hand med 10 manliga kollegor men inte med mig. Hade han skakat hand med alla 10 och totalignorerat mig (inte hälsat), hade jag upplevt honom som sjuk i huvudet. Hade han däremot skakat hand med alla 10 och sedan gett mig ett leende och ett hej/presenterat sig, eller en hand på hjärtat och bockat som jag vet att en del muslimer gör så hade jag INTE känt mig kränkt. Herregud. Han behöver inte hålla i min hand!
    Precis så är det. Rasistiska, primitiva hjärnor har svårt att förstå det du säger. 👍
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-31 18:15:48 följande:
    Fanatiska muslimer som inte tar i hand är rätt ovanliga inom yrken som kräver krävande utbildningar.
    Menar du att alla som inte skakar hand är fanatiska muslimer som inte har krävande utbildningar? I så fall är det dina egna fördomar och rasistiska åsikter som är problemet.
  • Xenia
    cosinus skrev 2025-01-31 17:04:22 följande:

Jag som kvinna skulle inte ha problem med det alls faktiskt. Jag har inget behov av att skaka hand med någon som inte vill det.

Jag har ett behov av att bli lyssnad på och tagen på allvar om vi ska arbeta tillsammans och funkar det så kan jag bortse från avsaknad av handskak.

Jobbat mot en saudiarabisk man en gång (som då var stationerad i Saudiarabien) där vi hade all kommunikation via Mail och ett internt chattverktyg. Hade nog skrivit med honom 2 veckor innan en kollega förvånad upplyste mig om att han inte pratar med kvinnor. konstaterade att han inte fattat på mitt namn att jag var kvinna och att jag skulle ge f-n i att ringa honom. Men så länge jag bara fortsatte skriva så funkade det hela tiden jag behövde honom (var väl totalt 4 veckor kanske)

Det måste vara ett steg längre om en man inte ens kan prata med en kvinna. Kanske den förföriska kvinnliga rösten riskerar att få mannen att tänka okyska tankar. Oskyldig

Men det skulle definitivt inte fungera i Sverige, men jag har inte läst om något sådant fall här.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Xenia skrev 2025-01-31 18:57:17 följande:
    Det måste vara ett steg längre om en man inte ens kan prata med en kvinna. Kanske den förföriska kvinnliga rösten riskerar att få mannen att tänka okyska tankar. Oskyldig

Men det skulle definitivt inte fungera i Sverige, men jag har inte läst om något sådant fall här.
    Du har inte hört om det eftersom det är inte sant. Sådana rasistiska fördomar existerar bara i rasisternas huvud. Muslimska män får visst prata med kvinnor även utanför egen familj. Det sker med stor respekt och anständighet.
  • Anonym (Rättvist)

Även kvinnor ska inte normalt ta i hand med män eller om det är inte någon släkting eller partner 

• Anonym (Ateist)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-01-31 18:30:26 följande:
    Menar du att alla som inte skakar hand är fanatiska muslimer som inte har krävande utbildningar? I så fall är det dina egna fördomar och rasistiska åsikter som är problemet.
    Tja, alla som inte skakar hand med motsatta könet har en osund syn i grund och botten vad gäller islam och kvinnor och män för det finns ohälsosamma påhittade tankar som bakomliggande motiv till detta. Och jag, maken och vårt umgänge (som också mestadels är högutbildade) har inte träffat någon icke handskakande i vårt yrkesliv så inte verkar många av dom vara högutbildade i alla fall.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-31 19:28:20 följande:
    Tja, alla som inte skakar hand med motsatta könet har en osund syn i grund och botten vad gäller islam och kvinnor och män för det finns ohälsosamma påhittade tankar som bakomliggande motiv till detta. Och jag, maken och vårt umgänge (som också mestadels är högutbildade) har inte träffat någon icke handskakande i vårt yrkesliv så inte verkar många av dom vara högutbildade i alla fall.
    Du själv verkar inte vara särskilt bildad trots att du påstår att du umgås med högutbildade och är själv högutbildad. Dina fördomar tex genomsyrar dina kommentarer och det är snarare ett tecken på trångsynhet. Att vissa muslimska män väljer att inte skaka hand med kvinnor beror på att de har stor respekt både mot andra kvinnor men också mot sin egen fru. Det finns många olika sätt att hälsa på men du gör en stor sak av att just muslimer inte hälsar på dig som du vill. Alla svenskar skakar inte heller hand tex pga infektionsrisken. Många hälsar inte överhuvudtaget.  Några vill kramas och hålla på och det är inte heller något alla kvinnor uppskattar. 

• Anonym (Ateist)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-01-31 21:36:18 följande:
    Du själv verkar inte vara särskilt bildad trots att du påstår att du umgås med högutbildade och är själv högutbildad. Dina fördomar tex genomsyrar dina kommentarer och det är snarare ett tecken på trångsynhet. Att vissa muslimska män väljer att inte skaka hand med kvinnor beror på att de har stor respekt både mot andra kvinnor men också mot sin egen fru. Det finns många olika sätt att hälsa på men du gör en stor sak av att just muslimer inte hälsar på dig som du vill. Alla svenskar skakar inte heller hand tex pga infektionsrisken. Många hälsar inte överhuvudtaget.  Några vill kramas och hålla på och det är inte heller något alla kvinnor uppskattar. 

Du verkar inte bildad alls som inte fattar att det är skillnad att inte ta någon alls i hand pga ev smitta kontra att diskriminera ett visst kön pga att en sagobok påstår en massa saker som inte hör hemma I ett modernt jämställt samhälle.
  • Anonym (Evelina)

Om han inte tar i hand kan jag leva med, men inte putt från balkongen.

• Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Ateist) skrev 2025-01-31 21:49:24 följande:
    Du verkar inte bildad alls som inte fattar att det är skillnad att inte ta någon alls i hand pga ev smitta kontra att diskriminera ett visst kön pga att en sagobok påstår en massa saker som inte hör hemma I ett modernt jämställt samhälle.
    Så du vill du hellre att folk ska tycka att du är äcklig smittbärare än att du är en respekterad kvinna ( en beröring kan uppfattas som ringaktning)?

I ett modernt samhälle är moderna, högutbildade människor medvetna om att vi inte lever i ett homogent samhälle, utan är en blandning av olika individer med olika kulturer där man respekterar varandra.
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-01-31 21:36:18 följande:

Nej jag tror inte att ts är högutbildad eller omges av sådana. Högutbildade människor brukar vara analytiska, igenkännande, kritiska, rest en del, utbildat sig själva genom läsning, research, sett och upplevt ett och annat, samtalat med olika människor osv. Inte bara anta saker, följa strömmar, osv. Nej de är klokare än så. Tänker längre än vad näsan räcker så att säga :)
  • Anonym (Isabelle)

Läsa på innan de uttalar sig eller vräker ur sig påståenden och fördomar. Ja, så är det.

• Anonym (Isabelle)

Rasister är egentligen rädda små själar. Synd egentligen. Rädda för det okända, ofta låg självkänsla. Att gå med i likasinnade strömmar ger dem en känsla av trygghet och samhörighet och "stärker" dem. Lättkränkta. Blir arga om någon är annorlunda eller avviker från deras världssyn. Jag menar tråden säger allt? Arg och kränkt av att någon ej vill ta i dennes hand?? Det gör man precis som man vill. Att vara omöjligt och ej hälsa/presentera sig själv/samarbeta är något helt annat. Jag struntar fullständigt i om någon vill hålla i min hand, ben eller fot, så länge personen visar respekt, samtalar med mig, presenterar sig och bemöter mig respektfullt🤷?♀️ oavsett om det är en jude, muslim, kristen, buddhist eller ateist osv.

• Anonym (Isabelle)

Enda gången jag bryr mig är ifall en persons tro är en fara för andra människor, samhället, kränker andra, är otrevliga, ej samarbetsvilliga eller kräver andra rättigheter än sina medmänniskor/medarbetare eller anser sig förmer än andra.

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-01 00:27:34 följande:
    Så du vill du hellre att folk ska tycka att du är äcklig smittbärare än att du är en respekterad kvinna ( en beröring kan uppfattas som ringaktning)?

I ett modernt samhälle är moderna, högutbildade människor medvetna om att vi inte lever i ett homogent samhälle, utan är en blandning av olika individer med olika kulturer där man respekterar varandra.
    Att respektera varandra kan man visa på olika sätt. Som jag tidigare skrivit så är det skillnad på ifall en man eller kvinna hälsar på samma kön genom handskakning och hälsning och totalignorerar motsatta könet, eller om personen ändå hälsar på annat sätt genom att visa värme, presentera sig genom andra gester. Då fattar man att "jaha, detta är nog en annan kultur, religion". Har ej att göra med om att personen ser ner på dig! Gode Gud. 

Ett exempel: jag hälsar gärna genom handskakning och till och med KRAMAR om det är vänner eller fest osv. Det har hänt att jag hälsat på andra genom kram och känt av energin av att personen inte var bekväm med det. Den har sträckt fram handen men jag var för snabb med kramen. Då har min snabba tanke varit "vad var det med den personen?" Sen har jag fattat att mmm den var nog inte så bekväm med en kram av någon anledning. Kan vara religion, kultur, överdrivet svartsjuk osv osv. Inte tar man det väl personligt? 

Kränkt böir man ifall personen hälsar på alla men ignorerar en!
Svar på tråden Muslimska män som inte tar kvinnor i hand