Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-01 00:27:34 följande:
Så du vill du hellre att folk ska tycka att du är äcklig smittbärare än att du är en respekterad kvinna ( en beröring kan uppfattas som ringaktning)?
I ett modernt samhälle är moderna, högutbildade människor medvetna om att vi inte lever i ett homogent samhälle, utan är en blandning av olika individer med olika kulturer där man respekterar varandra.
Att respektera varandra kan man visa på olika sätt. Som jag tidigare skrivit så är det skillnad på ifall en man eller kvinna hälsar på samma kön genom handskakning och hälsning och totalignorerar motsatta könet, eller om personen ändå hälsar på annat sätt genom att visa värme, presentera sig genom andra gester. Då fattar man att "jaha, detta är nog en annan kultur, religion". Har ej att göra med om att personen ser ner på dig! Gode Gud.
Ett exempel: jag hälsar gärna genom handskakning och till och med KRAMAR om det är vänner eller fest osv. Det har hänt att jag hälsat på andra genom kram och känt av energin av att personen inte var bekväm med det. Den har sträckt fram handen men jag var för snabb med kramen. Då har min snabba tanke varit "vad var det med den personen?" Sen har jag fattat att mmm den var nog inte så bekväm med en kram av någon anledning. Kan vara religion, kultur, överdrivet svartsjuk osv osv. Inte tar man det väl personligt?
Kränkt böir man ifall personen hälsar på alla men ignorerar en!