• Anonym (Eko)

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Hej,

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Har ni något avtal mellan er, t ex sambo eller äktenskapsförord?

Jag och min sambo ska gifta oss inom 1 år och vi har börjat prata om hur vi ser på vår ekonomi framåt.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?
  • Anonym
    Anonym (vi) skrev 2025-02-13 20:36:58 följande:

Du är försörjningsskyldig gentemot henne enligt lag. Båda makarna i ett äktenskap ska ha samma standard.

Jag tvivlar dock på att en sån som resonerar som du finns på riktigt, du har nog bara tråkigt. 

De kan ha samma levnadsstandard även om han behåller överskottet.
    Det hade jag också gjort.
  • Anonym (vi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-12 09:02:37 följande:

Jag tycker nog att man delar på arv.
    Hittade nyligen ett testamente hemma hos min dementa mor. Det var ett gammalt testamente som sa att arvet till mig och mina syskon skall vara enskild egendom. 

Min man blev lite sur över detta. Jag blev fundersam över det. Funderar du på skilsmässa frågade jag, vilket han förnekade . 

Mem jag är ändå lite fundersam över hans reaktion. 

Knepig reaktion... 

Kanske kände han att han inte var omtyckt av din mamma? Eller har svårt för att du har mer pengar än honom nu? (Om det är så, jag har ju ingen aning om hur hans sparkonto ser ut

• Just Precis

Gemensam ekonomi och delar på allt, jobbonusar, arv, etc. Ibland kan den som ?på pappret? fått pengarna få en liten extra slant att lyxa för, det har vi båda tyckt känts rimligt/rättvist på något sätt.

Är gifta och har alltid velat utgå ifrån att det alltid kommer att vara vi. Förstår förstås att det inte alltid blir så, men kan/vill inte leva på annat sätt än att utgå ifrån det.

Vi vill ha gemensamt liv, gemensam levnadsstandard, gemensam ?frihet? i den mån det är aktuell. 

• Anonym (Bert-Erik)
    Just Precis skrev 2025-02-13 20:55:59 följande:

Gemensam ekonomi och delar på allt, jobbonusar, arv, etc. Ibland kan den som ?på pappret? fått pengarna få en liten extra slant att lyxa för, det har vi båda tyckt känts rimligt/rättvist på något sätt.

Är gifta och har alltid velat utgå ifrån att det alltid kommer att vara vi. Förstår förstås att det inte alltid blir så, men kan/vill inte leva på annat sätt än att utgå ifrån det.

Vi vill ha gemensamt liv, gemensam levnadsstandard, gemensam ?frihet? i den mån det är aktuell. 

Jag gillar att vi har egna pengar, och så en pott gemensamma pengar. I ett tidigare äktenskap låg allt i samma hög, och då bevakade vi ibland vad den andra gjorde med pengarna.

Men ni kanske är så generösa att du eller hon aldrig har synpunkter på vad den andra slösat pengar på...?
  • Just Precis
    Anonym (Bert-Erik) skrev 2025-02-14 16:28:59 följande:
    Jag gillar att vi har egna pengar, och så en pott gemensamma pengar. I ett tidigare äktenskap låg allt i samma hög, och då bevakade vi ibland vad den andra gjorde med pengarna.

Men ni kanske är så generösa att du eller hon aldrig har synpunkter på vad den andra slösat pengar på...?
    Nja det kräver ju att man är överens om större inköp, vilket vi inte alltid är, kan absolut bli tjafsigt ibland. Vi sparar gemensamt men har också varsin separat fickpeng varje månad som vi spenderar och slösar hur vi vill. :) Men alla större potter är gemensamma.
  • Anonym (Singel)

Självklart egen försörjning.Såklart .män är egoistiska.

• Anonym (Pelikan)
    Anonym (Eko) skrev 2025-02-12 08:04:16 följande:

Tack för alla svar.

Jag läser och funderar.

Det som är naturligt för mig och för oss är att ha en gemensam ekonomi. Vi lägger in våra löner på samma konto och hanterar allt därifrån.

Vi har gjort så i många år, under vår tid som sambo, vilket lett till att jag betalat mycket mer än henne.

En sak som fått mig att fundera är att hon kommer ärva mer pengar än mig och dessa pengar ser hon ska vara hennes enskilda och ej gå till vår gemensamma kassa.

Jag förstår inte skillnaden, varför gör vi inte samma sak för dessa pengar?

Hon kan inte förklara och jag känner mig lite lurad. Att ha lagt in betydligt mer per månad men när hon får mer då ska hon behålla pengarna.

Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av liknande?

Om hon får dålig pension ser hon väl arvet som ett sätt att säkra sina äldre dagar. Om du sticker så tar du ju med dig din högre pension som du har tjänat in.

Hälften av alla äktenskap spricker och 60% av alla samborelationer med barn.

Jag säger inte att det är rätt, bara att jag kan förstå om en lågavlönad kvinna tänker så.

Och sen kan också föräldrar som kämpat och slavat för sina sparpengar vilja att den går till deras barn och barnbarn och inte tillfaller barnets make/maka i en ev. skilsmässa, och därför testamentera pengarna som enskild egendom.

Min morfar testamenterade till mamma som enskild egendom, eftersom min styvfar var allmänt opålitlig med pengar. Min svärfar hade också testamenterat enskilt till min man, men min man säger att pengarna är våra.

Ingen hindrar ju den som ärver att dela med sig när det kommer stora utgifter, men de kan inte tvingas dela hela arvet vid en separation då.

Men vem av er har störst sparkapital nu då? Och beror det på att den har varit extra duktig på att spara och förvalta eller bara valt ett heltidsjobb som råkar ha högre lön så det är lättare att spara? Och hur hade deras ekonomi sett ut helt utan den andra parten, om man tänker att kvinnan kanske tagit all VAB och allt slack hemma så att mannen kunnat jobba mer timmar, eller ta jobb med längre pendling eller resor mm?

Det ser inte ut så i mitt fall men det är rätt vanligt, och män underskattar nog ofta vad de har tjänat på att ha en kvinna i hemmet. 
  • Patrik med J
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-12 08:30:03 följande:

Det tycker jag inte är konstigt. Jag och min man har separat ekonomi , vi är gifta och har inget äktenskapsförord. Eftersom vi är gifta utan äktenskapsförord behöver vi ju inte hålla på och räkna pengar mellan oss. 

Vi har ändå helt egna bankkonton och har inte insyn i varandras konton. Vi placerar vårt kapital individuellt och helt oberoende av varandra. Min man frågar mig dock ofta om placeringsråd, han har lärt sig att det lönar sig!

Det som är konstigt är att om ni skulle skilja er så delas allt lika ändå, då får han se dina konton ändå. Så det sista som händer OM man skiljer sig är att man har delad ekonomi vare sig man vill eller inte. Om man inte har ett äktenskapsförord men det är väl för dom som har olika många nollor i slutet på sina bankkonton typ.
  • Anonym (vi)
    Anonym skrev 2025-02-13 20:44:47 följande:
    De kan ha samma levnadsstandard även om han behåller överskottet.
    Det hade jag också gjort.
    Absolut, det lät dock inte som att de har det av inlägget att döma. Efteråt kom ett mer förklarande inlägg. 
  • Liberté

Självklart delad ekonomi då vår syn på sparande i aktier/fonder skiljer sig en del även om vi båda slår OMX årligen så vill vi inte blanda ihop det hela. 

Betalar gemensamt fasta kostnader, slänger in 15k vardera i gemensam pott för utgifter och resterande är lek / spar / whatever. 

Finns ingen uppsida med gemensamt för oss. 

• Anonym (Singel)

Egen såklart,mitt ex skulle oavsett inte acceptera att jag levde med någon annan .

• TvillingmammaVästgöte
    Patrik med J skrev 2025-02-14 19:15:03 följande:
    Det som är konstigt är att om ni skulle skilja er så delas allt lika ändå, då får han se dina konton ändå. Så det sista som händer OM man skiljer sig är att man har delad ekonomi vare sig man vill eller inte. Om man inte har ett äktenskapsförord men det är väl för dom som har olika många nollor i slutet på sina bankkonton typ.
    Ja, självklart, det är vi väl medvetna om och så vill vi ha det. Eftersom det är så behöver vi ju inte fundera så mycket på vem som betalar vilken räkning. Men vi vill ju ändå självklart ha våra egna bankkonton och stå för våra egna personliga utgifter.
  • Anonym (Annie)
    Liberté skrev 2025-02-14 22:37:43 följande:

Självklart delad ekonomi då vår syn på sparande i aktier/fonder skiljer sig en del även om vi båda slår OMX årligen så vill vi inte blanda ihop det hela. 

Betalar gemensamt fasta kostnader, slänger in 15k vardera i gemensam pott för utgifter och resterande är lek / spar / whatever. 

Finns ingen uppsida med gemensamt för oss. 

Ni har väl äktenskapsförord  om ni är gifta?
  • Anonym (Bert-Erik)

Vi har särkullsbarn. Då känns det viktigt att ha ordning på grejerna. Om en av oss dör har den partens barn rätt att ta ut sin del av arvet, laglotten.

Om vi skulle skilja oss är det nog också lugnast om det är klart vem som äger vad, så att det inte blir onödiga bråk om sånt.

Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?