Anonym (Eko) skrev 2025-02-12 08:04:16 följande:
Tack för alla svar.
Jag läser och funderar.
Det som är naturligt för mig och för oss är att ha en gemensam ekonomi. Vi lägger in våra löner på samma konto och hanterar allt därifrån.
Vi har gjort så i många år, under vår tid som sambo, vilket lett till att jag betalat mycket mer än henne.
En sak som fått mig att fundera är att hon kommer ärva mer pengar än mig och dessa pengar ser hon ska vara hennes enskilda och ej gå till vår gemensamma kassa.
Jag förstår inte skillnaden, varför gör vi inte samma sak för dessa pengar?
Hon kan inte förklara och jag känner mig lite lurad. Att ha lagt in betydligt mer per månad men när hon får mer då ska hon behålla pengarna.
Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av liknande?
Om hon får dålig pension ser hon väl arvet som ett sätt att säkra sina äldre dagar. Om du sticker så tar du ju med dig din högre pension som du har tjänat in.
Hälften av alla äktenskap spricker och 60% av alla samborelationer med barn.
Jag säger inte att det är rätt, bara att jag kan förstå om en lågavlönad kvinna tänker så.
Och sen kan också föräldrar som kämpat och slavat för sina sparpengar vilja att den går till deras barn och barnbarn och inte tillfaller barnets make/maka i en ev. skilsmässa, och därför testamentera pengarna som enskild egendom.
Min morfar testamenterade till mamma som enskild egendom, eftersom min styvfar var allmänt opålitlig med pengar. Min svärfar hade också testamenterat enskilt till min man, men min man säger att pengarna är våra.
Ingen hindrar ju den som ärver att dela med sig när det kommer stora utgifter, men de kan inte tvingas dela hela arvet vid en separation då.
Men vem av er har störst sparkapital nu då? Och beror det på att den har varit extra duktig på att spara och förvalta eller bara valt ett heltidsjobb som råkar ha högre lön så det är lättare att spara? Och hur hade deras ekonomi sett ut helt utan den andra parten, om man tänker att kvinnan kanske tagit all VAB och allt slack hemma så att mannen kunnat jobba mer timmar, eller ta jobb med längre pendling eller resor mm?
Det ser inte ut så i mitt fall men det är rätt vanligt, och män underskattar nog ofta vad de har tjänat på att ha en kvinna i hemmet.