• Anonym (Eko)

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Hej,

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Har ni något avtal mellan er, t ex sambo eller äktenskapsförord?

Jag och min sambo ska gifta oss inom 1 år och vi har börjat prata om hur vi ser på vår ekonomi framåt.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?
  • Skogshuggaren
    Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-27 16:07:27 följande:

Hej, överallt finns det råd om hur man kan lägga upp ekonomin på olika sätt som gift par. Delad, separat, gemensam osv. Men om man inte är överens? Det är ju alltid den med mest pengar som bestämmer då!

Jag vet inte om jag har fel (min man hävdar det 😉) vill kolla vad ni tycker nu!

Min man tjänar 3 ggr så mycket som jag.
    Vi jobbar båda heltid.
    Vi har ett gemensamt konto för räkningar och mat.
    Till det kontot dras det automatiskt pengar från våra egna lönekonton enligt en uträknad %-sats som ska vara rättvis utifrån att vi tjänar så olika.

Så långt är det rättvist tycker vi båda!👍

Sen får vi göra vad vi vill med de egna pengarna vi har kvar på våra respektive lönekonton. Min man tycker det är jätteviktigt att vi har våra egna pengar, man ska inte behöva fråga om det är ok att köpa ett par nya dyrare klädesplagg tex. Håller helt med för vi prioriterar väldigt olika saker.

Men?det är ju ändå så att han har mycket mer fickpengar än vad jag har varje månad på sitt lönekonto.

?Han kan åka med en kompis till New york om han vill, det kan inte jag.
    ?Han kan köpa en dyr rock för 3000kr, det kan inte jag, jag handlar på HM.
    ? Han kan pensionsspara stora belopp varje månad, jag pensionssparar inte alls.
    ? Han kan köpa aktier och fonder, det kan inte jag.
    ? Han kan köpa en dyr klocka eller cykel, det kan inte jag.
    ? Men om vi köper en ny soffa delar vi 50/50 på kostnaden.

Är det rättvist? Jag anser inte att vi har samma levnadsstandard fast vi är gifta, jobbar 100% båda två och bor i samma hus som vi äger 50/50.

När barnen behöver pengar ber de honom för de vet att jag inte har några.

När jag försöker prata om detta säger han bara skämtsamt att ?håll fast vid mig så lever vi på min pension sen, så behöver du inte oroa dig?.

Eller: ?Säg till om du behöver köpa en ny vinterjacka, så får du såklart pengar av mig?.

Jag vill inte behöva be om pengar, och naturligtvis skulle jag aldrig be om pengar till en Londonresa med en kompis tex. 

Om bilen går sönder betalar han det, om barnen behöver pengar betalar han det, det är ju väldigt snällt, men jag har ingen insyn i de kontona eller de summorna och känner mig utanför. Man kanske behöver diskutera först och ta ett GEMENSAMT beslut om barnen ska få pengar överhuvudtaget och i så fall hur mycket?! Vi är två föräldrar, jag vill också vara med och bestämma när det gäller ekonomi till barnen tex, även om det inte är mina pengar.

Jag känner mig låst men han förstår inte det.
    När vi träffades och innan vi fick barn tjänade vi exakt lika mycket, då var detta inget problem!

Vi har pratat om detta så många ggr på min uppmaning, men han vägrar ändra konceptet som HAN tycker fungerar utmärkt!

Vad ska jag göra? Tycker jag fel? Vad tycker ni?

Konstig uppdelning tycker jag, speciellt med de konsekvenser du beskriver.

Sedan vi fick barn har vi alltid behållit lika mycket "fickpengar" var, oavsett vem som tjänat mest. Det har känts mest rättvist för oss.

Jag har alltid tjänat mer än min fru, så jag har bidragit mer till den gemensamma ekonomin under alla år. Det är inget jag ångrar.
  • Agda90
    Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-28 00:30:33 följande:

Tycker att det känns lite fånigt efter 25 års äktenskap att det alltid ska vara en diskussion kring vem som ska betala hur mycket och vem som ska swisha den andre om man går på restaurang tex. Eller köper en jacka till nån av barnen. 

Det gör ju att det hela tiden måste pratas om pengar. Det är ju våra gemensamma barn. Det vore bara så skönt att kunna ta fram ett gemensamt kort och betala utan att ?göra upp? varje gång. Att slippa räkna jämt och Swisha. Om min man betalar notan och generöst bjuder mig, det är ju inte våra gemensamma pengar. Då ska jag hela tiden tacka för att han ?bjuder? mig.

Ett annat exempel: När han skulle sälja sin cykel frågade han om jag ville köpa den, ja jag tycker det är konstigt, när man är en familj som bor tillsammans i hus med två barn. Sen köpte han en ny elcykel för 25 000kr det skulle jag aldrig haft råd med. Det fanns viktigare saker i hemmet att lägga pengar på tyckte jag, men?det är ju hans egna pengar.

Så så länge du kunde bidra med en rejält summa pengar så var den välkommen men nu är han stenhård med vad som är hans och vad som är ditt? 
    Det där känns så fel om man lever ihop och dessutom har barn tillsammans.

Jag är ledsen men en man som din hade jag inte kunnat leva med. Det är mycket som saknas för att jag hade stannat i en sådan relation. Och hans kommentar att du ska hänga med honom så kan ni leva på hans pension... varför skulle han bli annorlunda som pensionär mot vad han är idag? 
  • Anonym (M)
    Anonym (E.) skrev 2025-10-29 07:25:06 följande:
    ...och så ska det inte vara. Det står till och med i lagen - Äktenskapsbalken - att man och hustru ska leva på samma nivå/standard. Detta är en viktig skillnad mot samboskap (där man förstås också kan leva på samma nivå/standard om man är överens om det såklart, men det är inte lagstadgat). 
    Inte ska, men bör leva efter samma ekonomiska standard (kap 6, paragraf 1). 

Var och en är faktiskt själv ansvarig för sin egna ekonomi, även i ett äktenskap. 

Dessutom behöver man inte ha gemensam ekonomi bara för att man är gifta. 
  • Anonym (M)
    Anonym (E.) skrev 2025-10-29 07:25:06 följande:
    ...och så ska det inte vara. Det står till och med i lagen - Äktenskapsbalken - att man och hustru ska leva på samma nivå/standard. Detta är en viktig skillnad mot samboskap (där man förstås också kan leva på samma nivå/standard om man är överens om det såklart, men det är inte lagstadgat). 

Var och en är faktiskt själv ansvarig för sin egna ekonomi, även i ett äktenskap. 

• Anonym (E.)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 16:00:46 följande:

Måste inte, men mycket av själva tanken med äktenskapet försvinner ju om man inte har det. Att slå ihop allt, att bli en enhet hädanefter och inte två... Jag tycker att det är synd att människor numera inte vågar satsa på äktenskapet, utan båda sitter och håller på var sin penningpung och oroar sig för att de ska gå med förlust på arrangemanget... Så tråkigt. Då kan man väl bara ha något slags KK i stället?
  • Anonym (M)
    Anonym (E.) skrev 2025-10-29 17:49:10 följande:
    Måste inte, men mycket av själva tanken med äktenskapet försvinner ju om man inte har det. Att slå ihop allt, att bli en enhet hädanefter och inte två... Jag tycker att det är synd att människor numera inte vågar satsa på äktenskapet, utan båda sitter och håller på var sin penningpung och oroar sig för att de ska gå med förlust på arrangemanget... Så tråkigt. Då kan man väl bara ha något slags KK i stället?
    Gemensam ekonomi har inget att göra med ältenskap. Det är två helt olika saker. 
  • Anonym (M)
    Anonym (E.) skrev 2025-10-29 17:49:10 följande:
    De flesta äktenskapet i Sverig och majoriteten av länderna är heller inget arrangemang, utan man bestämmer sig för att gifta sig pga kärleken till varandra. 

Sedan kan man bestämma pm man vill ha gemensam eller delad ekonomi, utifrån vad som passar bäst. Det är något man tillsammans kommer överens om. 
  • Anonym (O)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 16:00:46 följande:

Glöm inte försörjningsplikten bara. Stor skillnad på gift och sambo där. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (O) skrev 2025-10-29 18:16:24 följande:
    Japp. Den som äter oxfilé medan makan eller maken får äta havregrynsgröt för att hon eller han "inte har råd med något annat just nu" begår faktiskt ett lagbrott. När man gifter sig tar man på sig ett ansvar för den andra. Men det verkar som att det finns folk i Sverige som inte känner till det. 
  • Anonym (HK)
    Anonym (E.) skrev 2025-10-29 19:59:54 följande:
    Japp. Den som äter oxfilé medan makan eller maken får äta havregrynsgröt för att hon eller han "inte har råd med något annat just nu" begår faktiskt ett lagbrott. När man gifter sig tar man på sig ett ansvar för den andra. Men det verkar som att det finns folk i Sverige som inte känner till det. 
    Hur ska havregrynsätaren få upprättelse i detta lagbrott?
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2025-10-29 18:16:24 följande:
    Ja, det är skillnad på att vara gifta och att vara sambo. Ser inte att jag har skrivit att det skulle vara samma 🤔

Ja, man ska bidra till gemensamma och personliga behov efter förmåga. Men det gäller åt båda hållen. Det är vad försörjningspliken för makar innebär. Så det med att man ska/bör ha samma ekonomiska standrad ser fint ut på papperet, men det innebär inte att man som äkta makar måste ha gemensam ekonomi. 

Men fortfarande, i ett äktenskap är man som i alla andra förhållanden en egen individ som själv har ansvar över sina egna tillgångar och skulder (vilket även det står i äktenskapbalken).
  • Anonym (M)
    Anonym (E.) skrev 2025-10-29 19:59:54 följande:
    Man har fortfarande, även i ett äktenskap, ett eget ansvar över sina egna tillgångar och skulder. Så har man bara röd med havregrynsgröt bör man se över sin inkomst respektive utgifter (samt dumpa karl/kvinnofan som äter oxfilé utan att dela). 

Sedan är förövrigt svårt att få upprättelse i det sk lagbrott då man dels inte måste utan bör ha samma ekonomiska standard som makar, och att man även ska bidra efter förmåga till gemensamma och personliga behovb(vilket gäller åt båda hållen). 
  • Anonym (O)
    Anonym (M) skrev 2025-10-29 22:08:52 följande:
    Ja, det är skillnad på att vara gifta och att vara sambo. Ser inte att jag har skrivit att det skulle vara samma 🤔

Ja, man ska bidra till gemensamma och personliga behov efter förmåga. Men det gäller åt båda hållen. Det är vad försörjningspliken för makar innebär. Så det med att man ska/bör ha samma ekonomiska standrad ser fint ut på papperet, men det innebär inte att man som äkta makar måste ha gemensam ekonomi. 

Men fortfarande, i ett äktenskap är man som i alla andra förhållanden en egen individ som själv har ansvar över sina egna tillgångar och skulder (vilket även det står i äktenskapbalken).
    Det du skriver är helt korrekt, man har alltid eget ansvar över tillgångar och skulder. Men med äktenskap så blir din fru eller mans ekonomi ditt problem om hon /han plötsligt står på ruinens brant eller drar på sig skulder. Man får inte alltid intrycket att de flesta faktiskt har koll på att äktenskapet är ett sorts ekonomiskt kontrakt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (HK) skrev 2025-10-29 20:18:24 följande:
    Hur ska havregrynsätaren få upprättelse i detta lagbrott?

Om man behöver gå till domstol för att man har sådana problem i äktenskapet, att ena partnern är så snål och egoistisk och inte vill dela med sig, då har inte det äktenskapet något värde alls i mina ögon.
    Varför är man då gifta över huvud taget? 

Bättre att skaffa sig en KK om man vill ha det upplägget. 

Är man gifta och en familj så delar man med sig. 

• Anonym (E.)
    Anonym (O) skrev 2025-10-31 14:12:56 följande:
    Det du skriver är helt korrekt, man har alltid eget ansvar över tillgångar och skulder. Men med äktenskap så blir din fru eller mans ekonomi ditt problem om hon /han plötsligt står på ruinens brant eller drar på sig skulder. Man får inte alltid intrycket att de flesta faktiskt har koll på att äktenskapet är ett sorts ekonomiskt kontrakt.
    Japp! Här bör läggas till, att det finns en risk med att inte gifta sig utan bara leva som sambos, för då har den andre ingen försörjningsskyldighet, samtidigt som HUSHÅLLETS inkomst räknas inför soc. Så en sambo kan inte få något från soc, så länge som den andre sambon tjänar tillräckligt för hushållets behov.

Samtidigt som den andre sambon - som sagt - inte är skyldig att dela med sig. De berörda kvinnorna (ja det är oftast kvinnor) hamnar i en rävsax, där de får tigga sig till lite mat och fickpengar av mannen de lever med. För han har juridisk rätt att vägra henne det, och sådana män brukar inte dra sig för att påminna kvinnan om det. 

...och att skaffa en lägenhet är närmast omöjligt när man saknar inkomst idag, soc går bara in som borgenär för invandrare och (mer sällan) missbrukare och psykiskt sjuka personer etc.. Är du vit och svensk och psykiskt frisk så förväntas du klara dig själv, men det är inte så säkert att det går för det... återstår att fortsätta tigga brödkanter av mannen och betala med sin kropp...
Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?