• Anonym (Hott och flott)

Tycker inte om sambons barn

Hur gör man när man flyttat ihop med nån och inser att man inte gillar hens barn? Har aldrig varit med om det förut och har svårt att finna mig i situationen. Jag har inga egna barn. De är över 15, så inga småkids, men tonåringar är sjukt jobbiga har jag insett.

• Svar på tråden Tycker inte om sambons barn
  • Anonym (Donna)
    Ess skrev 2025-02-12 16:57:51 följande:
    Det r ett misstag man bara gör en gång.
    Och det är en gång för mycket.
  • Jemp
    Anonym (Donna) skrev 2025-02-12 05:34:02 följande:
    Oj, vad arg du verkar vara!

Problemet (?) är att (i stort sett) vuxna människor inte ska behöva bo hos mamsen och papsen.

Här har du ett bra svar på din fråga också
    Anonym (Less) skrev 2025-02-12 04:11:22 följande:
    Till att börja med så känns beteendet infantiliserande. Att sn snart vuxen människa ska flytta mellan mamma och pappa varannan vecka. I övrigt, herregud vad det daltas med tonåringar i vissa konstellationer? 
    Precis så.

-----------

Jag skulle faktiskt undra vad som felade om två ungdomar i övre tonåren flyttade mellan sina föräldrar 52 gånger per år.

För övrigt lär det inte pågå " så länge de vill" hur länge som helst.
    Även som förälder vill man att de små telningarna en dag flyttar ut. 
    Nåja, det kanske inte gäller dig. Men det gäller de flesta.
    Varför skulle det vara fel på barn som vill bo med båda sina föräldrar?

Jag bodde varannan vecka fram till studenten (då flyttade jag hemifrån).
  • Jemp
    Lönnsirap skrev 2025-02-12 06:51:16 följande:

När folk gnäller om vad tufft det är med bäbisar så finns det gott om empati och tips! Men att tonåringar är jobbiga är tydligen bara att "skylla sig själv" och "tänka på det innan".

Personligen tycker jag inte man ska vara så tuff mot människor som lever ihop med tonåringar. Hur de en gör kommer de vara föremål för en ung, mindre smidig människas kritik. Den unga människan vet dessutom allt, glömmer de mest basala sakerna och tycker det är rimligt att göra precis som det passar.

Inte ens när det är ens biologiska barn är man imponerad av deras resonemang och förmågor. Och att oavsett hur de är finns anledning till viss oro, utifrån att man ju faktiskt minns hur viktig tiden är, och vad mycket som kan hända.

Med detta sagt, tycker jag att man ska råda människor med tonåringar till att ta hand om sig själva. Ta promenader, läsa böcker och träna. Och skapa sig ork att hantera denna tid. Och berätta för dem att det faktiskt ÄR en jobbig tid. 

Det kan ju vara rimligt att flytta ifrån en tonåring om man är styvförälder.... Men det är mycket billigare att lägga pengarna på att gå på teater och gå till gymmet. 

Det är ju stor skillnad på att tycka att barn (och ungdomar) är jobbiga i perioder. Något helt annat att uttrycka att man inte tycker om dem. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Hott och flott) skrev 2025-02-11 17:26:49 följande:

Självfallet träffade jag dem innan jag flyttade in. Men de artigare sidor jag såg då är minst sagt ersatta med vardagsgnäll och gnat. Jag uppfattar det inte som att min sambo på något sätt skämmer bort dem eller tillåter dem bete hur som helst, men de har stark vilja. 

Jag försöker på alla sätt att vara trevlig och tillmötesgående. Men jag konstaterar att tonåringar - iaf I Sverige - är rätt odrägliga. Och det känns jobbigt. Jag tänker absolut inte flytta ifrån mannen jag älskar men hur fasen ska man lösa det? Jag kan ju knappast lägga mig i hur de uppfostras av sin mamma. Vet inte hur de får bete sig när de bor hos henne, men gissar att det skiljer sig.

Gissar att du inte har egna barn? Känns inte så med tanken på hur du resonerar åtminstone. 
    Nä men du får väl flytta ut. Barnen kommer alltid gå före dig, och kan du inte acceptera det så blir det svårt. 
  • Anonym (Donna)
    Jemp skrev 2025-02-12 19:48:42 följande:
    Varför skulle det vara fel på barn som vill bo med båda sina föräldrar?

Jag bodde varannan vecka fram till studenten (då flyttade jag hemifrån).
    På den tiden bodde man väl ändå inte varannan vecka?
  • Jemp
    Anonym (Donna) skrev 2025-02-13 05:40:15 följande:
    På den tiden bodde man väl ändå inte varannan vecka?
    Jo.
  • Anonym (Less)
    Jemp skrev 2025-02-13 07:07:44 följande:
    Jo.
    Så får vi nog agree to disagree.

Bara tanken på att min pojkvän jag hade när jag gick på gymnasiet skulle bo varannan vecka hade fått mig att undra om allting stod rätt till i mognadsprocessen med honom?
  • Anonym (K)
    Anonym (Less) skrev 2025-02-13 07:11:21 följande:
    Så får vi nog agree to disagree.

Bara tanken på att min pojkvän jag hade när jag gick på gymnasiet skulle bo varannan vecka hade fått mig att undra om allting stod rätt till i mognadsprocessen med honom?
    Fast människor är ju olika, det behöver du kunna tänka dig? Dom vänner jag hade med skilda föräldrar bodde fast hos en av föräldrarna som tonåringar ja, men olika som sagt.
  • Anonym (MammaMu)

Tonåren är en tuff tid! De ska frigöra sig och bli vuxna. Sen är ju alla som redan är vuxna dumma i huvudet och fattar ingenting. Svårt att komma in som bonusförälder i den fasen. Försök att inte tänka negativt om barnen och att du inte gillar dem. Tankar har en enorm kraft och kan påverka hjärnan. Vill du leva med din sambo många år framöver måste du fortsätta göra så gott du kan för att skapa bra relationer till hans barn. Tonåren är en kort tid, men de finns kvar i hans liv som vuxna med allt det innebär. Högtider, barnbarn, semestrar osv. Lite handfasta tips:

Tänk istället att det är en jobbig period de går igenom men att det blir bättre. Tonåringars hjärnor är biologiskt skapta för att sprida generna vidare. De "ska" vara själviska, ta risker och slå sig fram. Det innebär att de inte kommer uppskatta särskilt mycket du gör just nu, men de kommer kunna reflektera och uppskatta det senare. 

Visa intresse för vad de gillar. De upplevs ibland väldigt egocentriska och verklighetsfrånvända - men för de allra flesta går detta över när de blir vuxna. Fråga om deras liv och tankar. Börja inte prata direkt om dina egna upplevelser i tonåren. Be dem utveckla om de redan pratar och bekräfta att du lyssnar genom att upprepa.

Ignorera när de är sura, på dåligt humör osv. Låt det rinna av dig som vatten. Ta inte åt dig av allt de säger heller. De menar inte allt, deras känslor och hjärnor är bara som en surrande flugsvärm. 

Skapa bra minnen. Både du och din man, ni som familj och du med barnen. Gör saker du tycker om men även saker de gillar. Har de någon sport kan du kanske följa med och "prova på", låta dem lära dig. Ni kan prova på nya saker som familj. Laga mat ihop, gå ut och äta. Shoppa, spa eller vad ni nu gillar.

Prata med dem som om de vore vuxna, även om de beter sig som treåringar ibland. 

Lycka till! 
  • Anonym (MammaMu)

Just det, sista. Du behöver INTE uppfostra hans barn. De vet redan vad som är rätt och fel och har fått en grund i de tidigare åren. En del tonåringar fortsätter att sköta sig jättebra, men de flesta gör tvärtom bara för att deras flugsvärm är helg galen o flyger åt olika håll.

Om du tycker att de inte hjälper till och städa exempelvis kan du inte läxa upp dem för det. Men du kan prata med dem som vuxna och be dem om hjälp. "Kan du hjälpa mig?" Eller "kan du ta ner disken innan du går o lägger dig? Jag kan ställa in den i diskmaskinen ikväll om du vill". 

Om du tycker de skiter i skolan kan du erbjuda dig att hjälpa till med läxan eller föreslå att ni åker på nån jobbmässa. Du kan inspirera och motivera, men inte läxa upp. Det får pappa göra om det behövs 

• Anonym (K)

Bra tips från MammuMu där. 

Ts, som mammamu skrev, prata med dom som vuxna, mina tonåringar irriterar sig ändlöst på när dom blir behandlade som barn. Dom är utsatta för hormon-bombardemang utan dess like, för vissa märks det mer än andra. Mkt drastiska reaktioner och känslor. Jag gillar tonåringar, dom kan ha tonvis av attityd men är rätt små därunder egentligen, som högljudda valpar. När dom har förtroende för en så får man se hela bilden. Prata med dom om du blir insläppt, visa intresse för deras tankar.

• Anonym (MM)
    Anonym (MammaMu) skrev 2025-02-13 09:16:58 följande:

Tonåren är en tuff tid! De ska frigöra sig och bli vuxna. Sen är ju alla som redan är vuxna dumma i huvudet och fattar ingenting. Svårt att komma in som bonusförälder i den fasen. Försök att inte tänka negativt om barnen och att du inte gillar dem. Tankar har en enorm kraft och kan påverka hjärnan. Vill du leva med din sambo många år framöver måste du fortsätta göra så gott du kan för att skapa bra relationer till hans barn. Tonåren är en kort tid, men de finns kvar i hans liv som vuxna med allt det innebär. Högtider, barnbarn, semestrar osv. Lite handfasta tips:

Tänk istället att det är en jobbig period de går igenom men att det blir bättre. Tonåringars hjärnor är biologiskt skapta för att sprida generna vidare. De "ska" vara själviska, ta risker och slå sig fram. Det innebär att de inte kommer uppskatta särskilt mycket du gör just nu, men de kommer kunna reflektera och uppskatta det senare. 

Visa intresse för vad de gillar. De upplevs ibland väldigt egocentriska och verklighetsfrånvända - men för de allra flesta går detta över när de blir vuxna. Fråga om deras liv och tankar. Börja inte prata direkt om dina egna upplevelser i tonåren. Be dem utveckla om de redan pratar och bekräfta att du lyssnar genom att upprepa.

Ignorera när de är sura, på dåligt humör osv. Låt det rinna av dig som vatten. Ta inte åt dig av allt de säger heller. De menar inte allt, deras känslor och hjärnor är bara som en surrande flugsvärm. 

Skapa bra minnen. Både du och din man, ni som familj och du med barnen. Gör saker du tycker om men även saker de gillar. Har de någon sport kan du kanske följa med och "prova på", låta dem lära dig. Ni kan prova på nya saker som familj. Laga mat ihop, gå ut och äta. Shoppa, spa eller vad ni nu gillar.

Prata med dem som om de vore vuxna, även om de beter sig som treåringar ibland. 

Lycka till! 
    Bra tips, men TS tänker inte så mycket på vad ungdomarna behöver eller vill ha, utan hon tänker mer på sig själv och vad hon vill ha i livet. Hon vill inte leva med ungdomar som är jobbiga. Då är det allra enklaste att flytta ut.

Det är ju hon som kom in sist i hemmet och det var som någon påpekade deras hem från början. 

Tonåringar är jobbiga och självcentrerade. Det ingår liksom i kittet. Frågan är bara om man vill leva med det eller inte. 
  • Anonym (Donna)
    Jemp skrev 2025-02-13 07:07:44 följande:
    Jo.
    Med tanke på att studentexamen lades ner i slutet av 60-talet...
  • Tukt

Med tanke på att TS lämnade diskussionen på typ sidan ett, så får man nästan utgå i från att personen mer ville ha medhåll en faktisk input på situationen.

Svar på tråden Tycker inte om sambons barn