• Anonym (TS)

Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?

Vi har ett stort problem. Vi bor en trappa upp utan hiss och det finns bara plats för två vagnar i barnvagnsrummet. Vi har en syskonvagn där nu som precis fick plats och grannarna har en vagn som de inte har använt alls på säkert flera år (yngsta barnet är för stort för vagn). 

Jag har en 3-åring och en nyfödd bebis (11 dagar gammal). Hon föddes med akutsnitt så jag kan inte dra upp vagnen för trappan när jag är själv. 

Vi har kvar 3-åringens gamla liggvagn och jag skulle verkligen vilja ha den till bebisen när jag är själv med henne, när sonen är på förskola eller hos farmor (hon har tagit ledigt för att hjälpa till med honom första tiden). Syskonvagn är ju jobbigt på bussen , i hissar, på fik och restauranger och i affärer och dessutom tyngre så vill inte behöva ha den när jag bara har ett barn med mig. Tänker att folk på bussen kanske blir irriterade då också. 

Så jag tänkte om jag kunde be grannen antingen fälla ihop sin vagn eller flytta den  till källarförrådet. Pratade med hyresvärden också och de sa att barnvagnsrummet är till för de som använder barnvagn. BVC-sköterskan som jag pratade med tyckte också att det är rimligt att grannen flyttar eller fäller ihop vagnen. Men min sambo tycker inte jag har rätt att ha två vagnar där utan jag får klara mig med bara syskonvagnen även när jag är själv med bebis. 

Att ha bara den vanliga funkar tyvärr inte för då blir sonen svartsjuk när bara lillasyster får vara i vagnen.

Vad tycker ni , vem har rätt? Jag eller sambon? Är det rimligt att be grannen fälla ihop eller flytta vagnen? Jag tänker att barnvagnsrummet är till för de som har små barn som använder vagn och just nu har jag två och grannen har inga. 

• Svar på tråden Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?
  • Krocko
    Anonym (TS) skrev 2025-02-14 22:45:14 följande:
    Tack , ska kolla upp det. Vet inte om han skulle gå med på det men det är nog värt att prova..

Det handlar inte bara om att han blir sur när han inte får sitta i vagnen, han har klättrat upp och lagt sig i vagnen när jag höll lillasyster, fick be fröken på hans förskola om hjälp att bära ner honom.. Sen har han dragit i vagnen och försökt välta den, lagt sig på marken och vägrat gå.. Och jag får alltså inte bära honom alls nu så det är inte lätt. Hade jag kunnat föda vaginalt hade jag definitivt gjort det men tyvärr kan jag inte. 
    Varför tar inte din man ut sina tio dagar nu med en gång? Så kan han hjälpa dig med treåringen och på två veckor har du säkert repat dig massor. Du får vara lite tuff och ställa krav!!
  • Anonym (Ui)

För det första är det vansinnigt att du inte blev sjukskriven, särskilt som livmodern sprack. 
    För det andra är det sjukt att din värdelösa "man" inte är hemma! Hoppas du inte tvättar, städar och lagar mat, det får han fan göra. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ui) skrev 2025-02-15 10:12:03 följande:

För det första är det vansinnigt att du inte blev sjukskriven, särskilt som livmodern sprack. 
    För det andra är det sjukt att din värdelösa "man" inte är hemma! Hoppas du inte tvättar, städar och lagar mat, det får han fan göra. 

Jag får inga pengar för att vara sjukskriven eftersom jag var hemma med sonen ett tag efter mina föräldradagar hade tagit slut när vi väntade på förskoleplats och sen pluggade jag under graviditeten så det är bättre för mig att vara föräldraledig, vet inte om jag hade kunnat bli sjukskriven men det hade inte hjälpt mig. 

Han hjälper inte till med mycket , jag måste laga mat och tvätta men hans mamma har hjälpt till en del med städning nu iallafall, jag får ju t.ex inte dammsuga. Han hade kunnat göra mitt liv lite lättare genom att prata med grannarna men inte ens det kunde han göra. Deras liv påverkas ju inte överhuvudtaget av att ha en vagn de aldrig någonsin använder i källaren (erbjöd dom att ha den i vår om de inte har plats) istället för barnvagnsrummet (eller ihopfälld i barnvagnsrummet) men mitt liv blir mycket lättare om jag kan ha en vagn som är mycket lättare att köra och ta upp på bussen när jag bara har dottern. 

• Krocko

Om du nu visste hur kass din sambo är, varför skaffade du ett till barn med honom? Har du funderat på att separera från skithögen? 

• Anonym (TS)
    Krocko skrev 2025-02-15 10:52:18 följande:

Om du nu visste hur kass din sambo är, varför skaffade du ett till barn med honom? Har du funderat på att separera från skithögen? 

Han var inte lika hemsk förra gången vi fick barn och den här graviditeten var inte direkt planerad. Det var bättre mellan oss än nu när jag blev gravid också. Har haft ångest under graviditeten för hur låst man är med en nyfödd , oroade mig mycket för det här med att bo utan hiss med vagn efter kejsarsnitt också och pratade med barnmorskan om det..
    och sambon lovade att prata med grannarna i god tid innan bebisen föddes men det gjorde han såklart inte.

Ja jag har funderat på att separera , han har redan varit mycket hos sin mamma under graviditeten. Har inte jättelätt att få ny lägenhet ensam men funderar på att flytta till en annan stad där jag har släktingar och det är lite lättare att få lägenhet för det är helt ohållbart att bo här med en nyfödd och en treåring om det inte löser sig med vagnarna. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-13 10:38:48 följande:
    Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?

Vi har ett stort problem. Vi bor en trappa upp utan hiss och det finns bara plats för två vagnar i barnvagnsrummet. Vi har en syskonvagn där nu som precis fick plats och grannarna har en vagn som de inte har använt alls på säkert flera år (yngsta barnet är för stort för vagn). 

Jag har en 3-åring och en nyfödd bebis (11 dagar gammal). Hon föddes med akutsnitt så jag kan inte dra upp vagnen för trappan när jag är själv. 

Vi har kvar 3-åringens gamla liggvagn och jag skulle verkligen vilja ha den till bebisen när jag är själv med henne, när sonen är på förskola eller hos farmor (hon har tagit ledigt för att hjälpa till med honom första tiden). Syskonvagn är ju jobbigt på bussen , i hissar, på fik och restauranger och i affärer och dessutom tyngre så vill inte behöva ha den när jag bara har ett barn med mig. Tänker att folk på bussen kanske blir irriterade då också. 

Så jag tänkte om jag kunde be grannen antingen fälla ihop sin vagn eller flytta den  till källarförrådet. Pratade med hyresvärden också och de sa att barnvagnsrummet är till för de som använder barnvagn. BVC-sköterskan som jag pratade med tyckte också att det är rimligt att grannen flyttar eller fäller ihop vagnen. Men min sambo tycker inte jag har rätt att ha två vagnar där utan jag får klara mig med bara syskonvagnen även när jag är själv med bebis. 

Att ha bara den vanliga funkar tyvärr inte för då blir sonen svartsjuk när bara lillasyster får vara i vagnen.

Vad tycker ni , vem har rätt? Jag eller sambon? Är det rimligt att be grannen fälla ihop eller flytta vagnen? Jag tänker att barnvagnsrummet är till för de som har små barn som använder vagn och just nu har jag två och grannen har inga. 

Känns som att du har större problem än barnvagnsrummet. Rent spontant borde ju din sambo steppa upp lite. Varför beter ni er som att du är ensamstående, liksom?

Sen bör ju ni kanske inte ta upp hela barnvagnsrummet med era vagnar. Om någon annan behöver det också bör det ju finnas plats. Så tänker väl att du får börja jobba så smått på att låta din son lära sig att han inte alltid får vara i vagnen och att det är så det är att bli ett större barn. 

Men ja, första prio är väl att din sambo ska ta lite föräldraansvar...

• Anonym (TS)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-02-15 11:11:37 följande:

Känns som att du har större problem än barnvagnsrummet. Rent spontant borde ju din sambo steppa upp lite. Varför beter ni er som att du är ensamstående, liksom?

Sen bör ju ni kanske inte ta upp hela barnvagnsrummet med era vagnar. Om någon annan behöver det också bör det ju finnas plats. Så tänker väl att du får börja jobba så smått på att låta din son lära sig att han inte alltid får vara i vagnen och att det är så det är att bli ett större barn. 

Men ja, första prio är väl att din sambo ska ta lite föräldraansvar...

Skulle någon annan flytta in med småbarn eller få barn skulle jag såklart inte tycka att de inte ska få ha sin vagn där. Det är något jag skulle märka om det händer (det bor bara 8 familjer i trappuppgången, alla andra har antingen vuxna utflyttade barn eller tonåringar nu ) och då skulle jag frågat om de behöver en plats där. Då får vi lösa det på något annat sätt, kanske skulle jag få låna nyckel till rummet bredvid om det blev så men nu säger hyresvärden som sagt att grannen borde flytta sin vagn som inte används och att jag skulle prata med grannen om det.

Men med logiken att grannen ska få ha sin vagn som inte längre behövs där borde ju alla grannarna med vuxna barn eller tonåringar också få ha sina gamla vagnar där isåfall? Jag har också två gamla mindre vagnar i källarförrådet som mitt äldsta barn hade , då borde ju dom också få vara där istället.

Just nu är det här det största problemet för att vardagen ska fungera för mig med båda yngsta barnen. Även om sambon tar alla sina 10 dagar (han har 5 kvar tror jag) räcker inte det för att operationssåret ska läka så jag måste klara mig själv när han är på jobbet. Men ja han har betett sig dåligt och vi får se hur det blir mellan oss. 

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2025-02-14 22:45:14 följande:
    Tack , ska kolla upp det. Vet inte om han skulle gå med på det men det är nog värt att prova..

Det handlar inte bara om att han blir sur när han inte får sitta i vagnen, han har klättrat upp och lagt sig i vagnen när jag höll lillasyster, fick be fröken på hans förskola om hjälp att bära ner honom.. Sen har han dragit i vagnen och försökt välta den, lagt sig på marken och vägrat gå.. Och jag får alltså inte bära honom alls nu så det är inte lätt. Hade jag kunnat föda vaginalt hade jag definitivt gjort det men tyvärr kan jag inte. 
    Du har aldrig fött vaginalt va?
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-02-15 12:07:20 följande:
    Du har aldrig fött vaginalt va?
    Jo mitt första barn som jag fick när jag var 18 och som är vuxen och utflyttad nyligen föddes vaginalt med sugklocka. Jag behövde sys och till och med operera en förlossningsskada senare. Jag tyckte fortfarande att läkningen var lättare än efter kejsarsnitt (det här var mitt tredje). Förstår att alla inte har samma erfarenhet men så var det för mig. Just nu när jag har en 3-åring också och är mycket ensam med barnen är det väldigt svårt att inte få lyfta.
  • Anonym (Småbarnsmamma 40+)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-14 22:36:09 följande:

Tack igen för svar .. De har fortfarande inte flyttat den och öppnade inte när jag knackade på igen. Tror tyvärr de hade brytt sig mer om sambon hade frågat. 

Nu har de iallafall sagt att de inte använder vagnen alls så tänkte kanske att vi kan fälla ihop den när sambon och svärmor kommer imorn. Antingen det eller så får jag prata med hyresvärden igen och säga att de inte flyttar vagnen och att jag behöver få hjälp att prata med dom eller låna nyckel till ett annat barnvagnsrum.. Usch vad jobbigt det är att behöva hålla på med det här när man har en nyfödd bebis. Egentligen hade sambon lovat att prata med dom långt innan bebisen föddes , har pratat om det med barnmorskan också eftersom det var något jag oroade mig för , visste att jag skulle föda med kejsarsnitt men det blev akutsnitt tidigare än det var meningen. 

Vad bra att dig tog dig mod att fråga dom 👍 ☺️eftersom dom nu sagt att dom ska flytta den men är.sega och inte gör det så hade jag kontaktat hyresvärden och förklarat läget hur mycket det betyder för dig, kanske dom kan ta ett snack med grannarna?

Lycka till!
  • Anonym (Sarah)

Det verkliga problemet här är att du frågar

1. hyresvärden
    2. BVC
    3. din man 
    4. familjeliv

om du har rätt till dina känslor. Detta är inte illa menat. Men fundera på varför du behöver söka bekräftelse på det här sättet. 

Och prata sedan med grannen. Om inte annat så i rent KBT-syfte. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Sarah) skrev 2025-02-15 13:13:43 följande:

Det verkliga problemet här är att du frågar

1. hyresvärden
    2. BVC
    3. din man 
    4. familjeliv

om du har rätt till dina känslor. Detta är inte illa menat. Men fundera på varför du behöver söka bekräftelse på det här sättet. 

Och prata sedan med grannen. Om inte annat så i rent KBT-syfte. 

Har pratat med grannen , de sa att de inte använder den och skulle flytta den men har inte gjort det.

Har diskuterat med BVC och barnmorskan på MVC för att det är ett problem som jag inte riktigt visste hur jag skulle lösa , oroade mig mycket för hur vi skulle lösa situationen med vagn + ingen hiss + pyttelitet barnvagsrum + kejsarsnitt redan ganska tidigt i graviditeten, har till och med letat efter annat boende på grund av det men kände att en flytt när jag var höggravid skulle blivit för mycket. Nu blev ju kejsarsnittet tidigare än jag hade räknat med också på grund av komplikationer så inget var helt förberett. 

Och ja jag borde ha pratat med grannarna innan men på grund av hur de har betett sig tidigare har jag verkligen tyckt att det känns jobbigt och sambon lovade att göra det
    men sköt upp det hela tiden och till slut sa han nej. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Småbarnsmamma 40+) skrev 2025-02-15 13:05:14 följande:
    Vad bra att dig tog dig mod att fråga dom 👍 ☺️eftersom dom nu sagt att dom ska flytta den men är.sega och inte gör det så hade jag kontaktat hyresvärden och förklarat läget hur mycket det betyder för dig, kanske dom kan ta ett snack med grannarna?

Lycka till!
    Tack för svar!
    Ja jag ska ringa dom på måndag och fråga hur jag ska göra 
Svar på tråden Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?