Problem med barnvagnsrum, vem har rätt?
Vi har ett stort problem. Vi bor en trappa upp utan hiss och det finns bara plats för två vagnar i barnvagnsrummet. Vi har en syskonvagn där nu som precis fick plats och grannarna har en vagn som de inte har använt alls på säkert flera år (yngsta barnet är för stort för vagn).
Jag har en 3-åring och en nyfödd bebis (11 dagar gammal). Hon föddes med akutsnitt så jag kan inte dra upp vagnen för trappan när jag är själv.
Vi har kvar 3-åringens gamla liggvagn och jag skulle verkligen vilja ha den till bebisen när jag är själv med henne, när sonen är på förskola eller hos farmor (hon har tagit ledigt för att hjälpa till med honom första tiden). Syskonvagn är ju jobbigt på bussen , i hissar, på fik och restauranger och i affärer och dessutom tyngre så vill inte behöva ha den när jag bara har ett barn med mig. Tänker att folk på bussen kanske blir irriterade då också.
Så jag tänkte om jag kunde be grannen antingen fälla ihop sin vagn eller flytta den till källarförrådet. Pratade med hyresvärden också och de sa att barnvagnsrummet är till för de som använder barnvagn. BVC-sköterskan som jag pratade med tyckte också att det är rimligt att grannen flyttar eller fäller ihop vagnen. Men min sambo tycker inte jag har rätt att ha två vagnar där utan jag får klara mig med bara syskonvagnen även när jag är själv med bebis.
Att ha bara den vanliga funkar tyvärr inte för då blir sonen svartsjuk när bara lillasyster får vara i vagnen.
Vad tycker ni , vem har rätt? Jag eller sambon? Är det rimligt att be grannen fälla ihop eller flytta vagnen? Jag tänker att barnvagnsrummet är till för de som har små barn som använder vagn och just nu har jag två och grannen har inga.