• Anonym (Fgb)

Förlorat på börsen

Jag vill börja med att säga att jag är en idiot.  
    Jag har haft en stor del av våra(min och min frus) besparingar på börsen, i säkrare fonder och aktier. 

Vi har nyligen skrivit under köpekontrakt på ett hus som vi får i maj månad. 

Rimligtvis borde jag tagit ut pengarna från börsen då. Istället fick jag höra mycket om att krypto kommer att gå väldigt bra under q1. Satte in 100k där. Det blev 50k ganska snabbt. 
    Därefter började jag kolla mer på riskabla aktier, som såg ut att gå väldigt bra. Satte in 50k där istället, gick upp rätt bra i början. En aktie gick upp dag efter dag, då Satte jag in 700k på den(för att jag är en idiot). Det växte till strax över 850k. 
    Därefter dök den, och dök, och dök. 
    Nu är värdet cirka 500k  så förlust på cirka 250k just nu. 
    Jag har inte sålt då jag någonstans tror och hoppas att den skall återhämta sig. 
    Men problemet är att jag behöver 200k utöver det som finns idag vid tillträdet av huset  
    Jag skäms så otroligt mycket över detta och går i hyfsat mörka tankar just nu. Ångest, och vet inte vart jag skall ta vägen. 
    Ville mest skriva av mig. Jag vet att jag borde sälja,  men tänk om den går upp igen. Vad fan gör man

• Svar på tråden Förlorat på börsen
  • Anonym (FF)
    Aliona skrev 2025-02-21 14:25:07 följande:

Fast du, det är inte en rimlig jämförelse, för vad ts har gjort är en misslyckad investering och förlorat familjens gemensamma pengar, och det är inte ekonomiskt våld. Ekonomiskt våld är när man använder sitt ekonomiska övertag för att förtrycka sin partner, eller hindrar sin partner att tex arbeta, ha egna pengar osv. 

Han VET redan att det var dumt drag han gjorde, han mår dåligt och han försöker ställa till rätta. Att då hålla på och trycka ner honom och abklaga honom är inte rött väg stt gå. Folk tar livet av sig för sånahär saker, sp var lite försiktig. Dina hårda ord hjälper varken ts eller hans fru. Att stödja gör inte att börsen går bättre, men det kan hjälpa ts att klara av situationen. 

Snarare stöld det TS gjort, om jag förstått rätt har frun pytsat in hälften eller en stor del av pengarna på kontot. Ägandet ändras inte om man är gift, han har tagit pengar hon ägde och spelat på börsen. 
  • Anonym (Fgb)

Min fru kommer inte lämna mig. 
    Det är ingen jävla skämtrelation vi har. Pengar kan inte splittra oss. 
    Sen kommer hon bli jävligt arg och besviken. Men det är inte så att jag har ett missbruk. Jag tog en jävligt dum chansning. Och det kommer aldrig hända igen. 
    Men mår piss för att jag inte vet hur jag kan rädda upp situationen. 
    I det långa loppet så skiter jag i pengarna och 300k är inte såå hemskt mkt, men i min dagssituation är det mycket. 
    Och skammen jag känner är den värsta. 
    Jag är inte dum människa. Men jag känner mig så jävla liten just nu.

• Anonym (Ok)
    Aliona skrev 2025-02-21 14:25:07 följande:

Fast du, det är inte en rimlig jämförelse, för vad ts har gjort är en misslyckad investering och förlorat familjens gemensamma pengar, och det är inte ekonomiskt våld. Ekonomiskt våld är när man använder sitt ekonomiska övertag för att förtrycka sin partner, eller hindrar sin partner att tex arbeta, ha egna pengar osv. 

Han VET redan att det var dumt drag han gjorde, han mår dåligt och han försöker ställa till rätta. Att då hålla på och trycka ner honom och abklaga honom är inte rött väg stt gå. Folk tar livet av sig för sånahär saker, sp var lite försiktig. Dina hårda ord hjälper varken ts eller hans fru. Att stödja gör inte att börsen går bättre, men det kan hjälpa ts att klara av situationen. 

Att stjäla från sin fru är inte en rimlig jämförelse? 

Just nu hindrar han ju henne från att ha egna pengar, du vet de pengar han spelat bort på börsen. Hälften är hennes. 

Du får gärna tycka synd om honom. Jag gör det inte. Han gjorde detta medveten om att pengarna skulle vara till en bostad. Genom att ha pengarna investerade har han gjort fel en väldigt lång tid. Han vet tydligen inget om aktier och risker, men vill gärna bli rik. 

• Lynx123
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 15:05:53 följande:

Sen kommer hon bli jävligt arg och besviken. Men det är inte så att jag har ett missbruk. Jag tog en jävligt dum chansning. Och det kommer aldrig hända igen. 
    Men mår piss för att jag inte vet hur jag kan rädda upp situationen. 
    I det långa loppet så skiter jag i pengarna och 300k är inte såå hemskt mkt, men i min dagssituation är det mycket. 
    Och skammen jag känner är den värsta. 
    Jag är inte dum människa. Men jag känner mig så jävla liten just nu.

Såklart att hon inte kommer att göra. Jag ville bara få fram att om det hade hänt mig så hade jag blivit mycket ledsnare om min partner inte varit uppriktig. Förstår att du mår dåligt över det men ni kommer greja det här tillsammans.
  • Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 15:05:53 följande:

Du måste berätta för henne. Nu, och om det inte går precis nu, så direkt när ni ses efter jobbet. 
    Sen är det lämpligt att hon tar över den fulla kontrollen över era besparingar. 
  • Aliona
    Anonym (FF) skrev 2025-02-21 14:45:05 följande:
    Snarare stöld det TS gjort, om jag förstått rätt har frun pytsat in hälften eller en stor del av pengarna på kontot. Ägandet ändras inte om man är gift, han har tagit pengar hon ägde och spelat på börsen. 

Var det gemensamt komto så är det inte stöld heller, för då kan vem som helst förfoga över pengarna. 

Jag försöker inte försvara honom, men man kan inte hävda att det är diverse brott om det inte är det. 

• Anonym (FF)
    Aliona skrev 2025-02-21 15:52:48 följande:

Var det gemensamt komto så är det inte stöld heller, för då kan vem som helst förfoga över pengarna. 

Jag försöker inte försvara honom, men man kan inte hävda att det är diverse brott om det inte är det. 

Det är stöld, vid tex deklaration eller bodelning räknas hälften som hennes.

Däremot är det omöjligt att bevisa att han fick tillgång till hennes pengar bara om hon visste om det och godkände det. Även omöjligt att bevisa att hon inte visste om detta.

Pga detta skulle det aldrig dömas som stöld även fast det faktiskt var det. 
  • Anonym (Mörker)
    Anonym (FF) skrev 2025-02-21 16:11:38 följande:
    Det är stöld, vid tex deklaration eller bodelning räknas hälften som hennes.

Däremot är det omöjligt att bevisa att han fick tillgång till hennes pengar bara om hon visste om det och godkände det. Även omöjligt att bevisa att hon inte visste om detta.

Pga detta skulle det aldrig dömas som stöld även fast det faktiskt var det. 
    Det är dock ett faktum att om man bodelade idag så skulle frun få 150k mindre eftersom han haft bort 300k från deras gemensamma sparande.
  • Jårdi

Sälj nu och gå inte in och kolla igen om det har gått upp eller ner, du behöver inte den informationen men du behöver rädda de besparingar som finns kvar. Och ditt äktenskap. 

• Anonym (Fgb)

Diskussionen är så oviktig.
    Men för sammanhangets skull så är cirka 80% av pengarna från min lön. 
    Nu spelar det ingen roll, vi har ingen delad ekonomi, vi har bara vår ekonomi.

• Anonym (FF)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 18:59:10 följande:

Diskussionen är så oviktig.
    Men för sammanhangets skull så är cirka 80% av pengarna från min lön. 
    Nu spelar det ingen roll, vi har ingen delad ekonomi, vi har bara vår ekonomi.

Ok, så bara 20% av det du tog var stöld. 
  • Anonym (Fgb)

Kan täckas upp med det som är kvar, om man ska se det så som du ser det... 
    Det är som sagt inte problemet här.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Ok) skrev 2025-02-21 15:13:44 följande:

Att stjäla från sin fru är inte en rimlig jämförelse? 

Just nu hindrar han ju henne från att ha egna pengar, du vet de pengar han spelat bort på börsen. Hälften är hennes. 

Du får gärna tycka synd om honom. Jag gör det inte. Han gjorde detta medveten om att pengarna skulle vara till en bostad. Genom att ha pengarna investerade har han gjort fel en väldigt lång tid. Han vet tydligen inget om aktier och risker, men vill gärna bli rik. 

Så äv 700K varav ts förlorade 200K så är minst dessa 100K ts frus?

Varför är inte 700k / 2 = 350K dvs att ts frus pengar finns kvar? 

Det är inte stöld, han kom undan med nöd o näppe. Men hennes pengar finns kvar så sluta måla fan på väggen.

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 19:50:42 följande:

Kan täckas upp med det som är kvar, om man ska se det så som du ser det... 
    Det är som sagt inte problemet här.

Har du berättat för din fru? Vad sa hon?
Svar på tråden Förlorat på börsen