• Emmi88

Anses vara sambo med min hyresgäst

Det är som så att jag äger ett hus som jag hyr ut till en god vän till mig. Han har försörjningsstöd från socialtjänsten och jag arbetar. Nu hamnade vi i säng med varann på fyllan vilket resulterade i att jag födde en dotter i december. Jag är ensam vårdnadshavare och dottern bor med mig i en egen lägenhet. Jag har egen ekonomi och sköter mitt hushåll själv och han sköter sitt själv. 
    Men nu anser socialtjänsten att vi är sambos och att jag nu ska betala för alla hans omkostnader. Dom grundar detta på att min bil (som är trasig) står på egendomen som han hyr och att vi fick barn. Han har överklagat beslutet och fick nu från förvaltningsrätten att även dom anser att vi är sambos. 
    Själv anser jag att detta är helt sjukt, att jag inte ska få skaffa barn med vem jag vill och att jag ska bli stämplad som sambo med någon fastän jag inte bor eller lever ihop med den personen. Att jag valde att behålla barnet var för att jag inte blir yngre och har haft problem med att bli gravid men alltid önskat att få bli det. Trodde dock inte att det skulle leda till att jag blir sambo med den jag hade sex med. Vad ska jag göra för att bevisa att vi inte är sambos?? Hyreskontrakt, personbevis, folkbokföring m.m. m.nallt sånt har Kickats in men ändock ner ze att vi är det. Snälla någon som har nån bra idé på hur man ska göra? Eller som vet av en billig å bra jurist??

• Svar på tråden Anses vara sambo med min hyresgäst
  • Emmi88

För att förtydliga så är jag och dottern folkbokförda och skrivna på egen adress. Vi bor i en lägenhet som jag hyr i första hand. Barnets pappa fick bo kvar huset då han inte har möjlighet att hyra av bolagen häromkring och då var jag snäll och flyttade istället och så upprättade vi ett hyresavtal sinsemellan då jag äger huset. Jag har ensam vårdnad om barnet och då han inte kan betala underhåll så har jag ansökt om underhållsstöd. 
    Hyresinbetalningarna syns på mitt konto och jag handlar både där jag bor och när jag hälsar på honom så brukar jag handla i hans lokala affär innan jag åker hem. 

Som det låter på er så bör jag alltså sparka ut honom ur huset så att han får lösa ett eget boende någon annanstans och så flyttar jag in i huset istället? 

• Anonym (Kompis)

Är ni skrivna i era respektive bostäder? 

• Anonym (S)

Jag kan förstå att det kan kännas störigt men samtidigt så är ju er situation lite speciell eller hur? Inte så vanligt att man skaffar barn med en random hyresgäst...
    Kanske inte så konstigt att de drar öronen åt sig.. 
    Det finns ju dessvärre en hel del som fuskar med bidrag och socialtjänstens jobb är ju att säkerhetsställa att skattemedel betalas ut till rätt personer och förhindra bidragsfusk...

Bäst vore ju att han skulle skaffa sig en inkomst så behöver myndigheterna, varken socialtjänst eller försäkringskassa vara inblandade i er boendesituation och ekonomi.  

• Anonym (Motet)

Det luktar bidragsfusk

• Anonym (?)
    Anonym (Kompis) skrev 2025-03-23 08:55:36 följande:
    Min hyresvärd äger huset jag bor i. Vi är VERKLIGEN INTE sambos. Vad jag läser ut av trådstarten bor TS inte ens i huset i fråga. 
    Har du också barn med din hyresvärd?
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (S) skrev 2025-03-23 10:48:50 följande:

Jag kan förstå att det kan kännas störigt men samtidigt så är ju er situation lite speciell eller hur? Inte så vanligt att man skaffar barn med en random hyresgäst...
    Kanske inte så konstigt att de drar öronen åt sig.. 
    Det finns ju dessvärre en hel del som fuskar med bidrag och socialtjänstens jobb är ju att säkerhetsställa att skattemedel betalas ut till rätt personer och förhindra bidragsfusk...

Bäst vore ju att han skulle skaffa sig en inkomst så behöver myndigheterna, varken socialtjänst eller försäkringskassa vara inblandade i er boendesituation och ekonomi.  

Men att situationen är ovanlig borde bara innebära en extra granskning, inte att man nekas bidrag man har rätt till. 

Visst vore det bättre om han hade jobb, men det kan väl knappast TS göra något åt? 

• Anonym (Kompis)
    Anonym (?) skrev 2025-03-23 13:53:23 följande:
    Har du också barn med din hyresvärd?
    Nej, men hade jag haft det hade det inte gjort någon skillnad. Att man hyr sin bostad av någon betyder inte att man bor ihop. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Kompis) skrev 2025-03-23 13:57:45 följande:
    Nej, men hade jag haft det hade det inte gjort någon skillnad. Att man hyr sin bostad av någon betyder inte att man bor ihop. 
    Du fattar verkligen inte att TS situation är väldigt speciell?

De har barn ihop, ts äger huset, där "han fick bo kvar" så det verkar som att de under en tid har bott ihop men nu bor på olika adresser så han kan behålla sina bidrag och ts får underhåll via fk.

Ts har sin bil där och handlar både i hans och hennes lokala affär vilket tyder på att hon även är där en hel del, hade jag varit den som beslutade så hade jag sett de som sambos i praktiken och enbart olika adresser pga av den ekonomiska biten
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (?) skrev 2025-03-23 14:14:41 följande:
    Du fattar verkligen inte att TS situation är väldigt speciell?

De har barn ihop, ts äger huset, där "han fick bo kvar" så det verkar som att de under en tid har bott ihop men nu bor på olika adresser så han kan behålla sina bidrag och ts får underhåll via fk.

Ts har sin bil där och handlar både i hans och hennes lokala affär vilket tyder på att hon även är där en hel del, hade jag varit den som beslutade så hade jag sett de som sambos i praktiken och enbart olika adresser pga av den ekonomiska biten

Jo, det är en väldigt speciell situation, men att man har en annorlunda familjesituation ska inte ta ifrån en ens rättigheter som medborgare. 

Det kan vara som du skriver, men det enda vi kan utgå ifrån är det TS skriver. Och enligt trådstarten är de inte sambor. 

• Anonym (?)
    Anonym (Kompis) skrev 2025-03-23 14:24:49 följande:

Jo, det är en väldigt speciell situation, men att man har en annorlunda familjesituation ska inte ta ifrån en ens rättigheter som medborgare. 

Det kan vara som du skriver, men det enda vi kan utgå ifrån är det TS skriver. Och enligt trådstarten är de inte sambor. 

Ta bort rättigheter som medborgare...  suck alltså, socialtjänsten fattade ett beslut baserat på vad de sett, deras beslut överklagades med samma utgång.

Någon annan i tråden är särbo med sin partner och pappa till sina barn och hon kunde ju få bostadsbidrag utan några större problem så är det rätt och riktigt så får ts och hennes "goda vän" se till att bevisa detta och fortsätta få våra skattepengar....
  • Anonym (S)
    Anonym (Kompis) skrev 2025-03-23 14:24:49 följande:

Nu är det ju dessvärre många faktiska sambos som lurar och bedrar för de tycker att det är orimligt att bidra till varandras uppehälle när någon av dem blir sjuk/arbetslös...

Jag misstänker att det finns omständigheter som inte kommit fram i TS men som socialtjänsten upptäckt i sin utredning som påverkar deras beslut och som gör att förvaltningsrättens beslut.

Om de har bott i huset tillsammans och plötsligt i samband med ansökan av försörjningsstöd inte längre bor ihop så är det ju självklart omständigheter som påverkar bedömningen.
    Pappan fick bo "kvar" i huset skriver TS så det låter som att de bott där tillsammans. Ts verkar inte ha behov av 2 bostäder för egen del och det blir då märkligt att hon skaffar sig en bostad till sig själv och låter hyresgästen bo kvar i huset...

Att han inte kan skaffa eget boende är ju inte hennes ansvar..om de inte har en sådan slags relationdär ts känner ett ansvar förstås och då är det ju återigen omständigheter som påverkar bedömningen...

För antingen har de ingen särskild relation och då får han skaffa sig ett inneboenderum någonstans eller så har de en särskild relation och då får de finna sig i att de bedöms som sambos....

Men krasst kan ju TS bara strunta i honom ovh hans ansökan. Hon har ju sin ekonomi och kan betala sina räkningar och om han inte betalar för sin hyra får han flytta ut och hon får hyra ut huset till någon annan alternativt säga upp/sälja ett av boendena.
    Det är ju han som behöver lösa sin situation...TS får ju underhållsbidrag från FK så hennes ekononmi påverkas ju inte av att han saknar uppehälle.

Men frågan kvarstår...varför har hon dubbla boenden och när uppstod den situationen?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (?) skrev 2025-03-23 14:43:28 följande:
    Ta bort rättigheter som medborgare...  suck alltså, socialtjänsten fattade ett beslut baserat på vad de sett, deras beslut överklagades med samma utgång.

Någon annan i tråden är särbo med sin partner och pappa till sina barn och hon kunde ju få bostadsbidrag utan några större problem så är det rätt och riktigt så får ts och hennes "goda vän" se till att bevisa detta och fortsätta få våra skattepengar....

Ja det var jag som fick bostadsbidrag iallafall (inte någon jättesumma men ganska välbehövligt just nu när jag är mammaledig), han bor hos en släkting av olika anledningar (bland annat att det är närmare hans jobb och vår relation funkar mycket bättre när vi är särbo).

När vi fick vårt andra gemensamma barn behövde jag visa att vi inte bor tillsammans nu trots att vi är skrivna på olika adresser, det är ju en lite ovanlig situation. Visade bland annat kontoutdrag som visar att han betalar hyra hos släktingen och anteckningar från BVC och MVC där det står om vår boendesituation. Och att han betalar mig motsvarande underhållsstöd för barnen eftersom yngsta bor med mig på heltid och äldsta bor mest hos mig.  Förstår såklart att de måste kolla upp sånt ordentligt för det är många som fuskar. 

När det gäller TS situation tror jag antingen han får flytta eller skaffa ett jobb så han inte behöver försörjningsstöd.

• Emmi88

Jag har nu gått igenom allt med en jurist och vi har nu skrivit en uppsägning av hans boende, med andra ord så får han flytta ut ur huset som jag äger och så kommer jag att flytta dit istället. 
    På så sätt löser vi hela situationen. Dessutom är hans ekonomi inte MIN ekonomi och det är inte mitt problem att han inte betalar sina räkningar. Anledningen till att jag har betalat hans elräkningar samt vatten är att huset inte ska bli förstört på nått vis. Detta var helt rätt enligt juristen för annars kommer det en fet räkning till mig när jag vill att elen skall slås på igen när jag flyttar in. 
    Jag är ingen bidragsfuskare, utan jobbar heltid när jag inte är mammaledig som nu. Jag sliter hårt för att få mina pengar och tänker inte riskera att hamna på fel sida av lagen bara för att andra inte sköter sig. Detta har jag tydligt förklarat för honom och nu skall han ordna nytt boende någon annanstans. 
    Och för att inte bryta mot umgängesrätten så får han självklart träffa sin dotter när han vill. 
    Och med "bo kvar" så menas det med att han fick hyra det av mig istället för att jag skulle hyra ut till någon annan istället. Dessutom så gjorde jag det av snällhet för jag vet hur pissigt det är när man inte har någonstans att ta vägen. Men tydligt fungerade inte det. 

• Tow2Mater
    Emmi88 skrev 2025-03-25 18:19:58 följande:

Jag har nu gått igenom allt med en jurist och vi har nu skrivit en uppsägning av hans boende, med andra ord så får han flytta ut ur huset som jag äger och så kommer jag att flytta dit istället. 
    På så sätt löser vi hela situationen. Dessutom är hans ekonomi inte MIN ekonomi och det är inte mitt problem att han inte betalar sina räkningar. Anledningen till att jag har betalat hans elräkningar samt vatten är att huset inte ska bli förstört på nått vis. Detta var helt rätt enligt juristen för annars kommer det en fet räkning till mig när jag vill att elen skall slås på igen när jag flyttar in. 
    Jag är ingen bidragsfuskare, utan jobbar heltid när jag inte är mammaledig som nu. Jag sliter hårt för att få mina pengar och tänker inte riskera att hamna på fel sida av lagen bara för att andra inte sköter sig. Detta har jag tydligt förklarat för honom och nu skall han ordna nytt boende någon annanstans. 
    Och för att inte bryta mot umgängesrätten så får han självklart träffa sin dotter när han vill. 
    Och med "bo kvar" så menas det med att han fick hyra det av mig istället för att jag skulle hyra ut till någon annan istället. Dessutom så gjorde jag det av snällhet för jag vet hur pissigt det är när man inte har någonstans att ta vägen. Men tydligt fungerade inte det. 

Bra det löser sig!
    Men att det inte fungerade var väl det där med att ni valde att ha sex och det blev barn ni valde att behålla....
Svar på tråden Anses vara sambo med min hyresgäst