• Anonym (Stina)

Hade du velat se verkligheten som den är om det är dåligt?

Vi leker med tanken att du växt upp i en kärleksfull familj och allt har varit fantastiskt med mysiga resor, god mat och roliga aktiviteter. 

Du har fina vänner och allt är toppen. 

Du är nöjd med livet. Plötsligt kommer det in en människa i ditt liv som börjar titta på ditt liv på ett annat sätt. 

Plötsligt börjar du se saker som du tidigare helt har missat. Exempelvis bråken dina förälder hade. Du fattar att din pappa misshandlade din mamma, men det har du tidigare inte sett. 

Du inser att dom du sett som dina vänner egentligen bara velat ha dig av andra skäl än att dom velat ha dig som vän. Exempelvis för att du haft pengar, hög status eller något annat. Plötsligt väljer dessa nu bort dig helt. Du vill inte längre bjuda dom på krogen och nu är dina vänner plötsligt elaka och försvinner. 

Så nu till frågan, hade du helst velat va kvar i känslan av att allt är bra. Eller vill du hellre vara den som ser saker från ett annat perspektiv och se saker som gör det jobbigt. Vi säger att du inte ser att dina vänner enbart är med dig för att du har pengar/status eller liknande så det betyder att du som vanligt bjuder med dom till din stuga på skidresor och liknande och ni har det kul. Det är ju bara när du slutar betala för allt dom utesluter dig och blir elaka. Innan dess är allt bra. 

Så vad hade du helst velat? 

• Svar på tråden Hade du velat se verkligheten som den är om det är dåligt?
  • Anonym (Stina)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-23 20:30:54 följande:

Jag tar också sanningen hur hård den än är, det är väl inte orimligt ändå?

Om hela ens liv raseras kan det ju bli tufft 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Stina) skrev 2025-03-23 20:21:32 följande:
    Hur hårt det än är? Har sett folk få dessa aha upplevelser och dom mår sååå dåligt över det. Sådär så att det blir svårt att resa sig. Hade det varit bättre om dom bara fått leva som dom gjorde innan Och nej det är inte jag som sagt något, 
    Det är därför jag skulle vilja få sanningen i små portioner. Det är ett jättejobb att bearbeta alltihop, så det är nog bäst att ta en bit i taget.

Det kan få ta ett tag att komma fram till att man behöver ta sig bort från situationen man lever i.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Stina) skrev 2025-03-23 20:40:15 följande:
    Om hela ens liv raseras kan det ju bli tufft 
    Absolut, jag är rätt van vid tufft och det är inte skrämmande men extremt tråkigt...ärlighet har inträffat om vi säger så, ibland tar det hår så man bryter ihop och vrålar...har även svimmat...hellre det än fucking lögner.
  • Anonym (Stina)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-23 21:01:47 följande:
    Absolut, jag är rätt van vid tufft och det är inte skrämmande men extremt tråkigt...ärlighet har inträffat om vi säger så, ibland tar det hår så man bryter ihop och vrålar...har även svimmat...hellre det än fucking lögner.
    Jo men att du skulle gå från en dag med familj och vänner till att en annan stå utan familj och vänner. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Stina) skrev 2025-03-23 21:05:19 följande:
    Jo men att du skulle gå från en dag med familj och vänner till att en annan stå utan familj och vänner. 
    Så här ser min situation ut just nu: Jag har väldigt starka känslor för en kvinna, bästa kvinnan oavsett...på alla plan...jag vill inte vara utan henne men det kanske jag blir en dag...kanske om en vecka, kanske om 20 år...det är ovisst...jag vill ändå ha sanningen hur mörk och tuff den än är.

Som svar på vad du skrev, sanningen är rätt svar för mig.
  • Anonym (Stina)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-23 21:10:55 följande:
    Så här ser min situation ut just nu: Jag har väldigt starka känslor för en kvinna, bästa kvinnan oavsett...på alla plan...jag vill inte vara utan henne men det kanske jag blir en dag...kanske om en vecka, kanske om 20 år...det är ovisst...jag vill ändå ha sanningen hur mörk och tuff den än är.

Som svar på vad du skrev, sanningen är rätt svar för mig.

Jo men det raserar inte hela din tillvaro. 

Tänk mer att du är i en sekt, dom har familjen i sekten. Du jobbar och gör allt för sekten. Du bor i ett samhälle där sekten liksom är. En dag möter du en annan del av världen. Du inser hur konstigt allt är. 

Du börjar ifrågasätta, blir utfryst, din familj tar avstånd, dina vänner försvinner, ditt jobb försvinner och du kan inte bo kvar där du bor för att huset du bor i äger församlingen. 

Hade du ändå velat veta att sanningen då? 

• burleskburkläsk
    Anonym (Stina) skrev 2025-03-23 21:20:59 följande:

Jo men det raserar inte hela din tillvaro. 

Tänk mer att du är i en sekt, dom har familjen i sekten. Du jobbar och gör allt för sekten. Du bor i ett samhälle där sekten liksom är. En dag möter du en annan del av världen. Du inser hur konstigt allt är. 

Du börjar ifrågasätta, blir utfryst, din familj tar avstånd, dina vänner försvinner, ditt jobb försvinner och du kan inte bo kvar där du bor för att huset du bor i äger församlingen. 

Hade du ändå velat veta att sanningen då? 

Klart tufft men jag tar sanningen där med...

Jag har många gånger levt ett tråkigt och utsatt liv, sanningen gör ont men sanningen är för mig viktig.

Jag vet inte ifall det finns ett läge då jag hade valt nåt annat...
  • Anonym (Stina)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-23 21:33:01 följande:
    Klart tufft men jag tar sanningen där med...

Jag har många gånger levt ett tråkigt och utsatt liv, sanningen gör ont men sanningen är för mig viktig.

Jag vet inte ifall det finns ett läge då jag hade valt nåt annat...
    Jag tänker att om man varit utsatt så är man ju mer rustad för sanningen. Men tänk att vara 35-40 och inse att det man trott hela livet inte Är så. Och att med den vetskapen så förlorar man allt. Innan dess har man varit glad och nöjd. Och helt plötsligt försvinner allt på en och samma gång. Man har aldrig varit med om något liknande tidigare. Aldrig utsatts för detta. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Stina) skrev 2025-03-23 21:38:45 följande:
    Jag tänker att om man varit utsatt så är man ju mer rustad för sanningen. Men tänk att vara 35-40 och inse att det man trott hela livet inte Är så. Och att med den vetskapen så förlorar man allt. Innan dess har man varit glad och nöjd. Och helt plötsligt försvinner allt på en och samma gång. Man har aldrig varit med om något liknande tidigare. Aldrig utsatts för detta. 
    Jaja nä då är det en annan femma sanningen skulle kanske leda till att man skadar sig själv eller och andra eller hamnar på psyket och aldrig blir sig själv igen!

Just att vara tom på såna händelser och pang boom, tänker att det kan leda till livslång ptsd och annat, nej i det lägret hade jag INTE valt sanningen! :P
  • Aliona

Jag tänker att de två exemplena är helt olika situationer. Det med vännerna är pågående, och situationen kan ändras. Genom att personen får upp ögonen och slutar bjuda sp försvinner de faska vännerna och personen får en chans att skapa nya, ärliga, vänskapsrelationer. 

Men i fråga om barndomen så är den över och inget går att förändra. På vilket sätt skulle det gynna en vuxen att förstå att den barndom hen minns som lycklig i själva verket var hemsk? Det går inte att göra något åt, så bättre att låta minnena vara. 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Sanningen) skrev 2025-03-23 19:52:40 följande:

Jag hade valt sanningen. Förutsatt att jag är vuxen vill jag leva i den faktiska verkligheten. Jag ser mig inte som ett barn som man behöver dölja sanningen för.

Då hade jag haft makten att förändra mitt liv utifrån den faktiska sanningen. Göra av mig med vännerna och leta nya bl.a. 

Jag ogillar folk som stoppar huvudet i sanden, även om jag förstår att det är bekvämt. Verkligheten är hård. Welcome to the real world. 

Väl talat, håller med
  • ClumsySmurf
    Anonym (M) skrev 2025-03-23 17:16:54 följande:

Konstig fråga. Hur kan man varit så blind att man inte märkt hur det står till? 

Ledtråd:

Homer_Simpson_2006.png
  • Anonym (Demensen svensen)

Tycker det är en intressant frågeställning. Tror jag skulle välja att inte se sanningen ärligt talat.

Kanske kan jämföras med matrix.

Nu ser jag däremot orättvisor hela tiden och känner att jag inte kan vara passiv. 

Läste en bok för evigheter sen, en memoar skriven av en "indian" under vilda västern eran. Han målade upp en bild av deras nomadiska livsstil. Han berättade att hans äldre bror fick i uppdrag av hans pappa att misshandla honom varje dag. Syftet var att härda honom.

Jag tror inte en människa blir mer rustad av att tackla motgångar om denne blir misshandlad varje dag.

• Freddie K

Svår fråga, men jag vill nog se verkligheten som den är, även om det är tufft. Jag har haft så kallade vänner när jag drack, men sen när jag slutade dricka så försvann dem. Det var väl inte roligt längre. Lika bra det, för jag vill inte ha falska vänner. Då lever jag hellre i en jobbig verklighet, men där alla är ärliga än att leva i en falsk verklighet där allt verkar vara toppen.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Personlig utveckling.)

Jag hade själv funderat på om det är den nya personen eller om det är min egen personliga utveckling som gör att dessa insikter sker. Alla gör mindre eller större personliga utvecklingar under sitt liv och det brukar inte kunna styras. Det brukar inkludera uppväxt, relationer, livsåskådning osv. Att ställa frågan om jag velat ha sanningen eller fortsätta att leva i en villfarelse är lika irrelevant som att fråga om jag vill åldras. Det sker oavsett eftersom du redan nu har öppnat lådan.

Den här personen du beskriver, kan det vara så att hen lyfter fram nya, mer utvecklande delar av dig själv som tidigare har varit passiva? Blir du vilseledd eller öppnar hen ditt sinne? 

• NinniQX

Det är en bra fråga. Många skriver att dom vill hellre ha sanningen, men om man hamnade i den sitsen kanske man skulle välja annorlunda. Jag hade inte velat förlora min familj men samtidigt så vill man inte leva i en falsk dröm. Det är lätt att säga vad man skulle ha gjort tills man själv hamnar där. 

Svar på tråden Hade du velat se verkligheten som den är om det är dåligt?