• Tyra myra

Kommer du att rösta i kyrkovalet?

Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.  

Hur tänker ni göra? Motivera gärna.

• Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?
  • Anonym (röst)
    Anonym (Freg) skrev 2025-08-14 13:19:02 följande:
    Man röstar om makten över kyrkans tillgångar i form av skog, fastigheter, bankkonton, organisation och "moraliska auktoritet".

Sedan använder man denna makt för att påverka samhället i samspel med sina partivänner i kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdag..
    Ja, det låter märkligt. 
  • Tyra myra

Såg någon som frågade varför politiska partier har nomineringsgrupper i kyrkovalet. Vet inte om jag är rätt person att förklara detta men gör ett försök.

Innan Kyrkan skildes från staten hade vi en Statskyrka som var politiskt styrd u god demokratisk oordning. Då fanns i princip alla politiska partier representerade i församlingar, stift och kyrkomöte.  

När sedan kyrkan skildes från staten bildades det nomineringsgrupper som inte var partipolitiska. Ex POSK, FISK mfl.  De partier som traditionellt varit stora i kyrkovalet S och C valde att fortsätta som nomineringsgrupper.

Eftersom Svenska Kyrkan ska vara demokratisk och ALLA medlemmar har en röst har nomineringsgrupperna till uppgift att främja deras olika intressen

Det finns nomineringsgrupper för de flesta intresseinriktningar, Är man motståndare till kvinnliga präster finns det grupper för detta. Är man mot samkönade äktenskap finns det grupper som arbetar för detta. Vil man att kyrkan ska vända sig inåt och  bara vända sig till medlemmarna finns det sådana. OSV

Men vill man att Svenska kyrkan ska fortsätta vara en kyrka för alla så finns S och C kvar. Nu är det väldigt lite partipolitik i kyrkopolitiken, för det mesta brukar man komma överens om det mesta förutom nomineringsgruppernas profilfrågor.

Är man medlem i Svenska kyrkan ska man naturligtvis använda sig av sin röst.

• Anonym (A)
    Tyra myra skrev 2025-08-14 13:34:28 följande:

Såg någon som frågade varför politiska partier har nomineringsgrupper i kyrkovalet. Vet inte om jag är rätt person att förklara detta men gör ett försök.

Innan Kyrkan skildes från staten hade vi en Statskyrka som var politiskt styrd u god demokratisk oordning. Då fanns i princip alla politiska partier representerade i församlingar, stift och kyrkomöte.  

När sedan kyrkan skildes från staten bildades det nomineringsgrupper som inte var partipolitiska. Ex POSK, FISK mfl.  De partier som traditionellt varit stora i kyrkovalet S och C valde att fortsätta som nomineringsgrupper.

Eftersom Svenska Kyrkan ska vara demokratisk och ALLA medlemmar har en röst har nomineringsgrupperna till uppgift att främja deras olika intressen

Det finns nomineringsgrupper för de flesta intresseinriktningar, Är man motståndare till kvinnliga präster finns det grupper för detta. Är man mot samkönade äktenskap finns det grupper som arbetar för detta. Vil man att kyrkan ska vända sig inåt och  bara vända sig till medlemmarna finns det sådana. OSV

Men vill man att Svenska kyrkan ska fortsätta vara en kyrka för alla så finns S och C kvar. Nu är det väldigt lite partipolitik i kyrkopolitiken, för det mesta brukar man komma överens om det mesta förutom nomineringsgruppernas profilfrågor.

Och ändå gör så få det. Vad säger det om kyrkan? 
  • Anonym (Freg)

Du talar som den frälsta politiker du är.

Politikerna lämnade aldrig kyrkan när den skiljdes från staten. I slutänden handlar det om att använda den makt som kyrkan har till att forma samhället utanför kyrkan. En tillgång för stor för att frivilligt ge upp.

Kyrkans styrning är trasig.

En verklig medlemskyrka hade varit något annat än det vi har idag där där kyrkan styrs från socialdemokraternas partistyrelsemöten.
  • Tyra myra
    Anonym (Freg) skrev 2025-08-14 13:24:38 följande:
    Varför ska man lägga energi på något man inte kan påverka?

Skillnaden med detta val mot riktiga val är att i riktiga val så väger det mellan blocken höger & vänster. Din röst kan verkligen göra skillnad.

I kyrkan är det politikerna mot de icke-politiska och politikerna ligger tre varv före på banan när man tävlar i ett hundrameterslopp.

När skillnaderna blir för stora finns det inget att göra åt det och ingen anledning att bry sig. Det blir som det blir i alla fall.

Jämför med exempelvis Kalifornien i USA där det i praktiken är meningslöst att rösta i presidentvalet som republikan eftersom Kaliforniens elektorsröster ändå kommer att gå till demokraterna.
    Där tror jag att du har lite fel. Du tror att de som står på nomineringslistorna för nomineringsgrupper inte är politiker och att alla som står på en S eller C lista är politiker.  Så är det verkligen inte. Man kan mycket väl vara aktiv politiker i tex Liberalerna och stå på FISK lista.  Det dräller av fd. politiker från M, L, KD, SD, V och Miljöpartiet i dessa grupper.

De som str på S eller C listorna är ofta endast engagerade i kyrkopolitiken och har aldrig varit politiskt aktiva i andra sammanhang.

Om man vill ha demokrati i kyrkovalet borde det kanske framgå vilka partier de nominerade kommer från, men det gör det ju inte. Röstar man på S eller C framgår det i alla fall vart de har sina sympatier.
  • Anonym (röst)

Ja det är en mycket märklig blandning av religion och politik. Demokratisk kyrka? 
  • Anonya

Ja, det kommer jag. Är självklart för mig. Däremot tycker jag det är tråkigt att det ofta är svårt att hitta info om de olika grupperna och kandidaterna. Jag vill alltså inte rösta på någon i ett politiskt parti, då jag inte tycker de har i kyrkan att göra.

• Anonym (Freg)
    Tyra myra skrev 2025-08-14 13:45:34 följande:
    Där tror jag att du har lite fel. Du tror att de som står på nomineringslistorna för nomineringsgrupper inte är politiker och att alla som står på en S eller C lista är politiker.  Så är det verkligen inte. Man kan mycket väl vara aktiv politiker i tex Liberalerna och stå på FISK lista.  Det dräller av fd. politiker från M, L, KD, SD, V och Miljöpartiet i dessa grupper.

De som str på S eller C listorna är ofta endast engagerade i kyrkopolitiken och har aldrig varit politiskt aktiva i andra sammanhang.

Om man vill ha demokrati i kyrkovalet borde det kanske framgå vilka partier de nominerade kommer från, men det gör det ju inte. Röstar man på S eller C framgår det i alla fall vart de har sina sympatier.
    Återigen visar du att du är helt fast i systemet. Du ser inte ens att du exemplifierar precis det jag menar är problemet.

Varför ska överhuvudtaget partierna ha någonting med kyrkan att göra alls?

(jo för att det ger makt att påverka samhället utanför kyrkan)

Den socialdemokratiska nomineringsgruppens politik beslutas av det socialdemokratiska partiets partistyrelse som blandar in andra hänsyn är kyrkans bästa i denna.

POSK och Frimodig Kyrka har inga världsliga partistyrelser och partiprogram att tvingas synka med så de kan fokusera på KYRKAN och dess utveckling.

Där har skillnaden och problemet.

Problemet är inte att aktiva inom POSK har varit eller är politiker i ett parti utan att partierna beslutar kyrkopolitik med hänsyn till andra intressen än enbart kyrkans intressen.

• Tyra myra
    Anonya skrev 2025-08-14 14:48:21 följande:

Ja, det kommer jag. Är självklart för mig. Däremot tycker jag det är tråkigt att det ofta är svårt att hitta info om de olika grupperna och kandidaterna. Jag vill alltså inte rösta på någon i ett politiskt parti, då jag inte tycker de har i kyrkan att göra.

Ja det tycker jag också är ett problem, Det är sparsamt med info på webben ,speciellt när det gäller de lokala nomineringsgrupperna och vad de vill driva för frågor lokalt.

De "gamla parti nomineringsgrupperna" har mera resurser för att föra ut sin politik. Det kan bli lite svårnavigerat. Tyvärr är det lite så att man måste fråga de nominerade hur de ställer sig i frågor som är viktiga för just dem. 

Men som sagt huvudsaken är att man som medlem i Svenska kyrkan använder sin röst.
  • Anonym (Ja)
    Virriga Vera skrev 2025-08-14 14:00:06 följande:

Nej, eftersom jag inte är medlem i Svenska kyrkan. Men tycker att kyrkan gör ett bra jobb.

Det tycker jag också.
Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?