• Tyra myra

Kommer du att rösta i kyrkovalet?

Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.  

Hur tänker ni göra? Motivera gärna.

• Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?
  • Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt)
    Tyra myra skrev 2025-09-15 14:31:15 följande:
    Ja, du...  Jag kommer att fortsätta se mina kollegor i som individer även i .  De eventuella politiska motsättningarna finns i kyrkomötet och inte på de lokala planet.  

Jag diskvalificerar inte någon rådsmedlem för att de står på S eller C listan. Vi har alla samma mål och det är att vår församling  och dess medlemmar ska finna en god gemenskap och trygghet i Svenska Kyrkan. 

Jag tänker att de som vill skapa motsättningar mellan de av oss som står på opolitiska listor och de som står på de politiska inte tänker på sina församlingars eller Svenska kyrkans bästa.  Kyrkan måste vara fri att utvecklas i sin takt och i sin egen riktning.  Svenska kyrkan kommer alltid att vara en del av vårt samhälle vare sig vi vill det eller inte. 

Nu missuppfattade du mig. Eller?.kan det vara så att du fultolkade mig.avsiktligt.? i så fall känner jag mig en liten aning ledsen.

Tror du jag är emot bra gemenskap i församlingen och inte kommer överens med partipolitikerna i praktiken? Tror du jag trakasserar folk? Däremot säger jag att kyrkan kan inte tala med en enda röst i politiska frågor för troende har helt enkelt olika åsikter. Man kan inte säga att kyrkan tycker si eller så I politiska frågor i allmänhet.  Inte heller en församling för olika individer har helt enkelt olika åsikter,

Vill skapa motsättningar.? På det personliga planet har jag en god relation till andra fullmäktigeledamöter men det måste vara tillåtet i fullmäktige att rösta mot en majoritet i en fråga.
  • Tyra myra
    Anonym (JA, då jag är troende, kyrkoaktiv och tycker det är viktigt) skrev 2025-09-15 17:12:22 följande:
    Nu missuppfattade du mig. Eller?.kan det vara så att du fultolkade mig.avsiktligt.? i så fall känner jag mig en liten aning ledsen.

Tror du jag är emot bra gemenskap i församlingen och inte kommer överens med partipolitikerna i praktiken? Tror du jag trakasserar folk? Däremot säger jag att kyrkan kan inte tala med en enda röst i politiska frågor för troende har helt enkelt olika åsikter. Man kan inte säga att kyrkan tycker si eller så I politiska frågor i allmänhet.  Inte heller en församling för olika individer har helt enkelt olika åsikter,

Vill skapa motsättningar.? På det personliga planet har jag en god relation till andra fullmäktigeledamöter men det måste vara tillåtet i fullmäktige att rösta mot en majoritet i en fråga.
    Nej inte alls!
    Jag ville bara säga att samarbetet i församlingarna sker mellan individer och inte mellan nomineringsgrupper. Jag blir förtvivlad när jag hör, ser och läser hur mina kollegor som står på S och C listorna misstänkliggörs inför kyrkovalet.

I min nomineringsgrupp har vi alla på ett eller annat sätt en koppling till församlingen och kyrkan. Det är därför viktigt för oss att få input från någon som ser på församlingen lite utifrån. En sån sak som vi i våras diskuterade var hur vi skulle göra när det blir fler och fler borgliga begravningar och icke kristna begravningar. Där hade S och C bra tankar och även förslag som vi kommer att arbeta med i framtiden.  

Sen är var och ens tro en privatsak och jag tror inte att Svenska Kyrkans tro är svag den måste bara få mera självförtroende.  Jag tror faktiskt att alla inom Kyrkan är beredda att med profetisk röst enas kring vad Svenska Kyrkan är och vad den vill vara i framtiden. När Kyrkan tar ställning så är det väl underbyggt. 

Sen sätter man ju inte munkavel på präster och biskopar som har en annan mening. I en fri kyrka får alla plats, även de kritiska. Detsamma gäller i fullmäktige.  

Det är allt jag vill säga. Önskar dig all lycka i ditt fortsatta arbete i fullmäktige.
  • Mayjel

Nej, det är nog ingen bra idé eftersom jag aldrig haft någon gudstro.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Leffe)

Jag kommer absolut INTE rösta i kyrkovalet, främst för att jag är ateist och tycker att all religion är av ondo. Vi lever i en upplyst värld och med tanke på att världen haft runt 2700 olika gudar genom alla tider så att just DIN gud är den enda och riktiga är en närmast absurd tanke! Religion är och har varit ett sätt att kontrollera och förtrycka hela folk runt om i världen, inget annat!

• Anonym (Hej)

Kyrkan gör ju något gott. Hjälper fattiga och utsatta personer. Jag håller med om att kyrkan förr i tiden försökte skrämma och kontrollera folk till lydnad.

• Anonym (Tb)
    Tyra myra skrev 2025-09-12 17:11:26 följande:
    (...)

Det är också ett problem när kyrkan inte kan göra sin röst hör i samhällsdebatten, Kyrkans röst är inte en politisk röst utan en profetisk och grundar sig på det kristna budskapet.  SvK måste få mera självförtroende i detta och inte huka sig så fort någon avfärdar deras budskap med att det är ett politiskt ställningstagande.
    Problemet uppstår när företrädare för kyrkan lyfter fram vissa polariserade frågor och driver en påstått kristen linje när dessa frågor i själva verket inte alls är centrala i den kristna läran utan perifera frågor där troende faktiskt kan hysa olika åsikter. Det finns flera exempel på detta som t.ex. miljöpolitik eller fördelnings- och invandringspolitik.

Samma människor är sedan ofta inte alls beredda att driva frågor som är centrala i den kristna läran, såsom familjepolitik eller moralpolitiska frågor, och skjuter dem helt åt sidan eller försöker så tvivel och hävda att "det finns olika tolkningar".

Jag ska inte sticka under stol med att detta fenomen är särskilt typiskt för SvK och är historiskt sett ett modus för Socialdemokraterna att driva sin politik från kyrkan som plattform.

Ogillar man detta fenomen bör man rösta på någon av de ej partianknutna nomineringsgrupperna. 
    Mayjel skrev 2025-09-15 21:45:24 följande:

Nej, det är nog ingen bra idé eftersom jag aldrig haft någon gudstro.

Som troende tycker jag det är bra tänkt och respekterar det Och dig.
    Anonym (Leffe) skrev 2025-09-15 22:34:58 följande:

Jag kommer absolut INTE rösta i kyrkovalet, främst för att jag är ateist och tycker att all religion är av ondo. Vi lever i en upplyst värld och med tanke på att världen haft runt 2700 olika gudar genom alla tider så att just DIN gud är den enda och riktiga är en närmast absurd tanke! Religion är och har varit ett sätt att kontrollera och förtrycka hela folk runt om i världen, inget annat!

Påstår du att jag vill kontrollera någon och att jag inte har en faktisk ärlig tro. Att jag bara är kyrkoaktiv för att jag vill utöva kontroll av någon/några?

Sedan är jag kristet troende bla pga min egen erfarenhet, vad jag själv erfarit i verkliga livet

Tecum skrev 2025-09-15 16:56:58 följande:
    Du tolkar fel, jag menar att de som kallar sig opolitiska visst engagerar sig, annars hade de inte ställt upp i valet. Men de är inte opolitiska även om de kallar sig det. De är partipolitiskt obundna och det är en annan sak.

Vad menar du med sista stycket, att om inte de troende är eniga i en samhällsfråga ska kyrkan inte yttra sig alls? Då ställer sig kyrkan vid sidan om samhällsdebatten precis som jag skrev och då blir det väldigt svårt att nå ut till en bredare allmänhet.
    Jah har aldrig påstått att jag är opolitisk utanför kyrkan och min tro, men just i kyrkan är de frågor som inte alls finns i samhällspolitiken verkligt viktiga och måste få möjlighet att ta plats. Just kyrkligt vill jag driva de frågorna, inte de samhällspolitiska frågorna i kyrkan

Jag vill att kyrkan skall höras mer i de andliga frågorna och nå ut med dem. Andra frågor kan troende kyrkomedlemar också driva, men från andra plattformar än kyrkan. En person kan vara aktiv i flera sammanhang, och i politiska frågor är kristna faktiskt oeniga. Jag vill inte att tex en biskop ska tala för mig i politiska frågor där jag inte är enig med tex en biskop. En kyrka ska väl ändå förmedla budskapet om Kristi frälsning, sitt eget unika budskap, ej vara en kopia av politiska aktörer som kan de frågorna bättre än en kyrklig företrädare ofta gör.
    Anonym (Tb) skrev 2025-09-16 07:06:12 följande:
    Problemet uppstår när företrädare för kyrkan lyfter fram vissa polariserade frågor och driver en påstått kristen linje när dessa frågor i själva verket inte alls är centrala i den kristna läran utan perifera frågor där troende faktiskt kan hysa olika åsikter. Det finns flera exempel på detta som t.ex. miljöpolitik eller fördelnings- och invandringspolitik.

Samma människor är sedan ofta inte alls beredda att driva frågor som är centrala i den kristna läran, såsom familjepolitik eller moralpolitiska frågor, och skjuter dem helt åt sidan eller försöker så tvivel och hävda att "det finns olika tolkningar".

Jag ska inte sticka under stol med att detta fenomen är särskilt typiskt för SvK och är historiskt sett ett modus för Socialdemokraterna att driva sin politik från kyrkan som plattform.

Ogillar man detta fenomen bör man rösta på någon av de ej partianknutna nomineringsgrupperna. 
    Bra skrivet.Vore det fb skulle jag sända dig en vänförfågan.
    Tyra myra skrev 2025-09-15 21:43:17 följande:
    Nej inte alls!
    Jag ville bara säga att samarbetet i församlingarna sker mellan individer och inte mellan nomineringsgrupper. Jag blir förtvivlad när jag hör, ser och läser hur mina kollegor som står på S och C listorna misstänkliggörs inför kyrkovalet.

I min nomineringsgrupp har vi alla på ett eller annat sätt en koppling till församlingen och kyrkan. Det är därför viktigt för oss att få input från någon som ser på församlingen lite utifrån. En sån sak som vi i våras diskuterade var hur vi skulle göra när det blir fler och fler borgliga begravningar och icke kristna begravningar. Där hade S och C bra tankar och även förslag som vi kommer att arbeta med i framtiden.  

Sen är var och ens tro en privatsak och jag tror inte att Svenska Kyrkans tro är svag den måste bara få mera självförtroende.  Jag tror faktiskt att alla inom Kyrkan är beredda att med profetisk röst enas kring vad Svenska Kyrkan är och vad den vill vara i framtiden. När Kyrkan tar ställning så är det väl underbyggt. 

Sen sätter man ju inte munkavel på präster och biskopar som har en annan mening. I en fri kyrka får alla plats, även de kritiska. Detsamma gäller i fullmäktige.  

Det är allt jag vill säga. Önskar dig all lycka i ditt fortsatta arbete i fullmäktige.
    Det finns så klart varmt troende också i politiska grupper. Jag har själv gott samarbete med tex S-företrädare lokalt.

Borgerlig begravning och dito vigsel är mycket ärligare om man inte är troende och begravningsväsendet vill jag överföra till kommunerna-liksom jag vill att samfundens vigselrätt försvinner och att alla vigslar är borgerliga. Jag vill att kyrkans fulla arbetsinsats skall ligga på Guds rike.

Svenska Kyrkan har ingen enhetlig tro utan det är olika tro i olika församlingar och SVK har så många medlemmar att den sällan kan tala för alla medlemmar i tex samhällsfrågor. Jag såg förresten igår ett fint vittnesmål från en man som var vänster i vanlig politik men röstar på Frimodig Kyrka i kyrkovalet.

I viss mån finns munkavlar på sina håll.

Tack och det samma till dig.
  • Tyra myra
    Anonym (Tb) skrev 2025-09-16 07:06:12 följande:

Jag ser inget som helst problem med att dessa frågor lyfts fram. Om kyrkan ska vara relevant för dagens människor måste den göra detta. Svenska Kyrkan är och kommer förhoppningsvis fortsätta att vara.  Kristen tro, gemenskap och ansvar för skapelsen är några av hörnstenarna. Men i centrum återfinns Jesus budskap om den "Gyllene regeln" och "Kärleksbudskapet", som innefattar det du anser vara perifera frågor.

När Svenska Kyrkan tar upp dessa frågor så är det på  profetiska grunder inte på profan/politisk grund.

Visst finns det politiska partier som försöker göra politik av kyrkans ställningstaganden något som märks väl i ditt inlägg. Kyrkans ställningstagande i frågor som abort, kvinnliga präster och HBTQ-frågor har skett på profetisk grund. Inte på politisk.

Alla kristna kyrkor anpassar sig till den tid de verkar i. Det sker ständigt tolkningar och omtolkningar av de kristna texterna. Katolska, Protestantiska, Ortodoxa alla måste följa med tiden.  Detta har ingenting med politik att göra.

Varför det fortfarande finns nomineringslistor knutna till politiska partier beror på att en stor del av Kyrkans medlemmar finns kvar från tiden när den var en del av staten.  Dessa har inte aktivt valt sitt medlemskap men de har inte heller gått ur kyrkan därför att de tror på kyrkan och vad den gör i samhället.

De som påstår att Svenska Kyrkan ska vara någonting annat får väl rösta på en nomineringsgrupp med den profil man känner passar bäst. Men för Guds skull nedvärdera inte de partipolitiska listorna de företräder en stor del av medlemmarna och ska vi ha en demokratisk kyrka är dera röster lika mycket värda.
  • Anonym (Tb)
    Tyra myra skrev 2025-09-16 13:12:54 följande:
    Jag ser inget som helst problem med att dessa frågor lyfts fram. Om kyrkan ska vara relevant för dagens människor måste den göra detta. Svenska Kyrkan är och kommer förhoppningsvis fortsätta att vara.  Kristen tro, gemenskap och ansvar för skapelsen är några av hörnstenarna. Men i centrum återfinns Jesus budskap om den "Gyllene regeln" och "Kärleksbudskapet", som innefattar det du anser vara perifera frågor.

När Svenska Kyrkan tar upp dessa frågor så är det på  profetiska grunder inte på profan/politisk grund.

Visst finns det politiska partier som försöker göra politik av kyrkans ställningstaganden något som märks väl i ditt inlägg. Kyrkans ställningstagande i frågor som abort, kvinnliga präster och HBTQ-frågor har skett på profetisk grund. Inte på politisk.

Alla kristna kyrkor anpassar sig till den tid de verkar i. Det sker ständigt tolkningar och omtolkningar av de kristna texterna. Katolska, Protestantiska, Ortodoxa alla måste följa med tiden.  Detta har ingenting med politik att göra.

Varför det fortfarande finns nomineringslistor knutna till politiska partier beror på att en stor del av Kyrkans medlemmar finns kvar från tiden när den var en del av staten.  Dessa har inte aktivt valt sitt medlemskap men de har inte heller gått ur kyrkan därför att de tror på kyrkan och vad den gör i samhället.

De som påstår att Svenska Kyrkan ska vara någonting annat får väl rösta på en nomineringsgrupp med den profil man känner passar bäst. Men för Guds skull nedvärdera inte de partipolitiska listorna de företräder en stor del av medlemmarna och ska vi ha en demokratisk kyrka är dera röster lika mycket värda.
    Det var en fin uppvisning i liberalteologi. De åsikter man själv hyser är"profetiska" men att hålla fast vid lärans grundsatser är fel pga. behovet av "omtolkningar". Jag kan utan vidare säga att denna form av kristendom för många av oss är pprorisk och kättisk till sin anda.

Sedan tycker jag att din omsorg om de politiska partiernas nomineringsgrupper tyder på dåligt självförtroende. Det är som att kyrkan inte skulle klara sig utan politikernas stöd utan gå under. Så är det naturligtvis inte om man tror att kyrkans budskap är sant. Då är det istället den stora lögnen att Sverige skulle stå på en socialdemokratisk och inte en kristen grund som nu är på väg att falla.

För oss kristna finns det därför bara goda skäl att se framtiden an men detsamma gäller inte för de politiska partierna och deras olika program.
  • Tyra myra
    Anonym (Tb) skrev 2025-09-16 18:23:18 följande:
    Det var en fin uppvisning i liberalteologi. De åsikter man själv hyser är"profetiska" men att hålla fast vid lärans grundsatser är fel pga. behovet av "omtolkningar". Jag kan utan vidare säga att denna form av kristendom för många av oss är pprorisk och kättisk till sin anda.

Sedan tycker jag att din omsorg om de politiska partiernas nomineringsgrupper tyder på dåligt självförtroende. Det är som att kyrkan inte skulle klara sig utan politikernas stöd utan gå under. Så är det naturligtvis inte om man tror att kyrkans budskap är sant. Då är det istället den stora lögnen att Sverige skulle stå på en socialdemokratisk och inte en kristen grund som nu är på väg att falla.

För oss kristna finns det därför bara goda skäl att se framtiden an men detsamma gäller inte för de politiska partierna och deras olika program.
    Det ligger ingen motsättning i att vara trogen läran och att vara relevant i samhället. Anpassningen ligger ju i att man tolkar Bibeln och traditionen i ljuset av den tid vi lever i, (Kontextuell teologi) och att man tolkar kristen tro i ljuset av vetenskap, filosofi och samhällsutveckling. (Liberal teologi). Genom att reflektera över tron i relation till samtida samhällsfrågor som klimat, jämställdhet och mångfald (Systematisk teologi). 

I alla tider har man tolkat bibeln utifrån den tid man lever i.  Jag skulle ha väldiga svårigheter att i dag leva som kristen i ett 1800-tals perspektiv. Jag tror inte att någon i dagens Sverige, inte ens du skulle klara av detta.

Förstår inte riktigt din kommentar om min omsorg om de politiska nomineringsgrupperna. Min omsorg gäller de individer som är litade i dessa grupper. Att dessa skulle vara mindre troende än de opolitiska nomineringsgrupperna är ingen sanning. Vi hittar icke troende i stort sett alla nomineringsgrupper. 

Förresten, vad får dig att påstå att Sverige skulle stå på Socialdemokratisk grund? Det är första gången jag hört detta. Förstår att du har en nagel i ögat gällande detta parti men ärligt talat dina antipatier har ingenting men denna diskussion att göra.  Om du vill diskriminera ett av Sveriges politiska partier får du göra det någon annanstans,  Kyrkan är som sagt inte platsen för politisk agitation.
  • Tyra myra
    Tom Araya skrev 2025-09-17 09:42:41 följande:

Jag har gått ur kyrkan och få därmed inte rösta i kyrkovalet.

Tillhör du S:t Johannes församling (Norrmalm) i Stockholm så tycker jag du bör titta på detta innan du röstar.

Församlingen sålde hyreshus ? kyrkopolitiker gjorde miljonkap | SVT Nyheter

Uppdrag granskning ? Kyrkans hemliga affärer | SVT Play

Nej,  Där jag bor och i den församling jag tillhör har vi inga sådana problem.  
    Självklart är inte kyrkan immun mot problem av olika slag.  Men jag tror inte att dessa blir mindre genom att tabort de politiskt bundna nomineringsgrupperna.
Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?