• Cheers

Trump förbjuder vissa ord i forskningen?

I media sprids nyheten att Trump har gjort en lista på 250 ord som inte får användas i forskningen. Det tror inte jag på. Gör ni?

I media basuneras ut att ordlistan är ett hot mot forskningen. Listan innehåller ord som kvinna, samhälle, övervikt, historisk och kulturarv.

Är det någon som på fullt allvar tror att forskare inom naturvetenskap, medicin eller andra forskningsområden inte får använda dessa ord? 

I media basuneras ut att ordlistan är ett hot mot forskningen. Därvid lyfts fram två projekt somlagts ner dels en studie om hur man kan förebygga trafikskador i Angola, dels om forskning kring könsbekräftande vård....

Att talet om ordlistan är en ovanligt tafflig propagandadrive mot Trump är ju uppenbart som drivs av Trumphatare. Visst kan man hata Trump, men jag hatar också politisk vulgärpropaganda.

• Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?
  • Anonym (Antiextremist)
    KillBill skrev 2025-05-01 12:42:20 följande:

Jag tror att din beundran för Donald Trump gör dig blind för all berättigad kritik mot honom och hans administration.

Det är nästan bara högerextremister och israelvänner som beundrar Trump. De är inte direkt kända för att vara objektiva.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2025-05-01 12:42:20 följande:

Jag tror att din beundran för Donald Trump gör dig blind för all berättigad kritik mot honom och hans administration.

Vet inte hur många ggr jag har sagt här att jag stödjer inte allt han gör. Hur du kan se beundran i mina inlägg vet jag inte, men om det är din tolkning är det upp till dig. Men du verkar ha missat hur mycket media faktist är anti-Trump och gör allt de kan för att fultolka.
  • Anonym (Vide)
    Tow2Mater skrev 2025-05-01 14:44:21 följande:
    Vet inte hur många ggr jag har sagt här att jag stödjer inte allt han gör. Hur du kan se beundran i mina inlägg vet jag inte, men om det är din tolkning är det upp till dig. Men du verkar ha missat hur mycket media faktist är anti-Trump och gör allt de kan för att fultolka.
    USA, med sin demokratiska författning, tidigast i modern tid, där det görs skillnad på den lagstadgande, den exekutiva och den dömande makten, är mallen för de flesta moderna demokratiska författningar.

Det är så sorgligt att se den utmanas av Trump. Han försöker köra över den dömande makten, så att även republikanska domare i Högsta domstolen och federala domare måste försöka stoppa honom. Försöker runda den lagstadgande makten (kongressen och senaten). 

Det är som att se delar av den västliga demokratin rasa samman. Men det klart, tycker man inte om den och vill leva i ett auktoritärt samhälle, så kanske det inte spelar någon roll.

Man måste skilja på om presidenten försöker genomföra vissa politiska åtgärder som står på hans agenda (som han blev vald på) och om han försöker rasera hela systemet.  
  • Tow2Mater
    Anonym (Vide) skrev 2025-05-01 15:54:32 följande:
    USA, med sin demokratiska författning, tidigast i modern tid, där det görs skillnad på den lagstadgande, den exekutiva och den dömande makten, är mallen för de flesta moderna demokratiska författningar.

Det är så sorgligt att se den utmanas av Trump. Han försöker köra över den dömande makten, så att även republikanska domare i Högsta domstolen och federala domare måste försöka stoppa honom. Försöker runda den lagstadgande makten (kongressen och senaten). 

Det är som att se delar av den västliga demokratin rasa samman. Men det klart, tycker man inte om den och vill leva i ett auktoritärt samhälle, så kanske det inte spelar någon roll.

Man måste skilja på om presidenten försöker genomföra vissa politiska åtgärder som står på hans agenda (som han blev vald på) och om han försöker rasera hela systemet.  
    Han tar det ju avsiktligen till domstol. Vad är fel med det? Det visar ju om systemet fungerar, eller inte.
  • Anonym (Vide)
    Tow2Mater skrev 2025-05-01 18:08:39 följande:
    Han tar det ju avsiktligen till domstol. Vad är fel med det? Det visar ju om systemet fungerar, eller inte.
    Nej, han trotsar öppet domslut som går emot den politik som han vill driva. Trumpadministrationen anser att den står över domstolarna.

Medan maktbalansen mellan president, domstolar och kongressen/senaten är just kärnan i konstitutionen.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2025-05-01 18:08:39 följande:
    Enligt samma princip kan du applicera en slägghammare på dina fönsterrutor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tow2Mater
    Anonym (Vide) skrev 2025-05-02 14:54:27 följande:
    Nej, han trotsar öppet domslut som går emot den politik som han vill driva. Trumpadministrationen anser att den står över domstolarna.

Medan maktbalansen mellan president, domstolar och kongressen/senaten är just kärnan i konstitutionen.
    Han lärde sig från Trump 01 hur man måste göra för att kunna få något gjort och ändrat. Nu ser han till att redan i början av Trump 02 få igång domstolsprocesserna.
  • Anonym (Vide)

Det han vill ändra är också styrelseskicket. 

• Cheers
    Tow2Mater skrev 2025-05-01 14:44:21 följande:

Man kan väl se det så här med en neutral beskrivning:

En nyvald president i USA genomför förändringar i snabb takt som innebär:

Att USA ska avhålla sig från  resursslukande och kostsamma engagemang i andra länders konflikter och affärer  såvida det inte gynnar USA. Motto: Amerika först.

Att satsa hårdare än tidigare presidenter i USA på att förhindra illegal immigration till USA och att föra en kraftfullare utvisningspolitik än tidigare presidenter .

Att stärka den traditionella amerikanska kulturen och traditionella amerikanska värden och motarbeta kulturmarxism och andra vänsterideologier (typ woke, DEI o.s.v.).

Att stärka försvaret.

Att sänka skatterna.

Att minska USA:s stora handelsunderskott (918 miljarder dollar 2024) genom tullar m.m.

Det ser väl inte så  tokigt ut, eller hur? Fast i händerna på Trump blir det cirkus! Anta att hjältar som  Bill Clinton eller Obama  fört en sådan politik. Säkert inga ramaskrin då inte. Men de hade väl skött det snyggare och inte tutat i luren hela tiden som Trump.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Vide) skrev 2025-05-02 20:06:14 följande:

Det han vill ändra är också styrelseskicket. 

Skrämmande utveckling.
  • Tow2Mater
    Anonym (ABC) skrev 2025-05-02 20:59:36 följande:
    Skrämmande utveckling.
    Kan du utveckla?
  • Anonym (Vide)

Det är såq intressant det här med tullarna. Trump har sedan 80-talet uttalat sig positivt om tullar. Han anser att der är farligt för ett land att ha ett handelsunderskott gentemot ett annat land. 

Så han har anställt Peter Navarro, en pensionerad professor som arbetat på Irvine- universitetet (han har också har en hederstitel från Harvard), som rådgivare i dessa frågor. Både i förra omgångens presidentskap och nu.

Peter Navarro är en av få ekononomer som tror på tullar i allmänhet.

De flesta ekonomer tänker istället att lite tullar på vissa varor, som av strategiska skäl måste tillverkas i det egna landet, kan vara bra (som en del mat och vapen). För att inte stå handfallna i en krissituation. I övrigt är det bättre för alla länder med frihandel. Varor och delar till varor produceras där det fungerar är bäst.

Peter Navarro har skrivit många ekonomiböcker där han förordar tullar. I 6 av böckerna hänvisar han till en professor i Harvard "Ron Vara" som tycker likadant som han själv.

Problemet är bara att denna professor inte existerar på riktigt. När Peter Navarro blev avslöjad med denna lögn, så sa han bara att det var ett internt skämt.

De flesta ekonomer är oroliga för handelskrig, då går priserna på varor upp. När Trump proklamerade sina höga tullar så fick USA väldigt svårt att låna pengar (genom sina stadsobligationer), räntan USA skulle få betala för lånen sköt i höjden.
    Det var då Trump gjorde sin paus på 60 dagar, innan tullarna sätts in. Den höga räntan tvingade honom.

Trump har alltså en extrem syn på tullar som de flesta andra inte delar. Det är därför börs och marknader är i gungning nu och man upplever en del osäkerhet.  När USA's handelsminister sade i en intervju att tullarna mot Kina inte är rimliga i längden, då lugnade det ner sig en del.

I förra omgången presidentskap fick inte tullarna genomslag, det fanns folk i Vita huset som gjorde så att de inte genomfördes.

Vi får se var det landar nu.
    De flesta tror inte att det blir så mycket fler jobb i USA, trots höga tullar. Blir varorna dyrare att producera i USA med deras löneläge, så satsar man nog på robotar, de behöver inga löner.

• Anonym (Antiextremist)

Psykologer...står det något i era böcker om sådana här störningar?

• Anonym (Vide)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-05-03 16:30:38 följande:

Jag tror inte att man behöver vara någon psykolog för att se att det är fullständigt sjukt ( och respektlöst).

Jag håller verkligen inte på Trump, jag tror att hans styre kommer att föra med sig mycket negativt för USA och för världen! Att det destabiliserar och ger onödigt lidande. 

Men har karln själv haft något med publiceringen av den här bilden att göra, så kan man ju fundera på om det inte har slagit över på riktigt.
  • Anonym (T)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-05-03 16:30:38 följande:

Det har ju helt slagit slint om han verkligen postade den bilden. Men borde varit mer hallå om den om den verkligen var riktig.

Eller vad säger alla "Trumps little girls"? Har ni skrivit ut bilden och satt upp på sovrumsväggen än?
    Marulksmunnen i kombination med påveklädsel, och så det där pekfingret som pirrande pekar så bestämt? 
    I brist på att han viker ut sig i Playgirl menar jag.
Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?