• Cheers

Trump förbjuder vissa ord i forskningen?

I media sprids nyheten att Trump har gjort en lista på 250 ord som inte får användas i forskningen. Det tror inte jag på. Gör ni?

I media basuneras ut att ordlistan är ett hot mot forskningen. Listan innehåller ord som kvinna, samhälle, övervikt, historisk och kulturarv.

Är det någon som på fullt allvar tror att forskare inom naturvetenskap, medicin eller andra forskningsområden inte får använda dessa ord? 

I media basuneras ut att ordlistan är ett hot mot forskningen. Därvid lyfts fram två projekt somlagts ner dels en studie om hur man kan förebygga trafikskador i Angola, dels om forskning kring könsbekräftande vård....

Att talet om ordlistan är en ovanligt tafflig propagandadrive mot Trump är ju uppenbart som drivs av Trumphatare. Visst kan man hata Trump, men jag hatar också politisk vulgärpropaganda.

• Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?
  • Anonym (qwerty)
    Tecum skrev 2025-04-19 17:05:09 följande:
    Men om du gör tankeexperimentet att den du kallar wokeperson är en oerhört skicklig forskare inom låt oss säga forskning om nya botemedel mot cancer. Ska han avskedas för att han har fel åsikter och utan hänsyn taget till kompetens? För det är just det som Trumpgänget håller på med...
    Fast i USA så är du representant för din anställning även utanför arbetet. Om du är en fantastisk cancerforskare ska du koncentrera dig på det, inte säga att småbarn ska ha könskorrigerande operationer för att mamman ville ha en flicka.

Eftersom just de könshormoner och blockerare som ges ökar risk för cancer så tvivlar jag på att framstående forskare förespråkar den sortens "behandling". Och väljer man att sätta sina personliga ideologier framför sitt arbete så kanske man ska arbeta någon annanstans än ett skattefinansierat universitetslabb.
  • ClumsySmurf
    Tecum skrev 2025-04-19 19:07:39 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-04-19 18:30:09 följande:
    vilken kvalitet är det på forskningen vid ett universitet som har pinsamt låg akademisk frihet?
    Det är ju precis det jag säger, trumpisterna vill ju att personliga åsikter går före vetenskaplig kompetens. Senast manifesterats av Tow...
    vet inte vad jag ska skriva för att få folk med  trump derangement syndrome att förstå att harvard har låtit wokeflum gå före vetenskaplig kompetens i flera år.
  • Anonym (Vide)

Jag förstår inte riktigt  vad dikussionen gäller. En cancerforskare kommer inte att få något inflytande på utvecklingen inom ett annat forskningsfält än sitt eget.

Däremot har personen rätt att ha en åsilkt som gäller ett annat ämne, precis som alla andra människor. 

Vi diskuterar för övigt en LITEN bråkdel av all universitets-/och högskolebaserad forskning som pågår. Man kan tro att all forskning inom samhällsvetenskap sysslar med dessa frågor, utifrån diskussionen, vilket inte alls är fallet.

• Tow2Mater
    Tecum skrev 2025-04-19 17:50:40 följande:
    Men om de istället riskerar dö i cancer för att forskningen stannat av i brist på kompetens, är det bättre? De forskare som ligger i framkant inom sina respektive områden är guld värda.

Nej det tillför inget positivt till diskussionen men jag blir så bedrövad över din och Trumps inställning där jakten på "fel" åsikter går ut över livsviktig forskning att jag inte var vad jag ska skriva för att få trumpister att förstå vad de håller på med. Det är en skyldighet att markera mot dessa galenskaper.
    Det handlar inte om åsikter, det handlar om hur liberala universitet spenderar skattepengar. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Vide) skrev 2025-04-19 21:09:38 följande:

Jag förstår inte riktigt  vad dikussionen gäller. En cancerforskare kommer inte att få något inflytande på utvecklingen inom ett annat forskningsfält än sitt eget.

Däremot har personen rätt att ha en åsilkt som gäller ett annat ämne, precis som alla andra människor. 

Vi diskuterar för övigt en LITEN bråkdel av all universitets-/och högskolebaserad forskning som pågår. Man kan tro att all forskning inom samhällsvetenskap sysslar med dessa frågor, utifrån diskussionen, vilket inte alls är fallet.

Det vanliga. Ts är upprörd över att Trumphatarna låtsas som att ord har blivit förbjudna för att svartmåla Trump. När det visar sig stämma så är allt i sin ordning för att dear Leader har bestämt det
  • Anonym (Vide)

Som jag har förstått det så rör sig ett forskningsämne framåt genom att olika förskare/forskarlag vid olika högskoleinstitutioner angriper ett ämne med egna studier oxh undersökningar. Ämnesområdena är ofta ungefär desamma, men perspektiven och forskningsfrågorna inom ämnena kan variera. 

Med tiden kommer nya resultat, som antingen styrker tidigare resultat, modifierar dem eller kullkastar dem och visar nya ingångar i ämnet. Inom exempelvis samhällsvetenskapliga och psykologiska områden påverkar bl.a. samhällsutvecklingen vilka ämnen som är intressanta att forska på.

Om ett sätt att se på ett ämne genom sina resultat inte ger svar på viktiga frågor, eller motsägs av resultatet på senare studier av samma forskare eller forskarteam, så självdör intresset för den inriktningen, det var helt enkelt inte en fruktbar inriktning. 

Man brukar göra översikter som sammanfattar resultatet på många studier som omfattar samma forskningsfråga, för att se vart forskningsfältet är på väg. Man värderar kvaliteten på forskningen och utesluter undermåligt utförda studier. Man fpr svar på var kundkapsutvecklingen befinner sig i nuläget.

På det viset försvinner de resultat som inte ger tillförlitliga svar på viktiga frågor, eller där frågorna var felaktigt ställda och svaren fruktlösa, från forskningens intressefokus. 

Med andra ord, forskningen ska vara självsanerande. Forskningen i sin helhet är mycket try and error, man prövar sig fram och ointressant forskning faller i glömska. Bättre forskning används som utgångspukt för nya studier.

Vi behöver kanske inte politikers hands-on, utan mer akademins allmänt etiska riktlinjer för forskning.

• Anonym (Vide)

Alltså, olika forskare/team av forskare styrker eller ogiltigförklarar tidigare fordkning genom sin egen forskning o.s.v.

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-04-19 21:51:46 följande:

här är brevet trump admin sägs ha skickat till Harvard, låter som helt rimliga krav.

https://www.harvard.edu/research-funding/wp-content/uploads/sites/16/2025/04/Letter-Sent-to-Harvard-2025-04-11.pdf

Du förstår alltså inte orimligheterna i detta brev?

Trump-administrationen vill tvinga det privata Harvarduniversitetet till omstruktureringar och förändrade styrformer. Dessutom förbjuder Trump-administrationen Harvard att jobba för en jämn könsfördelning bland anställda och studenter samt förbjuder universitetet att arbeta för mångfald, jämlikhet och inkludering.  Självklart bör inte Harvard gå med på denna detaljstyrning privat och oberoende universitet. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-04-20 11:15:45 följande:

Du förstår alltså inte orimligheterna i detta brev?

Trump-administrationen vill tvinga det privata Harvarduniversitetet till omstruktureringar och förändrade styrformer. Dessutom förbjuder Trump-administrationen Harvard att jobba för en jämn könsfördelning bland anställda och studenter samt förbjuder universitetet att arbeta för mångfald, jämlikhet och inkludering.  Självklart bör inte Harvard gå med på denna detaljstyrning privat och oberoende universitet. 

Nej, Trump förbjuder inte Harvarduniversitetet att arbeta för mångfald, jämlikhet och inkludering eller en jämn könsfördelning bland anställd och studenter. (Själv tycker jag att antagningen av studenter ska bygga på meriter och inte på könstillhörighet). 

Däremot kan Harvard bli utan statliga anslag om de insisterar med wokeköret, vilket dock inte är någon katastrof eftersom Harvard badar i donationspengar, ca 50 miljarder dollar.

. Wokevansinnet ska inte gynnas med skattepengar. Helt rätt. Om universiteten överger meritbaserad antagning av lärare och studenter undermineras kvaliteten. 

Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?