AndreaBD skrev 2025-04-18 23:02:55 följande:
Jag tror dock att det inte var begränsat till trans, utan att det även gällde kvinnor som alltid har varit kvinnor (könsorgan och allt), men som har ett Y-kromosom. Och där kan jag tycka är det lite tveksamt.
ChatGTP var också splittrad:
Kvinnor med kvinnliga könsorgan men Y-kromosom ? vad innebär det?
Det finns vissa intersexuella tillstånd där en person föds med en Y-kromosom men ändå utvecklar kvinnliga könsorgan. Ett vanligt exempel är Androgenokänslighetssyndrom (AIS). Där är kroppen okänslig för manliga könshormoner (androgener) trots att individen har XY-kromosomer. Det finns två typer:
Fullständig AIS (CAIS): Personen utvecklar en i princip helt kvinnlig kropp utan livmoder, men med testiklar inuti kroppen. De får kvinnliga sekundära könskarakteristika (t.ex. bröst, höfters form), men kan inte menstruera eller få barn.
Partiell AIS (PAIS): Könsutvecklingen är blandad, och personer kan ha både manliga och kvinnliga drag i varierande grad.
🏋️?♀️ Har dessa individer fysiska fördelar i sport?
Det beror på graden av androgenkänslighet:
Vid fullständig AIS har individen mycket låg muskelmassa och styrka jämfört med män, trots att de har en Y-kromosom. Deras kropp reagerar inte alls på testosteron, vilket är den huvudsakliga "prestationshöjande" faktorn hos män.
Vid partiell AIS eller andra tillstånd där viss testosteroneffekt finns, kan vissa fysiska fördelar finnas, som ökad muskelmassa eller benstruktur.
Testosteronnivåer, och framförallt kroppens respons på testosteron, är den viktigaste faktorn när det gäller prestationsförmåga ? inte bara könskromosomerna.
Nja, när det gäller kvinnor med Y-kromosom finns det redan metoder att mäta och hantera, de måste underkasta sig hormonbehandling med kvinnligt könshormon. Jag kan inga detaljer men det mest kända fallet är den sydafrikanska löparen Caster Semenya, OS- och VM-mästare på 800 m. Hon har ett manligt utseende, är född utan livmoder och får inte längre tävla med kvinnor utan behandling.
Så i dessa fall har idrottsrörelsen till slut och under stor vända tagit tag i problemet och Trumps agerande har mindre betydelse.