• Cheers

Trump förbjuder vissa ord i forskningen?

I media sprids nyheten att Trump har gjort en lista på 250 ord som inte får användas i forskningen. Det tror inte jag på. Gör ni?

I media basuneras ut att ordlistan är ett hot mot forskningen. Listan innehåller ord som kvinna, samhälle, övervikt, historisk och kulturarv.

Är det någon som på fullt allvar tror att forskare inom naturvetenskap, medicin eller andra forskningsområden inte får använda dessa ord? 

I media basuneras ut att ordlistan är ett hot mot forskningen. Därvid lyfts fram två projekt somlagts ner dels en studie om hur man kan förebygga trafikskador i Angola, dels om forskning kring könsbekräftande vård....

Att talet om ordlistan är en ovanligt tafflig propagandadrive mot Trump är ju uppenbart som drivs av Trumphatare. Visst kan man hata Trump, men jag hatar också politisk vulgärpropaganda.

• Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?
  • Tow2Mater
    Anonym (A) skrev 2025-04-19 17:17:02 följande:
    Harvard är privat och kan fortsätta forska om vad de vill, även om Trump drar in deras anslag. 
    Ja och det är ju del av hela poängen.
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2025-04-19 17:17:30 följande:
    Harvard och liknande privata institutioner tar emot massor av skattepengar medan kostnader för studenter bara blivit astronomiskt dyrare och dyrare. De har förlorat verklighetsbegrepp och behöver städas upp. 
    På bekostnad  av kvalitén på forskningen? Menar du allvar, då är du lika galen som Trump?
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2025-04-19 17:29:04 följande:
    På bekostnad  av kvalitén på forskningen? Menar du allvar, då är du lika galen som Trump?
    om så krävs - har barn som jag inte vet hur vi ska kunna betala universitetsutbildning för. Kostnaderna har på 20 år ökat lavinartat!

Tycker du det tillför diskussionen positiva saker att kalla mig galen?
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2025-04-19 17:32:25 följande:
    om så krävs - har barn som jag inte vet hur vi ska kunna betala universitetsutbildning för. Kostnaderna har på 20 år ökat lavinartat!

Men om de istället riskerar dö i cancer för att forskningen stannat av i brist på kompetens, är det bättre? De forskare som ligger i framkant inom sina respektive områden är guld värda.

Nej det tillför inget positivt till diskussionen men jag blir så bedrövad över din och Trumps inställning där jakten på "fel" åsikter går ut över livsviktig forskning att jag inte var vad jag ska skriva för att få trumpister att förstå vad de håller på med. Det är en skyldighet att markera mot dessa galenskaper.
  • Anonym (Vide)
    Tow2Mater skrev 2025-04-19 17:32:25 följande:

Universitetsutbildningen är gratis i Sverige. Dina barn får väl ansöka om studiemedel och sedan jobba lite extra, som alla andra gör. Bor du i USA? 
  • Anonym (Vide)

Vi har många universitets/högskoleplatser i Sverige.

Man kunde dra ner på vissa utbildningar på vissa högskolor.

Man behöver inte kunna läsa alla ämnen överallt. Det skulle också innebära större och flexiblare instutioner  för forskning och utbildning.

Det är bättre ekonomiskt och ger också starkare och bättre forskargrupper. Det behövs en kritisk massa för att få ihop tillräckligt många forskare och resurser som underlättar utveckling och kreativa diskussioner. Det är också fördelen  med prestigeuniversiteten i USA. Många bra forskare söker sig till sådana miljöer i deras ämne. 

Koncentration och med det en påföljande höjning av kvaliteten. 

• Anonym (Vide)

Det erbjuds också många kurser vars innehåll inte är så efterfrågade sedan på arbetsmarknaden. Man ska verkligen ha alla ämnen på universiteten, annars blir vi intellektuellt fattiga! Men kanske behöver vi skära en del där vi vet att det går tre gånger så många elever som sedan kommer att behövas ute i samhället?  

• ClumsySmurf
    Tecum skrev 2025-04-19 17:29:04 följande:
    vilken kvalitet är det på forskningen vid ett universitet som har pinsamt låg akademisk frihet?
  • ClumsySmurf
    Tecum skrev 2025-04-19 17:50:40 följande:
    Men om de istället riskerar dö i cancer för att forskningen stannat av i brist på kompetens, är det bättre? De forskare som ligger i framkant inom sina respektive områden är guld värda.

Nej det tillför inget positivt till diskussionen men jag blir så bedrövad över din och Trumps inställning där jakten på "fel" åsikter går ut över livsviktig forskning att jag inte var vad jag ska skriva för att få trumpister att förstå vad de håller på med. Det är en skyldighet att markera mot dessa galenskaper.
    "...att jag inte var vad jag ska skriva för att få trumpister att förstå vad de håller på med"

tror inte det är någon mening att du försöker
    de flesta ser nog bara ett gäng hycklare som låtsas att det helt plötsligt blivit viktig
  • Tecum
    ClumsySmurf skrev 2025-04-19 18:30:09 följande:
    vilken kvalitet är det på forskningen vid ett universitet som har pinsamt låg akademisk frihet?
    Det är ju precis det jag säger, trumpisterna vill ju att personliga åsikter går före vetenskaplig kompetens. Senast manifesterats av Tow...
Svar på tråden Trump förbjuder vissa ord i forskningen?