• Anonym (Ledsen)

Han vill " vara själv". Dåligt tecken?

Jag och min kille har varit ihop i ca 9 månader. Sist vi sågs verkade allt toppen vi var på en minisemester och han verkade glad och kärleksfull. Denna vecka skulle vi eventuellt gå på bio men jag vet att han jobbar extra mycket denna veckan och han förvarnade mig om att han kanske inte skulle orka med bio på kvällen.

Idag skrev han att han kände sig sänkt och var på "konstigt humör" och att han inte skulle orka bio och att han egentligen skulle vilja vara själv och vila. Han avslutade meddelandet med "puss" om det är relevant.

Normalt sätt brukar han ändå vilja att jag kommer förbi och t.ex sover ihop när han är trött

Jag är jätteorolig att han ska dumpa mig då jag tycker så otroligt mycket om honom. Jag svarade att jag också är trött (sant) och att jag hoppas han mår bättre snart. Sedan skickade jag ett sms att jag gärna hörs på telefon om han orkar, antingen ikväll eller imorn. Han har sett meddelandet men inte svarat något och jag är sjukt orolig. Ångrar också att jag i panik bad om ett telefonsamtal när han precis bett om space. Jag är så dum.

Är jag rökt? Vad tror ni? Är skitledsen och orolig just nu.
  • Svar på tråden Han vill " vara själv". Dåligt tecken?
  • Anonym (Sine)
    Anonym (-) skrev 2025-04-18 12:51:04 följande:

FL är så uselt så det finns inte, råden är.så skadliganatt man undrar om det är med flit.

Parata med ai. Lol.

Du har gjort andra trådar. Va?

Du har diagnoser. U are not a doctor and still diagnose over a forum. Patetiskt.

Till TS:

Ditt svar var bra (det första), visst kanske det andra inte var perfekt när det betts om space men å andra sidan så handlade det antingen om ikväll llr imorgon så det fanns tid. Dessa sms är inte det som får förhållandet att ta slut om så sker. Ta det lugnt och se vad som händer.

Hur vet du vilka utbildningar folk har här på FL?

Men okay, vissa är väldigt snabba på att sätta diagnoser på andra här, utan egen kunakap och med bristfälligt underlag.

Å andra sidan, om någon skriver att du har " XXX" så kanske man kollar upp det och tänker att det dör stämmer inte alls. Eller också kanske man börjar fundera på om man kanske har drag av något, för mycket kanske stämmer.

Problemet är väl om man blint tror på det andra skriver här.
  • vxx
    Anonym (Sine) skrev 2025-04-18 12:30:53 följande:
    Problemet med ChatGpt är att "som du frågar får du svar". Logaritmerna väljer svar utifrån de ord och ordföljd som du själv använder, och sätter ihop sitt svar utifrån den ordföljd som brukar vara mest förekommande i närheten av just de ord som du använde i frågan. 

Dels har du då inte koll på vilka källor som den använder och dels så kanske det kanske ett ämne som inte så många mer professionella diskuterar. Dels får du inte heller heller så mycket ifrågasättande, eftersom din frågas ord ger frågeställningen ett snävt perspektiv. Chansen är mycket mindre att ett helt annat perspektiv används på problemet, ditt ordval styr perspektivet. 
    Jag vill bara nyansera lite här, som arbetar med utveckling inom AI och maskininlärning, utöver det haft stort intresse och särskilt fördjupat mig i just OpenAIs modeller.
    Det stämmer att formuleringen av en fråga påverkar svaret till viss del, men det betyder inte att modellen bara papegojar tillbaka de vanligaste svaren den hittar på nätet. GPT-4 är betydligt mer avancerad än så. Den kan analysera kontext, förstå ton och tolka bakomliggande intention, vilket faktiskt gör att den ofta bryter mot det man trodde att man ?styrde? med sitt ordval, om det finns bättre eller mer nyanserade svar.
    Det är också en missuppfattning att man inte kan få ifrågasättande perspektiv. Det går alldeles utmärkt. Jag ber ofta modellen att utmana mitt tänkande, visa alternativa synsätt eller ifrågasätta mina antaganden. Skillnaden mot forum är just att man slipper andras känslomässiga projektioner och får möjlighet att tänka mer fritt, särskilt om man själv vill undvika att fastna i anekdoter.
    Och angående källor. Det är fullt möjligt att be om fördjupning, källor eller vidare resonemang. Som med allt annat: det handlar om hur du använder verktyget. Med rätt förväntningar och frågor kan man få otroligt mycket värde.
  • Anonym (Sine)
    vxx skrev 2025-04-18 13:22:08 följande:
    Jag vill bara nyansera lite här, som arbetar med utveckling inom AI och maskininlärning, utöver det haft stort intresse och särskilt fördjupat mig i just OpenAIs modeller.
    Det stämmer att formuleringen av en fråga påverkar svaret till viss del, men det betyder inte att modellen bara papegojar tillbaka de vanligaste svaren den hittar på nätet. GPT-4 är betydligt mer avancerad än så. Den kan analysera kontext, förstå ton och tolka bakomliggande intention, vilket faktiskt gör att den ofta bryter mot det man trodde att man ?styrde? med sitt ordval, om det finns bättre eller mer nyanserade svar.
    Det är också en missuppfattning att man inte kan få ifrågasättande perspektiv. Det går alldeles utmärkt. Jag ber ofta modellen att utmana mitt tänkande, visa alternativa synsätt eller ifrågasätta mina antaganden. Skillnaden mot forum är just att man slipper andras känslomässiga projektioner och får möjlighet att tänka mer fritt, särskilt om man själv vill undvika att fastna i anekdoter.
    Och angående källor. Det är fullt möjligt att be om fördjupning, källor eller vidare resonemang. Som med allt annat: det handlar om hur du använder verktyget. Med rätt förväntningar och frågor kan man få otroligt mycket värde.
    Jag hade försökt sätta mig in i AI för ett längre tag sedan, det är fullt möjligt att senare modeller är bättre på att använda informationen på ett mer flexibelt och "högnivå"-tänkande sätt.

Själv skulle jag ändå inte använda AI för den här sortens frågor, där emotionella och psykologiska aspekter är helt framträdande. Letar hellre själv upp information som är tillförlitlig från olika ställen och väljer ut samt gör min egen sammansättning av den. Då kan jag också göra en bedömning av mina egna rädslor och andra hang-ups och deras inverkan i sammanhanget. 
  • Anonym (Sine)

Allt som en Ai kan hitta är spdant som människor har uttryckt i skrift på det egna språket, om jag förstår det hela rätt?
    Då kan vi aldrig frigöra oss helt från de vanligaste fördomarna och föreställningarna. DÄremot kanske man slipper enskilda personers projektioner ( men inte den dominerande kulturens vanligaste projektioner.)

• vxx
    Anonym (Sine) skrev 2025-04-18 13:46:50 följande:

Allt som en Ai kan hitta är spdant som människor har uttryckt i skrift på det egna språket, om jag förstår det hela rätt?
    Då kan vi aldrig frigöra oss helt från de vanligaste fördomarna och föreställningarna. DÄremot kanske man slipper enskilda personers projektioner ( men inte den dominerande kulturens vanligaste projektioner.)

Jag förstår hur du tänker, och ja, en AI som GPT bygger på det språk och de texter människor har skapat, så den kan återspegla kulturella normer. Men just därför kan den också visa på mönster, belysa fördomar och erbjuda alternativ? om man ber om det. Det fina är att den inte har ett ego, inget känslomässigt bagage och inga egna behov av att projicera, vilket faktiskt gör samtalet renare än med människor i många fall.
    Och bara som en liten rättelse från din första kommentar. Det är algoritmer, inte logaritmer, som modellen bygger på. Det är ganska stor skillnad och viktigt att det inte blir vilseledande i diskussionen om AI och maskininlärning.

Skulle kunna gå in djupgående i det teknologiska men blir lätt att vi ingenjörer och programmerare pratar ren grekiska ganska fort.
  • vxx
    Anonym (Sine) skrev 2025-04-18 13:36:48 följande:
    Jag hade försökt sätta mig in i AI för ett längre tag sedan, det är fullt möjligt att senare modeller är bättre på att använda informationen på ett mer flexibelt och "högnivå"-tänkande sätt.

Själv skulle jag ändå inte använda AI för den här sortens frågor, där emotionella och psykologiska aspekter är helt framträdande. Letar hellre själv upp information som är tillförlitlig från olika ställen och väljer ut samt gör min egen sammansättning av den. Då kan jag också göra en bedömning av mina egna rädslor och andra hang-ups och deras inverkan i sammanhanget. 
    Man ska inte jämföra ett tex uppslagsverk med en generativ språkmodell som tränas med maskininlärning. Vad maskininlärning innebär är att modellen matas med enorma mängder text och lär sig mönster genom att förutsäga vilket ord som sannolikt kommer härnäst i en given kontext.
    Det gör att GPT inte bara återger vanliga åsikter utan också kan resonera, ifrågasätta och nyansera svar beroende på hur man formulerar sig. Den har ingen egen vilja eller åsikt, men är väldigt skicklig på att uppfatta ton, intention och sammanhang i det användaren skriver.

Om din bild av AI bygger på äldre teknik eller artiklar är det förståeligt att det låter förenklat. Utvecklingen har gått extremt fort de senaste åren.
  • Anonym (M)

Fast TS, du kan inte bara konstatera att du har relationsångest och förvänta dig att andra ska anpassa sig till det. 

Har du funderat på hur det känns att vara den som blir utsatt för din relationsångest?

Det är extremt stressande att vara med någon som ständigt är misstänksam och aldrig kan få tillräckligt mycket bekräftelse.

Mitt ex betedde sig som du. Allt handlade om hans osäkerhet och bekräftelsebehov.

Jag gick igenom en väldigt svår händelse som involverade mitt barn och kunde inte fokusera på annat men han ville hela tiden veta om jag hade tappat intresset för honom eller om han hade gjort något fel, trots att han visste precis vilket helvete jag gick igenom. 

Jag har svårt att förlåta det. Han gav mig onödig stress när jag redan hade det fruktansvärt. 

Det är inte ok att utsätta andra för sina nojjor. Det är ditt ansvar att jobba på dina problem och sluta projicera din osäkerhet på andra. 

• ResanTillMelonia
    Anonym (Pollennäsan) skrev 2025-04-16 19:47:15 följande:

Hur gamla är ni, Ts?
    Är detta din första seriösa relation, eller har du någon trauma från tidigare relationer som spökar till det i din ångest?

Eller hur. Det låter inte sannolikt.

blir så less på folk som lämnar över hela sitt hjärta åt någon annan så här. Hur kan man förlora respekten för sig själv så mycket? Jag hade aldrig gjort det. Då kan man ta allt, slipper känna gränslös oro för att få sitt hjärta krossat. så naivt att vuxna människor tänker så. Oh, by the way. Gör de verkligen det?

gå vidare
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Allan ballan) skrev 2025-04-17 12:43:15 följande:
    Det säger massor om hur du tolkar din omvärld om du har autism, det säger att du tolkar mycket mer bokstavligt (typ att han skriver puss vilket många av oss bara tolkar som en vana mer än att han behöver mena det) och också att du har svårt att läsa av signaler från honom.

Jag skrev heller inget om att skriva alla fakta eller en lång uppsats, det räcker ju med att du skriver att du skrivit förut om erat skakiga förhållande istället för att ljuga.

nej. Att autister tolkar in allt bokstavligt är faktiskt bara en väldigt bokstavlig tolkning av kärnsymtomet att man har sociala problem. det stämmer inte att autister tolkar in det som sägs bokstavligt. en del med svåra symtom kanske gör det, men de har nog lärt sig någon gång i livet att de tolkar saker fel och behöver i så fall hjälp med att klargöra. Jag tror inte att du skulle vara rätt person att uppenbara detta för en sådan person, hehe.

huruvida man verkligligen har svårt att tolka signaler vet man ju själv om man har. Men detta testas också i utredningen, och så länge man inte har fått detta bedömt har man inga problem med det. Detta oavsett vad du vill ge skenet av.

sociala svårigheter kan lika väl innebära att man har tendensen att inte bli tolkad rätt av andra. Om andra ständigt tror att man ljuger, gaslightar eller manipulerar, när så inte är fallet, då har man problem i det sociala samspelet med andra.

men försök du att att tillskriva autister en massa svårigheter de själva i verket inte har. är det något du själv försöker släta över med det? Kanske vi kan ta det på en gång istället.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Rolle.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-04-16 18:37:33 följande:
    Han vill " vara själv". Dåligt tecken?

Jag och min kille har varit ihop i ca 9 månader. Sist vi sågs verkade allt toppen vi var på en minisemester och han verkade glad och kärleksfull. Denna vecka skulle vi eventuellt gå på bio men jag vet att han jobbar extra mycket denna veckan och han förvarnade mig om att han kanske inte skulle orka med bio på kvällen.

Idag skrev han att han kände sig sänkt och var på "konstigt humör" och att han inte skulle orka bio och att han egentligen skulle vilja vara själv och vila. Han avslutade meddelandet med "puss" om det är relevant.

Normalt sätt brukar han ändå vilja att jag kommer förbi och t.ex sover ihop när han är trött

Jag är jätteorolig att han ska dumpa mig då jag tycker så otroligt mycket om honom. Jag svarade att jag också är trött (sant) och att jag hoppas han mår bättre snart. Sedan skickade jag ett sms att jag gärna hörs på telefon om han orkar, antingen ikväll eller imorn. Han har sett meddelandet men inte svarat något och jag är sjukt orolig. Ångrar också att jag i panik bad om ett telefonsamtal när han precis bett om space. Jag är så dum.

Är jag rökt? Vad tror ni? Är skitledsen och orolig just nu.
    Han är väl trött på att du ser dig själv som ett "pris" för honom för att han kör slut på sig känslomässigt och ekonomiskt för att du ska vara med honom. Gör honom en stor tjänst och låt honom gå.... 
  • Mayjel

Det är nog bra om man tar sig tid att lära känna en person i grunden, innan man ger sitt hjärta och kropp till hen.

Något av det första jag hade tagit reda på är om mannen har en historik av nedstämdhet och depression då detta utgör en röd flagga för mig.

Att inte orka ses för att man är nere, detta låter i mina öron som en deppad person, iallafall om det hänt upprepade gånger. Alternativt så skulle jag tolka det hela som att hans intresse för en dalat och han tycker inte om mig längre. 

• ResanTillMelonia
    Mayjel skrev 2025-04-23 01:25:20 följande:

Det är nog bra om man tar sig tid att lära känna en person i grunden, innan man ger sitt hjärta och kropp till hen.

Något av det första jag hade tagit reda på är om mannen har en historik av nedstämdhet och depression då detta utgör en röd flagga för mig.

Att inte orka ses för att man är nere, detta låter i mina öron som en deppad person, iallafall om det hänt upprepade gånger. Alternativt så skulle jag tolka det hela som att hans intresse för en dalat och han tycker inte om mig längre. 

Du har helt klart rätt i att psykisk ohälsa är en röd flagga, då det kan och kommer orsaka en mängd olika problem i en relation med en sådan.

Men även tjatiga personer visar upp sin ångest genom sin ovisshet.

Ofta har en sådan hela tiden försökt dra ned sin partner i sitt mörker.

• Mayjel
    ResanTillMelonia skrev 2025-04-23 01:39:58 följande:

Du har helt klart rätt i att psykisk ohälsa är en röd flagga, då det kan och kommer orsaka en mängd olika problem i en relation med en sådan.

Men även tjatiga personer visar upp sin ångest genom sin ovisshet.

Ofta har en sådan hela tiden försökt dra ned sin partner i sitt mörker.

Ja, jo. Men vem är den tjatiga parten här menar du? TS? Jag har inte läst hela tråden utan bara trådstartarens inlägg. 
  • Meddelande borttaget
  • Mayjel
    ResanTillMelonia skrev 2025-04-23 02:12:13 följande:
    Oj, jag pratade faktiskt bara generellt.

Hur som helst säger inte trådstarten, eller denna tråd, inte så jättemycket om någon heller. Inte heller de svar som tillskriver en viss diagnos en helt ny innebörd.

Gå in på Flashback så ser du att att det är ett troll
    Så det finns en identisk tråd på Flashback? Ja, då fattar jag vad du menar. Tror jag iallafall.
  • Anonym (Sine)
    ResanTillMelonia skrev 2025-04-23 00:41:03 följande:
    Nej det är ett TROLL. Titta på Flashback så ser du liknande inlägg.

Det är någon som försöker utge sig för att vara en tjej med massa märkliga sätt att vara på. Sanningen är en helt annan. Men jag behöver inte beskriva det i detalj. Folk dissar varandra hela tiden för att de inte passar eller om man tycker den andra beter sig märkligt. Det behöver inte betyda något. Man passade inte bara.
    Om en person är väldigt orolig av sig så kan den personen lägga ut samma fråga i olika forum. Ett sätt att göra något för att försöka hålla oron ifrån sig.

Ja, om någon säger ayt de är trötta och behöver vila, så ska man låta dem göra det, oavsett orsaken till tröttheten.
Svar på tråden Han vill " vara själv". Dåligt tecken?