• Anonym (Lilla jag)

Presenter till barnbarn

Hur gör ni som har många barnbarn med presenter/julklappar? Jag har flera barn och de flesta har egna barn alltså mina barnbarn. 
    Min äldsta dotter har 3 barn
    Mina andra döttrar och söner har 2 barn/var och 1 son har inga barn.
    Jag gör så att jag ger varje familj lika mycket presenter. Det innebär att min äldsta dotter och hennes barn får mindre presenter eftersom dom är fler. Och min son som inte har barn får allt själv . 
     Ger ni varje barnbarn lika mycket presenter oavsett? Eller ger ni varje familj lika mycket? 
    Diskuterade detta med en väninna häromdagen.

• Svar på tråden Presenter till barnbarn
  • Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Mirabell) skrev 2025-04-22 20:09:50 följande:

Att du ger något extra till din son som inte har barn tycker jag inte är konstigt. Det konstiga är att du ger barnbarnen olika. Är du inte rädd att barnen till dotter 1 ska känna att de är lite mindre värda för dig? 

Nej varför skulle de känna sig mindre värda för att de får lite mindre i presenter? 
  • Anonym (e)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-22 17:11:04 följande:
    Ja jag vet inte. Anser ändå att det mest rättvisa är att varje familj får lika mycket pengar som de sen delar på.
    Är det jättefel då att sonen som inte har barn får presenter/pengar av mig  vid födelsedagar/jul och min dotter som har 3 barn inte får presenter/pengar alls? Eftersom hennes barn får presenterna istället. Ingen av mina barn har påpekat att det skulle vara orättvist. 
    Du väljer ju själv, men i mitt tycke är det mycket märkligt och inte särskilt rättvist. Men du verkar ha dina barn som utgångspunkt för ditt resonemang, inte barnbarnen. Jag är själv barnfri medan mina syskon har barn. Aldrig har jag tänkt att det skulle vara orättvist att de barnen får julklappar och presenter så att mina syskons familjer får mer på totalen än jag.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-24 16:39:04 följande:
    Fast jag ser det annorlunda  🙂
    Blir också orättvist om Eva Lottas familj med 1 barn får 200 kr och Melkers familj med 5 barn får 1000 kr. 
    Jo,  förstår det. Kanske barnen också men inte barnbarnen om de umgås.

Du som mormor bör väl främja goda relationer i framtida släktled. 

Jag kan helt köpa att man inte umgås med den för att man bor på olika platser osv. Men det var ju inte det tråden handlade om. Det kanske också är därför det blir olika summor för att du inte träffar dem så ofta och har en relation till dem på det sättet.

Säg att du startar sparkonto för barnbarnen vid födseln- det kommer ju att ge väldigt olika utfall för barnbarnen. 

Jag tror de flesta vuxna, även din son, hellre prioriterar jämnt mellan barnbarnen än syskonen. Prata med dina barn så kanske du får svar. 

Kanske dags att bjuda in barnen på en fika och kortspel för att lära känna dem? 

• Jemp
    Blir också orättvist om Eva Lottas familj med 1 barn får 200 kr och Melkers familj med 5 barn får 1000 kr. 
    Varför?
  • Anonym (Lilla jag)
    Jemp skrev 2025-04-24 17:17:36 följande:
    Varför?
    För att Eva lottas barn får mer presenter/pengar. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-24 17:56:30 följande:
    Ja sammanlagt ja men inte per barn. Men det är för att su har nån konstig bild av att se barnbarnen som en hel enhet med hela familjen istället för individer. Antagligen för att du inte har nån relation till dem. 

Men om du såg dem som individer skulle du se hur konstigt det var. 

Som sagt, vore smartare om du jämnade ut "orättvisorna" med att ge dina barn som inte har lika många barn nåt extra istället. 

Vad vill du med tråden då? Alla i tråden tycker ju att du gör fel. Får du inte nån liten hint om det? Ändå så fortsätter du stolt förespråka ditt sätt att det är det rätta. Ja men fortsätt så då och starta ingen tråd omndu inte ville få lite råd. 

Vad tyckte din väninna egentligen? Något säger mig att hon tycket som vi...
  • Anonym (SA)

Jag tycker att barnbarnen ska få lika mycket/likvärdiga presenter och sedan kan man skippa att köpa till de vuxna. Väldigt konstigt att ge en summa per familj och att den utan barn får dyraste presenten.

• Anonym (alla)
    Då ser du alltså dina barnbarn endast som en förlängning av dina barn, inte som egna individer? De är din dotters skock, respektive din sons skock. 
  • Jemp
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-24 17:56:30 följande:

Det får de väl inte? Evalottas barn får precis lika mycket som Melkers (var det namnet?) barn. 

• Anonym (Lisa)
    Jemp skrev 2025-04-25 08:47:49 följande:

Det får de väl inte? Evalottas barn får precis lika mycket som Melkers (var det namnet?) barn. 

Det var jag som hittade på de namnen längre upp, inte TS. För att tydliggöra ett inlägg, men Eva-Lotta och Melker verkar ju leva vidare som exempel
  • Anonym (Mirabell)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-24 16:46:09 följande:
    Nej varför skulle de känna sig mindre värda för att de får lite mindre i presenter? 

Därför att barn jämför sig med andra och inte har fått ett vuxet perspektiv ännu. 

Jag tror det är större risk att dina barnbarn blir ledsna över en orättvis fördelning än att dina vuxna barn blir det. Men du känner dina barn och barnbarn bättre än vad jag gör. 

• Anonym (Rättvisa kan se olika ut)

Jag förstår varför du tänker som du gör, TS. Min  mor (pappa finns inte längre i livet tyvärr) är väldigt angelägen om att det ska vara rättvist mellan oss barn, men också mellan deras barnbarn.

Syskon 1 har fyra barn.
    Syskon 2 har två barn.
    Syskon 3 har inga barn. 

Det hon gör att se till att barnbarnen får presenter eller julklappar för ungefär samma summa, alltså per barn. Sedan brukar hon se till att syskonet utan barn, och som har färre barn, får en summa diskret översatt på banken. Syskonet utan barn får mer än det andra syskonet, eftersom det syskonet inte har några barn hon köper presenter till. Hon tycker det är viktigt, vi barn som är involverade tycker att det är mindre viktigt men respekterar att hon vill att det ska vara rättvist mellan oss tre syskon. 

Syskon 1 och syskon 2 tycker däremot att det är väldigt orättvist att syskon 3 köper presenter till alla syskonbarnen, och ser därför till att syskon 3 får presenter även om övriga vuxna inte får det. Syskon 3 brukar säga att det är onödigt men verkar ändå glad för den omtanken.

När barnen är små så ser de förstås vad som är värt vad om de jämför med sina kusiner, men när de blir större kommer de att förstå att de får olika dyra presenter och uppleva att mor/farföräldern värderar barnen olika. Inte för att det är så, utan för att det är en lätt sak att använda för att se sitt eget värde för andra i sin omgivning. 

Jag tycker personligen att det är tillräckligt rättvist om alla barnbarnen får ungefär likvärdiga julklappar, men hellre att det anpassas lite utifrån ålder ohc önskemål, än att alla tre syskonens familjer får samma värde totalt. Viktigare att barnbarnen är nöjda! 

• Betty Boop

När jag var liten, många år sen, så fick barnbarnen i varje familj dela på lika mycket pengar. Hon gav 500 kr till varje familj. I min familj är vi tre syskon, min fasters familj är två syskon, i min farbrors familj finns det ett ensambarn. Det kändes inte så kul när jag fick 166 kr och min kusin fick 500 kr. Så här var det varje år. Helt sjukt!

Svar på tråden Presenter till barnbarn