• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-04 23:15:15 följande:

Åååå jag tänker så mycket på dig <3 har du ont också? Hjärta. Tänker jättemycket på dig/er. Så tungt och stressande. Tänkte du ta ett tidigare test om blödningen fortsätter , eller väntar du?

Ja om min graviditet fortlöper planerar vi att göra ett äggplock för äggfrys i december på henne. Vi kommer nog behöva göra fler såna behandlingar om vi nu ens får ut några ägg. Vi ser ett äggplock lite som ett test <3

Det känns som en mardröm. Att hela tiden ta dessa smällar, motgång på motgång. Känner mig i så fruktansvärt dålig form psykiskt och fysiskt. 

Det är tortyr att behöva fortsätta med cyklogest som ändå kommer ut direkt i en blodig gegga. Bara fem dagar kvar, men det känns som en evighet.

Hatar ovissheten över framtiden, att det snart är julledighet och klinikerna har stängt. Att fira ännu en nyårsafton utan barn och dessutom minskande hopp om att det någonsin kommer gå. Vill bara köra igång igen direkt, har så svårt för denna väntan. 

Förlåt min deppighet ♥️ ska tänka på er extra mycket på tisdag!

• starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-11-06 22:47:06 följande:

Det känns som en mardröm. Att hela tiden ta dessa smällar, motgång på motgång. Känner mig i så fruktansvärt dålig form psykiskt och fysiskt. 

Det är tortyr att behöva fortsätta med cyklogest som ändå kommer ut direkt i en blodig gegga. Bara fem dagar kvar, men det känns som en evighet.

Hatar ovissheten över framtiden, att det snart är julledighet och klinikerna har stängt. Att fira ännu en nyårsafton utan barn och dessutom minskande hopp om att det någonsin kommer gå. Vill bara köra igång igen direkt, har så svårt för denna väntan. 

Så ledsen att höra om blödningarna och hur du mår :( Tänker massa på dig och er. Håll ut ❤️ I slutändan kommer det vara värt allt. En dag i taget. 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-02 22:33:59 följande:

Hej tjejer! Har en fråga till er båda. Vilken dos fick ni vid era olika behandlingar? Vi ska ev göra ett första äggplock / äggfrys av min tjej i december. Hon ska ta 375 i dos med Gonal F! Ihop med 1 provera. Vi har inte varit där ännu på besök men ska dit om cirka 2 veckor för att diskutera mer. Känns bara som en stark dos, men AMH är också lågt.. minns inte riktigt vad ni hade i era behandlingar , och vad du tog Starrsky och med vilket värde du hade ? (Ange gärna i enhet också)
    Kramar!!!

Mitt AMH var 0.6 (vet inte enhet tyvärr), körde långa protokollet med synarela nedreglering sen Menopur 400, svarade rätt skralt när de mätte östrogen sen, fick fyra blåsor varav ett ägg. 
  • RainbowFamilyDreams

Åh fy tusan vad jag lider med dig / er. Det värsta är att tvingas ta det där progesteronet även när det kommer brunt / blod. Känns lite som en käftsmäll. Men då känns det verkligen som om det är mens blandat med progesteron nu? Förstår din uppgivenhet och trötthet. Fruktansvärt varje gång. Visst hade ni redan dragit igång planerna för försök på den privata kliniken om nu detta inte går vägen?

Tänker så oerhört mycket på dig och lider med dig: det är skit! Man får lov att deppa och dina känslor är helt befogade så lova att aldrig be om ursäkt.

förstår också om det skulle kännas jobbigt att få uppdateringar från oss om det fortsätter gå framåt här, men lova att säga till då.

varm kram <3 låt tisdagen snart va här så du får ditt officiella test och sen kan gå vidare <3 och jag Nipt och veta så krabaten lever kvar där inne  trots mina spottings.

Ta hand om dig <3

Josefine1987 skrev 2025-11-06 22:47:06 följande:

• RainbowFamilyDreams

Tack för din input <3 :). är Menopor 400 en hög dos?

kram :)

starrsky skrev 2025-11-07 17:26:37 följande:
    Mitt AMH var 0.6 (vet inte enhet tyvärr), körde långa protokollet med synarela nedreglering sen Menopur 400, svarade rätt skralt när de mätte östrogen sen, fick fyra blåsor varav ett ägg. 
  • Josefine1987

RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-07 19:24:14 följande:

Åh fy tusan vad jag lider med dig / er. Det värsta är att tvingas ta det där progesteronet även när det kommer brunt / blod. Känns lite som en käftsmäll. Men då känns det verkligen som om det är mens blandat med progesteron nu? Förstår din uppgivenhet och trötthet. Fruktansvärt varje gång. Visst hade ni redan dragit igång planerna för försök på den privata kliniken om nu detta inte går vägen?

Tänker så oerhört mycket på dig och lider med dig: det är skit! Man får lov att deppa och dina känslor är helt befogade så lova att aldrig be om ursäkt.

förstår också om det skulle kännas jobbigt att få uppdateringar från oss om det fortsätter gå framåt här, men lova att säga till då.

varm kram <3 låt tisdagen snart va här så du får ditt officiella test och sen kan gå vidare <3 och jag Nipt och veta så krabaten lever kvar där inne  trots mina spottings.

Ta hand om dig <3

Ja nu är det full röd blödning med koagler, så mens och progesteron som blandas. Känns löjligt att fortsätta, men jag gör som dom säger. 

Ja, vi ska prata med Livio som vi är på nu först. Sen är Linnekliniken nästa plan. 

Har du mycket Spottings? Håller tummarna stenhårt för dig på tisdag ♥️ tror verkligen på er! 

Ang frågan till Starrsky är Menopur maxdos 450. 

• Josefine1987
    Josefine1987 skrev 2025-11-07 21:03:40 följande:

Ja nu är det full röd blödning med koagler, så mens och progesteron som blandas. Känns löjligt att fortsätta, men jag gör som dom säger. 

Ja, vi ska prata med Livio som vi är på nu först. Sen är Linnekliniken nästa plan. 

Har du mycket Spottings? Håller tummarna stenhårt för dig på tisdag ♥️ tror verkligen på er! 

Och så glömde jag svara att jag väldigt gärna följer er resa ♥️
  • RainbowFamilyDreams

Har du ont också, som mensvärkar? Ja man får ju tyvärr fortsätta även om man känner sin kropp och vet att det inte ?gått vägen?. 

Jag hoppas så innerligt att du/ni ska få uppleva er dröm en dag och bli gravida. Kommer Inte säga att det kommer bli så för man vet ju faktiskt aldrig, men man måste våga hoppas och drömma. Sen har man nog själv en gräns på hur länge man orkar kämpa, men när man är där så vet man att det nog är så eller är på väg åt det hållet. Men det känns fint att ni fortfarande orkar kämpa på lite till, beundrar dig för det!

Jag har inte haft några spottings nu på ett bra tag; men det var en vecka efter VUL som jag hade det och mensliknande värkar (mer än det molande som jag har hela tiden i graviditeten). Gick jag på promenad kom det typ ljusbrunt , små strimmor koagulerat. Efter en vecka försvann det. Nu har jag också slutat med progesteronet sedan en vecka och inte fått någon blödning än, så jag hoppas ju att det fortsätter frodas där inne. Men man vet ju aldrig. På tisdag får jag veta. På onsdag gör jag nog då blodproven.

Tänker så mycket på dig, ta hand om dig i helgen!!!

Josefine1987 skrev 2025-11-07 21:03:40 följande:

• RainbowFamilyDreams

Hoppas allt är bra med dig starrsky! Vi har fortsatt prata men i meddelanden jag och Josefine då vi är inne här lite mer och skriver flera gånger iveckan. Så inte tråden skulle bli för lång med uppdateringar till alla andra här på familjeliv haha.

Jag är i vecka 16+2 och väntar en frisk flicka! 

Hoppas du mår fortsatt väl!

• RainbowFamilyDreams

16+3 * :)

RainbowFamilyDreams skrev 2025-12-13 10:56:57 följande:

Hoppas allt är bra med dig starrsky! Vi har fortsatt prata men i meddelanden jag och Josefine då vi är inne här lite mer och skriver flera gånger iveckan. Så inte tråden skulle bli för lång med uppdateringar till alla andra här på familjeliv haha.

• starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-12-13 10:56:57 följande:

Hej igen! 
    Kul att höra, har spanat här då och då för att se om ni skrivit :) hoppas ni mår bra båda två. Vad för tiden går, nu är du i andra trimestern ju! Vad blir bf? Så glad för er skull, och att allt såg bra ut på ultraljud Hjärta

Hoppas på att höra positiva besked från er snart också Josefine, nu är det er tur Hjärta

Det rullar på här också, börjar bli tungt nu i v34. Idag var vi inne på förlossningen och kollade läget då jag haft mycket sammandragningar och minskade fosterrörelser men allt såg bra ut. Börjar bli lite nervöst inför förlossning men längtar såå till att få ha henne i min famn. Katastroftankarna finns kvar haha, alltid något nytt att oroa sig för ;) 

Hoppas ni har en fin jul tjejer. Kram! 
  • starrsky

Ignorera min dåliga grammatik och stavfel, gravidhjärna Deluxe speciellt såhär 1 på natten haha 

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-12-26 00:51:21 följande:
    Hej igen! 
    Kul att höra, har spanat här då och då för att se om ni skrivit :) hoppas ni mår bra båda två. Vad för tiden går, nu är du i andra trimestern ju! Vad blir bf? Så glad för er skull, och att allt såg bra ut på ultraljud Hjärta

Hoppas på att höra positiva besked från er snart också Josefine, nu är det er tur Hjärta

Det rullar på här också, börjar bli tungt nu i v34. Idag var vi inne på förlossningen och kollade läget då jag haft mycket sammandragningar och minskade fosterrörelser men allt såg bra ut. Börjar bli lite nervöst inför förlossning men längtar såå till att få ha henne i min famn. Katastroftankarna finns kvar haha, alltid något nytt att oroa sig för ;) 

Hoppas ni har en fin jul tjejer. Kram! 
    Så fint att höra ifrån dig och så fantastiskt att det gått så bra för er ♥️ lycka till med allt och fortsätt gärna att uppdatera oss. Jag har inget nytt att berätta, förhoppningsvis ny stimulering i januari. Men jag gläds så åt er ♥️
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?