• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • RainbowFamilyDreams

Hej! Åh kul att höra från dig :). Är själv lite långsam här inne sedan sommaren nu i och med all väääntan..

VI inväntar också kommande cykel nu och får se om vi ev får plats för ett försök i september. Annars vänta på :(. Vi ska också åka till privat klinik, har en tid inbokad för att diskutera min sambo och hur vi ska tänka kring allt.

Så det är bara att vänta, det är man expert på nu:). fick omslag två dagar för tidigt nu i augusti som jag misstänkte, så jag förstår dig precis!! Missade ju även i juni med två dagar innan stängning , jippie liksom!!

Förstår att det är så kämpigt. Och håller tummarna för ett bra resultat denna gång, att det blir ett höstembryo :). Att vi kan få lite flyt denna höst.. det vore ju fantastiskt!

Tänker på er också! ❤️

Josefine1987 skrev 2025-08-11 11:03:54 följande:

Vi skulle ha startat nu i augusti, men min menscykel blev ovanligt kort efter senaste återföringen så med två dagars marginal missade vi möjligheten att starta behandlingen (pga semester hos kliniken). Nu får vi vänta ännu en cykel, denna eviga väntan?

Vi återgår till Bemfola som vi hade första gången, men i högre dos. Blev ingen återföring den gången trots 8 ägg, hoppas på bättre resultat denna gång.

Hur går det för er? ♥️ har tänkt på er! 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-08-12 21:44:32 följande:

Hej! Åh kul att höra från dig :). Är själv lite långsam här inne sedan sommaren nu i och med all väääntan..

VI inväntar också kommande cykel nu och får se om vi ev får plats för ett försök i september. Annars vänta på :(. Vi ska också åka till privat klinik, har en tid inbokad för att diskutera min sambo och hur vi ska tänka kring allt.

Så det är bara att vänta, det är man expert på nu:). fick omslag två dagar för tidigt nu i augusti som jag misstänkte, så jag förstår dig precis!! Missade ju även i juni med två dagar innan stängning , jippie liksom!!

Förstår att det är så kämpigt. Och håller tummarna för ett bra resultat denna gång, att det blir ett höstembryo :). Att vi kan få lite flyt denna höst.. det vore ju fantastiskt!

Tänker på er också! ❤️

Är det svårt att få en plats på en klinik? Hoppas ni får hjälp i september. 

Fint att det finns ett planerat möte för sambon också. 

Nu bestämmer vi att i höst är det vår tur ♥️

• RainbowFamilyDreams

Det är inte svårt att få plats på privat klinik, de får ju sina pengar så därför går det snabbare därGuld i mun

Vi ska invänta min mens nu till veckan och förhoppningsvis får vi reda på då om vi kan få plats för en frysåterföring i denna cykel. Uppdaterar och håller tummarna.

Japp, vår tid är nu, hoppas jag! Du får gärna uppdatera hur det går för er också:).

Josefine1987 skrev 2025-08-13 13:20:35 följande:

Är det svårt att få en plats på en klinik? Hoppas ni får hjälp i september. 

Fint att det finns ett planerat möte för sambon också. 

Nu bestämmer vi att i höst är det vår tur ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-08-17 17:32:19 följande:

Det är inte svårt att få plats på privat klinik, de får ju sina pengar så därför går det snabbare därGuld i mun

Vi ska invänta min mens nu till veckan och förhoppningsvis får vi reda på då om vi kan få plats för en frysåterföring i denna cykel. Uppdaterar och håller tummarna.

Japp, vår tid är nu, hoppas jag! Du får gärna uppdatera hur det går för er också:).

Haha såklart, vad tänkte jag.

Åh vad roligt. Då hoppas jag på återföring denna cykel för oss båda. Jag väntar mens vilken dag som helst, så vi är ganska synkade ☺️

lycka till!!

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-08-17 17:32:19 följande:

Har ni fått någon uppdatering om eventuellt FET? Hoppas!

Jag började ny behandlingskur igår, vår tredje. Hoppas denna gång går bättre. 
  • RainbowFamilyDreams
    Josefine1987 skrev 2025-08-22 10:39:53 följande:
    Har ni fått någon uppdatering om eventuellt FET? Hoppas!

Jag började ny behandlingskur igår, vår tredje. Hoppas denna gång går bättre. 

Åh heja heja! Ja vi fick ett första Ja till att påbörja behandling, vilket egentligen innebär att påbörja ägglossningstester om lite mindre än en vecka. När det blir omslag får vi ett defintivit Ja eller Nej, det kan bli kö tyvärr även om de sagt Ja initailt. Så lite osäkert än, men ett första Ja så vi hoppas hoppas hoppas vi kan få göra en återföring. Vi har juv äntat flera månader nu sedan sist och nu vill vi bara komma igång!

Vad kör du för behandling denna gång? Hoppas så att det ska gå bra! Uppdater gärna!{#emotions_dlg.flower} Vad är planen för närmaste tiden?

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-08-23 16:31:52 följande:

Åh heja heja! Ja vi fick ett första Ja till att påbörja behandling, vilket egentligen innebär att påbörja ägglossningstester om lite mindre än en vecka. När det blir omslag får vi ett defintivit Ja eller Nej, det kan bli kö tyvärr även om de sagt Ja initailt. Så lite osäkert än, men ett första Ja så vi hoppas hoppas hoppas vi kan få göra en återföring. Vi har juv äntat flera månader nu sedan sist och nu vill vi bara komma igång!

Vad kör du för behandling denna gång? Hoppas så att det ska gå bra! Uppdater gärna!{#emotions_dlg.flower} Vad är planen för närmaste tiden?

Hej!

Vi går tillbaka till Bemfola som vi hade första omgången, men nu i dubbla dosen (450 enheter). Känns mycket då jag har bra äggreserv, fick ut 8 ägg på halva dosen, men vi får se. Är bara på dag 5 i behandlingen, ultraljud på fredag. 

Är ensam i Sthlm nu i fyra dagar för nattarbete, sen åker jag hem till min hemstad över helgen. Känner hur mitt psykiska måendet direkt blir sämre, men känns skönt att det bara är fyra dagar den här veckan. 

Hur mår du? Var är du i cykeln nu?

Ta hand om dig!

• RainbowFamilyDreams

Aha. Intressant med dubbla dosen, om det blir någon skillnad för er! Hur gick ultraljudet igår?? Låter väldigt tufft att vara ensam de dagar du är det. Hur känns det idag med edt? När får du träffa din andra hälft?

Jag väntar på omslag på stickan, hade ett mycket starkare test idag, ska testa imorgon bitti igen. Är stressad av mycket och är uppe och kissar flera gånger varje natt. Man ska ju egentligen vänta 4 timmar innan man tar ägglossningstestet, som de rekommenderar (Clearblue Digital, inte Advanced). Den har alltid gett utslag trots mina nattliga kissbesök (har en känslig blåsa annars också). Men förra månaden blev det utslag endast på vanlig "sticka" men ingenting på den digitala, så jag tror det triggar oron nu... typ ond cirkel. Jag tar också Apotek Hjärtats egna ägglossningstest parallellt, och de har alltid funkat senaste månaderna. 

Men men, jag får se! Jag hoppas kunna meddela kliniken imorgon eller tisdag om något, oavsett vilket test jag tar så hoppas jag något av dem har fullt utslag imorgon bitti. Men hela grejen är stressande :(. 

Är så nyfiken på att få en liten update från dig! Och jag hoppas du tar hand om dig och jag vet att det är kämpigt {#emotions_dlg.flower}  Kramar!!!

Josefine1987 skrev 2025-08-25 11:40:54 följande:

Hej!

Vi går tillbaka till Bemfola som vi hade första omgången, men nu i dubbla dosen (450 enheter). Känns mycket då jag har bra äggreserv, fick ut 8 ägg på halva dosen, men vi får se. Är bara på dag 5 i behandlingen, ultraljud på fredag. 

Är ensam i Sthlm nu i fyra dagar för nattarbete, sen åker jag hem till min hemstad över helgen. Känner hur mitt psykiska måendet direkt blir sämre, men känns skönt att det bara är fyra dagar den här veckan. 

Hur mår du? Var är du i cykeln nu?

Ta hand om dig!

• RainbowFamilyDreams

Tyvärr strular det med mina ägglossningstester :( får inte utslag på den digitala stickan som de kräver.. har sovit så stressigt , kissat ofta och inte kunnat göra det digitala testet precis så som det krävs.. med att hålla sig från att kissa i fyra timmar.. då jag vaknar flera gånger per natt :(. Så nu ser det ut som att vi får göra en ny plan till om 1-2 månader..om jag inte får utslag typ imorgon eller så.. fick utslag i eftermiddags på ett annat test som alltid funkar.. men det testet vägrar de gå på. Är så ledsen... att allt bara skiter sig :/.  

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-01 20:57:19 följande:

Tyvärr strular det med mina ägglossningstester :( får inte utslag på den digitala stickan som de kräver.. har sovit så stressigt , kissat ofta och inte kunnat göra det digitala testet precis så som det krävs.. med att hålla sig från att kissa i fyra timmar.. då jag vaknar flera gånger per natt :(. Så nu ser det ut som att vi får göra en ny plan till om 1-2 månader..om jag inte får utslag typ imorgon eller så.. fick utslag i eftermiddags på ett annat test som alltid funkar.. men det testet vägrar de gå på. Är så ledsen... att allt bara skiter sig :/.  

Men vad ledsen jag blir. Så frustrerande att de bara går på den ena sortens test och inte dom andra 🥺 

Jag håller tummarna så otroligt hårt för utslag imorgon? kanske det testet du taget är känsligare och visar tidigare? Hoppas!

Vi planerar ägguttag på onsdag. Vi fick helgen ihop, men allt det här med att vara ifrån varandra, jobba på olika ort osv är verkligen påfrestande. Åker hem för äggutaget och då får vi några timmar till ihop, men sen tillbaka till jobb. 

Men såklart tacksam att vi får en chans att göra ägguttag iaf!

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?