• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • RainbowFamilyDreams

Tack Josefine! Jag lovar att uppdatera ❤️. Ser fram emot att få följa din och er resa ❤️ man tar inget för givet längre och vi båda förtjänar att få lite medgång på något sätt nu framöver. Tänker på dig!

Josefine1987 skrev 2025-09-17 17:37:54 följande:

Åh 🥹 tycker absolut att det är tydligare. 

så fint att du vågar se lite positivt och vågar ha lite hopp. Det är modigt och så klokt. Jag tror på er ♥️ fortsätt gärna uppdatera om du vill!

• RainbowFamilyDreams

Jag kan knappt tro det. Den digitala har nu gått från 1-2 till 2-3 veckor. Och fullt utslag på ultratidigt. Jag trodde inte detta i början av veckan då jag tyckte testerna var svaga ännu, men mycket har hänt dessa sista dagar... jag kan inte förstå det. Vid den kemiska graviditeten i julas stannade det på 1-2, så jag var nervös inför dagens test..

Officiell test imorgon, får bara hoppas att knytet nu vill stanna denna gång.

Hur har du det idag? Jag hoppas du får en skön fredag kväll.{#emotions_dlg.flower}

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-19 16:14:15 följande:

Jag kan knappt tro det. Den digitala har nu gått från 1-2 till 2-3 veckor. Och fullt utslag på ultratidigt. Jag trodde inte detta i början av veckan då jag tyckte testerna var svaga ännu, men mycket har hänt dessa sista dagar... jag kan inte förstå det. Vid den kemiska graviditeten i julas stannade det på 1-2, så jag var nervös inför dagens test..

Officiell test imorgon, får bara hoppas att knytet nu vill stanna denna gång.

Hur har du det idag? Jag hoppas du får en skön fredag kväll.{#emotions_dlg.flower}

Åh så alldeles, alldeles fantastiskt. Jag har haft en så bra känsla för pyret hela tiden, men förstår att det såklart är mycket lättare att tro på det när man står bredvid. 

så otroligt fint att se 😭♥️

• RainbowFamilyDreams

Tack Josefine! Tog två tester idag också precis som igår, det blev samma resultat idag också, så nu har vi äntligen kunnat meddela kliniken vårt positiva resultat. Känns overkligt, läskigt men också otroligt fint. Att det finns hopp i mörkret. 

Det är 6 år sedan vi först ansökte till kliniken och sen dess har precis ALLT hänt i livet, så det känns så otroligt fint att det kanske blir en "belöning" efter allt slit <3.

Ser så fram emot att få följa er fortsatta resa också. {#emotions_dlg.flower}  Det hade varit fint att få följas åt :)

Josefine1987 skrev 2025-09-19 23:09:31 följande:

Åh så alldeles, alldeles fantastiskt. Jag har haft en så bra känsla för pyret hela tiden, men förstår att det såklart är mycket lättare att tro på det när man står bredvid. 

så otroligt fint att se 😭♥️

• starrsky

Finaste ni! 

Jag lever (och lilla pyret i magen också :))! Ursäkta min tystnad, haft problem med att logga in, men har följt den här tråden och er under tiden och hejjat på er! Hjärta

Så himla häftigt med ett plus Rainbow! Nu är det er tur, jag tror stenhårt på denna graviditet för er. Stort grattis, och jag hoppas ni får se det där tickande hjärtat snart. 

Jag håller alla tummar och tår för er Josefine, så ledsen att det varit sån tuff resa för er men jag hoppas med lite nytt tänk, nya mediciner och på en ny klinik, att det blir framgångsrikt för er. Jag var också mentalt förberedd på äggdonation efter att vi bara fick ett enda ägg på stimuleringen med maxdoser, men det krävs verkligen bara ett ägg ibland :') 

Vi har nyss varit på rutinultraljud i v 20 vilket såg bra ut, en liten flicka blir det, min lilla guldtjej Hjärta Jag lovade mig själv att efter det ultraljudet måste jag våga tro på den här graviditeten och börja mentalt förbereda mig på en bebis. Har inte vågat köpa något eller berätta för någon förrän nu (trots att jag fått en kula...). Men inser nu att jag kommer nog vara orolig i 18+ år säkert ;) Förutom oro mår jag rätt ok nu, illamåendet gick över v 12 och nu har jag lite foglossningsmärtor men är annars helt ok! Veckopendlar till annan ort under hösten så det är lite slitigt men jag hoppas kunna jobba in i det sista i alla fall. 

Jag finns här och hejar på er hela vägen! Skickar er massa kramar och lyckönskningar! 

• RainbowFamilyDreams

Heej på dig :). Det var så längden!

Så tråkigt att du har haft svårigheter att logga in, kul att du tycktes komma in nu äntligen :). Har funderat mycket på hur du mår och hur du haft det! Det låter ju fantastiskt med vecka 20 och att ni väntar en flicka! Så fint! stort GRATTIS!! Men galet att det redan gått så långt redan? Men visst, hela sommaren har ju gått :).

Sist gjorde vi den färska återföringen som inte tog sig, först nu vi tajmade efter sommaren med alla stängt / öppettider så det var nog meningen nu för oss också :). Har inga riktiga gravsymtom ännu, har mest molande lätta värkar som i omgångar krampar som kraftig mensvärk, sover kasst, extremt hungrig :). Ruvardag 12 idag.  Inga ömma bröst eller förändrad smak/lukt eller illamående. Det kanske kommer..

förstår din oro Starrsky och känner igen mig i det, framförallt då jag har ett tidigt MF med mig också: har blivit restnarkoman :?). 

Så roligt att höra från dig och att du verkar ha gått igenom den tuffaste perioden med illamåendet just nu, och vilken milstolpe att ha kommit så långt på resan nu! när är beräknad BF?

fint att du har följt oss här trots allt och det är fint att vi kan fortsätta:). vi borde träffas alla tre när vi har varsin knodd i famnen <3 det vore så fint :).

starrsky skrev 2025-09-20 16:16:52 följande:

Finaste ni! 

Jag lever (och lilla pyret i magen också :))! Ursäkta min tystnad, haft problem med att logga in, men har följt den här tråden och er under tiden och hejjat på er! Hjärta

Så himla häftigt med ett plus Rainbow! Nu är det er tur, jag tror stenhårt på denna graviditet för er. Stort grattis, och jag hoppas ni får se det där tickande hjärtat snart. 

Jag håller alla tummar och tår för er Josefine, så ledsen att det varit sån tuff resa för er men jag hoppas med lite nytt tänk, nya mediciner och på en ny klinik, att det blir framgångsrikt för er. Jag var också mentalt förberedd på äggdonation efter att vi bara fick ett enda ägg på stimuleringen med maxdoser, men det krävs verkligen bara ett ägg ibland :') 

Vi har nyss varit på rutinultraljud i v 20 vilket såg bra ut, en liten flicka blir det, min lilla guldtjej Hjärta Jag lovade mig själv att efter det ultraljudet måste jag våga tro på den här graviditeten och börja mentalt förbereda mig på en bebis. Har inte vågat köpa något eller berätta för någon förrän nu (trots att jag fått en kula...). Men inser nu att jag kommer nog vara orolig i 18+ år säkert ;) Förutom oro mår jag rätt ok nu, illamåendet gick över v 12 och nu har jag lite foglossningsmärtor men är annars helt ok! Veckopendlar till annan ort under hösten så det är lite slitigt men jag hoppas kunna jobba in i det sista i alla fall. 

Jag finns här och hejar på er hela vägen! Skickar er massa kramar och lyckönskningar! 

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-09-20 16:16:52 följande:

Finaste ni! 

Ah vad fantastiskt att äntligen få en uppdatering ♥️ stort grattis till dig och er. Jag tror tyvärr inte oron kommer gå över ens när dom flyttar hemifrån 😅 bara att vänja sig!

Stor kram!
  • Josefine1987

Och till er båda 🌟🌈

Helt fantastiskt att få följa er och ni känns som så genuina, fina människor. Så glad att det går så bra för er ♥️ även fast jag förstår att oron finns kvar!

Jag tror tyvärr inte det kommer lyckas för oss. IVF-läkaren kändes väldigt uppgiven efter senaste försöket. 

Men jag är glad för er skull och önskar er all lycka ♥️

• RainbowFamilyDreams

Tack Josefine, vad fin och snäll du är som säger så! Detsamma till dig!

Önskar med allt från mig att det kan finnas ett guldembryo för er där ute också framöver. Att resan inte är över {#emotions_dlg.flower} och att det finns lite grejer kvar ni kan testa och göra <3 Men det är alltid lättare att hoppas för andra när man själv har fått ett plus tror jag... men sen vill jag verkligen tro det ändå, inte minst med tanke på det du kunde återföra senast även om det inte gick hela vägen!

Vill gärna fortsätta följa dig Josefine och säg till om det blir jobbigt med "graviditetssnack" eller information innan du kommit igång med ditt försök, kan hålla det avskalat i såfall. Tänker på dig och er process också! Mycket.

Som du säger är nervositeten ständigt där, men måste också försöka njuta av plusset så länge det finns där. Vilket stadie man än är i, i denna resa så känns det lite oroligt, är det inte märkligt?

Kram!Hjärta

Josefine1987 skrev 2025-09-21 18:47:26 följande:

Och till er båda 🌟🌈

Helt fantastiskt att få följa er och ni känns som så genuina, fina människor. Så glad att det går så bra för er ♥️ även fast jag förstår att oron finns kvar!

Jag tror tyvärr inte det kommer lyckas för oss. IVF-läkaren kändes väldigt uppgiven efter senaste försöket. 

Men jag är glad för er skull och önskar er all lycka ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-22 18:35:09 följande:

Tack Josefine, vad fin och snäll du är som säger så! Detsamma till dig!

Önskar med allt från mig att det kan finnas ett guldembryo för er där ute också framöver. Att resan inte är över {#emotions_dlg.flower} och att det finns lite grejer kvar ni kan testa och göra <3 Men det är alltid lättare att hoppas för andra när man själv har fått ett plus tror jag... men sen vill jag verkligen tro det ändå, inte minst med tanke på det du kunde återföra senast även om det inte gick hela vägen!

Vill gärna fortsätta följa dig Josefine och säg till om det blir jobbigt med "graviditetssnack" eller information innan du kommit igång med ditt försök, kan hålla det avskalat i såfall. Tänker på dig och er process också! Mycket.

Som du säger är nervositeten ständigt där, men måste också försöka njuta av plusset så länge det finns där. Vilket stadie man än är i, i denna resa så känns det lite oroligt, är det inte märkligt?

Kram!Hjärta

Jag vill väldigt gärna höra uppdateringar om er fortsatt ♥️
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?