• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • RainbowFamilyDreams

Tack för infon{#emotions_dlg.flower} vilket enhet mäts 2,5 i? 

Förstår att det är jättetufft för det är behandlingen inför ägguttag som är mest omfattande och påfrestande, även om alla minus på stickan är en käftsmäll så är det fysiskt mer påfrestande också med äggplock.

Det gick bra idag, så bra det kunde tror jag. Jag hade ett bra progesteronvärde (rätt högt, men läkaren verkade nöjd). Återföringen gick enligt plan och har testdag lördag 20/9. Är inställd på att det inte blir något denna gång heller, men ska inte ge upp. Har haft molande värkar i ett par dagar och det känns som vanligt som mensvärk, men vi får se om det fortsätter eller om jag känner av något. Har dock lärt mig att det är dumt att försöka känna efter. Tungan uteMen det är dags att börja ruva iallafall.

Tänker på dig och er, och vill och önskar för allt i hela världen att vi kan dela denna upplevelse och en dag få banne mig bli gravida!!

Stor kram!!

Josefine1987 skrev 2025-09-08 06:40:37 följande:

Jag har gjort tre ägguttag, AMH 2,5 för mindre än ett år sen. 

Håller tummarna stenhårt för dig och er idag!! 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-08 17:09:59 följande:

Tack för infon{#emotions_dlg.flower} vilket enhet mäts 2,5 i? 

Förstår att det är jättetufft för det är behandlingen inför ägguttag som är mest omfattande och påfrestande, även om alla minus på stickan är en käftsmäll så är det fysiskt mer påfrestande också med äggplock.

Det gick bra idag, så bra det kunde tror jag. Jag hade ett bra progesteronvärde (rätt högt, men läkaren verkade nöjd). Återföringen gick enligt plan och har testdag lördag 20/9. Är inställd på att det inte blir något denna gång heller, men ska inte ge upp. Har haft molande värkar i ett par dagar och det känns som vanligt som mensvärk, men vi får se om det fortsätter eller om jag känner av något. Har dock lärt mig att det är dumt att försöka känna efter. Tungan uteMen det är dags att börja ruva iallafall.

Tänker på dig och er, och vill och önskar för allt i hela världen att vi kan dela denna upplevelse och en dag få banne mig bli gravida!!

Stor kram!!

I ug/L tror jag. 

Åh vad fint med positiva steg i rätt riktning ♥️ känner så start för er och att ni ska lyckas. Håller tummarna så hårt!

• RainbowFamilyDreams

Tack för ditt stöd! Jag uppskattar det innerligt. Jag följer din/er resa också men förstår att det är tungt nu. 

har ni funderat mer på vad nästa steg blir ännu eller ni avvaktar lite?Hjärta

Josefine1987 skrev 2025-09-08 17:52:08 följande:

I ug/L tror jag. 

Åh vad fint med positiva steg i rätt riktning ♥️ känner så start för er och att ni ska lyckas. Håller tummarna så hårt!

• RainbowFamilyDreams
    Josefine1987 skrev 2025-09-08 17:52:08 följande:

I ug/L tror jag. 

Jag har 18 pmol och det motsvarar 2,52 µg och det anser kliniken vara ett "bra" värde, eller "helt okej". 

Kan det vara så att ditt AMH 2,5 är angett i pmol? Försöker själv förstå alla dessa värden och enheter och alla anger de så olika :/.

Önskar dig en fin kväll och att du tar hand om dig så gott du bara kan. Jag vill så gärna tro att det finns det där guldembryot för er!

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-08 18:31:39 följande:

Jag har 18 pmol och det motsvarar 2,52 µg och det anser kliniken vara ett "bra" värde, eller "helt okej". 

Kan det vara så att ditt AMH 2,5 är angett i pmol? Försöker själv förstå alla dessa värden och enheter och alla anger de så olika :/.

Önskar dig en fin kväll och att du tar hand om dig så gott du bara kan. Jag vill så gärna tro att det finns det där guldembryot för er!

Mitt AMH är normalt för min ålder, jag är 37. Det som gör dom oroliga är att vi trots att allt ser bra ut inte får embryon som utvecklas, därför misstänker dom dålig äggkvalitet. Jag har alltså normal äggreserv för min ålder både enligt ultraljud och provtagning.  

Vi ska göra ett försök till på samma klinik som nu. Samtidigt har jag kontaktat en annan klinik som har lite bättre resultat. Jag är beredd att betala för tre till försök om dom anser att det finns åtminstone en viss chans att det kan lyckas. 

Jag inser ju dock att våra chanser är extremt dåliga, men jag kan bara inte ge upp än 💔

Tänker på dig och hoppas ruvardagarna blir hanterbara. Har du någon plan för hur du ska hantera dom?

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-08 18:31:39 följande:

Tänker på er och det lilla embryot. Håller alla tummar ♥️
  • RainbowFamilyDreams

Jag förstår lite mer då vad du menar, att du har god äggreserv men att det är kvaliten som spökar. Måste vara en oerhört påfrestande situation. 

Så skönt att ni iallafall har landat i att göra ett försök till på samma klinik och att samtidigt ha kontakt med en klinik till. Tror det är viktigt i processen ändå att ha en plan eller kunna se nästa steg även om det känns långt bort och blir tyngre för varje gång.

Hur mår du och ni nu? Hur går det med jobb och sambon? Är du mycket hemma själv nu med?

Det är tufft med ruvardagarna. Främst eftersom molande värkarna började av troligtvis progesteronet redan innan FET. Så de värkarna har bara fortsatt och det är mensvärk/molande precis som det vara alla gånger det misslyckats. Jag vet att det är tidigt än, men känns redan som det är mensen som är otrevligt på intåg igen. Har Ju mensvärk ofta 7-10 dagar innan mens annars också, men progesteronet förstärker nog allt. Vill bara vara ifred och på jobbet igår sa de att de aldrig sett mig så trött och jag gäspade och hade mig.

Såklart kan det bli ett plus här med men har så ont nu så har lite svårt att se annat än mens. Känner inga andra graviditetssyntom mer än trötthet: sen är det väl tidigt två dagar efter återföring kanske. 

Tack för din omtanke, tänker jättemycket på er. Har ni någon plan rent tidsmässigt till närmaste tiden?❤️

Josefine1987 skrev 2025-09-08 19:18:30 följande:

Mitt AMH är normalt för min ålder, jag är 37. Det som gör dom oroliga är att vi trots att allt ser bra ut inte får embryon som utvecklas, därför misstänker dom dålig äggkvalitet. Jag har alltså normal äggreserv för min ålder både enligt ultraljud och provtagning.  

Vi ska göra ett försök till på samma klinik som nu. Samtidigt har jag kontaktat en annan klinik som har lite bättre resultat. Jag är beredd att betala för tre till försök om dom anser att det finns åtminstone en viss chans att det kan lyckas. 

Jag inser ju dock att våra chanser är extremt dåliga, men jag kan bara inte ge upp än 💔

Tänker på dig och hoppas ruvardagarna blir hanterbara. Har du någon plan för hur du ska hantera dom?

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-10 21:10:07 följande:

Jag förstår lite mer då vad du menar, att du har god äggreserv men att det är kvaliten som spökar. Måste vara en oerhört påfrestande situation. 

Så skönt att ni iallafall har landat i att göra ett försök till på samma klinik och att samtidigt ha kontakt med en klinik till. Tror det är viktigt i processen ändå att ha en plan eller kunna se nästa steg även om det känns långt bort och blir tyngre för varje gång.

Hur mår du och ni nu? Hur går det med jobb och sambon? Är du mycket hemma själv nu med?

Det är tufft med ruvardagarna. Främst eftersom molande värkarna började av troligtvis progesteronet redan innan FET. Så de värkarna har bara fortsatt och det är mensvärk/molande precis som det vara alla gånger det misslyckats. Jag vet att det är tidigt än, men känns redan som det är mensen som är otrevligt på intåg igen. Har Ju mensvärk ofta 7-10 dagar innan mens annars också, men progesteronet förstärker nog allt. Vill bara vara ifred och på jobbet igår sa de att de aldrig sett mig så trött och jag gäspade och hade mig.

Såklart kan det bli ett plus här med men har så ont nu så har lite svårt att se annat än mens. Känner inga andra graviditetssyntom mer än trötthet: sen är det väl tidigt två dagar efter återföring kanske. 

Tack för din omtanke, tänker jättemycket på er. Har ni någon plan rent tidsmässigt till närmaste tiden?❤️

Ja, det känns skönt med en plan. Min sambo kommer till mig imorgon och är här några dagar när jag jobbar natt, vilket känns bra. 

Vi väntar på första blödningen efter uttaget och efter det ska vi vänta in nästa mens innan det är dags. 

Jag förstår verkligen din känsla. Man analyserar allt fast än man vet att både symtom och avsaknad av symtom kan vara både positivt och negativt. Jag tror också ju fler ggr man ?misslyckats? desto svårare är det att tro på det. 

Allt du känner nu kan ju vara helt normalt även när det lyckas. Håller tummarna så himla hårt för det!

Fortsätter ni även med din sambos utredning osv eller har ni en paus där?

ta hand om dig och ni hoppas vi tiden går snabbt så att du snart får positiva besked. Stor kram!

• RainbowFamilyDreams

Det låter jättebra med en plan: skönt att din sambo kommer imorgon när du jobbar natt ett par dagar. Förstår att allt blir mycket tryggare och bättre tillsammans.

Ser fram emot nytt försök för er i nästa cykel ❤️.

Har inte några bra tips egentligen för att hålla känslorna i styr. Jag märker att jag nästan redan har förlikat mig med mens då jag har så kraftig mensvärk ikväll och känner bara som vid alla misslyckanden och inför mens. Känns tyvärr inte så pirrigt längre utan är mer inställd på att det skiter Sig igen med tanke på min jäkla mensvärk. Vi får se såklart men jag känner mig extremt icke - gravid. Försöker mest inte tjuvtesta, vila , gå promenader och försöka inte stressa även om det är mycket på jobbet.

Vår plan är nog att agera med sambon på något sätt efter detta försök. Så blir det nog paus med mig ett litet tag. Mest pga klockan tickar för henne.

Jag hoppas så innerligt att det är din och er tur snart igen och att vi kan ses nån gång och få gå på barnvagspromenad :).  Heja oss!! varma kramar!!

Josefine1987 skrev 2025-09-11 10:15:08 följande:

Ja, det känns skönt med en plan. Min sambo kommer till mig imorgon och är här några dagar när jag jobbar natt, vilket känns bra. 

Vi väntar på första blödningen efter uttaget och efter det ska vi vänta in nästa mens innan det är dags. 

Jag förstår verkligen din känsla. Man analyserar allt fast än man vet att både symtom och avsaknad av symtom kan vara både positivt och negativt. Jag tror också ju fler ggr man ?misslyckats? desto svårare är det att tro på det. 

Allt du känner nu kan ju vara helt normalt även när det lyckas. Håller tummarna så himla hårt för det!

Fortsätter ni även med din sambos utredning osv eller har ni en paus där?

ta hand om dig och ni hoppas vi tiden går snabbt så att du snart får positiva besked. Stor kram!

• RainbowFamilyDreams

Har fått kraftig mensvärk inatt och ksllsvettades igår , så säkert progg och mensen som är på intåg. Sov dåligr Och drömde om mens, så får se hur det blir nu kommande dagar. 

vore Skönt om man iallafall slapp värken om det inte blir något. ska ha mens på söndag / måndag så känns inte nåt vidare. :(

uppdaterar om mensen kommer igång.

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?