• RainbowFamilyDreams

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Tog igår första sprutan på vår första IVF-behandling. Jag är en kvinna på 34 år med en sambo i liknande ålder. Har tidigare genomgått två inseminationer via regionen, där jag plussade på vårt första försök men det blev en s.k. "kemisk graviditet". Men de verkade ändå glada över + då fler verkar plussa på IVF (även om de chanserna också är vad de är).

Jag har strax under 30 i BMI men är en aktiv tjej som går på gym/promenader, men har tyvärr större höfter/lår. Vikten är en ständig stressfaktor då vi får våra försök via regionen. Kämpar verkligen på men det är stressande att ligga på gränsen. Har redan gått ner 15 kg för att bli godkänd. Folk som ser mig ser mig inte som tjock, snarare en tjej med lite bredare höfter. Nåväl!

Det är vårt första IVF försök och jag vet rätt lite..tar nu Gonal F och ska fortsätta med det + Fyremadel. Ska på UL i nästa vecka.

Jag är nervös inför både äggplock och Eventuellt återinförande. När jag gjorde min äggledarundersökning under utredning fick de kuffa katetern flera gånger och jag blödde, det gjorde SÅ ont. Min livmodertapp är nämligen lite "sned".

Någon som har lite bra tips eller lugnande erfarenheter till mig som är så ny på det här, både vad gäller äggplock och EV återinförande? Har nog målat upp lite skräckscenarion :).

• Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-12 06:11:30 följande:

Har fått kraftig mensvärk inatt och ksllsvettades igår , så säkert progg och mensen som är på intåg. Sov dåligr Och drömde om mens, så får se hur det blir nu kommande dagar. 

vore Skönt om man iallafall slapp värken om det inte blir något. ska ha mens på söndag / måndag så känns inte nåt vidare. :(

uppdaterar om mensen kommer igång.

Det är så otroligt viktigt tufft mentalt, förstår att det är svårt att hålla hoppet uppe även fast alla symtom kan orsakas av progesteron. Håller tummarna så hårt för detta lilla embryo ♥️
  • RainbowFamilyDreams

Detsamma Josefine! Tyvärr redan börjat få lite bruna spottings och hade galen värk igår kväll så börjar kännas riktigt jobbigt. Väntar bara på mensen nu, får se om jag tar ett tjuvtest för jag orkar inte vänta och hoppas i onödan.
    men man börjar ju undra varför kroppen Har så Mycket mensvärk hela tiden:/. men vi får
    kämpa vidare! Känner min kropp och just nu känns det tyvärr inte så hoppfullt. men får såklart ändå ta ett test på lördag nästa Vecka, men då är väl mensen kanske halvvägs 😅

Hur mår du idag?

Josefine1987 skrev 2025-09-10 20:15:34 följande:
    Tänker på er och det lilla embryot. Håller alla tummar ♥️
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-13 13:33:18 följande:

Detsamma Josefine! Tyvärr redan börjat få lite bruna spottings och hade galen värk igår kväll så börjar kännas riktigt jobbigt. Väntar bara på mensen nu, får se om jag tar ett tjuvtest för jag orkar inte vänta och hoppas i onödan.
    men man börjar ju undra varför kroppen Har så Mycket mensvärk hela tiden:/. men vi får
    kämpa vidare! Känner min kropp och just nu känns det tyvärr inte så hoppfullt. men får såklart ändå ta ett test på lördag nästa Vecka, men då är väl mensen kanske halvvägs 😅

Hur mår du idag?

Usch, sådär var det för mig min enda återföring också. Så jobbigt att fortsätta med progesteronet när man ?vet? att det är kört. Jag tyckte det var dom tuffaste dagarna, MEN man fortsätter ju för att i vissa fall är det en frisk graviditet trots blödning och allt. 

Jag mår ändå rätt bra. Fick idag äntligen blödningen efter senaste ägguttaget, så nu är det ?bara? en cykel till att vi får försöka igen. Jag tycker väntan är jobbig, därför känns det skönt att komma ett steg närmare.

tänker på er!

• RainbowFamilyDreams

Jag tog precis ett test med Clearblue Ultratidigt och fick ett supersupersupersvagt positivt resultat  (lägger in bild).. jag är förvirrad då jag har en blödning på gång och har mensvärk så jag håller på att gå i två delar. Har inga andra graviditetssymtom alls. Känns precis som vid mitt förra missfall eller som alla gånger jag ska ha mens. Ja vi får se vad som händer närmaste dagarna nu.. det kan vara en kemisk graviditet också, beräknad mens imorgon/måndag så vi får väl se... jag är förvirrad!! Men något har embryot iallafall försökt påbörja!

Skönt att din blödning kom igång nu, alla steg på rätt håll är ju något att hålla tummarna för och glädjas över. Men längtan är ändå absolut värst. Jag hoppas att det här ska bli vår höst, oavsett hur det går med allt och hur lång tid det tar.{#emotions_dlg.flower}

Josefine1987 skrev 2025-09-13 16:02:56 följande:

Usch, sådär var det för mig min enda återföring också. Så jobbigt att fortsätta med progesteronet när man ?vet? att det är kört. Jag tyckte det var dom tuffaste dagarna, MEN man fortsätter ju för att i vissa fall är det en frisk graviditet trots blödning och allt. 

Jag mår ändå rätt bra. Fick idag äntligen blödningen efter senaste ägguttaget, så nu är det ?bara? en cykel till att vi får försöka igen. Jag tycker väntan är jobbig, därför känns det skönt att komma ett steg närmare.

tänker på er!

• Josefine1987

Men åååh 🥹 jag tycker inte det där är supersvagt! Har sett så mycket svagare streck Som tagit sig!!

Blödning är ju supervanligt under graviditet och säger ju ingenting även fast jag förstår att det vore skönare utan. Buksmärta är vanligt med progesteron och betyder inte heller något. Så tidigt i en graviditet känner man ju oftast inget heller de flesta symtomen man känner är ju från läkemedel  

Jag tror på vår lilla vän där inne och tror den kommer växa sig starkare och starkare. Åh vad jag tror och hoppas på det ♥️♥️♥️ heja, heja er!

RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-13 19:01:09 följande:

Vi får väl se om det ger något eller om det stannar där.. här är en bild på testet jag tog ikväll med Clearblue Ultratidigt {#emotions_dlg.flower}
  • RainbowFamilyDreams

Tack Josefine! {#emotions_dlg.flower}

Jag fick pytteljusrosa igår (blandat med cyclogesten) sen kom det inget mer. Jag får se om det fortsätter idag på något sätt. Hade extrema kramper och som varierade i intensitet i fredagskväll, så jag höll på att nästan bli galen.

Igår hade jag mensvärk hela dagen men inte krampande på det sättet. Igår kväll och nu på morgonen upplever jag snarare molvärk och inte så krampigt. Har inte tagit fler test ännu då mitt urin varit så utspätt pga sprungit och kissat flera gånger på morgonenObestämdTungan ute. Sist vid färskåterföringen när jag testade negativt hade jag betydligt fler graviditetssymtom? extremt känsliga bröst ett tag.. inte mycket som går ihop. Det är ju extremt tidigt också att testa RD 5, så vi får väl se vad närmaste dagarna vill. Senast när det misslyckades var det progesteronet som försenade mensen, och har BIM idag / imorgon (har två appar som visar olika haha).

Sovit kanske 4-5 timmar inatt och vaknade hungrig och lite uppspelt. Känner inget i brösten eller smaken eller något, mest molande värk och trötthet. Så det kan nog fortlöpa lite hur som helst men jag hoppas innerligt att det vill stanna denna gång, ger mig en lite större chans.

Hur mår du? {#emotions_dlg.flower}

Josefine1987 skrev 2025-09-14 02:33:17 följande:

Men åååh 🥹 jag tycker inte det där är supersvagt! Har sett så mycket svagare streck Som tagit sig!!

Blödning är ju supervanligt under graviditet och säger ju ingenting även fast jag förstår att det vore skönare utan. Buksmärta är vanligt med progesteron och betyder inte heller något. Så tidigt i en graviditet känner man ju oftast inget heller de flesta symtomen man känner är ju från läkemedel  

Jag tror på vår lilla vän där inne och tror den kommer växa sig starkare och starkare. Åh vad jag tror och hoppas på det ♥️♥️♥️ heja, heja er!

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-09-14 08:34:23 följande:

Tack Josefine! {#emotions_dlg.flower}

Jag fick pytteljusrosa igår (blandat med cyclogesten) sen kom det inget mer. Jag får se om det fortsätter idag på något sätt. Hade extrema kramper och som varierade i intensitet i fredagskväll, så jag höll på att nästan bli galen.

Igår hade jag mensvärk hela dagen men inte krampande på det sättet. Igår kväll och nu på morgonen upplever jag snarare molvärk och inte så krampigt. Har inte tagit fler test ännu då mitt urin varit så utspätt pga sprungit och kissat flera gånger på morgonenObestämdTungan ute. Sist vid färskåterföringen när jag testade negativt hade jag betydligt fler graviditetssymtom? extremt känsliga bröst ett tag.. inte mycket som går ihop. Det är ju extremt tidigt också att testa RD 5, så vi får väl se vad närmaste dagarna vill. Senast när det misslyckades var det progesteronet som försenade mensen, och har BIM idag / imorgon (har två appar som visar olika haha).

Sovit kanske 4-5 timmar inatt och vaknade hungrig och lite uppspelt. Känner inget i brösten eller smaken eller något, mest molande värk och trötthet. Så det kan nog fortlöpa lite hur som helst men jag hoppas innerligt att det vill stanna denna gång, ger mig en lite större chans.

Hur mår du? {#emotions_dlg.flower}

Jag fick lite positiv energi mitt i min nattjour när jag läste ditt inlägg och såg ditt test. Nu hejar vi på den lilla den inne, så fint med detta första positiva besked ♥️

Finns ju dom som inte märker att dom är gravida förrän förlossning, så jag tänker att inte känna något RD5 är helt normalt. Man blir ju också lättblödande av Progesteron. Heja, heja er ♥️ fortsätt gärna uppdatera. Det är så fint att läsa!
  • RainbowFamilyDreams

Tack för din omtanke Hjärta. Ja det känns ju bra så långt att embryot har velat försöka fästa sig, då det i november / början på december förra året såg det där lilla strecket sist (som dock aldrig blev starkare). Så nu är man ju väldigt ödmjuk. Ska ta dag för dag nu och se om det blir starkare eller om det fortsätter vara svagt.

Vad fint att du orkar lyssna! Nu hoppas vi bara tiden till din nästa cykel får fooort så du också kan få göra ett nytt försök! Jag minns inte om jag frågade: men kommer ni göra någon justering inför nästa försök eller komma ni köra på samma doser? Det kanske ni inte har pratat om än dock.{#emotions_dlg.flower}

Jag uppdaterar gärna såklart om det känns okej för dig medSolig

Josefine1987 skrev 2025-09-14 09:37:44 följande:
    Jag fick lite positiv energi mitt i min nattjour när jag läste ditt inlägg och såg ditt test. Nu hejar vi på den lilla den inne, så fint med detta första positiva besked ♥️

Finns ju dom som inte märker att dom är gravida förrän förlossning, så jag tänker att inte känna något RD5 är helt normalt. Man blir ju också lättblödande av Progesteron. Heja, heja er ♥️ fortsätt gärna uppdatera. Det är så fint att läsa!
  • RainbowFamilyDreams

Tog ett test nu på morgonen också (3 timmar sen jag var på toa). Typ lika svagt som i lördags vid 17-tiden. Hcg ska ju fördubblas var 48-72 timmar då kanske testar för
    nära inpå.. men såklart börjar jag redan vara orolig:/. Känner liksom inga gravsymtom heller mer än molande värk och trötthet. Så vi får väl se. Uppdaterar om det blir nån förändring både sämre eller bättre:).

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?