• Anonym (Frågande)

Gör en läkare verkligen såhär?

Om en person har en vän som är läkare - är det då normalt att vännen kollar hans journal, går igenom den med personen, uttalar sig om operationer och behandlingar - utan att vara behandlande läkare? 

Personen ifråga har fått i princip all information om en påstådd sjukdom från denna läkarvän, inte från sin egen vårdgivare. 

anledningen till att jag frågar är att jag misstänker att den sjuka personen simulerar och det skulle isf inte vara första gången. 

finns det någon vårdpersonal här som skulle kunna svara på om man gör såhär?

• Svar på tråden Gör en läkare verkligen såhär?
  • EpicF
    Anonym (Frågande) skrev 2025-05-02 11:43:37 följande:
    Det är ju dock bara om personen i fråga inte vill det. Men här har ju personen varit med och velat att läkarvännen kollar journalen. 
    Nej, eftersom han inte är behandlande läkare är det inte ok oavsett. 
  • EpicF
    Anonym (läkare) skrev 2025-05-02 11:43:48 följande:

Jag förstår nog inte helt vad du menar. Det händer ju att någon närstående vill att man tittar igenom olika journalhandlingar och sådant. Det gjorde jag nyligen för min mamma, som har problem som är svåra att diagnostisera. Så tillsammans med henne gick jag igenom alla hennes utskrivna dokument och allting som fanns på 1177, och så kunde jag baserat på det formulera ett brev till hennes behandlande läkare.

Att yttra sig tvärsäkert om saker när man inte är behandlande läkare verkar lite märkligt för mig, men det kan väl också bero på situationen. Jag kan inte yttra mig så mycket om min mammas sjukdomstillstånd för det är inte inom mitt kompetensområde, och oavsett så har man ju som anhörig inte tillgång till precis all information.

Men om du däremot menar att den här vännen som är läkare har varit inne och kollat i sjukvårdsjournalerna utan att vara behandlande läkare så är det absolut ingenting som man får lov att göra. Då är det ju fråga om ett sekretessbrott även om den sjuka personen själv har gått med på det.

Det är stor skillnad att som läkare bistå ek nära anhörig med att läsa inne på dennes 1177 sida mot att gå in i journalen. 

Du ha inte lov att gå in i din mammas journalen, eftersom du inte är hennes vårdgivare. Du har inte ens lov att gå in i din egna journal eller dina barns journal. 
  • EpicF
    Plupp73 skrev 2025-05-02 13:32:40 följande:

Hade tidigare en verksamhetschef som aktivt gick in i 10 personers (anställd vårdpersonal) journal aktiviteter/vecka och kontrollerade att man inte var inne på patienter man inte hade med att göra/vårdade. Tyckte att det var väldigt bra, och ett bra ansvarstagande som chef.

Det gör jag också. Är ett krav att vi ska kontrollera detta regelbunden. 
  • EpicF
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 15:00:30 följande:
    Då TS vet ju inte hur läkaren läser så utgår jag från att det är via 1177 som patienten visar sin journal. Sen har ju patienten alltid rätt till en second opinion av annan läkare. 
    Om man ber om en second opinion av en annan läkare så blir denne läkare vårdgivare och har full rätt att få in i journalen. 
  • EpicF
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 17:03:02 följande:

Nej det är det inte! Jag arbetar som vårdadministratör och har gjort i många år så har koll på lagen. Du behöver inte vara behandlade läkare. Skulle du behöva vara det skulle det betyda att varenda läkare som exempelvis läser patientens journal i samband med en inkommande remiss skulle begå lagbrott för de är inte behandlande läkare ännu och i vissa fall aldrig blir det heller. 

Patienten har gett sitt samtycke att denna läkare läser journalen och det är det som är det väsentliga här. 

Du jobbar som vårdadministratör och för inte att man som icke behandlande läkare, dvs när inte har en vårdrelation inte får gå in i en annan patients journal? Jösses, du borde läsa om utbildningen. 

Vid en inkommande remiss är läkaren som motar remissen vårdgivare. 

Nej, det vesentliga i fallet är om läkarvännen har läst på 1177 tillsammans med patienten, utskrivna journalhabdlingar eller via journalsystem i jobbet. Är det de sistnämnda så är det dataintrång så läkarvännen i tw är vårdgivare/behandlande läkare och därför inte få gå in i journalen, även om patienten har sagt ok. 
  • EpicF
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 17:07:59 följande:

Det har läkaren här med. Patienten vill att han går in och gör en second opinion. 

Det har han här med. Patienten vill att han går in och bedömer det för hen vill ha en second opinion. Läkaren kan således göra det, skriva det i en anteckning och där har de en vårdrelaterad relation! 
    Det fungerar inte på det sättet och en vårdadministratör ska veta detta. 
  • Rosa Fluff
    EpicF skrev 2025-05-02 18:27:33 följande:
    Det fungerar inte på det sättet och en vårdadministratör ska veta detta. 
    Hon hade kunnat gå till sin vårdcentralsläkare och bett om en second opinion om hon nu velat det. Och just för att jag är vårdadministratör så vet jag det. Men vi får vara överens om att vi är oense helt enkel. 

Ha en fin fredag. 😊
  • Anonym (H)
    Anonym (Frågande) skrev 2025-05-02 13:11:46 följande:

Det är väldigt oklart hur det här med att gå igenom min väns journal gått till. Det är ju möjligt att han helt enkelt visat sin läkarvän sin journal på 1177. 

ville mest ha klarhet i om det verkligen kan stämma att en läkare skulle sitta och diskutera behandling och ge tvärsäkra besked utan att vara behandlande läkare. Den här vännen jag har har en historia av att hitta på olika sjukdomar och jag därför mycket tveksam till att detta ens stämmer. 

Spelar det någon roll om personen snackar goja? Oroar du dig för att h*n lurar till sig vård?
  • EpicF
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 18:41:53 följande:
    Hon hade kunnat gå till sin vårdcentralsläkare och bett om en second opinion om hon nu velat det. Och just för att jag är vårdadministratör så vet jag det. Men vi får vara överens om att vi är oense helt enkel. 

Ha en fin fredag. 😊
    Det är det som är att be om en second opinion. Eller till mottagningen man behandlas på. 

Att be en läkarävn gå in i ens journal är inte att be om en second opinion och läkarvänen begår ett brott. 

Vi är inte onese. Du har noll kunskap i ämnet, trots att du är vårdadministratör. 
  • Anonym (Dr)

Att läsa utskrivna journalkopior som personen tillhandahåller dig och ber dig läsa igenom - är lagligt 
    Att läsa på personens 1177 då denne loggat in och ber dig läsa över axeln vad som står - är lagligt 
    Att gå in i journalsystemet och läsa på en person som du inte har vårdrelation till - är olagligt. Detta inkluderar dina barn, dig själv, partner, föräldrar, bästa vännen, grannen. Oavsett hur mycket de bönar och ber dig om detta.

Det är inte en vårdrelation om din granne ber mig som njurläkare att ge second opinion om hanteringen av dennes hudcancer. 
    En second opinion är ju en professionell förfrågan om att göra en oberoende bedömning av ett fall.
    Jag får alltså inte gå in i journalen för att grannen i förtroende bett mig på gatan om att göra en second opinion om hudcancerbehandlingen

• Anonym (E)

Att en läkarvän ger sin åsikt till någon som självmant visar upp sin journal och frågar tycker jag inte är jättekonstigt, som att fråga en kompis som är mekaniker om något med bilen, att säkerställa diagnoser känns däremot inte ok

• Anonym (Frågande)
    Anonym (H) skrev 2025-05-02 18:45:31 följande:
    Spelar det någon roll om personen snackar goja? Oroar du dig för att h*n lurar till sig vård?

Ja jag oroar mig för att personen ifråga ljuger för mig, resten sin omgivning och vården. Detta är en person som har varit utredd så många gånger för så många olika åkommor. som alltid har något väldigt ovanligt och svårtolkat. 

det senaste har nog de flesta i hans omgivning börjat reagera. Och vips så är det cancer och läkarvänner som bekräftar att han är svårt sjuk. Inte läkaren på mottagningen utan en vän. 

så min fråga handlar inte om en brottslig läkare utan om det är rimligt att en läkare tar en titt på en väns journal, konstaterar cancer och berättar i detalj om behandling utan att själv egentligen vara inblandad i vården. Jag tror inte detta stämmer utan min bekante hittar på detta för att ge tyngd åt påståendet att han är svårt sjuk. 

• Anonym (Mio)
    Rosa Fluff skrev 2025-05-02 18:41:53 följande:

Ha en fin fredag. 😊
    Jag hoppas du skojar. Annars har du fått tillräckliga svar här från personer med vårdyrken att det inte är som du tror. Och personen kan inte få second opinion på sin cancerbehandling på vårdcentralen. Hoppas du inser att du har fel och läser på. Men tveksamt om du är vårdadministratör faktiskt. Vem som helst skulle ju i så fall kunna be folk de känner i sjukvården att logga in och läsa journalen om allt möjligt för "second opinion". Det fungerar inte så. Det är brottsligt och klassas som dataintrång. Så allvarligt att du kan bli av med jobbet och åtalas. 
  • EpicF
    Anonym (Frågande) skrev 2025-05-02 19:39:25 följande:

Ja jag oroar mig för att personen ifråga ljuger för mig, resten sin omgivning och vården. Detta är en person som har varit utredd så många gånger för så många olika åkommor. som alltid har något väldigt ovanligt och svårtolkat. 

det senaste har nog de flesta i hans omgivning börjat reagera. Och vips så är det cancer och läkarvänner som bekräftar att han är svårt sjuk. Inte läkaren på mottagningen utan en vän. 

så min fråga handlar inte om en brottslig läkare utan om det är rimligt att en läkare tar en titt på en väns journal, konstaterar cancer och berättar i detalj om behandling utan att själv egentligen vara inblandad i vården. Jag tror inte detta stämmer utan min bekante hittar på detta för att ge tyngd åt påståendet att han är svårt sjuk. 

Nej, det är inte rimligt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Frågande) skrev 2025-05-02 19:39:25 följande:

En läkare som läser en journal kan läsa vilken diagnos och behandlingar som pågår

Men det är skit samma.  Du vet vad din vän håller på med.  Agera utifrån det. 
Svar på tråden Gör en läkare verkligen såhär?