• Anonym (Kriminell särbo?)

Begår man "folkbokföringsbrott" genom att vara särbo?

Det fick jag kastat i ansiktet av en "kompis" häromdagen. Att jag "medvetet begår folkbokföringsbrott". H*n bemödade sig med att leta på en massa länkar som skulle påvisa hur brottslig jag är.
    Jag har träffat en kille och vi har funnit att vi trivs bäst som särbo. Några dagar här, några dagar där. Vi är ofta hos honom då det passar kommunikationerna till våra jobb bättre. Vid långhelger och ledigheter och så stannar vi också lite längre hos den ena. Är detta "folkbokföringsbrott", då man "bör tillbringa mestadels av tiden där man är skriven", jag minns inte hur orden går exakt. Får man inte vara särbo då??? Vi har inga bidrag för våra boenden, hyr inte ut något i andra hand eller liknande. Kan jag med gott samvete be min "kompis" dra och helvete?? Eller i alla fall kamma till sig och sköta sitt?

• Svar på tråden Begår man "folkbokföringsbrott" genom att vara särbo?
  • Aliona
    EpicF skrev 2025-05-11 19:36:50 följande:
    Klart man får vara särbo. 

Vårdcentral kan man lista sig på den man vill. Och ja, tekniskt sätt kan man säkert rösta i en annan lokal än den man bor i. Dock kan man inte rösta i en annan kommun än den man bor. 

Strunt i kompis och fortsätt som särbo. Något folkbokföringsbrott kommer du aldrig bli dömt för. 
    Nej, man kan inte rösta i annan vallokal än där man är skriven, men man kan förtidsrösta var man vill. 
  • Anonym (T)

Om ni sover tillsammans mesta dels av tiden är ni inte särbo och då ska ni egentligen skriva er tillsammans. Om man bor lika mycket i 2 bostäder tillsammans så kan det vara avgörande vilken bostad som tex ligger närmast arbete/skola. Men om ni sover mer på skilda håll än tillsammans ja då är ni ju särbo och ska stå skrivna på varsitt håll om nu allt ska vara rätt och riktigt. Men, ni kommer inte dömas för folkbokföringsbrott, det finns ingen anledning att jaga folk om det inte rör sig om att man har ekonomisk vinning av att folkbokföra sig felaktigt. 

lawline.se/answers/ar-dubbel-bosattning-mojlig

• EpicF
    Aliona skrev 2025-05-11 22:30:56 följande:
    Nej, man kan inte rösta i annan vallokal än där man är skriven, men man kan förtidsrösta var man vill. 
    Jag röstade i en annan lokal och det gick fint. Möjligt att det inte gör längre. 

Förtidsrösta är något annat. 
  • Anonym (Mannen)

Jag tror inte det händer så mycket men jag vet en som nyligen blev av med sin bostad för att hon spenderade större delen av tiden i sin sommarstuga och det hade hon gjort i flera år. Det var inte tal om något folkbokföringsbrott men hyresvärden sa upp henne från lägenheten.

• KimLinnefeldt
    Anonym skrev 2025-05-12 10:25:45 följande:
    www.hemhyra.se/nyheter/friad-i-tingsratten-falld-i-hovratten-kvinna-far-boter-for-folkbokforingsbrott/

Ett exempel på en kvinna som blivit dömd för folkbokföringsbrott.
    Hon fick ingen vinning alls genom att vara skriven på fel adress. 
    Men skillnaden mot TS fall är att hon flyttade ut från en lägenhet som hon inte längre hade kontrakt på, utan att anmäla flytten. Så den nya hyresgästen fick hennes post. Ganska irriterande.

TS kan självklart lagligt ha dubbelt boende, så länge hon bor på båda ställena. Om hon bor mer permanent hos särbon så måste hon anmäla flytt. 
  • Anonym (L)

När jag var sjukskriven ett år tillbringade jag nästan alla nätter hos min kille som var student. Vi var uppe hela nätterna och hade sex och såg filmer och sedan gick jag hem på morgonkvisten och sov halva dagen. Begick jag folkbokföringsbrott? 

• Anonym (M)
    Det spelar ingen roll ifall ni har ekonomisk vinning på det, om någon anmäler till skattemyndigheten så utreder de det ändå. Sen vad som kan bevisas är en annan fråga. Men om du sover mest hos din partner så är det där du enligt lagen ska vara skriven.
  • Aliona
    EpicF skrev 2025-05-11 23:08:55 följande:
    Jag röstade i en annan lokal och det gick fint. Möjligt att det inte gör längre. 

Nej, det går inte fint. Då har du förtidsröstat. Det kan man göra på vissa stållen på valdagen också. I ordinarie val finns röstlängder med de som har rösträtt i respektive valdistrikt. Är man inte med i röstlängden så får man inte rösta. Den lokal man får rösta i står skrivet på röstkortet och man kan bara gå dit eller till förtidsröstning. 

Här finns reglerna: https://www.val.se/att-rosta/var-rostar-jag/rosta-pa-valdagen.html

• EpicF
    Aliona skrev 2025-05-12 12:28:29 följande:

Nej, det går inte fint. Då har du förtidsröstat. Det kan man göra på vissa stållen på valdagen också. I ordinarie val finns röstlängder med de som har rösträtt i respektive valdistrikt. Är man inte med i röstlängden så får man inte rösta. Den lokal man får rösta i står skrivet på röstkortet och man kan bara gå dit eller till förtidsröstning. 

Här finns reglerna: https://www.val.se/att-rosta/var-rostar-jag/rosta-pa-valdagen.html

Förtidsröstat på valdagen? Nej, det gjorde jag inte. 
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2025-05-12 11:04:11 följande:
    Det spelar ingen roll ifall ni har ekonomisk vinning på det, om någon anmäler till skattemyndigheten så utreder de det ändå. Sen vad som kan bevisas är en annan fråga. Men om du sover mest hos din partner så är det där du enligt lagen ska vara skriven.
    Ja exakt
    Där man sover majoriteten av nätterna ska man vara folkbokförd, annars är det folkbokföringsbrott.
    Lagstiftningen skärptes 2018
  • Mandel
    Anonym skrev 2025-05-12 10:25:45 följande:
    www.hemhyra.se/nyheter/friad-i-tingsratten-falld-i-hovratten-kvinna-far-boter-for-folkbokforingsbrott/

Ett exempel på en kvinna som blivit dömd för folkbokföringsbrott.
    Hon fick ingen vinning alls genom att vara skriven på fel adress. 

I detta fall var hon ju skriven på en adress där hon över huvud taget inte varit på flera år, inte ens hade tillgång till då hon inte längre betalade hyra och heller inte hade några nycklar till för att kunna komma in i bostaden.
    Hon hade inte ens sina saker där.

Inte så kul för den nya bostadsinnehavaren att det ser ut som att det finns en inneboende/partner på den adressen. Kan ju ligga den personen i fatet om den skulle behöva söka ekonomisk hjälp eller andra situationer där man inte vill att de ska se ut som att man bor ihop med någon...

Att någon som äger/står på kontraktet för en bostad, har majoriteten av sin grejor i bostaden, betalar lån/hyra, nyttjar bostaden med jämna mellanrum osv skulle bli åtalad för bokföringsbrott känns ganska långsökt.
    Skärpningen kom nog till för att väldigt många människor kunde vara skrivna på samma adress för att få andra fördelar än just ekonomiska. 
    Kan även handla om förtur till ex specialinriktade skolor osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Begår man "folkbokföringsbrott" genom att vara särbo?