• Cheers

Är alla etniska kulturer lika bra?

Man studerar ju folk och människor inom antropologin och etnografin och det finns förstås stora skillnader. Anledningen till studierna är ju att det finns olikheter som är intressanta att  få kunskaper om.

Frågan är om alla är likvärdiga och lika bra. Det är ju ingen konstig fråga eftersom vi bedömer värdet av saker och ting vad det än gäller.  Vi klassar dagligen allt möjligt som bra eller dåligt.

Problem uppstår dock när det gäller värdering av olika etniska grupper, tydligast om man ska beskriva primitiva kulturer  hos s.k. naturfolk men även annars kan frågan bli ömtålig.

Den som tar del av den etnografiska forskningens beskrivning av en etnisk kultur kan ju ha synpunkter på om den är bra eller dålig.

Men att uttrycka en uppfattning kan vara riskabelt eftersom man kan riskera att bli straffad för hets mot folkgrupp. Problemet löses i Sverige genom att det sopas under mattan med förklaringen att alla etniciteter och etniska kulturer är lika bra. Allas lika värde o.s.v.

Så frågan att diskutera är, tycker du att alla etniska kulturer är lika bra?

• Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-29 20:06:12 följande:
    På vilket sätt är ditt svar ett svar på min kommentar? Jag skrev om SD och deras trollfabrik som används för att lura folk.

Sverigedemokraternas trollfabrik har påverkat opinionen i Sverige genom att systematiskt sprida hat, desinformation och polariserande budskap via anonyma konton på sociala medier, särskilt riktat mot muslimer och socialdemokrater. Syftet är att på det sättet och genom upprepning av fascistisk propaganda skapa en illusion av att dessa budskap representerar en allmän svensk opinion eller sanning, vilket självklart är inte sant.

Effekten av denna metod är självklart skadlig för Sverige. Genom att använda sig av många olika profiler och konton försöker SD ge intrycket av att dess budskap kommer från flera oberoende källor (och inte från politiskt styrda och betalda SD troll) vilket är att lura folk. 

Trollfabrikens verksamhet har också riktat sig mot barn och unga, där budskap sprids på plattformar som TikTok för att tidigt påverka attityder och värderingar.  Detta kan leda till att demokratin försvagas på lång sikt, eftersom det blir svårare att föra ett sakligt och respektfullt politiskt samtal med personer som tidigt indoktrineras med fascistiska åsikter.

För att sammanfatta det har SD-s trollfabrik bidragit till en förändrad opinionsbildning genom att normalisera hat och desinformation, underminera förtroendet för politiken och skapa splittring i samhället.
    Du försöker att ändra ämnet för trådstarten.

Du kanske ska starta en egen tråd om vilka krafter i Sverige som du tycker ökar främlingshatet. Ja det finns en massa SD aktivister som hatar alla invandrare och försöker påverka folk.

Men det var ju inte det tråden handlade om. Har du något att säga om ämnet för tråden? 
  • Cheers
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-29 20:06:12 följande:
    På vilket sätt är ditt svar ett svar på min kommentar? Jag skrev om SD och deras trollfabrik som används för att lura folk.

Sverigedemokraternas trollfabrik har påverkat opinionen i Sverige genom att systematiskt sprida hat, desinformation och polariserande budskap via anonyma konton på sociala medier, särskilt riktat mot muslimer och socialdemokrater. Syftet är att på det sättet och genom upprepning av fascistisk propaganda skapa en illusion av att dessa budskap representerar en allmän svensk opinion eller sanning, vilket självklart är inte sant.

Effekten av denna metod är självklart skadlig för Sverige. Genom att använda sig av många olika profiler och konton försöker SD ge intrycket av att dess budskap kommer från flera oberoende källor (och inte från politiskt styrda och betalda SD troll) vilket är att lura folk. 

Trollfabrikens verksamhet har också riktat sig mot barn och unga, där budskap sprids på plattformar som TikTok för att tidigt påverka attityder och värderingar.  Detta kan leda till att demokratin försvagas på lång sikt, eftersom det blir svårare att föra ett sakligt och respektfullt politiskt samtal med personer som tidigt indoktrineras med fascistiska åsikter.

För att sammanfatta det har SD-s trollfabrik bidragit till en förändrad opinionsbildning genom att normalisera hat och desinformation, underminera förtroendet för politiken och skapa splittring i samhället.
    Du skrev att: Det finns omfattande belägg för att Sverigedemokraterna sprider intolerans och därmed bidrar till splittring i det svenska samhället.

Det är ju den centrala felaktigheten i det du skrev och du fick en kommentar. 

Jag skrev: 
    Det är inte kritikerna av massinvandringspolitiken som skapat splittring i Sverige - det är massinvandringen som drivits fram av ansvarslösa politiker.

• Anonym (Hyvens)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-29 21:18:55 följande:
    Jag är väldigt bekymrad över SDs tillväxt. Det bådar inte gott.

Samtidigt tänker jag att de inte hade kunnat nästla in sig om det inte vore så att folk har börjat få nog av vissa saker.

Valresultaten skvallrar om ett stort missnöje - som är en alldeleles för het potatis att ta i och man försöker istället att tiga ihjäl det. Allt av rädsla för den där brunfärgsdoppade penseln som någon alltid kommer löpande med om man försöker prata lösningar.

Jag önskar att PK- maffian kunde tagga ner och släppa idén om att de har ensamrätt på sanningen och patentet på godhet. Det gör dem så kontraproduktiva.

Uttryck såsom "godhetsknarkare" och "pk- maffian" är ju kända hundvissla från extremhögern. Allt som inte placerar sig inom extremhögern avfärdas direkt som vänster. Så uppfostrar de människor att tänka polariserat svartvitt. Har åtskilliga gånger blivit kallad för "vänster" trots att mina politiska åsikter inte ens kommer i närheten. Säger mer om personen som kastar ut sånt än om mig.

Samma sak när det gäller diskussion om att visa tolerans för andra kulturer så klassificeras någon med såna åsikter i princip som att man skulle uppskatta sharialagar eller kvinnlig könsstympning.

Ja, valresultatet skvallrar om missnöje, men hur mycket är faktiskt missnöje och hur mycket har svenskar blivit uppfostrade att vara missnöjda? Sd har ju som bekant försökt agitera muslimer genom att hävda att muslimska barn blir kidnappade av staten i Sverige. 

För att skapa en patriotism och vi-känsla i Sverige så behövs tolerans. Skicka ut alla invandrare är inte en realistisk lösning, inte heller att skapa motsättningar.

• Kludd o Sudd
    Anonym (Hyvens) skrev 2025-05-29 21:53:35 följande:

Uttryck såsom "godhetsknarkare" och "pk- maffian" är ju kända hundvissla från extremhögern. Allt som inte placerar sig inom extremhögern avfärdas direkt som vänster. Så uppfostrar de människor att tänka polariserat svartvitt. Har åtskilliga gånger blivit kallad för "vänster" trots att mina politiska åsikter inte ens kommer i närheten. Säger mer om personen som kastar ut sånt än om mig.

Samma sak när det gäller diskussion om att visa tolerans för andra kulturer så klassificeras någon med såna åsikter i princip som att man skulle uppskatta sharialagar eller kvinnlig könsstympning.

Ja, valresultatet skvallrar om missnöje, men hur mycket är faktiskt missnöje och hur mycket har svenskar blivit uppfostrade att vara missnöjda? Sd har ju som bekant försökt agitera muslimer genom att hävda att muslimska barn blir kidnappade av staten i Sverige. 

För att skapa en patriotism och vi-känsla i Sverige så behövs tolerans. Skicka ut alla invandrare är inte en realistisk lösning, inte heller att skapa motsättningar.

Det är ju precis den polariseringen som jag motsätter mig.

PK-vänstern vs. Extremhögern.
    Goda kålsupare, som båda är lika illa ute i sin enkelspårighet och brist på ömdesidig respekt och tolerans.

Jag står i mitten och graviterar lite mer åt vänster än höger, rent ideologiskt alltså. Inte politiskt. För det undgår mig inte att det på vänsterkanten finns långt fler förnekare och posörer ("godhetsknarkare" som du sa) och att det hela kan skorra lite falskt ibland.

För att inte tala om att dessa i mycket högre grad har en överlägsen, arrogant och mästrande attityd när de talar för sin sak, vilket bara är frånstötande. Det är trist att de förstör för sig själva så mycket, räcker det inte med att högern gör det?
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-29 21:48:03 följande:
    Du skrev att: Det finns omfattande belägg för att Sverigedemokraterna sprider intolerans och därmed bidrar till splittring i det svenska samhället.

Det är ju den centrala felaktigheten i det du skrev och du fick en kommentar. 

Jag skrev: Det är inte kritikerna av massinvandringspolitiken som skapat splittring i Sverige - det är massinvandringen som drivits fram av ansvarslösa politiker.
    Du kan inte förneka att SD splittrar Sverige. Sverigedemokraterna har alltid beskrivit islam och muslimer som ett hot mot den svenska kulturen. De menar att muslimer inte har förmåga eller mål att anpassa sig till svenska kulturen och traditioner, utan snarare att de vill påverka samhället i riktning mot islamisk kontroll och skapa en form av islamiskt inflytande i Sverige. SD framhåller ofta att muslimer och islam utgör det största hotet mot Sverige och lyfter fram begrepp som mångkulturalism och som något negativt för den svenska välfärden.

SD har även argumenterat för att muslimska traditioner och sedvanor inte bör alls få något utrymme i det svenska samhället, och att muslimer endast kan bli svenskar om de överger sin egen kultur och religion. 

I SD-s retorik finns tydlig uppdelning "vi och dem", där muslimer kollektiviseras till en grupp med odemokratiska värderingar som utgör ett hot mot Sverige. Detta åtföljs av konspirationsteorier om att muslimer kommer till Sverige för att ta över landet. SD kollektiviserar alla muslimer till en homogen grupp med samma värderingar, åsikter och mål, vilket är en rasistisk metod. I verkligheten är muslimer i Sverige en mångfaldig grupp med skilda åsikter, bakgrunder och livssyn.

Forskare menar att det är SD-s syn på religion, kultur och minoriteters rättigheter som egentlingen utgör ett hot mot demokratin, inte muslimerna själva. Att vilja begränsa religionsfrihet och rätten till kulturellt uttryck strider mot grundläggande demokratiska principer.

SD-s retorik bidrar till att skapa en polarisering mellan "oss" och "dem", vilket  leder till splittring i samhället och förstör sammanhållning.
  • Anonym (Hyvens)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-29 22:21:35 följande:
    Det är ju precis den polariseringen som jag motsätter mig.

PK-vänstern vs. Extremhögern.
    Goda kålsupare, som båda är lika illa ute i sin enkelspårighet och brist på ömdesidig respekt och tolerans.

Jag står i mitten och graviterar lite mer åt vänster än höger, rent ideologiskt alltså. Inte politiskt. För det undgår mig inte att det på vänsterkanten finns långt fler förnekare och posörer ("godhetsknarkare" som du sa) och att det hela kan skorra lite falskt ibland.

För att inte tala om att dessa i mycket högre grad har en överlägsen, arrogant och mästrande attityd när de talar för sin sak, vilket bara är frånstötande. Det är trist att de förstör för sig själva så mycket, räcker det inte med att högern gör det?
    Det beror på vilket sammanhang man använder extremhögern. Det finns ju extremvänster som motvikt. Skulle inte klassa det som polariserande. Mer en beskrivning av de faktiska rasisterna som vilar långt ut på högerkanten.

Appropå pk så skulle jag faktiskt vilja se mer av det slaget. Kan man kalla sig för pk-höger då? Det är alldeles för mycket clowneri över politiken idag. 
  • Anonym (Bingo)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-29 23:04:11 följande:
    Du kan inte förneka att SD splittrar Sverige. Sverigedemokraterna har alltid beskrivit islam och muslimer som ett hot mot den svenska kulturen. De menar att muslimer inte har förmåga eller mål att anpassa sig till svenska kulturen och traditioner, utan snarare att de vill påverka samhället i riktning mot islamisk kontroll och skapa en form av islamiskt inflytande i Sverige. SD framhåller ofta att muslimer och islam utgör det största hotet mot Sverige och lyfter fram begrepp som mångkulturalism och som något negativt för den svenska välfärden.

SD har även argumenterat för att muslimska traditioner och sedvanor inte bör alls få något utrymme i det svenska samhället, och att muslimer endast kan bli svenskar om de överger sin egen kultur och religion. 

I SD-s retorik finns tydlig uppdelning "vi och dem", där muslimer kollektiviseras till en grupp med odemokratiska värderingar som utgör ett hot mot Sverige. Detta åtföljs av konspirationsteorier om att muslimer kommer till Sverige för att ta över landet. SD kollektiviserar alla muslimer till en homogen grupp med samma värderingar, åsikter och mål, vilket är en rasistisk metod. I verkligheten är muslimer i Sverige en mångfaldig grupp med skilda åsikter, bakgrunder och livssyn.

Forskare menar att det är SD-s syn på religion, kultur och minoriteters rättigheter som egentlingen utgör ett hot mot demokratin, inte muslimerna själva. Att vilja begränsa religionsfrihet och rätten till kulturellt uttryck strider mot grundläggande demokratiska principer.

SD-s retorik bidrar till att skapa en polarisering mellan "oss" och "dem", vilket  leder till splittring i samhället och förstör sammanhållning.

När Sverige var svenskt var kristendomen den största religionen. Men nu anser invandrande muslimer att deras religion är störst, och att det är den som gäller. Men hur ser de på oss som inte är muslimer?

Utdrag från koranen:

Terrorisera och halshugga dem som tror på annat än koranens skrifter (08:12)

Stympa och korsfästa de otrogna om de kritiserar islam (05:33)

Gör krig mot de otrogna som bor i ditt grannskap (9:123)

Döda de otrogna var du hittar dem (2:191)

Muslimer måste uppbåda allt vapen för att terrorisera de otrogna (8:60)

Varje religion än islam är inte acceptabelt (3:85)

Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten, smälta deras hud och bukar (22:19)

1. Hur många kristna församlingar är anmälda för bidragsbrott?

2. Hur många muslimska församlingar är anmälda för bidragsbrott på hundratals miljoner? 

3. Vilka kristna församlingar, eller muslimska, har blivit fall för Säpo?

Det är bara att googla. 

4. Dödar kristna sina döttrar på grund av "familjens heder?" Eller bestämmer familjen, eller klanen vem döttrarna ska gifta sig med? Måste de be om lov för att gå utomhus? Nej.

"Varje religion än islam är inte acceptabelt". Vad har de för rätt att avgöra det? Detta är Sverige, och kristendomen har alltid varit den största religionen. Och så ska det förbli. Muslimer har ingen rätt att avgöra vilken religion som är acceptabel eller inte. 

• Cheers
    Anonym (Bingo) skrev 2025-05-30 06:03:26 följande:

När Sverige var svenskt var kristendomen den största religionen. Men nu anser invandrande muslimer att deras religion är störst, och att det är den som gäller. Men hur ser de på oss som inte är muslimer?

Utdrag från koranen:

Straffa de otrogna med kläder av eld, krökta järnrör, kokande vatten, smälta deras hud och bukar (22:19)

2. Hur många muslimska församlingar är anmälda för bidragsbrott på hundratals miljoner? 

Det är bara att googla. 

4. Dödar kristna sina döttrar på grund av "familjens heder?" Eller bestämmer familjen, eller klanen vem döttrarna ska gifta sig med? Måste de be om lov för att gå utomhus? Nej.

"Varje religion än islam är inte acceptabelt". Vad har de för rätt att avgöra det? Detta är Sverige, och kristendomen har alltid varit den största religionen. Och så ska det förbli. Muslimer har ingen rätt att avgöra vilken religion som är acceptabel eller inte. 

BINGO!

• Kludd o Sudd
    Anonym (Bingo) skrev 2025-05-30 06:03:26 följande:

Utdrag från koranen:

Det är bara att googla. 

Nej, snälla... inga såna billiga grepp.
    De där korancitaten var verkligen onödiga och irrelevanta.

Om vi nu ska ha framme storsläggan så har jag flera exempel från bl.a. Moseböckerna, här är ett:

Femte Moseboken 13:6?11:
    Om någon uppmanar till avgudadyrkan ? även en familjemedlem ? ska han dödas.

Kristna har historiskt betett sig väldigt illa i religionens namn. Dock, det är väl ingen som minns inkvisitionen eller korstågen. Det är för att det ligger långt bakom oss, vi har kommit framåt.

Men islam används fortfarande av makthungriga män världen över, som kontrollverktyg. De drivs knappast av vördnad för Allah i första hand. (Men det är en väldigt bra ursäkt.)

Det är dessa män som behöver bekämpas. Såna som använder islam som medel för förtryck och att roffa åt sig makt eller andra fördelar.

Så som kristna en gång gjorde, men vande sig av med.

Muslimer kan också vänja sig av med det tror jag, med lite vägledning av såna som kommit längre i utvecklingen.

Men fokusera då inte på islam (verktyget) utan på sätten det tolkas och tillämpas. Värderingarna, handlingarna. Det är där roten till det onda ligger.
  • Embla twopointoh
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-30 11:50:02 följande:
    Nej, snälla... inga såna billiga grepp.
    De där korancitaten var verkligen onödiga och irrelevanta.

Om vi nu ska ha framme storsläggan så har jag flera exempel från bl.a. Moseböckerna, här är ett:

Femte Moseboken 13:6?11:
    Om någon uppmanar till avgudadyrkan ? även en familjemedlem ? ska han dödas.

Kristna har historiskt betett sig väldigt illa i religionens namn. Dock, det är väl ingen som minns inkvisitionen eller korstågen. Det är för att det ligger långt bakom oss, vi har kommit framåt.

Men islam används fortfarande av makthungriga män världen över, som kontrollverktyg. De drivs knappast av vördnad för Allah i första hand. (Men det är en väldigt bra ursäkt.)

Det är dessa män som behöver bekämpas. Såna som använder islam som medel för förtryck och att roffa åt sig makt eller andra fördelar.

Så som kristna en gång gjorde, men vande sig av med.

Muslimer kan också vänja sig av med det tror jag, med lite vägledning av såna som kommit längre i utvecklingen.

Men fokusera då inte på islam (verktyget) utan på sätten det tolkas och tillämpas. Värderingarna, handlingarna. Det är där roten till det onda ligger.
    Skillnaden mellan Moseböckerna och Koranen, är att de regler och lagar som står i Moseböckerna, inte anses gälla kristna idag (med undantag för de tio budorden). Allt som står i bibeln är inte en lagbok eller moraliskt rättesnöre för kristna, en hel del av det är bara historieskrivning. Därför är det både irrelevant och direkt felaktigt att använda lösryckta bibelcitat som någon typ av argument i sådana här sammanhang.

Förutom det har du en poäng. Makthungriga människor använder de verktyg de kan för att få, behålla och utöka sin makt. Religion, eller världsbild, är bara ett verktyg av många.
  • Meddelande borttaget
  • Kludd o Sudd
    Embla twopointoh skrev 2025-05-30 13:05:03 följande:
    Skillnaden mellan Moseböckerna och Koranen, är att de regler och lagar som står i Moseböckerna, inte anses gälla kristna idag (med undantag för de tio budorden). Allt som står i bibeln är inte en lagbok eller moraliskt rättesnöre för kristna, en hel del av det är bara historieskrivning. Därför är det både irrelevant och direkt felaktigt att använda lösryckta bibelcitat som någon typ av argument i sådana här sammanhang.

Förutom det har du en poäng. Makthungriga människor använder de verktyg de kan för att få, behålla och utöka sin makt. Religion, eller världsbild, är bara ett verktyg av många.
    Jag upplever att du säger ungefär samma sak som jag, men formulerat som ett motargument.

Får därför känslan av att du har läst, men inte riktigt förstått vad det är jag förmedlar.

Men ok. Vad gör det om hundra år, när allting kommer kring. Eller ens om en halvtimme.

Ha en fin helg.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Bingo) skrev 2025-05-30 13:32:15 följande:
    Eftersom du försvarar koranen så misstänkte jag att du skulle hitta ett gammalt uttryck från Gamla Testamentet. Men vem läser det? Och hur många läser koranen varje dag? Det är nog lite skillnad. 

För att få lite mera förståelse för islam så läste jag en artikel, men det blev bara ännu värre. Det är skrivet av en kille som växte upp som muslim. 

Luai Ahmed berättar om sin uppväxt i Jemen. Jag lärde mig fiqh, de islamiska studierna och rättsläran som lärs ut till barn tidigt i skolan. Och om hur islam och det muslimska samhället ska fungera. 

Där förklarar min lärare: "Bögar bör dödas och sedan hamna i helvetet".

Rädslan för att hamna i helvetet är förstås inte något som är exklusivt för homosexuella, kvinnor är islams största offer. Enligt Muhammed är "majoriteten av de som hamnar i helvetet otacksamma kvinnor". Enligt koranen får män slå kvinnor. 

Islams förtryck är inte begränsat till kvinnor och homosexuella. I många koranverser uttalar sig Allah nedsättande om icke-muslimer, inte minst judar. Islams gud har förvandlat dem till apor, kallat dem smutsiga och sagt att muslimer får inte vara vänner med judar och kristna. 

Som muslim lärde jag mig att vara kvinnofientlig, homofob, antisemit, självhatisk och värst av allt livsföraktande. Jag längtade konstant efter domedagen. 

Det normaliserade grova hatet, och förtrycket av kvinnor och minoriteter, förlamar hela samhället och förgiftar hur vi ser på varandra.

Mina lärare och imamer försökte att övertyga mig om att det var rätt att mor giftes bort vid 8 års ålder. Att det var fel av henne att ta av sig slöjan. Att min egen mor kommer att brinna i helvetet för evigt. Att alla icke-muslimska samhällen var dekanta. Att hela världen kommer att islamiseras, och alla icke-muslimer kommer att hamna i helvetet. 

Skäll inte på mig, jag är bara budbäraren!

Men kan man bli annat är förskräckt, hur uppfostrar de sina barn? Och sedan kommer de hit med samma inställning? Nu ingår det i utbildningen på Migrationsverket att kvinnor behandlas inte på samma sätt som i deras hemländer, och att vi är lika mycket värda. 
    Vänligen notera, jag försvarar inte Koranen. Inte Bibeln heller.

Jag hävdar bara att Koranen, (precis som Bibeln) inte är ett problem i sig. Problemet ligger hos de individer som tolkar och tillämpar skrifterna som ett stöd för sina smutsiga agendor.

För att sammanfatta, makthungriga män är problemet. Oavsett vilken religion de använder sig av.
  • Anonym (Bingo)

Tillägg; Jag såg en dokumentär om kriget. En pappa hade då sagt att han ville offra sitt barn, en pojke, som självmordsbombare så att familjen av andra skulle uppfattas som martyrer. TV-teamet tyckte förstås att detta var helt vedervärdigt. Mamman var helt förtvivlad. 

Nu vill jag inte diskutera detta mera, nu får det vara bra. Tack för mig.  

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Är alla etniska kulturer lika bra?