Anonym (Bingo) skrev 2025-05-30 13:32:15 följande:
Eftersom du försvarar koranen så misstänkte jag att du skulle hitta ett gammalt uttryck från Gamla Testamentet. Men vem läser det? Och hur många läser koranen varje dag? Det är nog lite skillnad.
För att få lite mera förståelse för islam så läste jag en artikel, men det blev bara ännu värre. Det är skrivet av en kille som växte upp som muslim.
Luai Ahmed berättar om sin uppväxt i Jemen. Jag lärde mig fiqh, de islamiska studierna och rättsläran som lärs ut till barn tidigt i skolan. Och om hur islam och det muslimska samhället ska fungera.
Där förklarar min lärare: "Bögar bör dödas och sedan hamna i helvetet".
Rädslan för att hamna i helvetet är förstås inte något som är exklusivt för homosexuella, kvinnor är islams största offer. Enligt Muhammed är "majoriteten av de som hamnar i helvetet otacksamma kvinnor". Enligt koranen får män slå kvinnor.
Islams förtryck är inte begränsat till kvinnor och homosexuella. I många koranverser uttalar sig Allah nedsättande om icke-muslimer, inte minst judar. Islams gud har förvandlat dem till apor, kallat dem smutsiga och sagt att muslimer får inte vara vänner med judar och kristna.
Som muslim lärde jag mig att vara kvinnofientlig, homofob, antisemit, självhatisk och värst av allt livsföraktande. Jag längtade konstant efter domedagen.
Det normaliserade grova hatet, och förtrycket av kvinnor och minoriteter, förlamar hela samhället och förgiftar hur vi ser på varandra.
Mina lärare och imamer försökte att övertyga mig om att det var rätt att mor giftes bort vid 8 års ålder. Att det var fel av henne att ta av sig slöjan. Att min egen mor kommer att brinna i helvetet för evigt. Att alla icke-muslimska samhällen var dekanta. Att hela världen kommer att islamiseras, och alla icke-muslimer kommer att hamna i helvetet.
Skäll inte på mig, jag är bara budbäraren!
Men kan man bli annat är förskräckt, hur uppfostrar de sina barn? Och sedan kommer de hit med samma inställning? Nu ingår det i utbildningen på Migrationsverket att kvinnor behandlas inte på samma sätt som i deras hemländer, och att vi är lika mycket värda.
Vänligen notera, jag försvarar inte Koranen. Inte Bibeln heller.
Jag hävdar bara att Koranen, (precis som Bibeln) inte är ett problem i sig. Problemet ligger hos de individer som tolkar och tillämpar skrifterna som ett stöd för sina smutsiga agendor.
För att sammanfatta, makthungriga män är problemet. Oavsett vilken religion de använder sig av.