Anonym (Deltid) skrev 2025-05-27 07:31:43 följande:
Självklart. Men man kan ju föreslå det. Och då tänker jag att han får annonsera någonstans, typ blocket.
Anonym (Asdfg) skrev 2025-05-26 23:18:06 följande:
Idiot till ex, ja.
Men om nu hunden påverkar dottern så positivt? Hon kan ta det största ansvaret för daglig skötsel, gos, mat uppfostran och promenader och pappan betalar hunddagis/pensionat om ni vill resa bort.
En promenad från att skolan börjar tills din dotter kommer hem kan du väl gå med på? Sen tar dottern en morgonpromenad innan skolan, långpromenad när hon kommer hem från skolan och 1-2 på kvällen.
Om dottern tar allt arbete med hunden så kan det kanske fungera? Men hon får ju läsa på en massa och verkligen steppa upp när det gäller hunden. Hon är ändå 12 och har hon intresset och hunden inte är en krävande ras så varför inte?
Väldigt naivt att tänka så. En hund är ju så mycket mer än mata, rasta, träna. Och man är verkligen inte mogen för ansvaret att ensam uppfostra en hund när man är 12. Jag vet vuxna människor som inte är mogna för ansvaret med hund! Alla måste ju vara med på det och det yttersta ansvaret måste alltid ligga på en vuxen, ett ansvar som TS helt enkelt inte vill ha.
Man ska lösa hundvakt om man ska iväg en längre stund, alternativt sitta och hålla koll på klockan och ha dåligt samvete över att hunden är ensam. Den smutsar ner. Den kan bli sjuk. Den kan hamna i slagsmål eller bita en annan människa. Såna saker som en vuxen måste hantera och ett ansvar som inte ska kännas påtvingat.
Jag har hund och tycker att fördelarna överväger nackdelarna med hund, men jag kan fullständigt förstå varför man inte vill ha en.
Jag förstår också till 100% att man inte vill ha hund bara sådär.
Nu verkar ju dottern väldigt hundintresserad och jag har iaf tagit för givet (kanske felaktigt? Iaf helt utan att veta) att hon varit intresserad av hundar länge och verkligen förstår vad det innebär att ha ansvar för en hund.
Har pappan varit så intelligensbefriad att han gått och köpt en hund till dottern efter en månads nyväckt hundintresse tro? Det hoppas jag verkligen inte.
När barn får djur så brukar de ha haft ett mångårigt intresse och man vet att barnet skulle klara av ansvaret.
Men ja, det kan vara jag som är naiv också.
Undrar ändå om ts aldrig hört dottern prata om att hennes högsta önskan är en hund tidigare? Aldrig nämnt ett ord om att dottern och pappan pratat om hund?
Åkte de bara till första bästa kennel på pappans vecka och köpte en hund utan att ts alls såg det komma?
Det vore verkligen ogenomtänkt och är det ett impulsköp så stämmer det kanske att dottern varken klarar av hund eller ens förstår vad det innebär?
Kanske ts kan erbjuda dottern en katt eller råtta/hamster istället om intresset för djur finns och dotterns välmående ökar så av det?
Tänker att ts borde höra av sig till uppfödaren och förklara läget. Då kommer nog uppfödaren självmant att hämta hunden om uppfödaren är seriös.