• Anonym (Vad säger ni?)

Har man rätt att sälja det man har fått?

Lisa har 10 par felfria jeans av ett visst märke som hon vet att väninnan Alva och dottern gillar. Alva är inte välbärgad men klarar sig bra men har inte råd med dyra märkesjeans till sig själv och dottern.

Lisa frågar vilken storlek Alva och dottern har och Alva svarar att det är samma storlek som Lisa tänkte göra sig av med.

Lisa ger gladeligen bort jeansen till Alva då hon tror att hon och dottern kommer att uppskatta jeansen dom gillar men inte har råd med. Det visar sig senare att Alva och dottern sålde jeansen istället för att använda dom.

Har Lisa rätt att vara smått irriterad över att Alva tydligen bara ville tjäna pengar på hennes jeans och inte använda dom? Borde Lisa inte bry sig? Har Alva gjort en fuling?

• Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?
  • Anonym (H)

Jag tycker det var fult gjort. Man kanske hade velat ge dem till någon annan som velat ha dem. 

• Anonym (Räcker och blir över)
    Anonym (Elle) skrev 2025-05-28 21:10:46 följande:
    Moral vänner emellan gäller tycker jag!

Sedan, om någon har det väldigt dåligt ställt och behöver betala viktiga räkningar, kan det bli så att den personen kommer fram till att man ändå behöver sälja den gåva som man har fått. Men skäms för att berätta det för vännen, så man låter bli.
    Inte snyggt gjort, men kanske lite förståeligt i alla fall. Då kan ju vännen som gav känna, om hon får reda på det, att hon har gjort lite verklig nytta för sin väninna i alla fall. 

Man ska inte begära av rikare vänner att de alltid ska betala och bidra! I det här fallet så hade ju väninnan som fått jeansen dessutom det ganska bra ställt. (Själv har jag betydligt rikare vänner, men förväntar mig inte sådant. Man ska vara stolt över det som man själv har. )

Toppen att TS hittade ett bra ställe att ge väskorna till.
    Det var inte snyggt gjort, det håller jag med om, men inget att jaga upp sig över om man har så förbannat mycket märkesplagg ändå. Strunt samma.
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Pehrmedh skrev 2025-05-28 20:49:03 följande:
    Förstår dig. Oavsett deras ekonomiska situation så frågar man såklart om det är ok att sälja dem vidare.
    Åtminstone när det är det första man gör. Hade inte tänkt eller tyckt något om det såldes om det hade gått ett år eller två och dom hade använt dom under tiden. 
    Anonym (Räcker och blir över) skrev 2025-05-28 20:53:00 följande:

Om Lisa nu har TIO (!!!!) felfria märkesjeans och även flera märkesväskor som hon inte vill ha, så tycker jag inte att hon ska bry sig. Hade inte jag gjort i alla fall. Låt de göra vad de vill med gåvorna. Du verkar ju ha så det räcker och blir över. Hade varit en femma om du behövt pengarna själv och velat sälja dem.

Jag har absolut mer kläder, skor, väskor och prylar än jag behöver. Det är jag den första att erkänna. Det betyder dock inte att jag vill bli utnyttjad eller att jag gillar att mina vänner är smått omoraliska i relation till mig.

Jag vill ge saker till människor som har användning för sakerna och i kanske tom blir lite glada över det dom får också. Jag vill inte ge saker till folk som tar emot det enbart för att sälja och tjäna pengar på det nästa dag bakom ryggen på mig. 
    Anonym (Förslag) skrev 2025-05-28 21:06:00 följande:

Fråga Alva varför hon sålde jeansen då du uppfattade det som att de verkligen vill använda dem själva. Det är svårt att veta om hon är manipulativ och tjatade om jeansen för att kunna sälja eller om det finns någon annan orsak bakom. 

Jag vet inte hur jag skulle göra det på ett snyggt sätt? Kanske bäst att bara låta det bli en läxa för mig själv angående Alva? 

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Elle) skrev 2025-05-28 21:10:46 följande:
    Moral vänner emellan gäller tycker jag!

Sedan, om någon har det väldigt dåligt ställt och behöver betala viktiga räkningar, kan det bli så att den personen kommer fram till att man ändå behöver sälja den gåva som man har fått. Men skäms för att berätta det för vännen, så man låter bli.
    Inte snyggt gjort, men kanske lite förståeligt i alla fall. Då kan ju vännen som gav känna, om hon får reda på det, att hon har gjort lite verklig nytta för sin väninna i alla fall. 

Man ska inte begära av rikare vänner att de alltid ska betala och bidra! I det här fallet så hade ju väninnan som fått jeansen dessutom det ganska bra ställt. (Själv har jag betydligt rikare vänner, men förväntar mig inte sådant. Man ska vara stolt över det som man själv har. )

Toppen att TS hittade ett bra ställe att ge väskorna till.
    Exakt så; moral vänner emellan! Om att sälja vid verkliga behov det har jag inga problem med alls så jag håller med om det du skriver där också. 

Jag blev jätteglad när jag hittade stället som jag kan donera väskorna och annat till i framtiden. Då går det till personer som verkligen behöver det och sakerna är alltid i toppskick så dom bör kunna ha sakerna länge framöver. Förhoppningsvis är det en liten hjälp på vägen i en mörk tid för kvinnorna. 
    Anonym (H) skrev 2025-05-28 21:14:29 följande:

Jag tycker det var fult gjort. Man kanske hade velat ge dem till någon annan som velat ha dem. 

Exakt så, svarade på det du och Elle skrev ovanför ditt citat då det passade till er båda. 
    Anonym (Räcker och blir över) skrev 2025-05-28 21:14:56 följande:
    Det var inte snyggt gjort, det håller jag med om, men inget att jaga upp sig över om man har så förbannat mycket märkesplagg ändå. Strunt samma.
    Jag har inte jagat upp mig och att jag har "förbannat mycket märkesplagg ändå" vet jag inte hur det är relevant i sammanhanget? Är det mindre irriterande och sårande att bli utnyttjad av någon för att man har det ganska gott ställt än om man inte är lika lyckligt lottad i det materiella? Det är inte att det var märkesjeans som stör mig utan att Alva betedde sig omoraliskt mot mig som hon säger sig vara så god vän med. Dessutom gick någon/några som faktiskt hade haft användning av jeansen miste om dom pga henne. 

• Anonym (Förslag)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 22:11:45 följande:
    Åtminstone när det är det första man gör. Hade inte tänkt eller tyckt något om det såldes om det hade gått ett år eller två och dom hade använt dom under tiden. 
    Anonym (Räcker och blir över) skrev 2025-05-28 20:53:00 följande:

Om Lisa nu har TIO (!!!!) felfria märkesjeans och även flera märkesväskor som hon inte vill ha, så tycker jag inte att hon ska bry sig. Hade inte jag gjort i alla fall. Låt de göra vad de vill med gåvorna. Du verkar ju ha så det räcker och blir över. Hade varit en femma om du behövt pengarna själv och velat sälja dem.

Jag har absolut mer kläder, skor, väskor och prylar än jag behöver. Det är jag den första att erkänna. Det betyder dock inte att jag vill bli utnyttjad eller att jag gillar att mina vänner är smått omoraliska i relation till mig.

Jag vill ge saker till människor som har användning för sakerna och i kanske tom blir lite glada över det dom får också. Jag vill inte ge saker till folk som tar emot det enbart för att sälja och tjäna pengar på det nästa dag bakom ryggen på mig. Jag vet inte hur jag skulle göra det på ett snyggt sätt? Kanske bäst att bara låta det bli en läxa för mig själv angående Alva? 

Tänk om det var så att hon sålde för att hon inte hade något annat val. Tänk på det sättet när du frågar. Du tror att hon sålde av anledningen att tjäna lite snabba pengar. Det gjorde hon säkert men varför? Är hon sniken eller behövde hon pengarna av en verklig anledning (som du inte vet om). Varför sålde hon när hon sa att hon "älskade" dem?

Om hon på riktigt är manipulativ och vill ha dina märkesgrejor för att sälja hade hon förmodligen inte sålt det första bästa utan hon hade väntat på mer. 

Om hon är allmänt sniken kommer du få svaret om du ställer frågan för då kommer hon inte tycka att hon gjort något fel "gett är gett och fått är fått". Då vet du det och kan hantera er vänskap eller icke vänskap utifrån detta. Det kan förstås också vara så att hon alltid bjuder på massa annat til dig t ex middagar o dyl och därför inte tycker att detta är en stor sak i ert vänskapsförhållande.

Om hon har allvarliga problem i hemmet eller ekonomiskt kanske hon börjar dela detta med dig om du ställer denna fråga. 

Var inte rädd för att ställa frågan för det är märkligt att man först säger att man gillar märket/modellen jättemycket och sedan säljer. Frågan är helt normal att ställa. Du blandar in dina känslor i frågan. Föreställ dig att hon tjatat om dessa jeans länge, hon köper dem för att sedan efter en kort tid sälja dem. Då hade du förmodligen frågat varför hon sålde dem. Den enda skillnaden i detta fallet är att du gav dem till henne. 

Om hon är en vän som du innan detta hände anser vara en av dina närmaste vänner är risken stor att du förlorar henne på grund av att du inte vågade ställa frågan och därför drog dina slutsatser. Jag tror att om du inte ställer frågan är er vänskap förbi i vilket fall för hur ska du kunna lita på henne igen. Detta är från min egen erfarenhet.  
  • Pehrmedh
    Anonym (Förslag) skrev 2025-05-28 21:06:00 följande:

Fråga Alva varför hon sålde jeansen då du uppfattade det som att de verkligen vill använda dem själva. Det är svårt att veta om hon är manipulativ och tjatade om jeansen för att kunna sälja eller om det finns någon annan orsak bakom. 

Nej, gör inte det. Helt onödigt.

Bättre att lämna bakom sig och sälja sakerna eller skänka dem, men inte till Alva.
  • Anonym

Jag hade övervägt om jag vill vara fortsatt vän med henne efter detta faktiskt.
    Så katastrofalt fult gjort.

• Anonym (S)

Riktigt osnyggt gjort faktiskt! Skillnad om du prackat på dem jeansen, nu hade de ju typ "tjatat"? Om man nu av nån anledning kommer på att man inte vill ha det man fått borde väl första tanken vara att lämna tillbaka dem?
    Min morsa är lite så där att gama till sig saker och sen ge vidare. När jag blev sambo lovade hon bort "sånt jag ändå inte skulle behöva" till mitt syskon, jobbarkompisar, kompisars barn. Nu var hon som tur var så korkad att hon talade om det i förväg, tror rätt många blev besvikna där! En sak om hon förmedlat kontakten men att lova bort saker som inte ens är sina egna!

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym skrev 2025-05-29 10:50:30 följande:

Jag hade övervägt om jag vill vara fortsatt vän med henne efter detta faktiskt.
    Så katastrofalt fult gjort.

Det kommer att spela in i min fortsatta vänskap med henne åtminstone. 
    Anonym (S) skrev 2025-05-29 15:00:33 följande:

Riktigt osnyggt gjort faktiskt! Skillnad om du prackat på dem jeansen, nu hade de ju typ "tjatat"? Om man nu av nån anledning kommer på att man inte vill ha det man fått borde väl första tanken vara att lämna tillbaka dem?
    Min morsa är lite så där att gama till sig saker och sen ge vidare. När jag blev sambo lovade hon bort "sånt jag ändå inte skulle behöva" till mitt syskon, jobbarkompisar, kompisars barn. Nu var hon som tur var så korkad att hon talade om det i förväg, tror rätt många blev besvikna där! En sak om hon förmedlat kontakten men att lova bort saker som inte ens är sina egna!

Din mamma... jösses Amalia. Vad gjorde du med dina överloppsprylar om du hade några? 

• Anonym (Uschkännerigen)
    Anonym (S) skrev 2025-05-29 15:00:33 följande:

Det är ett ytterst märkligt beteende ,att lova bort saker som inte är ens egna - dels för att saken är någon annans men också eftersom det sätter andra i en riktigt jobbig social situation. Var med om liknande nämligen. Min man och jag köpte en ny syskonvagn till våra barn när de var små. Eftersom den var ett nyköp så hade den fortfarande god kvalitet när vi slutade använda den. Så vi bestämde oss för att skänka bort den till någon med behov. Sagt och gjort, fick kontakt med en ensamstående mamma som verkligen behövde en syskonvagn då hon  även var gravid. Det går ett par dagar/någon vecka bara och sedan ringer min ena svägerska och är överlycklig och tackar så hemskt mycket för vagnen...Min kära svärmor hade från det blå lovat henne vår vagn. Blev så ställd och förklarade att vi redan lovat bort den. Svägerskan blev sur, svärmor blev ännu surare- det blev en riktig cirkus där flera la sig i och jag framställdes som så dum som inte ställde upp för familjen. Medan jag kände 
    1. De har råd att köpa en egen
    2. De hade redan en fungerande syskonvagn 
    3. Att skänka är vårt val, svärmor visste inte att det var vår plan och hon hade ingen rätt att besluta att vi inte vill ha ersättning för något så kostsamt 

Hade inte ovanstående gällt så hade jag såklart kollat med familjen först men inte tänkte jag ringa en gravid, ensamstående kvinna och säga : "sorry, ingen vagn till dig" ....

Kräktes på hela situationen 🤮
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Uschkännerigen) skrev 2025-05-29 18:32:46 följande:
    Det är ett ytterst märkligt beteende ,att lova bort saker som inte är ens egna - dels för att saken är någon annans men också eftersom det sätter andra i en riktigt jobbig social situation. Var med om liknande nämligen. Min man och jag köpte en ny syskonvagn till våra barn när de var små. Eftersom den var ett nyköp så hade den fortfarande god kvalitet när vi slutade använda den. Så vi bestämde oss för att skänka bort den till någon med behov. Sagt och gjort, fick kontakt med en ensamstående mamma som verkligen behövde en syskonvagn då hon  även var gravid. Det går ett par dagar/någon vecka bara och sedan ringer min ena svägerska och är överlycklig och tackar så hemskt mycket för vagnen...Min kära svärmor hade från det blå lovat henne vår vagn. Blev så ställd och förklarade att vi redan lovat bort den. Svägerskan blev sur, svärmor blev ännu surare- det blev en riktig cirkus där flera la sig i och jag framställdes som så dum som inte ställde upp för familjen. Medan jag kände 
    1. De har råd att köpa en egen
    2. De hade redan en fungerande syskonvagn 
    3. Att skänka är vårt val, svärmor visste inte att det var vår plan och hon hade ingen rätt att besluta att vi inte vill ha ersättning för något så kostsamt 

Hade inte ovanstående gällt så hade jag såklart kollat med familjen först men inte tänkte jag ringa en gravid, ensamstående kvinna och säga : "sorry, ingen vagn till dig" ....

Kräktes på hela situationen 🤮
    Men herregud, din svärmor? Ibland finner man inte ord för dumheter som andra gör. Snacka om att ställa till det och så är det DU som får skit. Sinnessjukt men ack så vanligt. Har era relationer återhämtat sig? Fick din man skit också eller skyllde alla på dig som det alltid görs när det kommer till svärdöttrar?  

Ni gjorde helt rätt som stod fast vid att ge vagnen till den ensamstående mamman. 
  • cosinus

Jag har gett massor av saker till mina syskon. Vi har haft god ekonomi och efter 4 barn så har vi mängder av skidor, skridskor, cyklar, kläder.... ja det mesta helt enkelt som våra växt ur. 

Jag tar inte betalt av mina syskon men jag förväntar mig faktiskt att de inte tjänar pengar på det jag ger dem. De har sparat massor av pengar genom åren på att jag inte tar betalt av sånt jag faktiskt kunnat sälja. 

De är fria att ge sakerna vidare till någon som behöver eller myrorna/röda korset/varfri second hand.

Frågar de får de sälja och vi kan dela på pengarna. Jag för att jag betalt det i första läget, de för att de administrerar försäljningen.

Så nej, jag tycker inte man säljer sånt man fått utan att faktiskt kolla av.

• Anonym (Uschkännerigen)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-30 14:37:10 följande:
    Men herregud, din svärmor? Ibland finner man inte ord för dumheter som andra gör. Snacka om att ställa till det och så är det DU som får skit. Sinnessjukt men ack så vanligt. Har era relationer återhämtat sig? Fick din man skit också eller skyllde alla på dig som det alltid görs när det kommer till svärdöttrar?  

Ni gjorde helt rätt som stod fast vid att ge vagnen till den ensamstående mamman. 
    Jodå, med tiden så blev det bra igen. Var en märklig situation från början då det inte riktigt var ett "typiskt" beteende från någon part och så blev det väl en snöbollseffekt tänker jag. 

Haha, vi stackars svärdöttrar🤣 Skämtåtsido,  skulle svara nja...ibörjan av konflikten så hette det faktiskt vi så min make fick höra han också men i något led så gick det över till att han nog ville ge till sin syster men jag var den som sa nej och då blev det mitt fel istället 😅
Svar på tråden Har man rätt att sälja det man har fått?