• Anonym (Egentligt värde)

Vad skulle du ge för en handväska?

Det finns handväskor för flera hundratusen och miljoner också för all del men om vi för diskussionens skull drar gränsen vid 50 000 kr för en väska.

Vad skulle du ge för en väska? Ponera att du har råd att ge 50 000 kr om du vill. Var skulle du dra gränsen för när du inte tycker att det är värt det längre? Var går gränsen för när priset har gått helt överstyr jämfört med kvaliteten i ditt tycke?

• Svar på tråden Vad skulle du ge för en handväska?
  • Anonym (Tweed)

Skulle aldrig gå efter vilket märke det är, men hade jag haft 50 000 att sprätta på en väska hade jag nog investerat i en välgjord för 1500-2000, det är vad väskorna jag hade velat ha ligger på. Men då är de mer inriktade på friluftsliv än trippa runt i stan. 

Nu har jag inte 50 000 att lägga på en väska, så jag travar runt med en gratis tygpåse från mitt fackförbund. Duger gott. 

• Anonym (historisk sömmerska)
    Anonym (M) skrev 2025-05-28 08:59:29 följande:
    Det är arbetskostnad plus material. Sedan tillkommer overhead samt vinstmarginal. Så priset för kund är högre. 
    Så är det, frågan är ju hur mycket. Marginal, bra tumregel, är runt 30-50%, inklusive overhead. Men större företag behöver mindre marginaler.
  • Anonym (Statussymbol)

I min familj och bekanskapskrets anses det löjligt att köpa något för märkets skull. Är så jag är uppfostrad. 

Så hade aldrig betalar extra för att en sak eller ett märke är status. Däremot kan jag betala mycket for något som är perfekt design för mig om pengarna finns. 

• Anonym (Handväska?)

Vad använder man en handväska till?
    Jag skulle vilja ha betalt för att släpa runt på en som jag sedan kommer att lämna kvar någonstans.
    Har nycklar och pengar/kreditkort i fickan och mobilen antingen i handen eller bakfickan. 

• Anonym (Statussymbol)
    Anonym (Handväska?) skrev 2025-05-28 13:20:11 följande:

Jag skulle vilja ha betalt för att släpa runt på en som jag sedan kommer att lämna kvar någonstans.
    Har nycklar och pengar/kreditkort i fickan och mobilen antingen i handen eller bakfickan. 

Jag får inte ens plats med nycklar och mobil i den typ av kläder jag gillar. Har jag klänning så finns det oftast inga fickor alls. Sedan har jag mer än nycklar och mobil med mig. Kan t ex vara vattenflaska, hårborste, smink, mensskydd osv.
  • Anonym (Kånken Sling)
    Anonym (Handväska?) skrev 2025-05-28 13:20:11 följande:

Eftersom kvinnokläder ofta saknar fickor eller har väldigt små och få fickor så kan man sällan stoppa nycklar, kort och mobil i fickorna. Därav att man har en handväska. Vissa har större, andra mindre. Jag har numera en mindre handväska för just nycklar, plånbok och mobil och sen ryggsäck för annat. Tidigare hade jag en större handväska där jag tex fick ner en pocketbok och lite annat. 
  • Anonym (123456)

Jag brukar sällan köpa handväskor men när jag gör det så hittar jag alltid något jag gillar utan de där höga summorna. Köper annars gärna begagnat men just väskor känns lite ofräscht om det inte är i tyg som går att tvätta. Har nog aldrig köpt en handväska för över tusen, men har faktiskt tittat lite på en för över tusen.

Hade jag haft gott om pengar och jag hittade en jag gillade för tex 50 000 så varför inte köpa den. Men de där omtalade dyra handväskorna brukar faktiskt inte riktigt falla mig i smaken.

Anonym skrev 2025-05-28 08:03:06 följande:

Precis. Det är bara den pyttelilla påsydda loggan som folk betalar 45.000 för, men de tror att de betalar för skinn och arbetet🤣
    Det är nog försvinnande litet antal av människor som tror att dom betalar så mycket pengar för skinn och arbete. 
    Anonym (N) skrev 2025-05-27 22:48:51 följande:

Jag har en väska nu som kostade runt 200 kr.
    Och en ryggsäck jag köpte på second hand med katter på som kostade runt 100 kr.

Min dyraste väska var en Mulberry Bayswater jag köpte på NK.

Jag tyckte det var värt pengarna.
    Väldigt bra kvalite.
    Jag sålde den under covid...
    De pengarna hjälpte mycket då. 

Jag var mammaledig och min man blev av med sitt jobb.
    Jag sålde alla finare skor och väskor jag ägde.

Det som är inte oviktigt att märkesväskor kan man sälja...
    Hermes kan man även sälja för mer än inköpspriset.
    Många ser det som en investering.

Köper man en billig väska kan man inte sälja den för särskilt mycket.

Jag ska nog köpa en ny Bayswater när Mulberry har rea , men dyrare väska skulle jag inte köpa.

Bra poäng där att märkes och ultramärkersväskor faktiskt har ett andrahandsvärde och att pengarna inte är helt kastade i sjön som vid billiga väskor utan märken. 

Anonym (Statussymbol) skrev 2025-05-28 11:31:07 följande:

I min familj och bekanskapskrets anses det löjligt att köpa något för märkets skull. Är så jag är uppfostrad. 

Så hade aldrig betalar extra för att en sak eller ett märke är status. Däremot kan jag betala mycket for något som är perfekt design för mig om pengarna finns. 

Men en märkesväska kan ju vara perfekt design för just dig? Vad är det som säger att det är löjligt att köpa den då även om den nu råkar heta LV eller Chanel eller att du bara köper den för märkets skull?
    Anonym (A) skrev 2025-05-27 19:02:57 följande:

Gick till LV-butiken här i stan (många år sen) och blev så snorkigt bemött så nej, den förblev trasig. Nu känns det som att LV är lite passé,

Kommer ihåg att LV var på nyheterna pga deras exceptionellt dåliga och snorkiga kundservice. Du kanske kan gå dit igen och se om det är bättre? Håller med om att LV känns lite passé men tråkigt att ha en trasig väska ändå om den går att laga. 
    Anonym (Väskoman) skrev 2025-05-27 19:07:34 följande:
    Jag unnar mig sällan något men är en väsknerd.
    Samlar på vissa märken.Tomte
    Den dyraste kostade drygt 40.000. Köpte den för ungefär 7 år sedan. Oftast traskar jag runt med en väska för typ 500 kronor. Det räcker bra.
    Vad roligt att du samlar på väskor. Vilka märken har du en förkärlek till? Finns det någon orsak att du oftast använder en billig väska?

Jag har också dyrare märkesväskor men mina favoriter är relativt billiga, runt 4000 kr, vardagsväskor som jag gillar pga att dom har massor av fack och dom väger nästan ingenting. Tyvärr så har ju märkesväskorna sällan just fack, dragkedjor och sånt. 
    Mayjel skrev 2025-05-27 21:00:58 följande:

3000 som mest kanske. Men då får det vara en väska på rea, en som tidigare varit värd kanske dubbelt så mycket. Annars känns det inte som att man fyndat på riktigt.

Jag köper nästan alltid på rea och det känns så bra när man äntligen hittar något billigt som tidigare varit dyrbart och av högre kvalitet. Då har man gjort ett kap helt enkelt och den känslan är så tillfredsställande. 

Att göra kap är ju alltid trevligt. 

• Anonym (Statussymbol)

Det jag skriver är att jag inte hade köpt en väska för märkets skull. Ser inte ett lyxigt märke som något plus, snarare en nackdel som jag inte vill ska synas. Men väljer inte bort den perfekta väskan med rätt antal storlek och fack för att det är ett visst märke nej. Då väljer jag den dock inte av statusskäl utan pga andra saker.

Anonym (Egentligt värde) skrev 2025-05-28 16:52:32 följande:
    Men en märkesväska kan ju vara perfekt design för just dig? Vad är det som säger att det är löjligt att köpa den då även om den nu råkar heta LV eller Chanel eller att du bara köper den för märkets skull?
    Anonym (Egentligt värde) skrev 2025-05-28 16:52:32 följande:
  • Anonym (Yas)

Min dyraste väska är en aftonväska från YSL, gick på 19 000kr. Min sambo höll på att tappa hakan, men han spenderar samma pengar på bilprylar. Såhär i efterhand har jag bara haft väskan 3 gånger, så de var ett impulsköp som jag bara följde.. 

• Anonym (historisk sömmerska)
    Anonym (Statussymbol) skrev 2025-05-28 13:26:37 följande:
    Jag får inte ens plats med nycklar och mobil i den typ av kläder jag gillar. Har jag klänning så finns det oftast inga fickor alls. Sedan har jag mer än nycklar och mobil med mig. Kan t ex vara vattenflaska, hårborste, smink, mensskydd osv.
    Typiskt moderna kvinnokläder. Ofta designade av män.
  • Anonym (Snål)

Jag är en extremt snål och sparsam kvinna förutom när det kommer till handväskor. Jag har ett par Mulberry, två LV och ett par till lite smådyra väskor. Har till och med ett vitrinskåp i hallen med mina väskor. Min senaste väska finansierade genom att skippa utelunchen på jobb i 6 månader. Åt keso istället och sparade 100kr om dagen 

• Anonym (Anonym)

Har inte väskor som ett intresse så för mig runt 500-800kr. Om man tycker om fina väskor och har ett stort intresse förstår jag att personer kan lägga ner mer pengar på en dyr väska. Om man har pengarna så varför inte 

• Cartjan1

Skulle nog max lägga 1500-2000 kr ändå för i slutändan så är det en handväska. Och då ska den vara något speciellt för mig för att jag ska lägga de summorna. Annars för mina standard handväskor i svart/beige/brun/marin så duger gott och väl 500-900 som jag lägger idag (givetvis om billigare finns som jag uppskattar så tar jag det men det är summan jag budgeterar när jag ska köpa ny handväska). Men då jag inte köper väskor så ofta så kan jag lägga mer, vilket har hänt men smärtgränsen är densamma oavsett.

Anonym (Yas) skrev 2025-05-28 19:54:03 följande:

Min dyraste väska är en aftonväska från YSL, gick på 19 000kr. Min sambo höll på att tappa hakan, men han spenderar samma pengar på bilprylar. Såhär i efterhand har jag bara haft väskan 3 gånger, så de var ett impulsköp som jag bara följde.. 

Ångrar du köpet eller är du glad att du har den även fast du knappt använder den?
    Anonym (historisk sömmerska) skrev 2025-05-28 20:00:00 följande:
    Typiskt moderna kvinnokläder. Ofta designade av män.
    Det är så otroligt dåligt med fickor på kvinnokläder så att man blir galen. Inte ens på jackor kan tillverkarna sätta dit någon innerficka eller ens fickor på utsidan som en mobil och plånbok får plats i. Och om det skulle finnas en ficka så har den ingen dragkedja så den är värdelös ändå. Vi borde göra uppror! Se bara hur krångligt det har varit för oss kvinnor att gå på konserter efter väskförbudet pga obefintliga fickor i våra kläder. 
    Anonym (Snål) skrev 2025-05-28 23:02:04 följande:

Jag är en extremt snål och sparsam kvinna förutom när det kommer till handväskor. Jag har ett par Mulberry, två LV och ett par till lite smådyra väskor. Har till och med ett vitrinskåp i hallen med mina väskor. Min senaste väska finansierade genom att skippa utelunchen på jobb i 6 månader. Åt keso istället och sparade 100kr om dagen 

Trevligt sätt att se dyrgriparna på. 

Svar på tråden Vad skulle du ge för en handväska?