• Anonym (H)

Snålt att inte ge mobilen?

Köpte en mobil till min dotter för runt ett år sen. Blev aldrig av att hon fick den, hon fick en annan av sin pappa istället. Jag behöll den som reserv ifall min eller barnens skulle gå sönder eller dyl. Den ligger fortfarande i sin förpackning.

Nu har min partners mobil pajat och han frågade om den, om han kan ta den eftersom den bara ligger. När han såg att jag tvekade erbjöd han sig betala en symbolisk summa för den, men jag sa nej.

Nu är han upprörd över det och tycker jag är snål.

• Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?
  • Anonym (123456)
    Anonym (H) skrev 2025-05-31 10:55:26 följande:
    Han behöver ingen hjälp, han kan köpa en fullt fungerande telefon, bara inte just den han vill ha.

Självklart.
    Han behöver ingen hjälp, han kan köpa en fullt fungerande telefon, bara inte just den han vill ha.

Självklart.

Med fullt fungerande är likvärdigt den han hade som gick sönder?
  • Anonym (H)
    Anonym (123456) skrev 2025-05-31 10:58:45 följande:

Varför känner han ens till att du har den där mobilen liggandes, du kanske skulle ha hållit det för dig själv. Hur bad han om att få den? Tigga av sin flickvän ter sig inte så klädsamt direkt

Ska man behöva dölja sånt? Han visste att jag köpte en till dottern, men att den sen inte blev använd.

Han sa bara nåt i stil med att "jag har ju en liggande".
  • Anonym (H)
    Anonym (123456) skrev 2025-05-31 11:00:40 följande:

Självklart.

Med fullt fungerande är likvärdigt den han hade som gick sönder?
    Vad spelar det för roll?
  • Anonym (Sösou)

Läst lite granna, och fan vilka dyrgripar ni kör med.. Helvete fick min vatten och stöttåliga splitt ny i kartong för 2800:- ( med frakt då)

• Anonym (123456)
    Anonym (H) skrev 2025-05-31 11:03:05 följande:
    Ska man behöva dölja sånt? Han visste att jag köpte en till dottern, men att den sen inte blev använd.

Han sa bara nåt i stil med att "jag har ju en liggande".
    Om du vill slippa sådana här diskussioner från honom så är det ett sätt 
  • Anonym (123456)
    Anonym (H) skrev 2025-05-31 11:03:59 följande:
    Vad spelar det för roll?
    Att den har fungerat så för honom
  • Anonym (H)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-01 11:36:26 följande:
    Om du vill slippa sådana här diskussioner från honom så är det ett sätt 
    Men han visste ju att den köptes till dottern, det var ingen hemlighet att hon behövde en. Jag kunde omöjligt veta att det skulle bli såhär då.
  • Anonym (H)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-01 11:37:05 följande:
    Att den har fungerat så för honom
    Ser fortfarande inte varför det är relevant. Har han inte råd med en bättre så har han inte.
  • Anonym (G)

Har han hjälpt dig lika mycket?

Anonym (H) skrev 2025-05-31 10:13:21 följande:
    Varför ska jag betala för hans telefon? Jag har råd, jag behöver inte spara. Däremot kan det som sagt hända från en dag till nästa att en mobil tappas etc och då kommer den behövas.

Jag har hjälpt honom oändligt med gånger. Att jag säger nej till det här gör mig inte snål.
  • Anonym (H)
    Anonym (G) skrev 2025-06-01 12:31:31 följande:

Har han hjälpt dig lika mycket?

Hur mäter man sånt?
  • Anonym (G)
    Anonym (H) skrev 2025-06-01 12:37:20 följande:
    Hur mäter man sånt?
    Du måste väl märka om han ställer upp lika mycket när du behöver? 
  • Anonym (H)
    Anonym (G) skrev 2025-06-01 12:45:42 följande:
    Du måste väl märka om han ställer upp lika mycket när du behöver? 
    Klart han ställer upp, men är ju omöjligt att veta om det är "lika mycket".
  • Anonym (123456)
    Anonym (H) skrev 2025-06-01 12:16:55 följande:
    Men han visste ju att den köptes till dottern, det var ingen hemlighet att hon behövde en. Jag kunde omöjligt veta att det skulle bli såhär då.
    Ja det var ingen kritik att du hade gjort fel. Men nu när du skriver omöjligt, att din partner är dålig med pengar visste du om. Att din partner vill ha en mobil och inte gå utan visste du antagligen om. Att det händer att mobiltelefoner går sönder visste du om. Så omöjligt att förutse att han kanske skulle vilja ha den? Nja

Tänkte att partnern måste ju inte veta om alla förehavanden man har. Finns ju ingen anledning att han behövde veta om detta tex.
  • Anonym (123456)
    Anonym (H) skrev 2025-06-01 12:17:50 följande:
    Ser fortfarande inte varför det är relevant. Har han inte råd med en bättre så har han inte.

Det var du som drog upp fungerande, så tydligen tyckte du att det var relevant
  • Anonym (H)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-01 13:42:30 följande:
    Ja det var ingen kritik att du hade gjort fel. Men nu när du skriver omöjligt, att din partner är dålig med pengar visste du om. Att din partner vill ha en mobil och inte gå utan visste du antagligen om. Att det händer att mobiltelefoner går sönder visste du om. Så omöjligt att förutse att han kanske skulle vilja ha den? Nja

Tänkte att partnern måste ju inte veta om alla förehavanden man har. Finns ju ingen anledning att han behövde veta om detta tex.
    Det är ett år mellan de händelserna och ja jag berättade om frustrationen att jag behövde köpa dotterns mobil, när det egentligen var pappans ansvar. När jag väl köpt gav han sin egen och köpte en ny själv.

Nej det fanns inte i min värld att han kunde hålla på såhär.
  • Anonym (H)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-01 13:43:48 följande:

Det var du som drog upp fungerande, så tydligen tyckte du att det var relevant
    Förstår inte vad du menar. Antingen får han köpa en han egentligen inte vill ha (men som fungerar), eller så får han ta en dyrare på avbetalning.
  • Anonym (123456)
    Anonym (H) skrev 2025-06-01 13:49:44 följande:
    Förstår inte vad du menar. Antingen får han köpa en han egentligen inte vill ha (men som fungerar), eller så får han ta en dyrare på avbetalning.

Du påstod att han kan köpa en fullt fungerande telefon, meningslöst att dra upp det om du ändå inte anser att det är relevant om telefonen fungerar fullt för honom.
  • Anonym (123456)
    Anonym (H) skrev 2025-06-01 13:46:37 följande:
    Det är ett år mellan de händelserna och ja jag berättade om frustrationen att jag behövde köpa dotterns mobil, när det egentligen var pappans ansvar. När jag väl köpt gav han sin egen och köpte en ny själv.

Nej det fanns inte i min värld att han kunde hålla på såhär.
    Ja men hur vet han att du behöll mobilen i en låda.

Efter vad du skrivit om hur han är med ekonomi så är det faktiskt inte otänkbart beteende. 
  • Anonym (H)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-01 14:04:48 följande:

Du påstod att han kan köpa en fullt fungerande telefon, meningslöst att dra upp det om du ändå inte anser att det är relevant om telefonen fungerar fullt för honom.
    Alltså herregud, jag utgår ifrån att du mycket väl vet vad jag menar, men om du vill att jag plockar fram kritorna får du säga till.
  • Anonym (H)
    Anonym (123456) skrev 2025-06-01 14:07:01 följande:
    Ja men hur vet han att du behöll mobilen i en låda.

Efter vad du skrivit om hur han är med ekonomi så är det faktiskt inte otänkbart beteende. 
    Den är inte direkt dold, den ligger i samma låda som de där nålarna man byter simkort etc med. 
Svar på tråden Snålt att inte ge mobilen?