• evaleva

Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas

Regeringens utredare föreslår att Sverige ska stoppa internationella adoptioner efter avslöjanden om allvarliga oegentligheter. Staten uppmanas erkänna tidigare misstag, be om ursäkt och erbjuda stöd till adopterade. Regeringen skickar nu utredningen på remiss.

Kommer regeringen att gå på utredarens linje? Är det rätt att stoppa förmedlingen av adoptioner från utlandet? 

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-utredare-stoppa-internationella-adoptioner-till-sverige

• Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas
  • evaleva
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-02 18:27:33 följande:

Har följt presentationen idag och debatten kring den.

Jag uppfattar utredningen som onyanserad och att den utgår från ett narrativ om de negativa sidorna av adoption. En narrativ som drivits på av adoptionskritiker. Utredaren har tydliga kopplingar till dessa adoptionskritiker, vilket kan indikera jäv i denna komplexa fråga. Utredaren kunde på presskonferensen inte svara på hur vanligt det var med oegentligheter, vilket är anmärkningsvärt. På en direkt fråga svarade hon istället att hon analyserat typ 5 adoptioner där det identifierats oegentligheter och att det gjorts 50 000 adoptioner till Sverige. 

Utredningen saknar, som jag uppfattat en analys av de negativa effekterna av att avveckla de internationella adoptionerna. Tänker på vad som händer med de barn som blir kvar på barnhemmen. Förhoppningen är ju att länderna ska bygga upp system för att ta hand om barnen inom landet. Men frågan är om och när det kommer tillstånd. Frågan är också vad som händer med special needs barnen som har få alternativ i sina hemländer. Idag är det framförallt special need barn som kommer till Sverige.

Med det sagt anser jag att det är jättebra att man har gjort en granskning. Det absolut inte ok med oegentligheter. Men de underlag som presenterades på presskonferensen anser jag var väldigt tunna för ett så drastiskt åtgärdsförslag som att avveckla internationella adoptioner till Sverige. Kanske finns det fler underlag som inte presenterades?  

Jag tycker faktiskt inte att förslaget är så drastiskt, med tanke på att bara 73 barn adopterades via adoptionsförmedlingar till Sverige 2023. Antagligen blir det ännu färre 2024 och 2025. Hade det rört sig om 1000-2000 barn per år, som det varit tidigare, så hade det ju varit lite mer drastiskt.  
  • evaleva
    Anonym (men) skrev 2025-06-02 18:41:21 följande:

Frågan är om det låg i det adopterade barnets intresse att alls adopteras? snarare de barnlösas intresse. 

Man skulle ju kunna avbryta graviditeten om det är det adopterade barnet som är viktigt. Men det är ju sällan det, utan den vuxnes behov av att bota sin barnlöshet.

Det ligger i högsta grad i barnets intresse att adopteras. Vad menar du skulle vara bättre för barnet? Att växa upp på barnhem?

Angående att göra abort så tror jag inte heller att det ligger i det adopterade barnets intresse att komma tlll föräldrar som helt nyligen genomgått ett sådant trauma.

• evaleva

Angående alla som tycker att man borde bara förbjuda adoption från vissa länder:

I en tidigare intervju har adoptionsutredaren sagt att de hittat ogentligheter i alla länder som barn adopterats till Sverige via adoptionsförmedlingar från. Så alla de länderna skulle i så fall "svartlistas".

Sedan kan man ju tänka sig att hålla öppet för andra länder som Sverige inte samarbetat med tidigare, men där kan jag tänka mig att det blir en resursfråga.

Säg att vi aldrig adopterat från Mexiko, och en adoptionsorganisation vill starta upp adoptioner därifrån. Ska då regeringen dra igång en gigantisk utredning för att ta reda på ifall Mexikos myndigheter uppfyller kraven? Det kan säkert bli enormt resurskrävande, för att kanske i slutänden bara ge ny familj till en handfull barn. Det känns inte som en vettig prioritering. 

• Anonym (Hmm)
    evaleva skrev 2025-06-02 18:57:48 följande:
    Jag tycker faktiskt inte att förslaget är så drastiskt, med tanke på att bara 73 barn adopterades via adoptionsförmedlingar till Sverige 2023. Antagligen blir det ännu färre 2024 och 2025. Hade det rört sig om 1000-2000 barn per år, som det varit tidigare, så hade det ju varit lite mer drastiskt.  
    Jag tycker det är drastiskt då korrekta adoptioner är ett avsevärt mycket bättre alternativ än surrogat. Jag skulle önska att adoptionerna ökar. Och då från länder som idag inte tillhör de länder Sverige adopterar från. Finns många barn i världen som behöver föräldrar. 
  • evaleva
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-02 20:06:56 följande:
    Jag tycker det är drastiskt då korrekta adoptioner är ett avsevärt mycket bättre alternativ än surrogat. Jag skulle önska att adoptionerna ökar. Och då från länder som idag inte tillhör de länder Sverige adopterar från. Finns många barn i världen som behöver föräldrar. 
    Alla tycker väl att det är bra om barn kan få nya familjer, men om vi nu har försökt i 70 år och det har förkommit oegentligheter i exakt varenda land, så är det ju inte ett problem som kommer att lösas inom kort.

Visst finns det länder som Sverige inte adopterat från, men de som vi har adopterat från är ett ganska stort och representativt urval av "icke-rika" länder i alla världsdelar. Om vi har adopterat från Zambia och det inte fungerat, är det då troligt att det fungerar i Zimbabwe? Nej, inte direkt. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-02 20:06:56 följande:
    Det där är ju egentligen skitsnack. I varje välfungerande land så har man ett trygghetssystem, så fort ekonomin ökar så slutar man adoptera bort barnen.

Vem tror du är mest lämpad att ta hand om ett föräldralöst par? En person i Sverige eller typ barnets mammas syster exempelvis. Varför skulle inte landet själva kunna ta hand om sina invånare.

Om jag dog skulle jag ju inte vilja att mina barn hamnade hos en förmögen rysk familj i Dubai utan jag har syskon och vänner som kan hjälpa till. Min kompis bror och fru omkom i en olycka. Hon har tagit hans barn 
  • Anonym (men)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-06-02 18:27:33 följande:

Har följt presentationen idag och debatten kring den.

Jag uppfattar utredningen som onyanserad och att den utgår från ett narrativ om de negativa sidorna av adoption. En narrativ som drivits på av adoptionskritiker. Utredaren har tydliga kopplingar till dessa adoptionskritiker, vilket kan indikera jäv i denna komplexa fråga. Utredaren kunde på presskonferensen inte svara på hur vanligt det var med oegentligheter, vilket är anmärkningsvärt. På en direkt fråga svarade hon istället att hon analyserat typ 5 adoptioner där det identifierats oegentligheter och att det gjorts 50 000 adoptioner till Sverige. 

Utredningen saknar, som jag uppfattat en analys av de negativa effekterna av att avveckla de internationella adoptionerna. Tänker på vad som händer med de barn som blir kvar på barnhemmen. Förhoppningen är ju att länderna ska bygga upp system för att ta hand om barnen inom landet. Men frågan är om och när det kommer tillstånd. Frågan är också vad som händer med special needs barnen som har få alternativ i sina hemländer. Idag är det framförallt special need barn som kommer till Sverige.

Med det sagt anser jag att det är jättebra att man har gjort en granskning. Det absolut inte ok med oegentligheter. Men de underlag som presenterades på presskonferensen anser jag var väldigt tunna för ett så drastiskt åtgärdsförslag som att avveckla internationella adoptioner till Sverige. Kanske finns det fler underlag som inte presenterades?  

Tidigare har ju narrativet drivits av dem som ser adoption som odelat positivt, så det är väl inte mer än rätt att man nu belyser även det andra perspektivet. Många gånger har man ju försökt dölja de negativa sidorna för att få adoptionsindustrin att se ut som en god handling för barnens bästa.  

De internationella adoptionerna är redan mer eller mindre avvecklade idag. men inte för barnens skull, utan för att rika västerlänningar nu har andra mer attraktiva sätt att skaffa barn. Varför adoptera när man kan få IVF, surrogat, donerade könsceller? Och kan man få ett eget barn så känns barnen på barnhemmet i Indien inte så viktig längre.

Plus att även barnhemmen många gånger varit del i barnhandeln som sett till att tillgången på barn motsvarat efterfrågan. Alla på barnhemmen har inte varit föräldralösa. 

Och med en nedmontering av välfärden som sker i Sverige idag så är frågan om barnen med special needs verkligen får det så mycket bättre här än hemma. 
  • Anonym (men)
    evaleva skrev 2025-06-02 19:05:30 följande:

Det ligger i högsta grad i barnets intresse att adopteras. Vad menar du skulle vara bättre för barnet? Att växa upp på barnhem?

Angående att göra abort så tror jag inte heller att det ligger i det adopterade barnets intresse att komma tlll föräldrar som helt nyligen genomgått ett sådant trauma.

Om barnet är stulet från sina föräldrar så skulle det inte växa upp på barnhem utan med sin familj. Även barnhemmen har varit en del i barnhandeln, barn som lämnats för barnomsorg har försvunnit, eller att man övertalat fattiga att lämna barnen där, och sen adopterat bort dem. Och sen samlat in pengar från väst som känner sig goda som skänker till fattiga barn. 

Och om barnet nu skulle vara föräldralöst, varför inte låta det växa upp hos släktingar, eller en familj i sitt eget land? Med känd identitet och kvar i sitt eget land, med sin egen kultur, språk och mathållning. Varför flytta ett barn, helt utan samtycke, till en helt annan del av världen och radera dess hela identitet, bara för att göra barnlösa rika västerlänningar till föräldrar?

Många adopterade kommer till familjer där föräldrarna inte har bearbetat sitt barnlöshetstrauma. Men om det nu skulle vara barnet som var viktigt, varför ska man lämna det kvar på det hemska barnhemmet då, bara för att ens egna omständigheter förändrades. 
  • Anonym (Som)
    evaleva skrev 2025-06-02 19:23:26 följande:

Angående alla som tycker att man borde bara förbjuda adoption från vissa länder:

I en tidigare intervju har adoptionsutredaren sagt att de hittat ogentligheter i alla länder som barn adopterats till Sverige via adoptionsförmedlingar från. Så alla de länderna skulle i så fall "svartlistas".

Sedan kan man ju tänka sig att hålla öppet för andra länder som Sverige inte samarbetat med tidigare, men där kan jag tänka mig att det blir en resursfråga.

Säg att vi aldrig adopterat från Mexiko, och en adoptionsorganisation vill starta upp adoptioner därifrån. Ska då regeringen dra igång en gigantisk utredning för att ta reda på ifall Mexikos myndigheter uppfyller kraven? Det kan säkert bli enormt resurskrävande, för att kanske i slutänden bara ge ny familj till en handfull barn. Det känns inte som en vettig prioritering. 

Varför skulle inte individuella länder kunna utredas? Det vore väl bättre än att utfärda ett generellt förbud för samtliga länder. Den sk utredningen har ju inte tittat närmare på saken överhuvudtaget.

Jag tror att det handlar om ideologiska skäl i stället för sakliga.
  • Anonym (Som)
    Anonym (Nej) skrev 2025-06-02 21:25:16 följande:
    Det där är ju egentligen skitsnack. I varje välfungerande land så har man ett trygghetssystem, så fort ekonomin ökar så slutar man adoptera bort barnen.

Vem tror du är mest lämpad att ta hand om ett föräldralöst par? En person i Sverige eller typ barnets mammas syster exempelvis. Varför skulle inte landet själva kunna ta hand om sina invånare.

Om jag dog skulle jag ju inte vilja att mina barn hamnade hos en förmögen rysk familj i Dubai utan jag har syskon och vänner som kan hjälpa till. Min kompis bror och fru omkom i en olycka. Hon har tagit hans barn 
    Vilken förmån att ha släkt som både bryr sig och har kapacitet att föda en extra mun.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Nej) skrev 2025-06-02 21:25:16 följande:

Inte riktigt sant. I t ex Syd Korea adopteras barn bort för att det inte är accepterat att vara ensamstående mamma. Du förskjuts från familjen och du gör det valet. 
    Släktlinjen är viktig. Flickor går att placera inom landet, då de får sin släktlinje när de gifter sig. Pojkar är svårare att placera inom landet, då en man utan släktlinje inte är attraktiv för äktenskap. Pojkarna lämnas ibland för internationell adoption. Eller så går adoptivmamman med en låtsas mage för att verka gravid, så att barnet kan få släktlinjen. Hemskt, men som vi fick berättat när vi adopterade,

Positivt var en kampanj med sydkoreanska skådespelare som var publika med att de adopterade.
  • Anonym (V)

Jag ser det som ett steg i rätt riktning! vi har ju vetat rätt länge att det har funnits adoptioner som inte gått rätt till. Det här är nog bara början på något nytt av att upplysa de orättvisor som har drabbat de adopterade. Jag ser det som en chans för adopterade att kunna få sin röst hörd, då man mest av dels har hört sidorna från den andra parten.

• Anonym (Som)
    Anonym (V) skrev 2025-06-05 16:05:23 följande:

Jag ser det som ett steg i rätt riktning! vi har ju vetat rätt länge att det har funnits adoptioner som inte gått rätt till. Det här är nog bara början på något nytt av att upplysa de orättvisor som har drabbat de adopterade. Jag ser det som en chans för adopterade att kunna få sin röst hörd, då man mest av dels har hört sidorna från den andra parten.

Steg i rätt riktning är inte att utfärda ett totalförbud baserat på en bristfällig utredning med ideologiska idéer. Dvs en utredning som inte är neutralt hållen.
    Steg i rätt riktning är att utfärda generella krav på länder samt titta närmare på oegentligheter i olika länder.
  • Anonym (V)
    Anonym (Som) skrev 2025-06-05 16:34:54 följande:
    Steg i rätt riktning är inte att utfärda ett totalförbud baserat på en bristfällig utredning med ideologiska idéer. Dvs en utredning som inte är neutralt hållen.
    Steg i rätt riktning är att utfärda generella krav på länder samt titta närmare på oegentligheter i olika länder.
    Det bästa är nog att man kan vara på den säkra sidan först. Att adoptera barn som man inte om de går rätt till är det bäst att man stoppar adoptionerna tills men vet det med säkerhet. På så sätt ser jag att det är säkrare att stoppa alla adoptionerna tills men faktiskt vet att de sker rätt sätt först än tvärtom att fortsätta tills man vet...
  • Anonym (Som)
    Anonym (V) skrev 2025-06-05 16:45:08 följande:
    Det bästa är nog att man kan vara på den säkra sidan först. Att adoptera barn som man inte om de går rätt till är det bäst att man stoppar adoptionerna tills men vet det med säkerhet. På så sätt ser jag att det är säkrare att stoppa alla adoptionerna tills men faktiskt vet att de sker rätt sätt först än tvärtom att fortsätta tills man vet...
    Det skulle vara skillnad om åtgärder presenteras i utredningen i stället för ett stopp på allt. Det kommer inte att ske, finns säkerligen förevändningar för att skapa tydliga regelverk då den sk utredningen har ett ideologiskt syfte, inte neutralt och sakligt.
  • Anonym (V)
    Anonym (Som) skrev 2025-06-05 17:57:40 följande:
    Det skulle vara skillnad om åtgärder presenteras i utredningen i stället för ett stopp på allt. Det kommer inte att ske, finns säkerligen förevändningar för att skapa tydliga regelverk då den sk utredningen har ett ideologiskt syfte, inte neutralt och sakligt.
    Jag ser inte en vettig förklaring till att man inte skulle stoppa dem om man inte till 100% vet att de går rätt till, om vi börjar om och går igenom allt först för att sedan se vad detta leder till låter mer som en flexibel lösning. Än att agera som vi har gjort och riskera att fler av dessa sker. Man ska nog ta det säkra före det osäkra särskilt när det gäller sådana här allvarliga situationer.
  • Anonym (Som)
    Anonym (V) skrev 2025-06-05 18:09:50 följande:
    Jag ser inte en vettig förklaring till att man inte skulle stoppa dem om man inte till 100% vet att de går rätt till, om vi börjar om och går igenom allt först för att sedan se vad detta leder till låter mer som en flexibel lösning. Än att agera som vi har gjort och riskera att fler av dessa sker. Man ska nog ta det säkra före det osäkra särskilt när det gäller sådana här allvarliga situationer.
    Då torde en ideologisk baserad utredning vara ett dåligt val av underlag för beslutet. Utredningen är bristfällig. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Som) skrev 2025-06-06 19:02:49 följande:
    Då torde en ideologisk baserad utredning vara ett dåligt val av underlag för beslutet. Utredningen är bristfällig. 
    Den har åtminstone visat att flera adopterade har adopterads av omoraliska skäl. Det bästa vore om vi fortsätter med flera utredningar i framtiden för att undersöka de som redan har adopterats under tiden är det vettigast att stoppa internationella adoptionerna för barnens säkerhet. Det är för barnens bästa.
Svar på tråden Regeringens utredare föreslår att utlandsadoptioner till Sverige stoppas