• Anonym (David)

Kommer inte UD hjälpa Greta Thunberg

Kommer inte UD hjälpa Greta Thunberg att ta sig hem nu från Israel? Eller måste vi andra ordna en insamling eller stötta någon så hon kan fortsätta sin kamp? Bedrövligt är det i alla fall. 

Jag tar inte ställning till något när det handlar om Israel eller Palestina. Däremot tycker jag det är viktigt att man stöttar Greta

• Svar på tråden Kommer inte UD hjälpa Greta Thunberg
  • nihka
    Rataxes skrev 2025-06-17 12:54:32 följande:

Jag väntar bara på att det bortskämda kändisbarnet drar igång någon "Ship to Iran" för att som dumvänstern ställa sig på mullornas sida.

Det förvånar mig inte alls att du tänker dig nåt så dumt. Men du är medveten om att det finns en civil befolkning i Iran som motsätter sig mullorna och deras förtryck?

Finns även flyktingar eller "flyktingar" som du gillar att kalla dem som har tvingats fly Iran för att de har uttryckt sin kritik.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    Anonym (Nope!) skrev 2025-06-16 19:52:04 följande:
    Men - de här länderna har ju inte kunnat samverka med varandra typ någonsin!
    Jag är 58 och minns svartvita inslag på nyheterna och det var inte ens i närheten av början på konflikten.
    Det är inte politiskt korrekt men jag är så jävla trött på att de inte kan lösa sina problem.
    Min mening är att resten av världen ska ta totalt avstånd. Ingen av sidorna verkar jobba för en lösning. Vänd dem ryggen och låt dem lösa problemet eller så får vi se till att infektionen inte sprids.

Tänker inte riktigt om samverkan där, mer att det måste nog ske något större för dom att kunna ha en liten respekt för varandra och en respekt då som inte innebär man skickar bomber till varandra eller att man vill det.

Jag tagit avstånd sedan länge, då ingen av dom är det minsta kloka alls.
    Sen har väl världen försökt att medla lite genom åren, och de alla har varit rätt ointresserade.
    Och jag misstänker att ett storkrig mellan dom är det enda som kommer göra en skillnad på ett längre perspektiv.
    Är det något jag önskar så är svaret enkelt och NEJ, men det är så lite som rört sig framåt mellan dom på evigheter.
    Och trump förvärrade ju situationen med flytta ambassaden, och som många varnade kommer orsaka problem.(Sen kanske inte så tydlig koppling till just detta, för denna verkar det vara att hamas ville stoppa Israel närma sig Saudiarabien och om nu det dokumentet är på riktigt.)

AndreaBD skrev 2025-06-17 11:04:25 följande:
    Tyvärr, du har också gått på missinformationen. Det är inte Israel som hindrat humanitär hjälp. I alla fall inte mer än lite symboliskt.

Någon i en annan tråd lyckades hitta FNs  (UNWRAS ! )  uppgifter om hur många lastbilar som har kommit in i Gaza under hela kriget (jag hittar tyvärr inte det inlägget). Och UNWRA är ju annars helt pro-Hamas. Men deras siffror stämde ungefär med Israels. 

Det har alltså kommit in tillräckligt med mat till Gaza. Men där har Hamas tagit det och antagligen låst in det. Gazaborna hade ju hittat ett sånt lager och plundrat det. Hamas betalar delvis sina krigare med maten. Dessutom säljs det dyrt. Det finns ju gott om belägg för det.

Vet inte riktigt vad jag ska ha gått på, vi vet att Israel vill och stoppar UNWRA.
    Den organisationen är ju deras uppgift att hjälpa Palestina, och är nog svårt att föra ut denna hjälp utan någon hamas är med på nått hörn.

Dock så finns inte bevis för att UNWRA har en massa anställda som är hamas.
    Orkade inte läsa igenom denna, men verkar svara på en hel del frågor kring UNWRA.
    unwatch.org/deconstructing-unrwa-facts/

Och en sak vet vi och det är att mat och förnödenheter finns inte i adekvat omfattning.
    Och vi vet om att Israel bannade UNWRA redan 29:e Jan, och det påverkar hjälpen.

Det du skriver där om att maten hamnar hos hamas, det berättar sekundärt att den tas från någon annan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2025-06-17 13:31:14 följande:
    Det förvånar mig inte alls att du tänker dig nåt så dumt. Men du är medveten om att det finns en civil befolkning i Iran som motsätter sig mullorna och deras förtryck?

Finns även flyktingar eller "flyktingar" som du gillar att kalla dem som har tvingats fly Iran för att de har uttryckt sin kritik.
    Greta håller nog med Netanyahu:

Addressing the Iranian people directly, Netanyahu issued a call for freedom: ?A light has been lit. Carry it to freedom. Carry it to freedom. It is up to the people of Iran ? the hour of liberation is near.?

• nihka
    Tow2Mater skrev 2025-06-17 19:11:36 följande:
    Greta håller nog med Netanyahu:

Addressing the Iranian people directly, Netanyahu issued a call for freedom: ?A light has been lit. Carry it to freedom. Carry it to freedom. It is up to the people of Iran ? the hour of liberation is near.?
    Nä, Israels krigshetsande ledare Netanyahu fäller bomber som dödar den iranska befolkningen. Att dö är inte frihet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    klyban skrev 2025-06-17 14:34:47 följande:

Tänker inte riktigt om samverkan där, mer att det måste nog ske något större för dom att kunna ha en liten respekt för varandra och en respekt då som inte innebär man skickar bomber till varandra eller att man vill det.

Jag tagit avstånd sedan länge, då ingen av dom är det minsta kloka alls.
    Sen har väl världen försökt att medla lite genom åren, och de alla har varit rätt ointresserade.
    Och jag misstänker att ett storkrig mellan dom är det enda som kommer göra en skillnad på ett längre perspektiv.
    Är det något jag önskar så är svaret enkelt och NEJ, men det är så lite som rört sig framåt mellan dom på evigheter.
    Och trump förvärrade ju situationen med flytta ambassaden, och som många varnade kommer orsaka problem.(Sen kanske inte så tydlig koppling till just detta, för denna verkar det vara att hamas ville stoppa Israel närma sig Saudiarabien och om nu det dokumentet är på riktigt.)

AndreaBD skrev 2025-06-17 11:04:25 följande:
    Tyvärr, du har också gått på missinformationen. Det är inte Israel som hindrat humanitär hjälp. I alla fall inte mer än lite symboliskt.

Någon i en annan tråd lyckades hitta FNs  (UNWRAS ! )  uppgifter om hur många lastbilar som har kommit in i Gaza under hela kriget (jag hittar tyvärr inte det inlägget). Och UNWRA är ju annars helt pro-Hamas. Men deras siffror stämde ungefär med Israels. 

Det har alltså kommit in tillräckligt med mat till Gaza. Men där har Hamas tagit det och antagligen låst in det. Gazaborna hade ju hittat ett sånt lager och plundrat det. Hamas betalar delvis sina krigare med maten. Dessutom säljs det dyrt. Det finns ju gott om belägg för det.

Vet inte riktigt vad jag ska ha gått på, vi vet att Israel vill och stoppar UNWRA.
    Den organisationen är ju deras uppgift att hjälpa Palestina, och är nog svårt att föra ut denna hjälp utan någon hamas är med på nått hörn.

Dock så finns inte bevis för att UNWRA har en massa anställda som är hamas.
    Orkade inte läsa igenom denna, men verkar svara på en hel del frågor kring UNWRA.
    unwatch.org/deconstructing-unrwa-facts/

Och en sak vet vi och det är att mat och förnödenheter finns inte i adekvat omfattning.
    Och vi vet om att Israel bannade UNWRA redan 29:e Jan, och det påverkar hjälpen.

Det du skriver där om att maten hamnar hos hamas, det berättar sekundärt att den tas från någon annan.

Om du hade läst den, så hade du fått svar på dina frågor.  Den förklarar nämligen att UNWRAS svar på Israels anklagelser inte är giltiga, att Israel faktiskt har belägg för sina påståenden. 

t.ex. så insisterar UNWRA på att man har rätt att hetsa upp alla barn i skolan, lära dem att de ska vara jihadister och att deras främsta mål i livet är att döda judar. UNWRA insisterar alltså att man har rätt att göra så.

UNWRA har aldrig gjort någon nytta när det gäller matfördelning. De ser verkligen till att Hamas har all kontroll och om Hamas vill låta folk svälta för att skylla på Israel så hjälper UNWRA till med DET.  

Jag förstår inte helt hur du menar att det tas från någon annan? Det kommer fram i Gaza och tas omhand av t.ex. UNWRA (men även andra). Och UNWRA ger det inte till vanligt folk utan till Hamas. De flesta i UNWRA ÄR HAMAS. 

Här inte så mycket text men foton på olika UNWRA-anställda som är Hamas:
    Hela 20 sidor:

unwatch.org/

• klyban
    AndreaBD skrev 2025-06-19 09:13:11 följande:
    Om du hade läst den, så hade du fått svar på dina frågor.  Den förklarar nämligen att UNWRAS svar på Israels anklagelser inte är giltiga, att Israel faktiskt har belägg för sina påståenden. 

t.ex. så insisterar UNWRA på att man har rätt att hetsa upp alla barn i skolan, lära dem att de ska vara jihadister och att deras främsta mål i livet är att döda judar. UNWRA insisterar alltså att man har rätt att göra så.

UNWRA har aldrig gjort någon nytta när det gäller matfördelning. De ser verkligen till att Hamas har all kontroll och om Hamas vill låta folk svälta för att skylla på Israel så hjälper UNWRA till med DET.  

Jag förstår inte helt hur du menar att det tas från någon annan? Det kommer fram i Gaza och tas omhand av t.ex. UNWRA (men även andra). Och UNWRA ger det inte till vanligt folk utan till Hamas. De flesta i UNWRA ÄR HAMAS. 

Hela 20 sidor:

unwatch.org/

De har det så bra att 30st dog när de försökte få nödhjälp i gaza igpr tror jag det var.

De flesta är inte alls hamas i UMWRA, det finns liksom inga bevis för tesen.
    Och Israel har endast identifierat 12st av 30000 anställda, och det är samma som inga.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2025-06-19 12:05:35 följande:

De har det så bra att 30st dog när de försökte få nödhjälp i gaza igpr tror jag det var.

De flesta är inte alls hamas i UMWRA, det finns liksom inga bevis för tesen.
    Och Israel har endast identifierat 12st av 30000 anställda, och det är samma som inga.

Stämmer inte helt. Det är UNWRA som bara har sagt upp 12 stycken. Hela sidan, unwatch.com är full med alla övriga. Med namn och foto och vad de skrivit, hyllat massmorden den 7. oktober, m.m.

Och vad säger du om 30 som dog?  Det har påståtts att 20, 30 eller 50 dog - första gången, tror jag. Funderar du inte varför siffrorna skiljer sig så? Media har inte kollat, de vet inte verkligen. 

Här har du massor med Gazabor som talar om vad som verkligen hände. Och de säger att det bara är Hamas som dödar folk.

">Inside the IDF ?Aid Massacre? That Never Happened

Här har Israel undersökt det närmare:

">"Just another case of Hamas fear mongering" Explained by Rachel Lester on Forum Daily News - YouTube
  • klyban
    AndreaBD skrev 2025-06-23 12:53:47 följande:
    Stämmer inte helt. Det är UNWRA som bara har sagt upp 12 stycken. Hela sidan, unwatch.com är full med alla övriga. Med namn och foto och vad de skrivit, hyllat massmorden den 7. oktober, m.m.

Och vad säger du om 30 som dog?  Det har påståtts att 20, 30 eller 50 dog - första gången, tror jag. Funderar du inte varför siffrorna skiljer sig så? Media har inte kollat, de vet inte verkligen. 

Här har du massor med Gazabor som talar om vad som verkligen hände. Och de säger att det bara är Hamas som dödar folk.

">"Just another case of Hamas fear mongering" Explained by Rachel Lester on Forum Daily News - YouTube
    60st till några dagar senare och som skulle få förnödenheter.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2025-06-23 15:37:23 följande:
    60st till några dagar senare och som skulle få förnödenheter.
    Filmerna svarar ju på det. Har du sett dem? 

Matutdelningsstället där man hävdade att det skulle ha dödats folk har FILMATS, och det syns inga incidenter. Accepterar du inte det som bevis? 

Nästan alla incidenter är påhitt och de som har hänt, har hänt på annan plats och det var Hamas (finns på film, i en av filmerna ovan). 
  • Anonym (Råger)
    AndreaBD skrev 2025-06-19 09:13:11 följande:

Hela 20 sidor:

unwatch.org/

Detta gäller inte bara UNWRA.  All aktivitet, alla delar av samhållet styrs av
    Hamas och dess propagandaavdelning.  Så har det varit senaste 10 åren. 
    Är du tex Journalist i Gaza så är du godkänd av Hamas.
    Är du hjälparbetare i annan organistation i Gaza så är du godkänd av Hamas.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-06-23 17:09:01 följande:
    Filmerna svarar ju på det. Har du sett dem? 

Matutdelningsstället där man hävdade att det skulle ha dödats folk har FILMATS, och det syns inga incidenter. Accepterar du inte det som bevis? 

Nästan alla incidenter är påhitt och de som har hänt, har hänt på annan plats och det var Hamas (finns på film, i en av filmerna ovan). 
    Den israeliska militären har vid flera tillfällen erkänt att deras soldater skjutit mot personer i samband med matutdelning. I ett aktuellt fall bekräftade Israel att deras styrkor öppnade eld mot en grupp människor i tex
    Khan Yunis.

omni.se/folk-skjuts-i-bitar-nar-de-hamtar-mat-at-sina-barn/a/LMbQa1

Vittnesmål och konsekvenser
    Vittnen och lokala källor rapporterar att oskyldiga människor skjutits när de försökt hämta mat till sina familjer. I flera fall har artillerigranater och drönare använts mot folksamlingar. Enligt sjukhuskällor har över 80 personer dödats i närheten av matdistributionscentraler under bara några dagar

Internationell kritik
    FN och andra humanitära organisationer har kraftigt kritiserat Israels hantering av matutdelningen och det nya distributionssystemet, som bedöms vara otillräckligt, farligt och i strid med principen om humanitär opartiskhet.
  • Anonym (Antiextremist)
    Greta Thunbergs resa till Gaza är en humanitär aktion för att uppmärksamma den akuta nöden i Gaza där oskyldiga civila utsätts för svält och försöka bryta blockaden för att möjliggöra leverans av mat och hjälpmedel till civilbefolkningen.

Insatsen handlar om solidaritet med utsatta människor och det är moraliskt rätt att agera när regeringar inte gör tillräckligt för att stoppa lidandet. Men det här med moral är kanske svårt att förstå för de mest extrema israelvänner.

Det är legitimt att använda fredliga, civila aktioner för att protestera mot det man anser vara orättvisor eller brott mot mänskliga rättigheter.

Att försöka misskreditera någon för att de deltar i en fredlig protest ses som ett försök att tysta eller avleda från de humanitära frågor som lyfts. De som försöker diskreditera henne måste då vara de som inte bryr sig om människor.

Liknande aktioner (Ukraina) har tidigare fått stöd från breda grupper, inklusive svenska organisationer och profiler, vilket visar att Gretas engagemang inte är isolerat eller extremt. Att kritisera Greta för hennes engagemang kan därför uppfattas som inkonsekvent eller politiskt motiverat snarare än sakligt.

Smutskastning mot Greta försöker att flytta fokus från de extrema humanitära problemen i Gaza till henne som person. Diskussionen bör handla om blockaden och nöden i Gaza snarare än om Thunbergs person eller motiv.

Gretas beslut att delta trots risker är mycket modigt och ett exempel på civilkurage, vilket bör uppmuntras snarare än kritiseras. Greta är en hjälte.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-06-23 12:53:47 följande:

Det är pinsamt att du sprider extrem proisraelisk propaganda bestående av lögner och hävdar att det är fakta. UN Watch är inte en oberoende organisation utan har starka band till Israel på grund av flera faktorer. Organisationen har historiskt haft mycket nära kopplingar till World Jewish Congress och American Jewish Committee.

Dessutom fokuserar UN Watch endast på att kritisera vad de uppfattar som anti-Israelisk kritik inom FN och har varit aktiv i att smutskasta alla som rapporterar om israels hemska krigsbrott.

Denna inriktning är ett bevis på att de agerar  uteslutande för israeliska intressen.

UN Watch har mött stark kritik för att vara extremt partisk och ha starka band till Israel, vilket leder till anklagelser om att de fokuserar oproportionerligt mycket på att smutskasta dess motståndare inom tex FN och UNRWA.

Kritiker hävdar att organisationen väldigt ofta totalt ignorerar andra mänskliga rättighetsfrågor för att istället lyfta fram anti-Israel bias.

Dessutom har UN Watch kritiserats för att deras aktiviteter kan ses som politiskt motiverade och är inte alls baserade på mänskliga rättigheter utan motverkar dessa.

UN Watch har beskrivits av Agence France-Presse som "en lobbygrupp med starka band till Israel" och av Jewish Telegraphic Agency som en extremt pro-israelisk organisation. 

Organisationens ledare, Hillel Neuer, är starkt kopplad till Israel genom sitt yrkesliv, sina publika uttalanden och sitt aktiva engagemang i pro-israeliska organisationer. Han är också en uttalad försvarare av sionismens idéer.
Svar på tråden Kommer inte UD hjälpa Greta Thunberg