Anonym (Nope!) skrev 2025-06-16 19:52:04 följande:
Men - de här länderna har ju inte kunnat samverka med varandra typ någonsin!
Jag är 58 och minns svartvita inslag på nyheterna och det var inte ens i närheten av början på konflikten.
Det är inte politiskt korrekt men jag är så jävla trött på att de inte kan lösa sina problem.
Min mening är att resten av världen ska ta totalt avstånd. Ingen av sidorna verkar jobba för en lösning. Vänd dem ryggen och låt dem lösa problemet eller så får vi se till att infektionen inte sprids.
Tänker inte riktigt om samverkan där, mer att det måste nog ske något större för dom att kunna ha en liten respekt för varandra och en respekt då som inte innebär man skickar bomber till varandra eller att man vill det.
Jag tagit avstånd sedan länge, då ingen av dom är det minsta kloka alls.
Sen har väl världen försökt att medla lite genom åren, och de alla har varit rätt ointresserade.
Och jag misstänker att ett storkrig mellan dom är det enda som kommer göra en skillnad på ett längre perspektiv.
Är det något jag önskar så är svaret enkelt och NEJ, men det är så lite som rört sig framåt mellan dom på evigheter.
Och trump förvärrade ju situationen med flytta ambassaden, och som många varnade kommer orsaka problem.(Sen kanske inte så tydlig koppling till just detta, för denna verkar det vara att hamas ville stoppa Israel närma sig Saudiarabien och om nu det dokumentet är på riktigt.)
AndreaBD skrev 2025-06-17 11:04:25 följande:
Tyvärr, du har också gått på missinformationen. Det är inte Israel som hindrat humanitär hjälp. I alla fall inte mer än lite symboliskt.
Någon i en annan tråd lyckades hitta FNs (UNWRAS ! ) uppgifter om hur många lastbilar som har kommit in i Gaza under hela kriget (jag hittar tyvärr inte det inlägget). Och UNWRA är ju annars helt pro-Hamas. Men deras siffror stämde ungefär med Israels.
Det har alltså kommit in tillräckligt med mat till Gaza. Men där har Hamas tagit det och antagligen låst in det. Gazaborna hade ju hittat ett sånt lager och plundrat det. Hamas betalar delvis sina krigare med maten. Dessutom säljs det dyrt. Det finns ju gott om belägg för det.
Vet inte riktigt vad jag ska ha gått på, vi vet att Israel vill och stoppar UNWRA.
Den organisationen är ju deras uppgift att hjälpa Palestina, och är nog svårt att föra ut denna hjälp utan någon hamas är med på nått hörn.
Dock så finns inte bevis för att UNWRA har en massa anställda som är hamas.
Orkade inte läsa igenom denna, men verkar svara på en hel del frågor kring UNWRA.
unwatch.org/deconstructing-unrwa-facts/
Och en sak vet vi och det är att mat och förnödenheter finns inte i adekvat omfattning.
Och vi vet om att Israel bannade UNWRA redan 29:e Jan, och det påverkar hjälpen.
Det du skriver där om att maten hamnar hos hamas, det berättar sekundärt att den tas från någon annan.