• Anonym (Ensam)

Enrums lägenhet

Har flyttat till en ny jätte fin etta som jag trivs väldigt bra i. Mina vuxna utflugna barn har väldigt olika åsikter om detta med att jag bor i en etta. Min dotter är ledsen över att jag bor i en etta för hon och pojkvännen inte kommer få plats när de kommer och hälsar på ( ca 2-3 ggr/dag) jag blir ledsen att ho känner så fast jag förklarar att det finns både säng och soffa. Tar åt mig hur ska jag göra?

• Svar på tråden Enrums lägenhet
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-13 18:31:39 följande:
    Hysteriskt roligt. Jag umgicks med min familj senast igår och vi ska ses nästa vecka samt hörs dagligen. Jag har noll problem med om de vill bo i en etta.
    Låter som att ni bor nära varandra och inte behöver övernatta för att ses
  • Anonym (Em)
    Anonym (Signe) skrev 2025-06-13 18:14:01 följande:

Spännande diskussioner. I vissa kulturer är det snarare de vuxna utflugna barnen som ska anpassa sina hem för att den äldre delen av familjen ska kunna sova/bo hos dem. Här blir man aldrig av med att vara förälder och skyldig att anpassa sitt liv efter barn och sedan barnbarn.

Ja, intressant hur kulturer är olika och utvecklas. I många länder syftar man inte ens på kärnfamilj när man pratar om familjen. Sverige är nog ganska splittrat vilket man ser i den här tråden.
  • Anonym (f)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 18:58:02 följande:
    Låter som att ni bor nära varandra och inte behöver övernatta för att ses
    Starkt jobbat med det där svaret hörru. Du har ingen aning, likaså som du inte har någon rätt att döma mig eller någon som vill eller behöver bo i en etta.
  • Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-13 19:02:50 följande:
    Starkt jobbat med det där svaret hörru. Du har ingen aning, likaså som du inte har någon rätt att döma mig eller någon som vill eller behöver bo i en etta.
    Poängen med att skriva är väl att förmedla sin åsikt? Har såklart inte svaret utan kom med ett påstående. Du brhöver inte svara om du inte vill.

Hur kan den här frågan vara så kändlig att man behöver vara otrevlig? Förvånar mig faktiskt.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 17:37:20 följande:
    Hoppas att barnen är förstående och inte blir ledsna. Visst kan man behöva prioritera sin hälsa framför vuxna barn.
    Mina barn är vuxna med vuxna hjärnor,  att de inte skulle förstå något så basic finns inte öht.
    Så nej, de är inte ledsna för att jag vill ha mitt för mig själv.

Som  sagt, vi ses hos dem vilket bara innebär fördelar för alla inblandade. 

Mina barnbarn har aldrig sovit här. Jag banrvaktar sällan och åker alltid hem när föräldrarna är hemma igen. Två gånger har jag sovit över, en av gångerna var när ett syskon föddes.

Detta passar oss, om det inte passar dig inte vårt sätt att umgås fel på något vis.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 17:38:27 följande:
    Skillnaden mellan dig och mig är nog att jag fortfarande ser oss som en familj. 
    Det gör vi också trots att jag vill ha mitt hem ifred från övernattningar.
    Den enda som sover hos mig är min särbo.
  • Anonym
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 17:39:46 följande:
    Så länge det funkar för er så ser jag inget fel. Säger bara att jag förstår att ett vuxet barn kan känna besvikelse.
    Vilket inte är fallet här.
    De vill också att vi ses hos dem. 

Här finns ingenting att roa sig med för barnen, hemma har de sina rum, datorer, trädgård, cyklar mm.
  • Anonym (f)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-13 19:05:38 följande:
    Hur kan den här frågan vara så kändlig att man behöver vara otrevlig? Förvånar mig faktiskt.
    Säger den som varit otrevlig hela tråden igenom. Snark.
  • Anonym (f)

Sen det där med att dra in barnbarn... Yngre barn brukar inte ha några problem med att sova på soffan eller helt enkelt hemma i sina egna sängar

• Anonym (Em)
    Anonym (f) skrev 2025-06-14 11:51:31 följande:
    Säger den som varit otrevlig hela tråden igenom. Snark.
    Vad har jag skrivit som du uppfattar som otrevligt? Ärligt nyfiken
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-14 11:10:59 följande:
    Vilket inte är fallet här.
    De vill också att vi ses hos dem. 

Här finns ingenting att roa sig med för barnen, hemma har de sina rum, datorer, trädgård, cyklar mm.
    Men dåså, då tycker ju förälder och barn lika och det finns inget problem.
  • Anonym (Em)
    Anonym skrev 2025-06-14 11:08:51 följande:
    Det gör vi också trots att jag vill ha mitt hem ifred från övernattningar.
    Den enda som sover hos mig är min särbo.
    Jag är inte heller så förtjust i övernattningar utan det är just familjen som är undantaget. Men det gör ju inget vi tycker olika. Bra däremot om man tycker samma som sina barn eller kan prata om känslorna.
  • Anonym (Rebecka)

Oj vad tråkigt att din dotter känner så!
    Min dotter skulle aldrig ifrågasätta mig angående hur jag vill bo eller andra andra val jag gör för mitt mående skulle betyda allt för henne och hon likt jag skulle lösa situationen så det blir bra!
    Jag har alltid uppfostrat mitt barn till att hon ska välja efter vad hon själv behöver och mår bra av och att jag alltid stöttar och är bakom hennes val.
    Jag själv har vuxit upp i en familj där vi umgåtts över flera generationer och ibland väldigt tätt inpå varandra som på semestern där vi bl.a. allihop har sovit i ett rum i mer än 1 vecka vilket vi tyckte var jättemysigt!
    När jag och mina syskon flyttade hemifrån behöll våra föräldrar sin stora lägenhet i flera år och gjorde om våra rum till matrum och extra rum, efter tiden gick flyttade dem till mindre men det gjorde ingen skillnad för oss, vi får saker att fungera ändå och hittar lösningar.
    Tycker att du har gjort helt rätt och har mycket svårt för att din dotter inte kan se hur glad du är över ditt boende och att du har tänkt på henne och sett över möjligheten för henne att kunna sova över, det borde faktiskt räcka!

Finns det hjärterum finns det stjärterum brukar vara vårat motto i vår familj!
    Hoppas dottern över tid inser att det är barnsligt av henne att känna att hennes önskan ska stå över dina behov och nöjdsamhet.

Svar på tråden Enrums lägenhet