• Anonym (Voom)

Jag har varit otrogen.

För första och sista gången. Jag ångrar mig så mycket.

Igår kväll berättade jag det för min partner och det togs förvånansvärt bra. Men vi har bara pratat på telefon och ska väl ses och prata ut om det.

Jag kan inte sova. Men känner att den största bördan redan är ur vägen. Även om jag känner att det var väldigt dumt och att jag ångrar mig känner jag ändå att det var bra av mig att jag berättade även om jag kunde gjort det för några dagar sedan.

Hur går man vidare i ett sådant här skede?

• Svar på tråden Jag har varit otrogen.
  • Anonym (Voom)

Tack alla.

Vi har pratat ut. Mycket ilska men tog det bra ändå. Fick höra det ena och det andra. Men nu kommer vi jobba framåt. Inte helt bra än men vi kommunicerar i alla fall.

Väldigt många kloka inlägg i tråden. Har fått mig och tänka lite. Har ju läst allt men inte hunnit svara på något.

En sak säger jag i alla. Det var inte värt det över huvud taget.

• EpicF
    Anonym (Voom) skrev 2025-06-17 22:12:00 följande:

Tack alla.

Vi har pratat ut. Mycket ilska men tog det bra ändå. Fick höra det ena och det andra. Men nu kommer vi jobba framåt. Inte helt bra än men vi kommunicerar i alla fall.

Väldigt många kloka inlägg i tråden. Har fått mig och tänka lite. Har ju läst allt men inte hunnit svara på något.

Brukar väl sällan vara det, vad jag har förstått. 

Har aldrig själv varit otrogen eller blivit utsatt för otrohet. 
  • Lynx123

Tack alla.

Bra! Det kommer ta tid men om ni båda vill så kan ni nog greja det här.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Huldra) skrev 2025-06-16 18:39:45 följande:

Det verkar vara lite si och så med insikten i människans psyke.  

Man talat om att bli bedragen, förlorad tillit och att bli lurad.  Nu är det dags att reda ut begreppen.

Att bli bedragen och förlora tilliten innebär att TS skulle ha döljt något men som jag tolkar det har TS direkt berättat om vad som hänt. 

Det handlar mera om TS rädsla inför vad otroheten kommer att innebära i framtiden. Eftersom ingen här är tankeläsare så vet vi inte hur TS partner tänker. 
    Det bästa TS kan göra är att ta det lugnt och vänta tills de ses och får prata ut om detta.  

Om man inte vill dölja något så berättar man innan man gör det. Att berätta efteråt och säga att du kan fortfarande lita på mig är ju korkat. 

Så du menar att TS partner på allvar  fortfarande kan lita på sin partner? 

Det  är du som får hålla isär begreppen. Vad är det TS partner kan känna tillit till? Att inte bli bedragen eller att om hen blir det så kommer sanningen fram?

• Anonym (Kung Kuno)

Det var ett misstag att berätta det, enligt min uppfattning.

För vems skull berättade du om din otrohet? För partnerns skull? Som nu är sårad, känner sig sviken och lurad, kanske vill separera?

Nej, jag tror att man berättar för att lätta sitt samvete. Alltså för sin egen skull.

Don´t ask, don´t tell.

• Anonym (?)
    EpicF skrev 2025-06-17 20:01:31 följande:
    Du skrev dock om bedrägeri vilket indikerar ekonomi bla. Pratar man om otroghet så säger man i te bedrägeri utan att man har blivid bedragen, dvs sviken, av sin partner.
    Bedragen = Utsatt för bedrägeri
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2025-06-18 12:22:42 följande:
    Bedragen = Utsatt för bedrägeri
    Och sviken. Beror på i vilket sammanhang order bedragen används. 
  • Anonym (Vi över 40)
    Anonym (Kung Kuno) skrev 2025-06-18 09:06:16 följande:

Det var ett misstag att berätta det, enligt min uppfattning.

För vems skull berättade du om din otrohet? För partnerns skull? Som nu är sårad, känner sig sviken och lurad, kanske vill separera?

Nej, jag tror att man berättar för att lätta sitt samvete. Alltså för sin egen skull.

Don´t ask, don´t tell.

Det är svårt att säga hurvida det var misstag eller inte, känner inte TS eller hens situation i stort. Det kan finnas saker som under längre tid påverkat.

Men ja, jag håller med din slutsats, jag tror också att människor berättar för att lätta sina samveten snarare än något annat. Och det är egentligen här människans psykologiska aspekt blir så "intressant". Hurvida vi förlåter verkar mer kopplat till momental uppvisad ånger, mer än att personen FAKTISKT lärt sig och inte gör om samma misstag. För i grund och botten är det vad det är - ett misstag. Sen hur man personligt graderar graden av skadan av det misstaget - helt annan sakfråga.
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2025-06-18 12:32:34 följande:
    Och sviken. Beror på i vilket sammanhang order bedragen används. 
    Är man bedragen är man alltid sviken så nej det beror inte på sammanhang.
  • Anonym (Huldra)
    Anonym (Oj) skrev 2025-06-18 07:43:32 följande:

Om man inte vill dölja något så berättar man innan man gör det. Att berätta efteråt och säga att du kan fortfarande lita på mig är ju korkat. 

Så du menar att TS partner på allvar  fortfarande kan lita på sin partner? 

Det  är du som får hålla isär begreppen. Vad är det TS partner kan känna tillit till? Att inte bli bedragen eller att om hen blir det så kommer sanningen fram?

Varför ska människor i en relation överhuvudtaget lita på varandra?  Gör vi verkligen detta, litar vi helt och fullt på varandra oavsett vad som händer?

I allt annat säger vi att vi ska vara ärliga och erkänna våra misstag så att vi kan fortsätta lita på varandra. Men inte när det gäller otrohet, varför är det så?, tror du.

I detta exempel kan man väl tolka det så att partnern, såvida inte hen också varit otrogen och inte berättat. Vet att om det mot förmodan skulle hända igen så kommer hen få veta.  Att TS är allvarligt lessen och mår dåligt av det hela är också något som ökar tilliten.  Att berätta för varandra även sådant som man skäms för, ökar tilliten.
  • Anonym (H)

Tack alla.

Det brukar inte vara det.
  • Anonym (H)
    Anonym (Huldra) skrev 2025-06-18 17:56:19 följande:
    Varför ska människor i en relation överhuvudtaget lita på varandra?  Gör vi verkligen detta, litar vi helt och fullt på varandra oavsett vad som händer?

I allt annat säger vi att vi ska vara ärliga och erkänna våra misstag så att vi kan fortsätta lita på varandra. Men inte när det gäller otrohet, varför är det så?, tror du.

I detta exempel kan man väl tolka det så att partnern, såvida inte hen också varit otrogen och inte berättat. Vet att om det mot förmodan skulle hända igen så kommer hen få veta.  Att TS är allvarligt lessen och mår dåligt av det hela är också något som ökar tilliten.  Att berätta för varandra även sådant som man skäms för, ökar tilliten.
    Litar fullt ut på partnern.
  • Anonym (Huldra)
    Anonym (H) skrev 2025-06-18 18:04:01 följande:
    Litar fullt ut på partnern.
    Jag svarade på följande

"Så du menar att TS partner på allvar  fortfarande kan lita på sin partner? 

Det  är du som får hålla isär begreppen. Vad är det TS partner kan känna tillit till? Att inte bli bedragen eller att om hen blir det så kommer sanningen fram?"

Svar på tråden Jag har varit otrogen.