Varför gör du som du gör här på FL?
Frågan är precis som den låter. Den handlar alltsom om dig, dina beslut och vad som får dig att ta dem....med andra ord inte som det så ofta sker, att det framförs åsikter och hypoteser om hur och varför män och kvinnor i allmänhet gör som de gör här inne. Mycket tankar om andras beteenden och skäl till dem alltså. Jag är bara intresserad av ditt beteende och dina skäl.
Med det förtydligandet ur vägen då till det jag undrar. Jag utgår från mig själv nu och vad jag ser många gånger i trådar. Då och då dyker det upp ämne som av ett eller annat skäl får mig att läsa dem och engagera mig. Och ibland i dessa trådar läser jag något som jag vill kommentera. Det kan vara för att någon beter sig illa och det irriterar mig. Det kan vara för att någon skriver ett svar som är helt uppåt väggarna fel i ett ämne jag tycker är viktigt. Det kan vara att någon skriver något väldigt väldigt klokt som jag vill uppmärksamma och lyfta fram. Kort sagt kan det finnas många olika anledningar. Då och då hamnar en del personer i tråden i meningsskiljaktigheter. Även jag själv har korkat nog lagt mig i dem ibland, men brukar tröttna efter ett tag. Ibland ser jag dessa diskussioner fortsätta mer eller mindre i all oändlighet och de som är i den verkar liksom inte tröttna, samtidigt som det uppenbart inte händer ett smack i det de diskuterar. Det bara fortsätter "Ja menade si, du missuppfattar" "Ja men du skrev så och det är DU som missuppfattar".....och så fortsätter det nej, jo, nej, jo väldigt grovt förenklat....många gånger med polariseringen att man pratar om alla/inte alla.
Om du känner igen dig i att du själv någon gång har dragits in i något sådant - vad fick dig att fortsätta? Vad hoppades/trodde du dig kunna uppnå? Vad är det som gör det så viktigt att fortsätta, även fast förnuftet säger eller kanske borde säga att du inte kommer någonstans i diskussionen - du har varken själv ändrat uppfattning en millimeter, eller fått din motpart att göra det, men ändå fortsätter du kanske. Jag gör själv så ibland och begriper egentligen inte varför om jag ska se helt krasst på det. Nu är jag nyfiken på hur du tänker. Vad driver dig?
För egen del skriver jag ALDRIG något som jag inte skulle säga ifall jag stod och pratade med personen face to face. Trevligt om du som skriver också håller samma linje.