• Jimmy75

Varför gör du som du gör här på FL?

Frågan är precis som den låter. Den handlar alltsom om dig, dina beslut och vad som får dig att ta dem....med andra ord inte som det så ofta sker, att det framförs åsikter och hypoteser om hur och varför män och kvinnor i allmänhet gör som de gör här inne. Mycket tankar om andras beteenden och skäl till dem alltså. Jag är bara intresserad av ditt beteende och dina skäl.

Med det förtydligandet ur vägen då till det jag undrar. Jag utgår från mig själv nu och vad jag ser många gånger i trådar. Då och då dyker det upp ämne som av ett eller annat skäl får mig att läsa dem och engagera mig. Och ibland i dessa trådar läser jag något som jag vill kommentera. Det kan vara för att någon beter sig illa och det irriterar mig. Det kan vara för att någon skriver ett svar som är helt uppåt väggarna fel i ett ämne jag tycker är viktigt. Det kan vara att någon skriver något väldigt väldigt klokt som jag vill uppmärksamma och lyfta fram. Kort sagt kan det finnas många olika anledningar. Då och då hamnar en del personer i tråden i meningsskiljaktigheter. Även jag själv har korkat nog lagt mig i dem ibland, men brukar tröttna efter ett tag. Ibland ser jag dessa diskussioner fortsätta mer eller mindre i all oändlighet och de som är i den verkar liksom inte tröttna, samtidigt som det uppenbart inte händer ett smack i det de diskuterar. Det bara fortsätter "Ja menade si, du missuppfattar" "Ja men du skrev så och det är DU som missuppfattar".....och så fortsätter det nej, jo, nej, jo väldigt grovt förenklat....många gånger med polariseringen att man pratar om alla/inte alla.

Om du känner igen dig i att du själv någon gång har dragits in i något sådant - vad fick dig att fortsätta? Vad hoppades/trodde du dig kunna uppnå? Vad är det som gör det så viktigt att fortsätta, även fast förnuftet säger eller kanske borde säga att du inte kommer någonstans i diskussionen - du har varken själv ändrat uppfattning en millimeter, eller fått din motpart att göra det, men ändå fortsätter du kanske. Jag gör själv så ibland och begriper egentligen inte varför om jag ska se helt krasst på det. Nu är jag nyfiken på hur du tänker. Vad driver dig? 

För egen del skriver jag ALDRIG något som jag inte skulle säga ifall jag stod och pratade med personen face to face. Trevligt om du som skriver också håller samma linje.

• Svar på tråden Varför gör du som du gör här på FL?
  • Queen81
    Jimmy75 skrev 2025-06-27 20:05:10 följande:

Men det hon skriver om när hon uttrycker sig så är ju sina subjektiva erfarenheter och upplevelser. Varken du eller jag kan ju veta vilka erfareheter vare sig hon eller någon annan användare har. Det kanske har varit så i merparten av de trådar hon har läst eller deltagit i....precis på samma sätt som du på ditt håll har stött på många otrevligheter från enkelanonyma avsändare. Varken du eller Queen kan ju med någon säkerhet säga att just eran upplevelse är den "verkliga" och att den andra inte är förankrad i verkligheten, bara att era upplevelser inte matchar bilden som den andre har fått här inne. Det blir ett liknande problem som med "folkvett"

Hon refererar ju inte till någon verklighet....iallafall tror jag mig inte ha sett henne använda det begreppet i sina inlägg....vilket däremot du gör här ovan....vilket inte lämnar samma utrymme för att tolka din åsikt som subjektiv. Även om jag förstår att den såklart ÄR det, så gör sättet du uttrycker det på att det uppfattas som att det du beskriver representerar någon slags fastställd fakta.

Så slapp jag svara 😅🙏
  • Anonym (Sweden)
    Jimmy75 skrev 2025-06-27 19:50:11 följande:
    Samtidigt skriver du till Queen att folkvett borde vara ett skäl till att undvika vara otrevlig i sina kommentarer. Det finns ju mycket som definitivt skulle kunna upplevas otrevligt utan att det för den sakens skull är att betrakta som trakasserier. Men oavsett vilket så finns det ju inte någon vedertagen definition på folkvett, utan istället är det upp till var och en vad man lägger i begreppet. Det medför problemet att exempelvis skulle du och jag båda kunna referera till begreppet och den ena av oss anse att vi håller oss inom ramen för folkvett och den andre anser att samma beteende INTE är folkvett. Man kommer liksom inte vidare i en sådan diskussion så länge man inte har enats om en gemensam definition av begreppet....och det sker många gånger inte här inne. Nu var ju folkvett bara ETT sådant exempel.

Förstår du verkligen inte vad begreppet folkvett handlar om? Allmänt hyfs.

Förstår du vad jag menar med att allmänt folkvett borde vara styrande, inte graden av anonymitet? Det betyder ju då att de som är "enkelanonyma" (och tycker att alla ska vara enkelanonyma för att de annars är otrevliga) vill skydda sitt nick och undviker att säga sin egentliga åsikt för att bibehålla någon slags konstlad identitet. De tror då att dubbelanonymitet innebär att någon per automatik är otrevliga/ ohyfsade och också då att om de själva skulle befinna sig bakom en dubbelanonymitet inte kunna behärska sig själva.

Lär er folkvett i stället för att använda er av enkelanonymitet som den enda barriären mellan ohyfsad eller hyfsad.

• Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-29 14:57:04 följande:
    Det är en åsikt som samtidigt är ett dömande. 
    Nej, det är inte ett dömande. Jag lägger ingen värdering i det. Jag säger att jag upplever att ju mer anonym en person är desto större risk är det att den är otrevlig. Och så skrev jag att personligen så tänker jag en extra gång när jag skriver utan att vara anonym, alltså med mitt nick och foto på mig.
  • Tyra myra
    Ikaros12 skrev 2025-06-25 23:20:28 följande:

Jag är på familjeliv för att jag gillar människor och gillar att få lite perspektiv på livet utanför min sfär. Jag skriver bara i trådar där jag tror att jag kan ge stöd eller bidra med annat perspektiv. sedan lämnar jag tråden om jag inte får följdfrågor. Ibland följer jag även tråden om den har en intressant diskussion. 

jag lämnar alltid trådar då jag märker att de spårar ur, där jag Upplever att personen inte verkar vilja göra något för att få ett bättre liv, eller uppenbara trolltrådar. Tycker det är väldigt roligt att läsa när människor verkligen får hjälp och stöd av för dem främmande personer. Det är lite fint på något sätt. 

Kunde inte ha sagt det bättre! Glad
  • Jimmy75
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-29 15:05:23 följande:

Förstår du verkligen inte vad begreppet folkvett handlar om? Allmänt hyfs.

Förstår du vad jag menar med att allmänt folkvett borde vara styrande, inte graden av anonymitet? Det betyder ju då att de som är "enkelanonyma" (och tycker att alla ska vara enkelanonyma för att de annars är otrevliga) vill skydda sitt nick och undviker att säga sin egentliga åsikt för att bibehålla någon slags konstlad identitet. De tror då att dubbelanonymitet innebär att någon per automatik är otrevliga/ ohyfsade och också då att om de själva skulle befinna sig bakom en dubbelanonymitet inte kunna behärska sig själva.

Lär er folkvett i stället för att använda er av enkelanonymitet som den enda barriären mellan ohyfsad eller hyfsad.

Handlar inte om att jag inte skulle förstå folkvett....men fint att du kunde en synonym i "allmänt hyfs" och därigenom ytterligare strök under min poäng. Om vi hade en omröstning här inne skulle antagligen de flesta säga att de förstår vad folkvett är. Problemet är att det skulle finnas olika varianter av vad det innebär - så vem har då rätt? Vem bestämmer VILKEN variant av folkvett som är den rätta varianten? Och så länge det inte finns en enighet om ett begrepps innebörd så pratar man inte som samma sak, utan förbi varandra, som så ofta händer här, med resultatet att det blir irriterat och kastas skit där det påstås att motparten har fel eller är dum.
  • Mayjel
    Jimmy75 skrev 2025-06-20 12:52:57 följande:

Om du känner igen dig i att du själv någon gång har dragits in i något sådant - vad fick dig att fortsätta? Vad hoppades/trodde du dig kunna uppnå? Vad är det som gör det så viktigt att fortsätta, även fast förnuftet säger eller kanske borde säga att du inte kommer någonstans i diskussionen - du har varken själv ändrat uppfattning en millimeter, eller fått din motpart att göra det, men ändå fortsätter du kanske. Jag gör själv så ibland och begriper egentligen inte varför om jag ska se helt krasst på det. Nu är jag nyfiken på hur du tänker. Vad driver dig? 

För egen del skriver jag ALDRIG något som jag inte skulle säga ifall jag stod och pratade med personen face to face. Trevligt om du som skriver också håller samma linje.

För egen del handlar det dels om att försvara sin ståndpunkt. Något jag egentligen inte har lust med att göra men blir tvungen till när vissa män försöker övertala mig att ändra åsikt om något och istället tycka som dem, oftast om något som framställer dem själva i god dager. Jag finner det oärligt med såna taktiker och kommer inte att böja mig inför detta. 

Sen vet jag att en del män kommer med direkta faktafel inom vissa, lite mer allvarliga ämnen, och då tycker jag det blir viktigt att påpeka hur det egentligen ligger till. Jag har svårt för lögner och vilseledande texter, finner det oprofessionellt och något som drar ner forumets kvalitet.

Sen så står jag för allt detta i riktiga livet och hade även där, ansikte mot ansikte, svarat en person på samma sätt om hen betedde likadant som vissa här på forumet. 
  • Jimmy75
    Mayjel skrev 2025-06-30 00:01:40 följande:
    För egen del handlar det dels om att försvara sin ståndpunkt. Något jag egentligen inte har lust med att göra men blir tvungen till när vissa män försöker övertala mig att ändra åsikt om något och istället tycka som dem, oftast om något som framställer dem själva i god dager. Jag finner det oärligt med såna taktiker och kommer inte att böja mig inför detta. 

Sen vet jag att en del män kommer med direkta faktafel inom vissa, lite mer allvarliga ämnen, och då tycker jag det blir viktigt att påpeka hur det egentligen ligger till. Jag har svårt för lögner och vilseledande texter, finner det oprofessionellt och något som drar ner forumets kvalitet.

Sen så står jag för allt detta i riktiga livet och hade även där, ansikte mot ansikte, svarat en person på samma sätt om hen betedde likadant som vissa här på forumet. 
    Det du skriver i sista stycket är något jag saknar här inne alltför ofta. Vad gäller att diskussioner blir opressionella är nog inte svårare än att det inte ÄR ett professionellt forum. Det är något man nog själv måste lära sig hantera (iallafall försöker jag påminna mig själv om den saken emellanåt). Jag får förstå att det inte är alla som har lika mycket utbildning och erfarenhet som jag själv har. Ibland blir det tydligt att andra vet vad de pratar om och det är ju ofta uppfriskande. Värst tycker jag är allt detta dragandet med forskning och statistik hit och dit när det allt som oftast blir grovt feltolkat.
  • Mayjel
    Jimmy75 skrev 2025-06-30 00:21:25 följande:
    Det du skriver i sista stycket är något jag saknar här inne alltför ofta. Vad gäller att diskussioner blir opressionella är nog inte svårare än att det inte ÄR ett professionellt forum. Det är något man nog själv måste lära sig hantera (iallafall försöker jag påminna mig själv om den saken emellanåt). Jag får förstå att det inte är alla som har lika mycket utbildning och erfarenhet som jag själv har. Ibland blir det tydligt att andra vet vad de pratar om och det är ju ofta uppfriskande. Värst tycker jag är allt detta dragandet med forskning och statistik hit och dit när det allt som oftast blir grovt feltolkat.
    Jo, men man kan ju ändå försöka att hålla sig över en viss nivå härinne tycker jag. Många tycks tro att forumet är deras personliga ventil där de kan vräka ur sig hur mycket sk*t som helst, utan minsta hänsyn till andra. Omoget beteende som förstör den allmänna trivseln här på Familjeliv. 

Detta är ju iofs vad nättrollen är ute efter, att förstöra för alla andra. Antar att de saknar både begåvning och empati nog för att kunna göra något mer positivt, som faktiskt gynnar forumet och dess medlemmars.

Önskar att moderatorerna var lite mer strikta mot dessa troll. För mig, med över 10 år som medlem på detta forum, är det ganska uppenbart numera vilka trådar och medlemmar som enbart syftar till att trolla och starta bråk. Varför är det inte lika uppenbart för moddarna?
  • Jimmy75
    Mayjel skrev 2025-06-30 00:36:30 följande:
    Jo, men man kan ju ändå försöka att hålla sig över en viss nivå härinne tycker jag. Många tycks tro att forumet är deras personliga ventil där de kan vräka ur sig hur mycket sk*t som helst, utan minsta hänsyn till andra. Omoget beteende som förstör den allmänna trivseln här på Familjeliv. 

Detta är ju iofs vad nättrollen är ute efter, att förstöra för alla andra. Antar att de saknar både begåvning och empati nog för att kunna göra något mer positivt, som faktiskt gynnar forumet och dess medlemmars.

Önskar att moderatorerna var lite mer strikta mot dessa troll. För mig, med över 10 år som medlem på detta forum, är det ganska uppenbart numera vilka trådar och medlemmar som enbart syftar till att trolla och starta bråk. Varför är det inte lika uppenbart för moddarna?
    Motiverad fråga - har dock inget svar på den.
  • Anonym (Marwin)
    Mayjel skrev 2025-06-30 00:01:40 följande:

Så du agerar rättesnöre, moralisk väktare och språkpolis gentemot anonyma person på nätet?

Om dom inte tycker eller uttrycker det som du tycker, eller har fel, så har du tagit på dig uppgiften att tillrättavisa detta?

Låter som att du har lite att pyssla med om dagarna.

• Jimmy75
    Anonym (Marwin) skrev 2025-06-30 08:35:01 följande:

Så du agerar rättesnöre, moralisk väktare och språkpolis gentemot anonyma person på nätet?

Om dom inte tycker eller uttrycker det som du tycker, eller har fel, så har du tagit på dig uppgiften att tillrättavisa detta?

Litegrann som du gör nu Marwin 😄

Tycker du att det bidrog till min fråga i TS? Det framgår vad du tycker att Mayel gör, men jag är mer nyfiken på vad du själv gör och varför eftersom den enda som vet något med säkerhet om dig, är du själv....alla andra kan bara gissa och spekulera om dig och dina motiv - vilket jag lovar blir mer fel än rätt.

• Freddie K

Jag brukar inte bråka då jag är konflikträdd, men jag kan ändå stå upp för mig själv och det jag tror på. Jag vill gärna tro att jag aldrig är otrevlig, utan försöker hålla en neutral och diplomatisk ton.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Mayjel
    Jimmy75 skrev 2025-06-30 00:52:29 följande:
    Motiverad fråga - har dock inget svar på den.
    Inte jag heller tyvärr.
    Anonym (Marwin) skrev 2025-06-30 08:35:01 följande:

Språkpolis? Nej, jag gör bara som de flesta andra, diskuterar.

Skulle tro att de flesta härinne också vill ha en god stämning och ett ärligt debattklimat utan en massa bråk och provokationer. Inte du uppenbarligen, med tanke på den arroganta ton du hade i svaret här ovanför. 

Sen tror jag knappast att den tid jag spenderar här på forumet skiljer sig nåt nämnvärt från andra medlemmars. Folk spenderar en del tid online, såväl härinne som på x eller fejan. Det är inget konstigt med den saken. Låter som att du själv har en del tid över.  Eftersom du utgick från att jag hade det. 

Svar på tråden Varför gör du som du gör här på FL?