• Anonym (Bara vi?)

Hur finansieras semestern?

Årligen så är jag förvånad över hur andra har råd med sina semestrar.
    Utlandsresor världen runt, inköp av husbilar och husvagnar mm
    Vi är en familj med tonårsdotter. 
    Sparar 4000 i månaden under året till semestern. Har en månadsinkomst på 60 000. Bor i villa med 65% belåningsgrad.
    Drömmer om husbil men ser inte hur vi skulle ha råd. 
    Tänker/gör vi fel? 

• Svar på tråden Hur finansieras semestern?
  • Anonym (M)
    Queen81 skrev 2025-07-06 15:12:44 följande:
    Har en kompis som också är himla duktig på att snickra ihop egna resor, till vettiga priser. Och får uppleva långt mycket mer än man får på vanlig charter. Önskar att jag också var lika grym på det. Och dessutom mindre feg. Några gånger, med mitt ex, hyrde vi tillsammans med vänner villor i Spanien och Turkiet och fixade billiga flygresor. Det var toppen! Stora fina hus, trädgård och egna pooler. Men då skötte mitt ex allt 😅 

Är så rädd för att det ska bli fel. Dessutom är jag inte alls lika bra på att hitta billiga alternativ som t.ex kompisen jag skrev om ovan.

Det kan du säkert. Det finns mycket bra info på nätet om hur du hittar billiga flygresor etc. och så kanske du kan be din kompis om lite tips. 

Airbnb är himla bra eftersom du kan läsa andras omdömen som du dessutom vet är äkta, till skillnad från många andra webbsidor. Du har också direktkontakt med ägaren som har ett intresse av att du ska bli nöjd och lämna bra recensioner. 

Nu senast hyrde jag en lägenhet med en exklusiv standard som hade kostat betydligt mer om det hade varit ett hotell. 

Du tjänar också ofta på att boka direkt med hotellet. Undvik att boka via sidor som booking.com etc. utan mejla hotellet direkt. 

Vid ett tillfälle såg jag en charter med Apollo som jag var intresserad av men i stället bokade jag flygbiljetten med Norwegian och rummet direkt med hotellet. Jag tjänade nästan 10 000 på samma resa.

Jag bokade även en taxi från flygplatsen via hotellet. När de andra turisterna satt och svettades i transferbussen så susade vi iväg i en taxi med ac. Jag tog chaufförens kort och anlitade honom för turer till olika sevärdheter till en bråkdel av priset för charterbolagets utflykter som ofta är rätt bedrövliga. 

Om du reser till Europa och etablerade turistområden så är det inte mycket som kan gå fel. Det går alltid att fixa på något sätt. 

Jag brukar boka så mycket som möjligt i förväg, till exempel tågbiljetter och biljetter till sevärdheter så att jag inte missar något på plats. 

• Anonym (Bocken)
    Anonym (Bara vi?) skrev 2025-07-06 12:49:18 följande:

Sparar 4000 i månaden under året till semestern. Har en månadsinkomst på 60 000. Bor i villa med 65% belåningsgrad.
    Tänker/gör vi fel? 

Jag tänker att 4000kr x 12 = 48 000kr/år är en ganska ok semesterbudget.

Det vår familj gör är att vi kör budget avs resa och hotell. Som exempel så går en av årets resor till Kroatien. Bokade tidigt med Ryanair och fick 4 biljetter för under 6000kr totalt (all packning ner i handbagaget så inget tillägg för att ta med resväska, inga måltider på planet etc). Boende i ett fint hus via Airbnb för drygt 1000kr/natten så en vecka för hela familjen kostar under 15 000kr för den resan. Eftersom vi bor i ett hus lagar vi de flesta måltider hemma, och då blir maten ungefär lika dyr som om vi hade stannat kvar hemma så den kostnaden räknar jag inte till resan. Dock räknar jag in lite restaurrang/pubbesök, transfer, parkering etc etv men det är fortfarande långt under 20 000kr för 4 personer 1 vecka i Kroatien.
    På samma sätt har vi gjort många roliga resor utan att det har behövt kosta så mycket. 

Eftersom ni bara är 3st i familjen borde ni ha råd med minst 3st motsvarande resor per år, vilket inte är alltför illa.
  • Anonym (lätt)

Sommaren är ju lång och resor osv betalas oftast inte allt direkt. Kanske betalar jag tågbiljetter i förväg men hotellet på plats. Så det går normalt på den vanliga lönen. Men under våren kommer även lite restskatt, bonus på jobbet och annat lagom innan semestern. Semestern innebär ofta att hälsa på släkt och vänner så det är inte jättemycket extra pengar som behövs. 

• Grässtrå77

Om ni är två personer som tillsammans tjänar 60,000 i brutto så kanske flera av era vänner och bekanta har högre löner? Beror ju självklart på vad man jobbar med, men många har högre löner än så (även om många självklart har mindre också).

Runt nyår brukar det vara rea på flygbiljetter hos SAS, jag brukar boka då. Väljer ett resmål dit jag kan få billiga biljetter och där jag kollar upp att det finns prisvärda lägenheter via airbnb. 

Jag vet flera som har bytt boende med familjer från olika europeiska länder och har bara hört positivt kring det. Blir ännu billigare än att hyra lägenhet.

• Queen81
    Anonym (M) skrev 2025-07-06 16:39:26 följande:

Det kan du säkert. Det finns mycket bra info på nätet om hur du hittar billiga flygresor etc. och så kanske du kan be din kompis om lite tips. 

Airbnb är himla bra eftersom du kan läsa andras omdömen som du dessutom vet är äkta, till skillnad från många andra webbsidor. Du har också direktkontakt med ägaren som har ett intresse av att du ska bli nöjd och lämna bra recensioner. 

Nu senast hyrde jag en lägenhet med en exklusiv standard som hade kostat betydligt mer om det hade varit ett hotell. 

Du tjänar också ofta på att boka direkt med hotellet. Undvik att boka via sidor som booking.com etc. utan mejla hotellet direkt. 

Vid ett tillfälle såg jag en charter med Apollo som jag var intresserad av men i stället bokade jag flygbiljetten med Norwegian och rummet direkt med hotellet. Jag tjänade nästan 10 000 på samma resa.

Jag bokade även en taxi från flygplatsen via hotellet. När de andra turisterna satt och svettades i transferbussen så susade vi iväg i en taxi med ac. Jag tog chaufförens kort och anlitade honom för turer till olika sevärdheter till en bråkdel av priset för charterbolagets utflykter som ofta är rätt bedrövliga. 

Om du reser till Europa och etablerade turistområden så är det inte mycket som kan gå fel. Det går alltid att fixa på något sätt. 

Jag brukar boka så mycket som möjligt i förväg, till exempel tågbiljetter och biljetter till sevärdheter så att jag inte missar något på plats. 

Tack för tips! Solig
  • Anonym (PollyMolly)

Hade ni låtit bli att göra av med semesterpengarna under några år hade ni kunnat köpa ett sommarhus eller husbil. Så gjorde vi - valde bort dyra resor och köpte ett torp istället. (Tog ett mindre lån för det, vilket känns ok eftersom vi kan sälja torpet om det skulle bli ekonomisk kris av nåt skäl. Skulle aldrig låna till en resa.)

En del gör långa resor bara varannat år, då har man längre tid på sig att spara. Men det kan så klart också finnas arv, vinster och gåvor som gör deras resor möjliga. Om man tex köpt sitt hus med ett arv och därför inte har några lån blir det ju mycket mer pengar över. 

• Mentat

Tänker/gör vi fel? 

Finns flera husbilar att välja på för 200.000 på bytbil.com. Ni har väl inte krav på att den måste vara sprillans ny?
  • Anonym (points)

Många av mina kollegor använder poäng ifrån flygbolag och hotel. De reser så mycket i jobbet att de kan täcka hela familjens flygresor och hotell enbart med poäng. (Jag har bott på hotell kring 50 nätter än så länge i år)

Vi har ett kreditkort som ger oss ytterligare poäng. Vi finansierar en stor del av nästa semester på poäng. 

• EpicF

De flesta sparar mer, prioriterar utlandssemester. Det handlar i det stora om hur man prioriterar sina inkomste respektive sina utgifter. Drar in på småsummor, ser över abonnemang, lån, el etc. 

Sparar pantpengar, det som är kvar på kontot innan lön, skattepengar etc. Många bäckar små. 

• EpicF
    Anonym (Bara vi?) skrev 2025-07-06 13:07:01 följande:
    Att resa på kredit är ingen lösning för oss. Vill spara ihop till det vi gör och inte betala i efterhand. Likaså med inköp av ev husbil. På dem vi umgås med låter det som de köpt och det är där jag blir så frågande. Hur har de råd, de har liknande arbeten som oss. 
    De prioriterar annorlunda. Eller så köper de på kredit, har lån på husbil/sommarstuga. 
  • Raggartjejen
    EpicF skrev 2025-07-09 14:52:30 följande:

Sparar pantpengar, det som är kvar på kontot innan lön, skattepengar etc. Många bäckar små. 

Det är precis så vi görGlad
    Men mest är vi i vår sommarstuga som vi äger.
  • EpicF
    Anonym (Bara vi?) skrev 2025-07-06 13:07:01 följande:
    Att resa på kredit är ingen lösning för oss. Vill spara ihop till det vi gör och inte betala i efterhand. Likaså med inköp av ev husbil. På dem vi umgås med låter det som de köpt och det är där jag blir så frågande. Hur har de råd, de har liknande arbeten som oss. 
    Liknande arbeten säger inte att ni har lika inkomst. Eller lika utgifter. 
  • Anonym (katjing)

Hur man har råd:

- En del har fått eller ärvt pengar och tagit ner sina lån rejält, det skapar marginaler.

- Vi som tjänar lite mer har ofta släkt och vänner som också har olika tillgångar. Jag kan om jag vill bo gratis en vecka i flera stora städer/ strandvillor i Europa eller i en svensk skärgård. Det är bara att ringa och komma överens nånstans på våren, eller fråga om det är ledigt nu om man får lust att resa spontant. Man bidrar kanske med något litet bara som att fylla på vinstället, reparera en möbel eller klippa gräs så de slipper.

- Ett par vi känner sålde stora villan när barnen flyttat ut och bor nu litet, men har en topputrustad husbil för dryga miljonen. En tidigare kollega blev utköpt från jobbet med en årslön men hade nytt jobb direkt. Så han hade en extra årslön att shoppa sin husbil för.

- Vet man var man ska titta och bokar själv blir det också billigare. Jag bokade just några nätter i centrala Paris i september med 60% rabatt, t.ex. Men det är bara för att vi ska göra saker just där och vill ta vara på tiden. Annars bokar vi hellre utanför storstan och tar oss in för specifika sevärdheter. 

- Man reser kanske hellre lyxigt vartannat år än "normalt" varje år.

Alla gör oftast inte allt hela tiden, men när man ser sina sociala media översvämmas av semesterbilder från jordens alla hörn så kan det säkert upplevas så.

• Anonym (Alexandra)

Men alltså, har ni 48k per år i (enbart) semesterbudget bör det ju inte vara några problem alls för er att åka på nån eller några resor? Det är ju inte särskilt krångligt att boka flyg och boende direkt.

Jag och min man var nyligen en vecka i Italien och det gick väl på ungefär 7k sek för oss totalt för flyg, airbnb samt parkering på flygplatsen. Hade vi varit tre hade vi ju enbart egentligen bara behövt betala för en ytterligare flygstol och eventuellt större boende. Men det blir ju inga enorma kostnader direkt. 

Så ja, det är ju inte som att ni inte har råd att resa med er ekonomi. 

Skulle jag vilja ha husbil/husvagn skulle jag i första hand se om det går att hyra. Är ju inte som att ni kommer använda det året runt ändå

• Anonym (Hin Håle)

Tänker/gör vi fel? 

Din inkomst på 60 000 är ju ändå rätt okej, du borde kunna spara mer? 
  • Egon den stora

Tycker att vår familj haft lika kul i en husvagn för 25000kr som en helt ny. Det viktiga är att anpassa sig efter sin egen ekonomi i stället för att kolla vad alla andra gör.  Sparar dessutom inget på konton utan enbart i aktier. Det ger ju extra pengar så i år åkte vi utomlands enbart för årets värdeökning och inte för något sparat. 

• Anonym (Hin Håle)
    Egon den stora skrev 2025-07-21 17:29:06 följande:

Tycker att vår familj haft lika kul i en husvagn för 25000kr som en helt ny. Det viktiga är att anpassa sig efter sin egen ekonomi i stället för att kolla vad alla andra gör.  Sparar dessutom inget på konton utan enbart i aktier. Det ger ju extra pengar så i år åkte vi utomlands enbart för årets värdeökning och inte för något sparat. 

Aktier och fonder blir det för mig, av nyfikenhet, vilka aktier investerar du i?
  • Egon den stora
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-07-28 07:34:18 följande:
    Aktier och fonder blir det för mig, av nyfikenhet, vilka aktier investerar du i?
    Dom bästa över tips har varit nvidia, plejd och homemaid.  Men också lite annat smått och gott.
  • PH76

Vi reser ganska mycket, kanske 6 veckor i Italien varje år (sommarhus), och en vecka skidor. Men vi har en helt annan budget att röra oss med.

Dock så ska era 48k inte vara något problem att hitta flygbiljetter och ett vettigt boende för 1-2 veckor per år. Vi reste redan mycket innan vi hade vårt sommarhus men aldrig charter, mycket mer ekonomiskt att boka själv, och väldigt mycket trevligare att ha en hel Airbnb lägenhet för oss själva istället för 1-2 trånga hotellrum.

• Anonym (Lotta)

Jag jobbar på heta linjen några kvällar i veckan och blir en rätt bra extra slant.. 😆

Svar på tråden Hur finansieras semestern?