Queen81 skrev 2025-07-06 15:12:44 följande:
Har en kompis som också är himla duktig på att snickra ihop egna resor, till vettiga priser. Och får uppleva långt mycket mer än man får på vanlig charter. Önskar att jag också var lika grym på det. Och dessutom mindre feg. Några gånger, med mitt ex, hyrde vi tillsammans med vänner villor i Spanien och Turkiet och fixade billiga flygresor. Det var toppen! Stora fina hus, trädgård och egna pooler. Men då skötte mitt ex allt 😅
Är så rädd för att det ska bli fel. Dessutom är jag inte alls lika bra på att hitta billiga alternativ som t.ex kompisen jag skrev om ovan.
Det kan du säkert.
Det finns mycket bra info på nätet om hur du hittar billiga flygresor etc. och så kanske du kan be din kompis om lite tips.
Airbnb är himla bra eftersom du kan läsa andras omdömen som du dessutom vet är äkta, till skillnad från många andra webbsidor. Du har också direktkontakt med ägaren som har ett intresse av att du ska bli nöjd och lämna bra recensioner.
Nu senast hyrde jag en lägenhet med en exklusiv standard som hade kostat betydligt mer om det hade varit ett hotell.
Du tjänar också ofta på att boka direkt med hotellet. Undvik att boka via sidor som booking.com etc. utan mejla hotellet direkt.
Vid ett tillfälle såg jag en charter med Apollo som jag var intresserad av men i stället bokade jag flygbiljetten med Norwegian och rummet direkt med hotellet. Jag tjänade nästan 10 000 på samma resa.
Jag bokade även en taxi från flygplatsen via hotellet. När de andra turisterna satt och svettades i transferbussen så susade vi iväg i en taxi med ac. Jag tog chaufförens kort och anlitade honom för turer till olika sevärdheter till en bråkdel av priset för charterbolagets utflykter som ofta är rätt bedrövliga.
Om du reser till Europa och etablerade turistområden så är det inte mycket som kan gå fel. Det går alltid att fixa på något sätt.
Jag brukar boka så mycket som möjligt i förväg, till exempel tågbiljetter och biljetter till sevärdheter så att jag inte missar något på plats.