• Anonym (Ensam i en relation)

Att leva tillsammans med en introvert...

Jag vill fråga er, och gärna er introverta, varför ni egentligen är i en relation ( om ni är det?) Ert behov av egentid/reflektion verkar vara så stort. 

Förstå mig rätt, det är ingen värdering eller att extroverta på något sätt skulle vara bättre, nej. Introverta personer har många fördelar jämfört med extroverta, men nu talar jag om relationsbiten. 

Jag lever tillsammans med en introvert kvinna sedan många år. Jag har lärt mig att den sociala tanken bara räcker till en viss mängd. Så i praktiken betyder det att när hon jobbar och kommer hem finns inget mer att ge. Då är hon trött och vill varken prata, umgås utan mest vara ifred och samla energi som hon säger. När hon har en ledig dag är det samma sak, därför att på lediga dagar behöver hon samla energi. Det blir en och annan dag någon gång ibland då det finns energi och tid över till mig. Då ger hon mig i överflöd, av känslor, sex, uppmärkssamhet osv. Men de allra flesta dagar är jag alltså exkluderad hennes liv. Det är så jag som extrovert uppfattar och känner. Jag kan inte tolka det på annat sätt. 

Så vad säger hon om det då ? Att jag ska acceptera henne som hon är, att hon inte kan förändras och att introverta funkar såhär. 

I ärlighetens namn är jag ledsen ofta. Jag känner mig ensam, utanför och exkluderad. Jag känner inte att hon behöver mig, mer än dessa få dagar , kanske tre fyra per månad då hon har en perfekt dag. Annars är man totalt uteslutenfrån hennes liv. Så alternativet att göra slut och försöka hitta någon annan? Det är inte lätt. Man har ett liv ihop, utgifter, det är ekonomi, känslor osv. Vi har varit ihop länge som sagt. 

Jag ösnkar gärna svar av introverta. Jag förstår att alla är olika och som jag skrev i början är det ingen fråga om värdering, men varför är man i en relation om man har så stort behov av ensam tid? Det förstår jag inte. Det måste vara skönare då att som introvert leva själv och slippa tjat och krav. De få dagar man orkar vara social gå ut på någon klubb och hitta någon eller ha en särbo. 

AL

• Svar på tråden Att leva tillsammans med en introvert...
  • Mentat
    Anonym (Ensam i en relation) skrev 2025-07-08 05:31:48 följande:

Jag vill fråga er, och gärna er introverta, varför ni egentligen är i en relation ( om ni är det?) Ert behov av egentid/reflektion verkar vara så stort. 

Förstå mig rätt, det är ingen värdering eller att extroverta på något sätt skulle vara bättre, nej. Introverta personer har många fördelar jämfört med extroverta, men nu talar jag om relationsbiten. 

Jag lever tillsammans med en introvert kvinna sedan många år. Jag har lärt mig att den sociala tanken bara räcker till en viss mängd. Så i praktiken betyder det att när hon jobbar och kommer hem finns inget mer att ge. Då är hon trött och vill varken prata, umgås utan mest vara ifred och samla energi som hon säger. När hon har en ledig dag är det samma sak, därför att på lediga dagar behöver hon samla energi. Det blir en och annan dag någon gång ibland då det finns energi och tid över till mig. Då ger hon mig i överflöd, av känslor, sex, uppmärkssamhet osv. Men de allra flesta dagar är jag alltså exkluderad hennes liv. Det är så jag som extrovert uppfattar och känner. Jag kan inte tolka det på annat sätt. 

Så vad säger hon om det då ? Att jag ska acceptera henne som hon är, att hon inte kan förändras och att introverta funkar såhär. 

I ärlighetens namn är jag ledsen ofta. Jag känner mig ensam, utanför och exkluderad. Jag känner inte att hon behöver mig, mer än dessa få dagar , kanske tre fyra per månad då hon har en perfekt dag. Annars är man totalt uteslutenfrån hennes liv. Så alternativet att göra slut och försöka hitta någon annan? Det är inte lätt. Man har ett liv ihop, utgifter, det är ekonomi, känslor osv. Vi har varit ihop länge som sagt. 

Jag ösnkar gärna svar av introverta. Jag förstår att alla är olika och som jag skrev i början är det ingen fråga om värdering, men varför är man i en relation om man har så stort behov av ensam tid? Det förstår jag inte. Det måste vara skönare då att som introvert leva själv och slippa tjat och krav. De få dagar man orkar vara social gå ut på någon klubb och hitta någon eller ha en särbo. 

AL

Även den som är introvert kan ha behov av att umgås med andra, men den introverte behöver tid för sig själv för att samla kraft för att tillfredsställa det behovet.
  • Anonym (Introvert kvinna, djup kärlek)

Jag kan verkligen relatera till hur du beskriver din sambo, jag är precis som henne. Jag och min sambo har varit sambos i 12 år nu. Det är, och har varit 12 kämpiga år pga av att jag har så minimal social kvot. Efter jobbet orkar jag inget mer, måste isolera mig för att kunna få ny energi. Jag har bett min sambo om ursäkt många gånger att jag är sån här.. bett om ursäkt för att jag ändå vill att mitt liv ska innehålla samboskap och djup, givande kärlek. Trots att jag inte orkar med det den största delen av tiden.

Men min sambo är väldigt förstående. Han värdesätter verkligen den kärlek jag ändå har att ge. Liksom kvalitet istället för kvantitet. Innan jag träffade honom så var han tillsammans och sambo med en annan tjej i många år. Den tjejen hade hur mycket social kapacitet som helst och dom hittade på aktiviteter tillsammans hela tiden, varje helg och även på vardagarna. Men enligt min sambo så dog kärleken i den relationen pga att det inte fanns något djup. Han kunde liksom inte komma henne riktigt nära känslomässigt. Hon hade inte den förmågan.

Så bara för att man har en partner som är supersocial och som man kan hitta på en massa aktiviteter med jämnt och ständigt, så betyder inte det att den relationen är bättre. 

Anonym (E) skrev 2025-07-08 16:35:20 följande:

Jag är singel av just den anledningen. Jag orkar inte ta ut mig fullständigt socialt för att vara någon till lags eller vara någon annans ständiga besvikelse. 

Det jag inte förstår är varför du är med henne när du menar att hennes fina egenskaper inte är tillräckliga för dig. 

Jag var helt öppen med mitt senaste ex om hur jag är som person för att han skulle få en chans att tacka nej. Han kommenterade till och med själv att jag är som en öppen bok. 

Ändå försökte han förändra mig och ville att jag skulle följa med på diverse tillställningar, vilket jag gjorde fast jag var tvungen att vila hela dagen efter. 

Jag lämnade honom till slut för när jag sa ifrån blev han sur och besviken. Jag har kämpat ett helt liv med att vara mer extrovert för att inte göra andra besvikna eller sårade, trots att jag förklarar gång på gång att det handlar om mig. Jag orkar inte mer nu. 

Jag är också lojal. djup, ärlig och en klippa när det stormar. Det säger mina vänner, som accepterar mig som jag är, ofta till mig. Jag är någon man kan lita på, som finns där när de behöver mig och som går genom eld och vatten för mina närmaste. 

Jag har så mycket kärlek och omtanke att ge men det verkar inte spela någon roll om man inte klarar att leva upp till de sociala normerna. 

Du måste ju ha förstått att hon är så här redan i början eller tänkte du också att du skulle förändra henne? 

Jag är med henne för att jag älskar henne. Att hon inte kan motsvara mina behov som för mig är helt naturliga är tråkigt. Det är inte så att jag är extremt extrovert och vill träffa folk hela tiden. Nej, jag vill träffa henne. Vara med henne. Hon skulle uppskatta det mer istället för att se det som ett "jobb". Det är inte bara att lämna. Inte efter så många år även om man känner detta. 

Klart jag förstod det. Jag tänkte väl att hon skulle ge mer tid och mer uppmärksamhet när hon lär känna en person bättre och känslorna växer. Det är väl en rätt naturlig tanke för de flesta eller ? 
    Anonym (Ford) skrev 2025-07-08 19:50:52 följande:
    Nej, det är därför han ska jobba på sig själv istället. Det är inte hon som är problemet utan TS.
    Det är nog ingen av oss som är problemet utan att vi är för olika som många har beskrivit. 
    Anonym (Introvert kvinna, djup kärlek) skrev 2025-07-09 03:58:58 följande:

Jag kan verkligen relatera till hur du beskriver din sambo, jag är precis som henne. Jag och min sambo har varit sambos i 12 år nu. Det är, och har varit 12 kämpiga år pga av att jag har så minimal social kvot. Efter jobbet orkar jag inget mer, måste isolera mig för att kunna få ny energi. Jag har bett min sambo om ursäkt många gånger att jag är sån här.. bett om ursäkt för att jag ändå vill att mitt liv ska innehålla samboskap och djup, givande kärlek. Trots att jag inte orkar med det den största delen av tiden.

Men min sambo är väldigt förstående. Han värdesätter verkligen den kärlek jag ändå har att ge. Liksom kvalitet istället för kvantitet. Innan jag träffade honom så var han tillsammans och sambo med en annan tjej i många år. Den tjejen hade hur mycket social kapacitet som helst och dom hittade på aktiviteter tillsammans hela tiden, varje helg och även på vardagarna. Men enligt min sambo så dog kärleken i den relationen pga att det inte fanns något djup. Han kunde liksom inte komma henne riktigt nära känslomässigt. Hon hade inte den förmågan.

Så bara för att man har en partner som är supersocial och som man kan hitta på en massa aktiviteter med jämnt och ständigt, så betyder inte det att den relationen är bättre. 

Det är exakt så. Det är inte bara att lämna . Jag kanske träffar någon annan som vill vara med mig jämt och bekräftar mig i överflöd men då är det något annat - personen kanske pratar hela tiden om meningslösa saker. Finns det något mer irriterande än de som pratar för att prata ? 

SÅ jag värderar henne enormt. Det är därför jag skriver om det här. För att få perspektiv, hitta lösningar, kanske kan jag tänka annorlunda eller hitta sätt som får mig att må bättre. 

Det är ju för att jag älskar henne så mycket jag vill vara med henne. Men älskar hon mig ? 

Någon skrev att jag skulle hitta på mer eget och låta henne komma till mig. Tror du att det är en bra lösning ? 

Hon kanske känner att jag har för höga förväntningar och är för på ? 

Idag ska jag träffa en god vän trots att hon är ledig. Tänker att det är bra för då kan hon vara hemma själv och landa och vara introvert. Slippa alla förväntningar på dagen. 
  • Anonym (en till)
    Anonym (Ensam i en relation) skrev 2025-07-09 04:01:54 följande:
    Jag är med henne för att jag älskar henne. Att hon inte kan motsvara mina behov som för mig är helt naturliga är tråkigt. Det är inte så att jag är extremt extrovert och vill träffa folk hela tiden. Nej, jag vill träffa henne. Vara med henne. Hon skulle uppskatta det mer istället för att se det som ett "jobb". Det är inte bara att lämna. Inte efter så många år även om man känner detta. 

Klart jag förstod det. Jag tänkte väl att hon skulle ge mer tid och mer uppmärksamhet när hon lär känna en person bättre och känslorna växer. Det är väl en rätt naturlig tanke för de flesta eller ? 
    Om hon har varit så från början är det nog svårt att ändra på.
  • Anonym (Introvert och utbränd)

Jag introvert och behöver mycket egentid, men jag är också utbränd och det ställer till det ännu mer. Perioder då jag får mer anpassad vardag, jobbet inte är lika stressande eller när jag har semester då orkar och vill jag umgås mer med min partner. 

Så min undran var, hur mår din partner? Är hon stressad? Känner att hon har för mycket krav på sig? Har ett jobb som tar för mycket av henne? Kanske utbränd?

I så fall så behöver hon hitta ett sätt att anpassa livet så att hon kan må bättre och orka mer. Mer rutiner? Mer förutsägbarhet? Mindre krav? Ett annat jobb? Mer saker saker som ger och inte bara tar energi från henne?

Jag skriver detta för att ofta när jag läser svar på Familjelivs forum så är rådet att lämna. Inte lika många konstruktiva svar som faktiskt försöker hitta en lösning på problemet istället för att bara dra ifrån det.

Jag hoppas ni kan prata med varandra om detta och kanske närma er en lösning tillsammans!

• Anonym (Yes)

Jag är introvert och hade inte orkat vara ihop med någon som hela tiden måste umgås, prata och vara aktiv. Vill gärna vara med någon som är likasinnad. Någon som man finner djup och kärlek i och som ger en utrymme för egentid med ibland. 

Jag vet inte riktigt var du fått idén om att introverta inte kan ha nära relationer? Det handlar ju inte om det, utan om att man behöver energi och återhämtning på ett annat sätt bara.

• Anonym (Lugn och ro)

Jag är introvert. Har ett arbete där jag står i centrum och pratar med många varje dag, men i min yrkesroll. Undviker fikarum och går aldrig på AW.

HemmA älskar jag att vara med min man och familj. Vi har väldigt roligt tillsammans och gör mycket roliga saker. Han liksom jag avskyr fester och mycket folk. Vi uppskattar naturen, lugn och ro. Har ett landställe där vi spenderar mycket tid. Snickrar, fiskar, åker ut med båten, cyklar mm.

Jag tror att din fru är mer än introvert. En introvert person brukar uppskatta sina nära och kära. Jag får energi av min familj. 

• Anonym (Dvärgporrsregissör)
    Anonym (Ensam i en relation) skrev 2025-07-08 05:31:48 följande:

AL

Översättning: "Generalisera utan att säga att du generaliserar..."

Till din fråga. Det ser mer ut som  det är fel på ert förhållande än att det handlar om att hon är introvert. Vi introverta behöver lika mycket närhet som andra. Ibland mer så det kan bli påfrestande, nästan maniskt. Vi har oftast svårt för ytliga relationer men kan vara väldigt intensiva i djupare.

Jag skulle nog lyfta blicken och titta på er relation som helhet. Om hon inte har något behov av att umgås alls efter jobbet och bara vill ha egentid, då är det nog dags att ifrågasätta om ni ens ska ha en relation. Det kan vara så enkelt att hon tröttnat på dig och inte vill säga det rakt ut. Oavsett vad så mår du inte bra i relationen eftersom du skriver om det här. Då är det nog dags att ta ett snack med henne och berätta vad du känner.

Du har tre alternativ - acceptera, förändra eller lämna.
  • Tiilii

Jag är introvert, energinivån dräneras extremt fort på oss introverta, låter som att hon kanske ska ha ett annat jobb, jag bytte arbetsuppgifter när jag märkte att jag var i sånt hamsterhjul. Även om jag är introvert så vill jag ändå umgås med min partner plus att vi har små barn ihop.

När jag bytte arbetsuppgifter som var mindre krävande för mitt huvud och mindre stress så funkade jag mycket längre med den nya energinivån då jag fortfarande har energi kvar. 
    Absolut kan det påverka om jag sovit dåligt då är energin tyvärr borta men det är det nog för många som inte är introverta.

Jag tycker det är hmm vet inte hur jag exakt ska formulera mig för att inte trycka på någons kränkningsknapp men hon kan faktiskt försöka att även om hon är trött, att ändå lägga tiden på dig. Känns mer som hon använder introverten som en ursäkt, ja vi är på ett speciellt sätt men det betyder inte att alla ska rätta sig efter oss. Vi kan också försöka anpassa oss så gott det går. 

Men jag skulle säga att största boven verkar vara att hennes arbete snor all energi, där kanske hon kan se om hon kan ändra nått? Och ensamtiden så kan man ändå vara tillsammans och titta film eller så, men jag kanske inte är lika gravt introvert som hon? Jag vet bara att jag tar igen vila med powernaps för att ha ork till att umgås med sambo och barn. De är ju dem man ska vilja spendera sin tid med. 
    Så din fråga är helt validerad, varför vara i ett förhållande om partnern nästan anses vara ett jobbigt moment. Man är två i ett förhållande och även om det inte är 50/50 lika så ska den ena inte behöva stå ut med det som ett schack matt.

Kämpa och kanske prata just om hur ni kan komma överens om kanske umgängesdagar, fråga henne om jobbmöjligheterna.

• Plupp73

Min bästa väninna är väldigt introvert och hennes man väldigt extrovert. Arbetet tar extremt mycket av hennes sociala energi, och hon har egentligen inte mycket över för fritiden.

Semestrar på fyra veckor kräver jättemycket av henne, även om hon bara umgås med honom. Hon behöver total egentid för återhämtning, och att ha en annan människas förväntningar, lust, önskemål, dialog - gör henne helt energidränerad. Helger innebär ju att kommunicera vad som skall göras, allas behov, ev umgänge med andra, vad som skall lagas till middag etc

För någon så introvert är det en utmaning med relationer, men samtidigt vill hon ju ha närhet och relationer också. Ofta ger hon avkall på mycket av sina behov av ensamhet för hans skull.

Eftersom hon inte vill göra honom ledsen så är det mycket han inte vet att hon känner och tänker helt enkelt 

• Plupp73
    Anonym (Ensam i en relation) skrev 2025-07-09 04:08:39 följande:
    Det är exakt så. Det är inte bara att lämna . Jag kanske träffar någon annan som vill vara med mig jämt och bekräftar mig i överflöd men då är det något annat - personen kanske pratar hela tiden om meningslösa saker. Finns det något mer irriterande än de som pratar för att prata ? 

SÅ jag värderar henne enormt. Det är därför jag skriver om det här. För att få perspektiv, hitta lösningar, kanske kan jag tänka annorlunda eller hitta sätt som får mig att må bättre. 

Det är ju för att jag älskar henne så mycket jag vill vara med henne. Men älskar hon mig ? 

Någon skrev att jag skulle hitta på mer eget och låta henne komma till mig. Tror du att det är en bra lösning ? 

Hon kanske känner att jag har för höga förväntningar och är för på ? 

Idag ska jag träffa en god vän trots att hon är ledig. Tänker att det är bra för då kan hon vara hemma själv och landa och vara introvert. Slippa alla förväntningar på dagen. 
    Det är en mycket bra idé att låta henne vara ensam en del av er gemensamma lediga dag, och umgås en del av den. Det ger henne lite utrymme, och kanske känslan av att du förstår henne.
Svar på tråden Att leva tillsammans med en introvert...