• Anonym (TS)

Kvinna: tankar om anorgasmi vid sex

Ni (få?) kvinnor som aldrig kommer vid sex, hur hanterar ni det mentalt och socialt?

Jag är kvinna och 50 och tycker i perioder att det är så jobbigt att jag aldrig kommit/kommer vid sex. Detta är också blandat med sorg över att jag förut i livet inte brydde mig om min orgasm. Jag tyckte att jag var frigjord och sexuell ändå. Men i takt med att jag blir allt mer medveten om hur många kvinnor som faktiskt kommer, på olika sätt, så känner jag mig liksom snuvad på konfekten, eller lite fånig som trodde jag hade koll på läget.

Jag har träffat flera män på sistone, och haft skönt sex med alla. Alla har kommit, utom jag. Jag har också träffat en man som gav mig yonimassage. De kvinnor han masserat har fått 2-4 orgasmer enligt honom. Han smekte mig i två timmar (!) men jag var inte ens nära orgasm (även om det var skönt).

Jag kommer ibland med vibrator eller dusch (ibland lyckas det, ibland inte), men det har aldrig lyckats om det är nån annan i rummet. Folks tips om att involvera mannen i min onani har alltså aldrig lett till nåt. Jag är så less på duschen (och det är meckigt rent praktiskt) och vibratorn räcker inte alltid till, eller så tar batteriet slut mitt i?

Män har ju alltid kuken framför sig, de kan runka och komma var som helst. Då förstår jag att det lockar att runka mer, ha mer sex. För mig är orgasm antingen nåt som jag måste kämpa ensam för att få, eller nåt som bara min sexpartner får.

Nu känner jag återigen att det känns jobbigt att träffa män eftersom jag s.a.s. inte får min del, trots massor med oralsex, smek o.s.v. De frågar hur de ska få mig att komma, och i stunden vill jag ju inte pausa sexet för att förklara mitt tillstånd, utan jag har sagt ?vi tar det sen? och så har jag förklarat efter sexet. Det är tröttsamt och jobbigt att det är så här för mig.

Jag är egentligen jättenyfiken och öppen inom sex, och alla jag varit med på sistone har varit sjukt nöjda. Jag har också haft det skönt, men känner ju samtidigt att dessa män säkert varit med om att kunna få andra kvinnor att komma, och då känner jag mig nästan handikappad för att jag inte kan det. Jag har i perioder försökt ignorera det och bara ge mig hän och ha sex, vilket ju är det jag vill, men jag kan inte ignorera problemet hur länge som helst, utan förr eller senare börjar jag grubbla igen (som nu).

Jag kan stå på nåt sexmingel och känna mig het och härlig, och så glider samtalsämnet in på orgasmer och de andra kvinnorna börjar glatt prata om orgasmtekniker etc, och då tystnar jag eftersom jag plötsligt känner att just det, jag är ju inte ?normal?.

Just nu vet jag inte hur jag ska tackla det här. Jag har en kk som jag träffar ibland, han vet om detta och slickar mig glatt ändå (och jag njuter jättemycket), men nu ska jag träffa en ny man i veckan (kemiträff) och känner samma gamla känsla: Hur reagerar han när/om han får veta att jag aldrig kommer? Hur hanterar jag det när han undrar?

Så min fråga är: Är det nån annan kvinna med samma problem som vill berätta om sina tankar och känslor kring detta? Helst nån som faktiskt skulle vilja få orgasm vid sex.

• Svar på tråden Kvinna: tankar om anorgasmi vid sex
  • Anonym (Suckini)

Svårt att som man ge något handfast tips (och det är ju heller inte vad du efterfrågar). Det enda är att kvinnor som s a s tar saken i egna händer är extremt hett och jag tror de flesta män upplever det så. Fortsätt med det men jaga inte orgasmen, det kommer bara låsa sig. Kanske om han också tar på sig själv, att det kan kännas lättare.

• Anonym (Kille)

Min sambo kan inte komma av penetreration men vi har testat oss fram med att hon har olika vibratorer direkt på klittan medans jag knullar henne bakifrån. Sen är det väl oftast en spärr i huvudet där ni måste behärska en viss avslappning och bekvämlighet för att kunna nå en orgasm. 

• Anonym (TS)

Tack för svar hittills.

Några kvinnor?

• Anonym (Savannah)
    Anonym (TS) skrev 2025-07-15 21:17:57 följande:

Tack för svar hittills.

Några kvinnor?

Jag kan bara säga att jag har ungefär samma problem. Endast två olika personer har lyckats ge mig orgasm, den ena bara en gång. Flera har försökt. Min nuvarande har försökt och tror kanske att det är han som inte är bra nog, trots att jag berättat att han är lysande på oralt. 

Jag önskar jag hade lättare att komma. Både för min egen del men även för killens del. 

• Anonym (a)

Marika Smith hade ett jättebra avsnitt i sin podd om en som sakta vande sig vid att partnern var med, inte helt samma sits men tyckte det var ett fint avsnitt när det gällde svårigheter att få orgasm med partner

hennes bok buffesex är en stor rekommendation med

• Queen81

Jag förstår verkligen att det måste vara väldigt tråkigt. Att dela en orgasm med någon är ju en upplevelse i sig.

Vad har du provat för att komma i sällskap med någon? Jag tänker att det finns flera saker än att bara stimulera klitoris som kan öka chanserna till orgasm. Är det bara klitorisstimulans som gett dig orgasmer hittills?

• Anonym (Anna)

Eftersom det låter som att du också har väldigt svårt att komma på egen hand (och jag gissar att du testat många olika metoder) så handlar det ju inte om någon mental låsning som  kan arbetas bort. Vi är olika fysiskt, olika anatomi och känslighet och vissa kvinnor har helt enkelt mycket svårare att komma än andra och det finns inte alltid något man kan göra åt det. Om DU, som är expert på din egen kropp, har svårt att få dig att komma så är det ärligt talat osannolikt att en man ska lyckas. 

Fattar att det suger, och kan tänka mig att det är jobbigt med nya män. Att de flesta män säkert hoppas på att de ska bli undantaget, den första som lyckas, och så hamnar allt fokus på din (uteblivna) orgasm? Jag tror ärligt att det är rätt vanligt att kvinnor fejkar för att slippa detta. 

Som sagt har du säkert redan provat det mesta och det kan vara störigt när folk ändå ska försöka komma med tips. Jag vill ändå ge dig de råd jag har. Skit i dem om du inte känner att de tillför något:

- de leksaker som får flest kvinnor i din sits att komma är womanizer premium 2 och We-Vibe Melt
    - står du på SSRI? Byt till Buproprion.
    - Detta fattar jag att du redan skulle ha tänkt på om det var så, men många p-piller/minipiller sänker lusten och möjligheten att få orgasm. 
    - behandling med testosteronkräm ökar ibland möjligheten att få orgasm. Men är receptbelagt, egentligen inte godkänt för kvinnlig hyposexualitet och kräver att man följer testosteronnivåerna osv. En bra och kunnig läkare inom området borde ändå vara beredd att diskutera det, om detta är ett tillräckligt stort problem för dig.

• Anonym (TS)
    Anonym (a) skrev 2025-07-15 23:52:01 följande:

Marika Smith hade ett jättebra avsnitt i sin podd om en som sakta vande sig vid att partnern var med, inte helt samma sits men tyckte det var ett fint avsnitt när det gällde svårigheter att få orgasm med partner

hennes bok buffesex är en stor rekommendation med

Tack, ska försöka hitta det avsnittet. Jag lyssnade precis idag på uppföljningsavsnittet om det empatiska gangbanggänget. Jag är nyfiken på gangbang, dels för att det säkert vore häftigt, dels för att jag tänker att om det händer en massa skönt på en gång och jag blir s.a.s. överrumplad så kanske, kanske jag kommer närmare orgasmen.

Buffésex har jag redan läst, en helt underbar och inspirerande bok. :)
  • Anonym (TS)
    Queen81 skrev 2025-07-16 11:29:11 följande:

Jag förstår verkligen att det måste vara väldigt tråkigt. Att dela en orgasm med någon är ju en upplevelse i sig.

Vad har du provat för att komma i sällskap med någon? Jag tänker att det finns flera saker än att bara stimulera klitoris som kan öka chanserna till orgasm. Är det bara klitorisstimulans som gett dig orgasmer hittills?

Ja, jag kan liksom inte fatta att nästan (?) alla andra får uppleva det. Jag har försökt föreställa mig hur det skulle kännas att få en orgasm MED nån, för att inte tala om typ i nåns mun eller med mannens fingrar eller kuk i mig, jag kan liksom inte föreställa mig det.

Med min kk har jag använt min lilla vibrator några gånger, antingen när vi onanerar bredvid varandra eller medan jag suger av honom. Det är jätteskönt, men den där stegringen kommer aldrig. Det är ungefär som när han slickar mig, han är kung på det och kan slicka länge och jag skriker av njutning, men stegringen kommer aldrig. Jag kan liksom inte fatta att andra kvinnor kommer av den stimulansen, hur skön jag än tycker den är.

De två senaste åren har jag börjat få nåt slags fontän, vid rätt slags pullande så känns det skönt och 'fylligt' just där de pullar och så rinner-sprutar det ur mig. Det är inga sammandragningar, alltså ingen orgasm som jag ser det, men det är nåt slags kvitto på att mannen gjort nåt bra, vilket mentalt känns skönt för mig eftersom jag inte får vanliga orgasmer.

Just i och med att jag inte vet vad mannen kan göra för att jag ska komma närmare orgasmen, eller hur lång tid det i så fall skulle ta, så känns det som om jag famlar i blindo.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-16 12:19:56 följande:

Eftersom det låter som att du också har väldigt svårt att komma på egen hand (och jag gissar att du testat många olika metoder) så handlar det ju inte om någon mental låsning som  kan arbetas bort. Vi är olika fysiskt, olika anatomi och känslighet och vissa kvinnor har helt enkelt mycket svårare att komma än andra och det finns inte alltid något man kan göra åt det. Om DU, som är expert på din egen kropp, har svårt att få dig att komma så är det ärligt talat osannolikt att en man ska lyckas. 

Fattar att det suger, och kan tänka mig att det är jobbigt med nya män. Att de flesta män säkert hoppas på att de ska bli undantaget, den första som lyckas, och så hamnar allt fokus på din (uteblivna) orgasm? Jag tror ärligt att det är rätt vanligt att kvinnor fejkar för att slippa detta. 

Som sagt har du säkert redan provat det mesta och det kan vara störigt när folk ändå ska försöka komma med tips. Jag vill ändå ge dig de råd jag har. Skit i dem om du inte känner att de tillför något:

- de leksaker som får flest kvinnor i din sits att komma är womanizer premium 2 och We-Vibe Melt
    - står du på SSRI? Byt till Buproprion.
    - Detta fattar jag att du redan skulle ha tänkt på om det var så, men många p-piller/minipiller sänker lusten och möjligheten att få orgasm. 
    - behandling med testosteronkräm ökar ibland möjligheten att få orgasm. Men är receptbelagt, egentligen inte godkänt för kvinnlig hyposexualitet och kräver att man följer testosteronnivåerna osv. En bra och kunnig läkare inom området borde ändå vara beredd att diskutera det, om detta är ett tillräckligt stort problem för dig.

Tack!

Jag minns inte att jag alls onanerade förrän i 20-årsåldern. Det är ju så annorlunda för oss kvinnor också, allt är dolt och åtminstone jag fick inga 'livstecken' där nerifrån, såsom killar vaknar med morgonstånd t.ex. Jag hade liksom ingen anledning att vara där nere och rota. När jag väl försökte så kunde jag hålla på och smeka mig en halvtimme, en timme, utan att jag kom nån vart. Då blir det ju inte att man gör det regelbundet eftersom det inte ger så mycket. Det är skönt, men inget mer liksom.

Jag har en Womanizer och den är inget speciellt för mig. Då är min lilla vibrator bättre.

Jag står på SSRI sen i fjol, men det är ingen skillnad mot utan, jag har ju alltid haft det så här.

Jag använder inte nåt slags p-piller eller minipiller.

Testosteronkräm lät däremot intressant. Men eftersom jag alltid haft pcos, som väl ger en högre testosteronnivå i sig, så vet jag inte riktigt. Men kan kolla upp det.
  • Queen81
    Anonym (TS) skrev 2025-07-17 16:25:51 följande:
    Ja, jag kan liksom inte fatta att nästan (?) alla andra får uppleva det. Jag har försökt föreställa mig hur det skulle kännas att få en orgasm MED nån, för att inte tala om typ i nåns mun eller med mannens fingrar eller kuk i mig, jag kan liksom inte föreställa mig det.

Med min kk har jag använt min lilla vibrator några gånger, antingen när vi onanerar bredvid varandra eller medan jag suger av honom. Det är jätteskönt, men den där stegringen kommer aldrig. Det är ungefär som när han slickar mig, han är kung på det och kan slicka länge och jag skriker av njutning, men stegringen kommer aldrig. Jag kan liksom inte fatta att andra kvinnor kommer av den stimulansen, hur skön jag än tycker den är.

De två senaste åren har jag börjat få nåt slags fontän, vid rätt slags pullande så känns det skönt och 'fylligt' just där de pullar och så rinner-sprutar det ur mig. Det är inga sammandragningar, alltså ingen orgasm som jag ser det, men det är nåt slags kvitto på att mannen gjort nåt bra, vilket mentalt känns skönt för mig eftersom jag inte får vanliga orgasmer.

Just i och med att jag inte vet vad mannen kan göra för att jag ska komma närmare orgasmen, eller hur lång tid det i så fall skulle ta, så känns det som om jag famlar i blindo.
    Vissa har helt enkelt svårare för det. Men jag funderar på hur mycket som är mentalt för dig. För du vill så gärna att det kanske blir en spärr?
  • Anonym (Piffi)

Har heller aldrig lyckats komma av en partner. Dock har jag bara haft två där den första var helt oerfaren och jag är bara i 20 års åldern. När han gör vissa handlingar känns det skönt men sedan går det över. Har också märkt att mycket är mentalt. Är man kåt känns det mycket bättre medans försvinner kåtheten kan man säkert hålla på i timmar utan att det blir skönare. Av någon anledning kan kåtheten gå över efter ett tag när jag håller på med min partner och tror därför att jag inte kan komma. 

Vi båda vill gärna att jag ska komma men vet inte hur vi ska göra det. Har känt mig lite ledsen över det då han kan komma varje gång men inte jag. Vill också komma med en partner som alla andra. Ibland har jag inte ens möjlighet att onanera hemma och då blir det jobbigt man känner behov av att onanera

Onanerar dock ibland antingen med duschen eller vibrator och det är lätt att komma med det eftersom jag blir kåt av tanken på att det känns skönt att använda. 

Tror mest att orgasmen handlar om att få upp kåtheten mentalt  och vara avslappnad och sedan stimulera med något skönt mekaniskt

• Anonym (En till)

Hej

Här är en till i en liknande situation. Jag är närmare 40  år och lever i ett samboförhållande sedan 13 år och före det haft två olika sexpartners. Har aldrig någonsin fått en orgasm tillsammans med någon annan eller med hjälp av mig själv under samlag. Smek och oralsex är jätteskönt men kommer aldrig nära en orgasm, stegringen kommer aldrig. Är på samma platå hela tiden. Penetration ger mig inte så mycket men skulle inte vilja vara utan. Jag kan få orgasm om jag onanerar med fingrar eller we vibe melt men har aldrig haft lätt för att komma. För att jag öht ska närma mig en orgasm krävs det att jag gör på ett speciellt sätt med mina ben, spänner liksom krampaktigt i benen på ett sätt som jag inte kan göra tillsammans med någon annan.

Har försökt onananera brevid/tillsammans min partner men inte lyckats komma då heller. Det händer ibland att jag kan komma efter samlag när min sambo gått iväg men allt för ofta är jag aldrig nära då heller. Jag tränar på att komma på andra sätt men hittills utan framgång. Har aldrig jagat en orgasm men på senare tid börjat känna en frustration över att det är så här. Jag har tröstat mig med att jag åtminstone kan få orgasm ibland på egen hand om än det är svårt, men det gör ju att jag också vet vad jag missar under sexet. Det är också så att jag inte riktigt känner mig "nöjd" när sexet är klart. Jag har aldrig fejkat och aldrig känt press av min sambo att komma vilket har varit skönt. 

• Anonym (Svårt att släppa kontrollen)

Jag har sällan fått orgasm, varken med partner eller på egen hand. Jag har så otroligt svårt att släppa kontrollen över min egen kropp helt enkelt. Jag kommer till en viss punkt och sen blir det bara obehagligt för att det är överstimulerat. Men orgasm får jag inte. 

Det har dock aldrig varit något större problem då jag njutit ändå. Har inte fejkat någonsin utan när det kommit på tal har jag bara sagt att jag njuter även utan orgasm och att det är svårt för mig. 

I nuvarande relation, sedan 1,5 år tillbaka, så har jag börjat närma mig, speciellt när han tar kontrollen över min kropp. Han vet hur jag är, att jag har ett väldigt kontrollbehov över mig själv (både mentalt och fysiskt) då vi känt varandra i 25 år (och var tillsammans en period där i början). Som tur är så har han inga problem med att ta kontrollen heller.... 

• Anonym (Gurka)

Hoppas det är okej att skriva även om jag har ett "motsatt" problem. Jag kan komma, men det är inte speciellt skönt och speciellt inte vägen dit. Några av er skriver att ni njuter av sex, det gör aldrig jag på ett fysiskt sätt. Det är liksom aldrig skönt, men jag kan ändå få orgasm av klitorisstimulans tillräckligt länge. Precis som någon annan skrev gör det att jag inte känner mig nöjd efter sex. Jag tycker det är intressant att kroppar fungerar så olika ...

• Anonym (m)

Jag har haft väldigt svårt att komma om en man är med men har lyckats vänja mig vid det. Men jag måste själv stimulera klitoris och gärna medan han är i mig. Det går för hand men det är svårare. Lättast/fortast med satisfyer eller vibrator. Kan det hjälpa dig att börja med att ha mörkt i rummet?

För övrigt så tycker jag egentligen inte att jag måste komma under sex, det finns annat med sex som jag uppskattar mycket mer. Så det hade inte gjort så mycket om det aldrig gick och så hade jag det ju förut.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Gurka) skrev 2025-08-06 16:51:49 följande:

Hoppas det är okej att skriva även om jag har ett "motsatt" problem. Jag kan komma, men det är inte speciellt skönt och speciellt inte vägen dit. Några av er skriver att ni njuter av sex, det gör aldrig jag på ett fysiskt sätt. Det är liksom aldrig skönt, men jag kan ändå få orgasm av klitorisstimulans tillräckligt länge. Precis som någon annan skrev gör det att jag inte känner mig nöjd efter sex. Jag tycker det är intressant att kroppar fungerar så olika ...

Du är inte ensam. Jag når klimax ett par gånger i månaden och det är alltid i sömnen. Och de känns aldrig sköna utan  bara krampaktiga och obehagliga. Tyvärr så kan jag inte hindra dem då de alltid kommer när man sover och sen vaknar av dem. Brukar ske vid en viss tidpunkt i menscykeln, förmodligen vid ovulation.

Frustrerande också att inte förstå varför det inte känns bra. Om det är något fysiologiskt fel på en. Svårt att prata om det med nån också, det är ju inte ett ämne att ta upp med mamma precis.

• Anonym (Hh)

Jag är inte lika gammal som TS men jag kommer inte heller vid sex. Och precis som TS måste orgasmen kämpas fram, för mig med en lufttrycksvibrator, det går däremot rätt fort men det är fullt fokus på just orgasm och jag måste spänna kroppen på ett visst sätt. Ibland orkar jag inte hela vägen och det enda jag får ut är träningsvärk. 
    Det stör mig inte heller, jag lever ett frigjort sexuellt liv ändå och njuter av att min partner njuter. Hans orgasm är en del av min "belöning" så att säga. 
    Men jag har på senare tid börjat sörja att jag inte får någon orgasm, inte så mycket för min skull, utan egentligen mer för hans. Jag vill ju kunna ge honom det!
    Ibland har jag träffat män som i någon feltänkt feministisk anda vägrar att komma (kan inte säger en del) om inte kvinnan kommer. Varför ska han avstå sitt klimax bara för att det är svårt för mig? Det vinner ingen av oss på. 

Mitt problem är rent igenom fysiskt, jag är helt avslappnad mentalt men just för att komma kan jag inte njuta av resten av sexet och då väljer jag att hellre ha ett helt samlag som är jätteskönt än 60 sekunder av klimax. 

Svar på tråden Kvinna: tankar om anorgasmi vid sex