• Xaiphodius

Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?

Jag har funderat ett tag på det här med anonymitet på Familjeliv. På många sätt är det något positivt ? man vågar öppna sig, berätta saker man kanske inte ens skulle våga säga till sina vänner eller sin partner. Det kan vara en stor trygghet att få råd, stöd eller olika perspektiv när man känner sig vilsen eller sårbar.

Men ibland undrar jag: utnyttjar folk anonymiteten lite väl mycket? Jag ser ofta inlägg och kommentarer som är otroligt hårda, dömande eller raljanta. Sånt man nog aldrig skulle säga om man behövde stå för det med sitt namn.

Står folk verkligen för det de skriver här? Eller blir anonymiteten en ursäkt för att slippa empati och respekt?

Nyfiken på hur andra ser på detta ? har ni också reagerat på tonen ibland? Var går gränsen mellan att vara ärlig och att bli onödigt kall?

• Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Såja) skrev 2025-07-29 11:03:31 följande:
    Du tycker att det är tydligt eftersom du tänker utifrån din egen uppfattning. Men visst finns det personer som är ute efter personangrepp. Det är där moderatorerna ska gå in och styra upp.
    Har du någon egen uppfattning om var gränsen går?
  • Anonym (Såja)
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-29 11:26:07 följande:
    Har du någon egen uppfattning om var gränsen går?
    Jo, men jag ser den som min åsikt. Inte alenarådande. 
  • Tukt
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-29 07:56:36 följande:
    Fast det handlar ju om mer än ett par registreringar. Vad gäller hat, aggressivitet etc. är det till exempel många som väljer dubbelanonymitet för att undvika trakasserier i inkorgen.
    Men vad är det mer än att registrera sig ett par gånger och undvika titta i mejlen på den eller de profiler man är rädd att få hatmejl på?
    Jag börjar misstänka att den här saken mer handlar om en känsla, än om faktiska orsaker.
    Inte så att en känsla är oviktig. Men svår att diskutera om man inte utgår just från det.
  • Anonym (Helt_klart)

En sak jag har tänkt ofta på är hur väldigt fega och rädda många är för att stå upp och säga samma saker till en person som de vågar under anonymitet på forum. Vad är det egentligen för mening med att våga vara kaxig och offensiv under anonymitet eller t.o.m. dubbelanonymitet om man aldrig skulle våga säga samma sak till en person öga mot öga?

Det gör iallafall att jag får en bild av människor som inte stämmer med verkligheten, eller verklighetens människor utanför skärmen. När någon tar sig ton och är provokativ och kaxig på forum så får man ju faktiskt bilden av att människan faktiskt är så IRL, utan anonymitet. 

• Anonym
    Anonym (Helt_klart) skrev 2025-12-12 16:30:41 följande:

En sak jag har tänkt ofta på är hur väldigt fega och rädda många är för att stå upp och säga samma saker till en person som de vågar under anonymitet på forum. Vad är det egentligen för mening med att våga vara kaxig och offensiv under anonymitet eller t.o.m. dubbelanonymitet om man aldrig skulle våga säga samma sak till en person öga mot öga?

Det gör iallafall att jag får en bild av människor som inte stämmer med verkligheten, eller verklighetens människor utanför skärmen. När någon tar sig ton och är provokativ och kaxig på forum så får man ju faktiskt bilden av att människan faktiskt är så IRL, utan anonymitet. 

Skriver du under dubbel anonymitet... Tungan ute
  • Anonym (Helt_klart)
    Anonym skrev 2025-12-12 16:38:27 följande:
    Skriver du under dubbel anonymitet... Tungan ute
    Ja, jag påverkas av andra och gör som dem. Flört
  • Anonym (C)
    Anonym (Helt_klart) skrev 2025-12-14 13:31:19 följande:
    Det blir lätt så.
  • Tow2Mater
    Anonym (Helt_klart) skrev 2025-12-14 13:31:19 följande:
    Och orsaken du inte kan skriva under egen signatur som många av oss faktist gor är vad? De ser inte oss i mängden dubbelanonyma?
  • Anonym (Helt_klart)
    Tow2Mater skrev 2025-12-14 16:49:19 följande:
    Och orsaken du inte kan skriva under egen signatur som många av oss faktist gor är vad? De ser inte oss i mängden dubbelanonyma?
    Berörs inte eftersom jag inte själv tillhör de som är provokativa eller kaxiga, vare sig framför skärmen eller utanför den.
  • diska lite

man är ju anonym, antingen man använder sitt registrerade användarnamn eller en anonym signatur, så jag förstår inte syftet med att kunna använda sig av anonym signatur. men ja, det är nog enbart varken eller.

• Tow2Mater
    Anonym (Helt_klart) skrev 2025-12-14 16:56:04 följande:
    Berörs inte eftersom jag inte själv tillhör de som är provokativa eller kaxiga, vare sig framför skärmen eller utanför den.
    Men du sa ju att du 'påverkas av andra och gör som dem'. Varfor påverkas du bara av de dubbelanonyma?
  • Anonym (C)

Tycker att det var bättre som det var tidigare när man inte kunde vara anonym i alla trådar.

• Anonym (Helt_klart)
    Anonym (C) skrev 2025-12-14 21:50:46 följande:

Tycker att det var bättre som det var tidigare när man inte kunde vara anonym i alla trådar.

Möjligheten bör finnas i flera delforum som t.ex. Känsliga rummet och Sexforumet, men det är bra som det är nu. Däremot behöver man inte använda dubbelanonymitetsfunktionen överdrivet mycket.
  • Anonym (C)
    Anonym (Helt_klart) skrev 2025-12-14 21:58:00 följande:
    Möjligheten bör finnas i flera delforum som t.ex. Känsliga rummet och Sexforumet, men det är bra som det är nu. Däremot behöver man inte använda dubbelanonymitetsfunktionen överdrivet mycket.
    Det var så det var tidigare, i dom delforumen kunde man vara anonym men inte i övriga trådar.
Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?