• Xaiphodius

Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?

Jag har funderat ett tag på det här med anonymitet på Familjeliv. På många sätt är det något positivt ? man vågar öppna sig, berätta saker man kanske inte ens skulle våga säga till sina vänner eller sin partner. Det kan vara en stor trygghet att få råd, stöd eller olika perspektiv när man känner sig vilsen eller sårbar.

Men ibland undrar jag: utnyttjar folk anonymiteten lite väl mycket? Jag ser ofta inlägg och kommentarer som är otroligt hårda, dömande eller raljanta. Sånt man nog aldrig skulle säga om man behövde stå för det med sitt namn.

Står folk verkligen för det de skriver här? Eller blir anonymiteten en ursäkt för att slippa empati och respekt?

Nyfiken på hur andra ser på detta ? har ni också reagerat på tonen ibland? Var går gränsen mellan att vara ärlig och att bli onödigt kall?

• Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?
  • Anonym (Såja)

Hat, aggressivitet, rasism, kvinnohat, manshat mm är en subjektiv bedömning. För 10 år sedan i Sverige var all kritik kring invandrarfrågor hat tex. Idag diskuteras dessa frågor på ett mer nyanserat sätt.

Det företrädarna för mindre anonymitet vill ha är ett större socialt tryck att foga sig till önskad uppfattning av kollektivet. Det som framförallt driver denna värderingsmässiga kamratuppfostran över vad man ska tycka är social uteslutning och cancelkulturen.

Att det finns anonyma sätt att uttrycka sina åsikter kan leda till att en och annan idiot tramsar runt. Men framförallt leder det till ett större djup i diskussioner, olika perspektiv och att folk säger vad dom verkligen tycker.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Såja) skrev 2025-07-29 08:11:31 följande:

Hat, aggressivitet, rasism, kvinnohat, manshat mm är en subjektiv bedömning. För 10 år sedan i Sverige var all kritik kring invandrarfrågor hat tex. Idag diskuteras dessa frågor på ett mer nyanserat sätt.

Det företrädarna för mindre anonymitet vill ha är ett större socialt tryck att foga sig till önskad uppfattning av kollektivet. Det som framförallt driver denna värderingsmässiga kamratuppfostran över vad man ska tycka är social uteslutning och cancelkulturen.

Att det finns anonyma sätt att uttrycka sina åsikter kan leda till att en och annan idiot tramsar runt. Men framförallt leder det till ett större djup i diskussioner, olika perspektiv och att folk säger vad dom verkligen tycker.

Gränsen för vad som är acceptabelt går väl när man börjar hoppa på personen istället för att diskutera argumenten. Det finns tyvärr vissa som kommer undan med detta beteende i tråd efter tråd, och det handlar delvis om personer som inte är dubbelanonyma.
  • Anonym (Såja)
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-29 08:27:37 följande:
    Gränsen för vad som är acceptabelt går väl när man börjar hoppa på personen istället för att diskutera argumenten. Det finns tyvärr vissa som kommer undan med detta beteende i tråd efter tråd, och det handlar delvis om personer som inte är dubbelanonyma.
    Nu är inte heller min åsikt för alla. Men vi har olika tolkningar av när vi känner oss påhoppade. Vissa påhopp är uppenbara och bör rensas ut av moderatorer, men andra kan i viss mån bara vara kritik och sagt ur ett annat perspektiv. Alltså inte påhopp eller hat.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Såja) skrev 2025-07-29 08:36:38 följande:
    Nu är inte heller min åsikt för alla. Men vi har olika tolkningar av när vi känner oss påhoppade. Vissa påhopp är uppenbara och bör rensas ut av moderatorer, men andra kan i viss mån bara vara kritik och sagt ur ett annat perspektiv. Alltså inte påhopp eller hat.
    Som sagt är det skillnad på att angripa personen och att angripa sättet att argumentera.
  • Anonym (Såja)
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-29 08:45:27 följande:
    Som sagt är det skillnad på att angripa personen och att angripa sättet att argumentera.
    Vem avgör vad som är att angripa personen eller sättet att argumentera? Förstår du inte att denna tolkning inte är svartvit?
  • Anonym (Självklara saker)

Jag tycker att de flesta borde kunna räkna ut att den som skriver detaljerat om sina graviditetsrädslor, sexliv eller sin relation vill vara dubbelanyonym eftersom man garanterat känner andra personer som är aktiva på forumet.

Under familjebildaråren hängde hälften av mina väninnor här. Numera är det bara någon enstaka.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Såja) skrev 2025-07-29 10:11:05 följande:
    Vem avgör vad som är att angripa personen eller sättet att argumentera? Förstår du inte att denna tolkning inte är svartvit?
    Jag tycker nog att det finns ganska tydliga gränser. Till exempel om någon argumenterar för varför det är fel att vara otrogen och någon som svar på det frågar om den förstnämnda har någon slags störning eller diagnos.
  • en tiedä

Namn som inte visar till egen identitet är lika anonym i det här inlägget...

• Anonym (Såja)
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-29 10:35:18 följande:
    Jag tycker nog att det finns ganska tydliga gränser. Till exempel om någon argumenterar för varför det är fel att vara otrogen och någon som svar på det frågar om den förstnämnda har någon slags störning eller diagnos.
    Du tycker att det är tydligt eftersom du tänker utifrån din egen uppfattning. Men visst finns det personer som är ute efter personangrepp. Det är där moderatorerna ska gå in och styra upp.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Såja) skrev 2025-07-29 11:03:31 följande:
    Du tycker att det är tydligt eftersom du tänker utifrån din egen uppfattning. Men visst finns det personer som är ute efter personangrepp. Det är där moderatorerna ska gå in och styra upp.
    Har du någon egen uppfattning om var gränsen går?
  • Anonym (Såja)
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-29 11:26:07 följande:
    Har du någon egen uppfattning om var gränsen går?
    Jo, men jag ser den som min åsikt. Inte alenarådande. 
  • Tukt
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-29 07:56:36 följande:
    Fast det handlar ju om mer än ett par registreringar. Vad gäller hat, aggressivitet etc. är det till exempel många som väljer dubbelanonymitet för att undvika trakasserier i inkorgen.
    Men vad är det mer än att registrera sig ett par gånger och undvika titta i mejlen på den eller de profiler man är rädd att få hatmejl på?
    Jag börjar misstänka att den här saken mer handlar om en känsla, än om faktiska orsaker.
    Inte så att en känsla är oviktig. Men svår att diskutera om man inte utgår just från det.
Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?