• Anonym (Förälder)

Måste man kunna hoppa från kanten?

Frågan gäller simskola. Hos oss finns en simskola indelad i olika nivåer. Vår femåring har gått första nivån två gånger. Hen har utvecklats enormt och gått från att knappt kunna gå ner i vatten till att leka och plaska och doppa ansikte. Det enda barnet inte vill göra är att hoppa från kanten. 

Och hoppa från kanten är ett krav för nästa nivå. Därför ville simskolan att barnet skulle gå samma nivå en tredje gång. Vi som föräldrar tycker dock att det är onödigt att lägga pengar på att göra samma sak en gång till. Barnet har utvecklats enormt och är absolut redo för nästa nivå på alla andra plan. 

Skulle ni anmält till nästa nivå och låtsats som ingenting, eller hade ni lyssnat på simskolan? Vi som föräldrar har inte haft framgång i att vänja barnet vid vatten, i simskolan gick det däremot på nolltid och vattenlek var plötsligt toppenkul. När vi försökt utmana låser det sig bara och minsta läskiga sak och barnet vrålar som om vi försöker dränka hen. 

• Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?
  • Anonym (Ankan)
    Spucks skrev 2025-07-29 18:48:41 följande:
    Att de var utbildade simlärare i den ålder är bra. Det betyder dock inte att de flesta är det. Kanske finns det högre krav idag, men när jag jobbade för sådär 15 år sedan i flera olika simklubbar och simskolor, hade ingen som krav att man måste ha en färdig simlärarutbildning och som sagt hade de flesta inte det heller.
    Fast nu pratar vi nutid och inte för 15 år sedan.
  • Anonym (J)

Och tro inte att barnet kommer hoppa i med en gång utan låt det ta några ggr. Och tjata INTE. Säg verkligen inte tex nu har vi fem minuter på oss! Nu måste du hoppa i, jag har faktiskt hyrt bassängen nu! Fegis! Vissa snackar ju så mot dina barn. Har en kompis som skällde ut sitt ocj kallade henne för feg och skrattade åt henne. Säger inte du gör det. 

Men lugn. vänlig ton. Trygghet.

Öva kanske på självförtroende överhuvudtaget. 

Mitt var skit, även på andra ställen, tex redovisning, våga räcka upp handen. Osv. Man kan se det på många sätt. Kanske är bassängen bara en del av det. 

Intr samma för alla. Men du kan ju fundera på det

Oxh att hoppa över en nivå är nor inte bra för kraven ökar. sen ska barnet kunna dyka, alla kompisar hoppar i, Den paniken och känslan av värdelöshet är inte kul

• Anonym (J)
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 18:56:41 följande:
    Tror du att alla är det nu? I byn där jag är ifrån har de en pool. Den vaktar tonåringar. under 18.
  • Anonym (J)

Iofs inte just simskola men ändå 

• EpicF
    Anonym (trixig) skrev 2025-07-29 18:45:29 följande:
    Min sons kusin och hennes kompisar var simlärare vid 16-17. Så jodå, det är rätt många som är det. Är man äldre så jobbar de flesta med annat som är bättre betalt och inte sådana struliga scheman.

För det finns ju inte många jobb ungdomar får ha idag i övrigt, p.g.a. regler om 18 år på extremt många arbetsplatser jämfört med när jag själv var ung.
    Simlärare eller siminstruktörer? 

Jag hade inte låtit mina barn gå i simskola med ungdomar på 16-27 år som simlärare/instruktörer. 
  • Anonym (Ankan)
    Anonym (J) skrev 2025-07-29 18:59:05 följande:
    Tror du att alla är det nu? I byn där jag är ifrån har de en pool. Den vaktar tonåringar. under 18.
    Jaha?
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2025-07-29 18:59:05 följande:
    Och folk låter sina barn vara där, utan uppsikt av vuxna? Riktigg skrämmande. 
  • Anonym (J)
    EpicF skrev 2025-07-29 19:01:44 följande:
    Finns nån vuxen där med, som håller i det  
  • Anonym (J)
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 19:01:31 följande:
    Jaha?
    Japp 
  • Anonym (J)
     Men jag håller med ! Det borde vara ett krav på 18+ åtminstone och erfarenhet 
  • Spucks
    Anonym (Ankan) skrev 2025-07-29 18:56:41 följande:
    Och hur vet du att det är så annorlunda nu? Kolla på arbetsförmedlingens sida sfter jobb sim simlärare. De flesta kräver INTE att man har en simlärarutbildning. Vissa skriver att man genomgår en intern utbildning innan man börjar jobba, men efter dessa är man inte utbildad simlärare.
    Så man kan antar att det inte har förändrats nämnvärd under de senaste 15 åren.
  • Spucks
    EpicF skrev 2025-07-29 19:01:04 följande:
    Simlärare eller siminstruktörer? 

Jag hade inte låtit mina barn gå i simskola med ungdomar på 16-27 år som simlärare/instruktörer. 
    Är man ungdom till man är 27? Hahahaha!
  • Anonym (Förälder)
    Vi föräldrar står ju bredvid och tittar på. 
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (J) skrev 2025-07-29 19:04:01 följande:
     Men jag håller med ! Det borde vara ett krav på 18+ åtminstone och erfarenhet 
    Det här är simklubbsungdomar, så de är i alla fall väldigt bra på simning.
  • EpicF
    Anonym (Förälder) skrev 2025-07-29 19:23:38 följande:
    Vi föräldrar står ju bredvid och tittar på. 
    Det hoppas jag verkligen. 
    Spucks skrev 2025-07-29 19:12:18 följande:

Ja, visste du inte det 🤔
  • Anonym (111)
    EpicF skrev 2025-07-29 21:10:26 följande:
    Spucks skrev 2025-07-29 19:12:18 följande:

Ja, visste du inte det 🤔
    Jag hade skolbarn vid 27.
    Knappast en ungdom då.

Ung? Absolut.
    Ungdom? Absolut inte.
  • EpicF
    Anonym (111) skrev 2025-07-29 21:15:44 följande:
    Knappast en ungdom då.

Ung? Absolut.
    Ungdom? Absolut inte.
    Så du förstod inte heller att det skulle stå 16-17?
  • Anonym (Ankan)
    EpicF skrev 2025-07-29 21:25:31 följande:
    Så du förstod inte heller att det skulle stå 16-17?
    Nej, det borde jag kanske gjort. Men man vet ju aldrig vad folk har för åsikter. Men bra att du klargjorde ditt misstag!
  • EpicF
    Anonym (111) skrev 2025-07-29 21:15:44 följande:
    Knappast en ungdom då.

Ung? Absolut.
    Ungdom? Absolut inte.
    Jag hade också skolbarn vid 27
Svar på tråden Måste man kunna hoppa från kanten?