• Anonym (Linnea)

Blir arg pga hushållssysslor

Jag och min sambo har en ganska svajig relation, han kommunicerar inte känslor osv.

nu den senaste tiden blir han väldigt arg på mig och gnäller om jag gör något ?fel? exempelvis lånar bilen om han behöver den. 
    senast igår blev han arg för att sista tvätten var blöt , (tvättstuga) och jag hade skött mestadels av tvätten bara det att sista maskinen ej hann torka innan tiden gick ut.

då blev han arg och sur på mig , och sa attt jag är så sjukt slarvig .

jag jobbar inom vården och kommer hem tröttt, vi har ett trotsigt barn, ändå tar jag mig till tvättstugan och tvättat så gott jag orkar. Sen blir han sur och arg

jag sa att jag inte accepterar det beteendet, då sa han att inte jag kan ta kritik och att han nu försöker kommunicera med mig som jag så gärna vill att han gör. 

är det normalt att behöva ta den typen av kritik?

• Svar på tråden Blir arg pga hushållssysslor
  • Anonym (m)
    Anonym (H) skrev 2025-08-01 20:53:00 följande:
    Tror du man gör särskilda byggnader i Sverige som går sönder om man torkar tvätt?
    Blev alla hus föstörda i Sverige innan det fanns torktomlare och torkskåp? 

Fredag idag...

I Sverige så dimensionerar man byggnader och dess ventilation efter den tänkta användningen och till det hör inte att torka tvätt inne i dessa lägenhetshus utan det är planerat till att ske i just de utrymmena.
  • Anonym (H)
    Anonym (m) skrev 2025-08-01 23:29:32 följande:

I Sverige så dimensionerar man byggnader och dess ventilation efter den tänkta användningen och till det hör inte att torka tvätt inne i dessa lägenhetshus utan det är planerat.
    till att ske i just de utrymmena.
    Visst.
    Och alla byggnader i Sverige demolerades efter att torkskåp och torktumlare blev vanliga och nya byggnader byggdes som faller ihop om man torkar tvätt inomhus en gång.
    ;) 
    Gäsp.
    Det är fredag en kort stund till.
  • Anonym (m)
    Anonym (H) skrev 2025-08-01 23:52:10 följande:
    Visst.
    Och alla byggnader i Sverige demolerades efter att torkskåp och torktumlare blev vanliga och nya byggnader byggdes som faller ihop om man torkar tvätt inomhus en gång.
    ;) 
    Gäsp.
    Det är fredag en kort stund till.
    Jag har inte sagt något om demolerade byggnader så de får stå för dig. Jag svarade på din fråga om hur byggnader görs i Sverige och då har man sådant med i beräkningarna för ventilation och annat som har med byggteknik att göra. Lägenhetshus med tvättstugor är avsedda för att man ska torka tvätten just där och ingen annanstans.
  • Jimmy75

Gud hjälpe alla i huset om en kran står och droppar lite mycket i en av lägenheterna och de dessutom har övervattnat sina blommor innan de åkte på semester. Då är de andra dödens lammungar.

• Anonym (A)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 10:41:59 följande:

Gud hjälpe alla i huset om en kran står och droppar lite mycket i en av lägenheterna och de dessutom har övervattnat sina blommor innan de åkte på semester. Då är de andra dödens lammungar.

Är väl ingen hemlighet att fukt är dåligt för hus. Sen spelar det såklart ingen roll vad en enda hyresgäst gör en gång såklart. Men tvättatugor är mer lämpade för fukt än vanliga rum i en lägenhet. Andra material och ventilation som klarar det, gissar jag på. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Man) skrev 2025-07-30 13:20:03 följande:
    Ja, men det behöver inte alltid vara lätt. I synnerhet inte om någon gör fel upprepade gånger. Då får man faktiskt ha förståelse för om partnern blir irriterad. Fokusera på vad man kan göra för att göra saker bättre nästa gång istället för att inte lyssna och fokusera på att partnern har ilska i rösten.
    Jag  skrev inte att man inte fick lov att vara irriterad.
    Jag skrev arg och tjurig. Viss skillnad.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-08-01 23:29:32 följande:

I Sverige så dimensionerar man byggnader och dess ventilation efter den tänkta användningen och till det hör inte att torka tvätt inne i dessa lägenhetshus utan det är planerat till att ske i just de utrymmena.
    Det här hände under värmeböljan, jag antar att familjen ventilerade genom att ha fönster/ventiler öppna åt skuggsidan. Annars blir det ju olidligt inne. 

Varm luft kan ta upp mycket mer fukt än kallare luft. Så mamman kom upp med en maskin fuktig tvätt från tvättstugan i värmen och antingen lade eller hängde den i lägenheten.

Det är till och med så att man rekommenderar att man hänger upp fuktiga lakan i lägenheten under en värmebörja, om man skulle börja må riktigt dåligt av värmen. 

Det ger inte de mängderna fukt att det får en påverkan. 

Om man däremot ofta hänger tvätt i ett dåligt ventilerat utrymme, som är svalare än övriga bostaden, kan man på sikt få mögel, ja. Och eventuell påverkan på äldre spånplattor, så att de t ex. börjar avge formaldevyd.

Men i det faller som återges här, verkar inga sådana risker finnas.  

Så varför människor i tråden vill  göraTS beteende till något oerhört och mycket skadligt är för mig en gåta.
  • Jimmy75
    Anonym (S) skrev 2025-08-02 17:05:16 följande:
    Det här hände under värmeböljan, jag antar att familjen ventilerade genom att ha fönster/ventiler öppna åt skuggsidan. Annars blir det ju olidligt inne. 

Varm luft kan ta upp mycket mer fukt än kallare luft. Så mamman kom upp med en maskin fuktig tvätt från tvättstugan i värmen och antingen lade eller hängde den i lägenheten.

Det är till och med så att man rekommenderar att man hänger upp fuktiga lakan i lägenheten under en värmebörja, om man skulle börja må riktigt dåligt av värmen. 

Om man däremot ofta hänger tvätt i ett dåligt ventilerat utrymme, som är svalare än övriga bostaden, kan man på sikt få mögel, ja. Och eventuell påverkan på äldre spånplattor, så att de t ex. börjar avge formaldevyd.

Så varför människor i tråden vill  göraTS beteende till något oerhört och mycket skadligt är för mig en gåta.
    Se där! Äntligen ett sansat inlägg om byggnaders påverkan av fukt.
  • Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-08-02 17:05:16 följande:

Vem rekommenderat det? Fastighetsägaren?

Ja du antar mycket men det varken förändrar eller motsäger det jag skrev, att man ska undvika det och att avsikten är att man ska torka tvätten i tvättstugorna.

Ser ingen i tråden som gjort det till något oerhört och mycket skadligt.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-08-02 18:02:31 följande:
    Vem rekommenderat det? Fastighetsägaren?

Ja du antar mycket men det varken förändrar eller motsäger det jag skrev, att man ska undvika det och att avsikten är att man ska torka tvätten i tvättstugorna.

Ser ingen i tråden som gjort det till något oerhört och mycket skadligt.
    Om det nu inte var så farligt det TS gjorde, varför lägga så mycket intresse och diskussion på det?

Sedan skrevs det här inlägget mitt under värmeböljan och det lät som att TS beskrev något som precis hade hänt.

De flesta människor har fönster alt. ventiler öppna för att ventilera sin bostad. Speciellt under en värmebölja.
  • Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-08-02 20:27:15 följande:
    Om det nu inte var så farligt det TS gjorde, varför lägga så mycket intresse och diskussion på det?

Sedan skrevs det här inlägget mitt under värmeböljan och det lät som att TS beskrev något som precis hade hänt.

De flesta människor har fönster alt. ventiler öppna för att ventilera sin bostad. Speciellt under en värmebölja.
    Därför att diskussionen är intressant och folk svarar mig och fortsätter diskutera och då svarar jag dem såklart. Du började tex dra upp om rekommendationer och då undrar jag vart det kommer ifrån.

Jaha men jag har inte sagt att det absolut inte funkar i TS fall för jag vet inte omständigheterna. Men man ska undvika det och att använda tvättstugorna till vad de är avsedda det är fortfarande sant.
  • Jimmy75
    Anonym (m) skrev 2025-08-03 14:25:55 följande:
    Därför att diskussionen är intressant och folk svarar mig och fortsätter diskutera och då svarar jag dem såklart. Du började tex dra upp om rekommendationer och då undrar jag vart det kommer ifrån.

Jaha men jag har inte sagt att det absolut inte funkar i TS fall för jag vet inte omständigheterna. Men man ska undvika det och att använda tvättstugorna till vad de är avsedda det är fortfarande sant.

Vem säger att det ska undvikas? Jag har bott i fler olika lägenheter och för fler olika hyresvärdar jag kan räkna. Inte EN enda av dessa har haft några som helst synpunkter på var jag hänger min tvätt. Inte heller har det stått någonstans att tvättande och torkning SKA ske i tvättstugan. 

På samma sätt som du anser att (S) bör kunna belägga varifrån hens nämnda rekommendationer kommer ifrån bör även du kunna göra detsamma.

• Anonym (Kaj)
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 14:42:44 följande:

Vem säger att det ska undvikas? Jag har bott i fler olika lägenheter och för fler olika hyresvärdar jag kan räkna. Inte EN enda av dessa har haft några som helst synpunkter på var jag hänger min tvätt. Inte heller har det stått någonstans att tvättande och torkning SKA ske i tvättstugan. 

På samma sätt som du anser att (S) bör kunna belägga varifrån hens nämnda rekommendationer kommer ifrån bör även du kunna göra detsamma.

Men snälla nån. TS hade en fråga om relationen i förhållandet och om hushållsarbete. Om ni vill diskutera fukt i fastigheter så kan ni väl starta en egen tråd.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-08-03 14:25:55 följande:

Har inte skrivit ett ord om rekommendationer, men det här är OT.
  • Jimmy75
    Anonym (Kaj) skrev 2025-08-03 15:57:42 följande:
    Men snälla nån. TS hade en fråga om relationen i förhållandet och om hushållsarbete. Om ni vill diskutera fukt i fastigheter så kan ni väl starta en egen tråd.
    Sant! Alltför lätt att hamna i dessa dikeskörningar. Tack för påminnelsen.
  • Anonym (m)

Det är bara en logisk slutsats eftersom hus och ventilation idag är byggda och dimensionerade för den tänkta användningen, (Vilket i sin tur är sådana saker som tex byggingenjör räknar ut och den källan är universitetsutbildningen) hänger du tvätten inne så ökar fuktbelastningen och det är inget man ska göra normalt för det riskerar att bygga upp diverse problem, eftersom byggnaden inte är konstruerad för det = man ska undvika det

Jimmy75 skrev 2025-08-03 14:42:44 följande:

• Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-08-03 16:02:08 följande:
    Har inte skrivit ett ord om rekommendationer, men det här är OT.
    Du skrev dock i inlägg 77 att man rekommenderar att hänga upp fuktiga lakan i lägenheten under en värmebölja.
  • EnAnonumius
    Anonym (m) skrev 2025-08-04 12:56:30 följande:

Det är bara en logisk slutsats eftersom hus och ventilation idag är byggda och dimensionerade för den tänkta användningen, (Vilket i sin tur är sådana saker som tex byggingenjör räknar ut och den källan är universitetsutbildningen) hänger du tvätten inne så ökar fuktbelastningen och det är inget man ska göra normalt för det riskerar att bygga upp diverse problem, eftersom byggnaden inte är konstruerad för det = man ska undvika det

Och många nybyggda hyresrätter/bostadsrätter så ingår det en tvättmaskin, i  alternativt så kan man välja det som extra tillbehör om man vill...

I min hyresrätt, miljonprogrammet från 60-70-talet, så är det tillåtet för oss att skaffa tvättmaskin i lägenheten. Vi får till och med hjälp att installera den om vi inte hittar en certifierad person sm kan göra det... Vi har heller inga krav på att skaffa torktumlare och torktumla kläderna.

På vintertid i min lägenhet så blir den så torr att det understiger de rekommenderade hälsosamma värdera för inomhusluften. Rekommenderade värden för luftfukt inomhus är mellan 40-60%
    Så jag kör med luftfuktaren under den "torra perioden" för att komma upp i de hälsosamma rekommenderade nivåerna. 

Att torka tvätt inomhus ger inte så mycket "extra" fukt som du vill göra gällande. Då en tvättmaskin centrifugerar väldigt hårt. Många som torkar sin tvätt inomhus, gör det i badrummet vanligast faktiskt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (m)
    EnAnonumius skrev 2025-08-04 13:26:03 följande:
    Och många nybyggda hyresrätter/bostadsrätter så ingår det en tvättmaskin, i  alternativt så kan man välja det som extra tillbehör om man vill...

I min hyresrätt, miljonprogrammet från 60-70-talet, så är det tillåtet för oss att skaffa tvättmaskin i lägenheten. Vi får till och med hjälp att installera den om vi inte hittar en certifierad person sm kan göra det... Vi har heller inga krav på att skaffa torktumlare och torktumla kläderna.

På vintertid i min lägenhet så blir den så torr att det understiger de rekommenderade hälsosamma värdera för inomhusluften. Rekommenderade värden för luftfukt inomhus är mellan 40-60%
    Så jag kör med luftfuktaren under den "torra perioden" för att komma upp i de hälsosamma rekommenderade nivåerna. 

Att torka tvätt inomhus ger inte så mycket "extra" fukt som du vill göra gällande. Då en tvättmaskin centrifugerar väldigt hårt. Många som torkar sin tvätt inomhus, gör det i badrummet vanligast faktiskt.
    Ja det kan jag förstå att det antagligen funkar i de nybyggda hus där man erbjuder tvättmaskin inne i lägenheten eller om man får den möjligheten, då lär det ju vara med i beräkningarna från början att folk torkar sin tvätt där. Och i just ditt fall så verkar du ju koll på fuktighetsgraden, då är det inga problem och det kanske även hyresvärden känner till så att ni får göra det även om det är ett 60-70 talshus. Och just badrum är ju bättre byggda för att ta hand om fukt. 
Svar på tråden Blir arg pga hushållssysslor