• Anonym (från hjärtat..)

Vart kommer alla röda flaggor ifrån?

Börjar bli en aning trött på alla red flags som det viftas med här på forumet.  Vad är det för fel med att lita på sin magkänsla och agera därefter.?  

Det kan aldrig vara bra för någons självkänsla att gå efter andras åsikter om vad som är ok och ignorera sin egen magkänsla.  Inte så konstigt att många av dessa ständigt återkommer hit med frågor om det ena eller andra är att se som en red flag.

Det är i min värld helt absurt att låta någon/några man aldrig träffat och för mig okända personer komma med påståenden angående mina relationer.

Däremot är det väldigt berikande och nyttigt att få beskrivningar av hur andra par/människor har löst sina problem. Men det är tyvärr mest flaggor som viftas runt.

• Svar på tråden Vart kommer alla röda flaggor ifrån?
    Anonym (Flaga) skrev 2025-08-03 13:30:59 följande:
    Både . 1a röda flaggan var att han hade massa online fans brudar.  Mycket halvnaken som han samlade på .
    andra sa 🚩. Jag tänkte men han kanske är beroende så vi kan fixa detta med att tar hjälp. 
    Men de blev värre o värre. Han använde en del psykisk våld även materiellt.  🚩 . Parterapi.  Jag försökte o försökte. 
    Mitt hjärta sa de är inte hans fel han mår dåligt osv osv. Hjärnan sa lämna . Magkänslan sa något som inte stämmer , de skapade mycket misstankar i mig . Som att jag ville bevisa att magkänslan hade fel alt rätt till mig själv.
    De finns ju saker som är pg en diagnos eller annat övergående exempel psykiskt mående. Sen fins de saker som aldrig försvinner 
    Du kan lyssna på din magkänsla. Kolla om den har rätt. 
    Ett litet tips från mig.  Sluta tänka på diagnoser och se till människan i stället så ska du se att magkänslan leder dig rätt. 

Varför skulle inte din magkänsla vara rätt?   
  • Jimmy75
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-03 13:46:50 följande:
    Ett litet tips från mig.  Sluta tänka på diagnoser och se till människan i stället så ska du se att magkänslan leder dig rätt. 

Varför skulle inte din magkänsla vara rätt?   
    Hmm, ännu ett tips ifrån personen som har startat en hel tråd om att man inte borde vända sig till främmande människor för tips och råd om hur man ska tänka eller göra... och som bland annat skriver såhär i sin TS: Det är i min värld helt absurt att låta någon/några man aldrig träffat och för mig okända personer komma med påståenden angående mina relationer.
    Får jag fråga...vad är du i relation till den du just gav ett tips? Varför ska de då lyssna och ta till sig av det tipset?
    Det finns liksom en paradox här som är svårt att greppa kring. Dina ord säger en sak, men innebörden av dem blir egentligen att om man tvunget borde lita på någon så är det dig....vilket då föranleder frågan varför det skulle vara så? Du kan för all del ha poäng i din grundinställning att man ska sätta mer tilltro till sin egna förmåga, men vad är det som säger att den bästa vägen fram för den enskilde frågeställaren inte kan bestå i något av de andra råden hen får, eller de röda flaggor som du vänder dig emot?
    Jimmy75 skrev 2025-08-03 14:29:12 följande:
    Hmm, ännu ett tips ifrån personen som har startat en hel tråd om att man inte borde vända sig till främmande människor för tips och råd om hur man ska tänka eller göra... och som bland annat skriver såhär i sin TS: Det är i min värld helt absurt att låta någon/några man aldrig träffat och för mig okända personer komma med påståenden angående mina relationer.
    Får jag fråga...vad är du i relation till den du just gav ett tips? Varför ska de då lyssna och ta till sig av det tipset?
    Det finns liksom en paradox här som är svårt att greppa kring. Dina ord säger en sak, men innebörden av dem blir egentligen att om man tvunget borde lita på någon så är det dig....vilket då föranleder frågan varför det skulle vara så? Du kan för all del ha poäng i din grundinställning att man ska sätta mer tilltro till sin egna förmåga, men vad är det som säger att den bästa vägen fram för den enskilde frågeställaren inte kan bestå i något av de andra råden hen får, eller de röda flaggor som du vänder dig emot?
    Vad jag gjorde var att försöka stärka hens tro på sin egen magkänsla.  Det är en väldig skilnad mot att hissa röd flag eller råda hen att lämna en relation. 

Vad jag gav var ett generellt räd att lita på sin självkänsla, det är en stor skilnad mot att lägga sig i en okänd människas relationer.

Dett trodde jag alla förstod men, tydligen är det inte så
  • Jimmy75
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-03 14:43:28 följande:
    Vad jag gjorde var att försöka stärka hens tro på sin egen magkänsla.  Det är en väldig skilnad mot att hissa röd flag eller råda hen att lämna en relation. 

Vad jag gav var ett generellt räd att lita på sin självkänsla, det är en stor skilnad mot att lägga sig i en okänd människas relationer.

Dett trodde jag alla förstod men, tydligen är det inte så

Och kan för en del personer vara ett dåligt råd eftersom inte alla har en väl fungerande och utvecklad magkänsla.

Jag förstår mycket väl att det är det du gör och generellt är det en bra sak att göra, men vill illustrera för dig problemet i att ha en så kategorisk hållning och att den per definition är motsägelsefull.

Jimmy75 skrev 2025-08-03 14:55:56 följande:

Och kan för en del personer vara ett dåligt råd eftersom inte alla har en väl fungerande och utvecklad magkänsla.

Jag förstår mycket väl att det är det du gör och generellt är det en bra sak att göra, men vill illustrera för dig problemet i att ha en så kategorisk hållning och att den per definition är motsägelsefull.

Att stärka människors självkänsla är bästa vaccin mot att hamna i destruktiva situationer. Med stärkt självkänsla fungerar magkänslan i de flesta lägen.  Man stärker ingens självkänsla genom att vift flaggor framför dem. Tvärtom slutar de tro på sig själva och sina känslor. 

Tro mig, visst kan man hamna i destruktivitet fast man har en god självkänsla men det är också självkänslan som hjälper till att ta sig ur det.  Man hjälper sina medmänniskor bäst genom att stötta och bygga deras självkännsla. De har jag sett många bevis på.

Jag är som sagt ytterst tveksam till råd som ges här.  Det ligger väldigt begränsad kunskap bakom dem. 

Vad jag däremot är positiv till är de berättelser och beskrivningar av egna erfarenheter som av och till dyker upp här. Dessa kan ge inspiration och sist men inte minst ge kvitt på att man inte är ensam om problemet.  Man kan ta intryck av hur andra har hittat sina lösningar mm.

Jag tror att du förstår skilnaden.
  • Jimmy75
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-03 15:24:22 följande:
    Att stärka människors självkänsla är bästa vaccin mot att hamna i destruktiva situationer. Med stärkt självkänsla fungerar magkänslan i de flesta lägen.  Man stärker ingens självkänsla genom att vift flaggor framför dem. Tvärtom slutar de tro på sig själva och sina känslor. 

Tro mig, visst kan man hamna i destruktivitet fast man har en god självkänsla men det är också självkänslan som hjälper till att ta sig ur det.  Man hjälper sina medmänniskor bäst genom att stötta och bygga deras självkännsla. De har jag sett många bevis på.

Jag är som sagt ytterst tveksam till råd som ges här.  Det ligger väldigt begränsad kunskap bakom dem. 

Vad jag däremot är positiv till är de berättelser och beskrivningar av egna erfarenheter som av och till dyker upp här. Dessa kan ge inspiration och sist men inte minst ge kvitt på att man inte är ensam om problemet.  Man kan ta intryck av hur andra har hittat sina lösningar mm.

Jag tror att du förstår skilnaden.
    Ingen motsättning här och i grunden skulle jag tro att vi är mer överens än vad vi är oense. Det är mer delar av tillvägagångssättet jag inte instämmer med, även om jag mycket väl kan förstå var din TS kommer från då jag kan känna igen mig i den frustration och ifrågasättande som finns där. Hade säkert varit intressant att diskutera vidare men det är i min bok mer en diskussion för PM i sånt fall.
  • Anonym (Flaga)
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-03 13:46:50 följande:

Varför skulleinte din magkänsla vara..

* Jag hade inga bevis på att magkänslan var rätt. 
    Men den var ändå där. De kan vara dålig självkänsla och att de egentligen låg hos mig inte honom. 
    Jag försökre se honom som människa men många saker han gjorde var pg sin diagnos.  
    De tog slut iallafall.  Jag valde att lämna . De var mycket bakom mitt beslut. Jag tror att jag har mycket att läka i mig inna jag blir ihop med nån. 
  • Anonym (Ki)

Inte alltid ens magkänsla är tillförlitlig eller ens fungerande. Bättre att ta lärdom av andra människors erfarenheter, så man vet mer säkert när de röda flaggorna uppenbarar sig i ens egna dejtingliv

• Lönnsirap

Det står var och en fritt att resonera kring sin relation med främlingar på nätet och personligen tycker jag att det är rätt intressant att TS tycker att människor borde göra som hen tycker, och själva "känna efter".

Det är väl just därför människor vänder sig till forumet, för att kunna bolla sådant som de vill diskutera och höra hur andra tycker. Och att de inte själva ska behöva hantera problemet de vill diskutera.

Det är väl jättebra att människor hjälps åt att tänka och röda och gröna flaggor är ju ett sätt att beskriva varningssignaler. Och skapar ju en möjlighet att sätta ord på vissa orimliga beteenden. 

Jag tänker personligen inte att alla på hela forumet bör agera helt likadant, eller att man bör fråga AI istället. Jag tycker snarare att man bör vara medveten om fotumets styrkor och förmåga.

Jag tänker också att det blir rätt märkligt att styra vad folk svarar, utifrån att de svarar utifrån sina egna erfarenheter, kunskaper och värderingar. Och det är ju just det som folk förhoppningsvis vill när de vänder sig hit.

Lönnsirap skrev 2025-08-04 10:48:10 följande:

Det står var och en fritt att resonera kring sin relation med främlingar på nätet och personligen tycker jag att det är rätt intressant att TS tycker att människor borde göra som hen tycker, och själva "känna efter".

Det är väl just därför människor vänder sig till forumet, för att kunna bolla sådant som de vill diskutera och höra hur andra tycker. Och att de inte själva ska behöva hantera problemet de vill diskutera.

Det är väl jättebra att människor hjälps åt att tänka och röda och gröna flaggor är ju ett sätt att beskriva varningssignaler. Och skapar ju en möjlighet att sätta ord på vissa orimliga beteenden. 

Jag tänker personligen inte att alla på hela forumet bör agera helt likadant, eller att man bör fråga AI istället. Jag tycker snarare att man bör vara medveten om fotumets styrkor och förmåga.

Jag tänker också att det blir rätt märkligt att styra vad folk svarar, utifrån att de svarar utifrån sina egna erfarenheter, kunskaper och värderingar. Och det är ju just det som folk förhoppningsvis vill när de vänder sig hit.

Måste fråga dig en sak. Om du skulle beskriva ett problem du har i din relation här på fb, vad vill du då ha för ty av svar?

Röd flagg din partner är narcissist, eller
    Varför lever du med en psykopat, lämna hen genast eller
    Var med om något liknande, jag gjorde si, min partner gjorde så, vi har det i dag så.  Om det inte ornar sig så ta hjälp av familjerådgivningen eller kurator. 

Vilka svar tror du gynnar mänskligheten?

• Anonym (ABC)
    Lönnsirap skrev 2025-08-04 10:48:10 följande:

Bra skrivet.
  • Lönnsirap
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-04 14:43:08 följande:
    Måste fråga dig en sak. Om du skulle beskriva ett problem du har i din relation här på fb, vad vill du då ha för ty av svar?

Röd flagg din partner är narcissist, eller
    Varför lever du med en psykopat, lämna hen genast eller
    Var med om något liknande, jag gjorde si, min partner gjorde så, vi har det i dag så.  Om det inte ornar sig så ta hjälp av familjerådgivningen eller kurator. 

Vilka svar tror du gynnar mänskligheten?

Jag tycker nästan det är värre att många trådar helt saknar svar, och har faktiskt tilltro till att folk tar vissa svar med en nypa salt. 

Och svaret att söka kurator för sina problem är inte speciellt konstruktivt när personen ännu inte riktigt funderat färdigt kring vad problemet är. För det är ju ändå rätt vanligt att någon i en tråd faktiskt famlar kring sin situation och också får väldigt mycket olika typer av svar, utifrån hur folk tolkar situationen.

Så, nä, jag tycker inte att just rådet att söka professionellt stöd är så himla mycket bättre än ett mer buffligt svar. Snarare kan jag bli rätt provocerad av icke-rådet att lyfta frågan någon annanstans. Frågar man här, är det snarare rimligt att svara här. Och tycker man att det behövs professionellt stöd tycker jag att man också kan kosta på sig att motivera varför detta kan vara viktigt. Istället för att bara hänvisa folk vidare. 
Svar på tråden Vart kommer alla röda flaggor ifrån?