• Anonym (Enstillaundran)

Födelsedag ex-partner och bonusfamilj

Jag kommer från en relation med två bonusbarn samt ett gemensamt barn i den relationen. Efter att den relationen tagit slut och jag levt som singel/ensamförälder i ett par år så träffade jag en ny partner som trots att jag kände mig helt klar med barn och familj fick mig både att vilja samt att sen få ett till barn (gud vad jag blev och är kär). Nu är situationen att jag har en snart (obs) 8åring och en bebis och det är det dags för 8åringen att bli just 8 år! Dvs fylla år!

Enligt tidigare upplägg så har vi oavsett avslutad relation åkt hem till den andra föräldern (exet) för att ha morgonfirande med sång för barn i säng etc.
    Men! Till problemet.
    Min nya partner vill inte att mitt ex (mamma till 8åringen) och bonusbarn (8åringens systrar) kommer hem till oss på födelsedagsmorgonen för att fira hens födelsedag.

Till saken hör att den gamla familjen (ex samt systrar) skall fira 8åringen med aktivitet på dagen och min nya partner tycker att det räcker och att hennes integritet blir kränkt om den gamla familjen kommer för morgonsång och frukost på sång hem till henne/oss. 

Min förhoppning och tanke är att födelsedagsbarnet (8åringen) ska få sin önskan igenom och få ha alla sina personer på plats på morgonen och att vi vuxna får sätta våra respektive känslor kring detta åt sidan. Men det delas inte av min nya partner som anser att en ny familj innebär nya traditioner och att barn är anpassningsbara.

Vi tycker alltså väldigt olika.

Det behövs sägas att jag varit i överkant flexibel gentemot mitt ex i förhållande till barnet (8åringen) vilket satt min nuvarande i en obekväm och orättvis sits tidigare och mitt ex kanske inte varit sitt bösta jag i kommunikation med mig och oss under vår relation. Men i detta fallet så tycker och känner jag att oavsett detta så bör barnets önskan om hur firandet ska ske vara det som gäller för oss vuxna och att vi alla bör anpassa oss för barnets skull. Alla kommer såklart bete sig inför barnen och så har det alltid varit.

Hur pass mycket skulle ni möta er nya partner och familj i förhållande till barnet och gamla traditioner i den gamla familjen?

För min 8åring så tillhör alla och jag vill visa det genom att alla är på plats när hen fyller år.

• Svar på tråden Födelsedag ex-partner och bonusfamilj
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Enstillaundran) skrev 2025-08-03 22:06:49 följande:
    Födelsedag ex-partner och bonusfamilj

Jag kommer från en relation med två bonusbarn samt ett gemensamt barn i den relationen. Efter att den relationen tagit slut och jag levt som singel/ensamförälder i ett par år så träffade jag en ny partner som trots att jag kände mig helt klar med barn och familj fick mig både att vilja samt att sen få ett till barn (gud vad jag blev och är kär). Nu är situationen att jag har en snart (obs) 8åring och en bebis och det är det dags för 8åringen att bli just 8 år! Dvs fylla år!

Enligt tidigare upplägg så har vi oavsett avslutad relation åkt hem till den andra föräldern (exet) för att ha morgonfirande med sång för barn i säng etc.
    Men! Till problemet.
    Min nya partner vill inte att mitt ex (mamma till 8åringen) och bonusbarn (8åringens systrar) kommer hem till oss på födelsedagsmorgonen för att fira hens födelsedag.

Till saken hör att den gamla familjen (ex samt systrar) skall fira 8åringen med aktivitet på dagen och min nya partner tycker att det räcker och att hennes integritet blir kränkt om den gamla familjen kommer för morgonsång och frukost på sång hem till henne/oss. 

Min förhoppning och tanke är att födelsedagsbarnet (8åringen) ska få sin önskan igenom och få ha alla sina personer på plats på morgonen och att vi vuxna får sätta våra respektive känslor kring detta åt sidan. Men det delas inte av min nya partner som anser att en ny familj innebär nya traditioner och att barn är anpassningsbara.

Vi tycker alltså väldigt olika.

Det behövs sägas att jag varit i överkant flexibel gentemot mitt ex i förhållande till barnet (8åringen) vilket satt min nuvarande i en obekväm och orättvis sits tidigare och mitt ex kanske inte varit sitt bösta jag i kommunikation med mig och oss under vår relation. Men i detta fallet så tycker och känner jag att oavsett detta så bör barnets önskan om hur firandet ska ske vara det som gäller för oss vuxna och att vi alla bör anpassa oss för barnets skull. Alla kommer såklart bete sig inför barnen och så har det alltid varit.

Hur pass mycket skulle ni möta er nya partner och familj i förhållande till barnet och gamla traditioner i den gamla familjen?

För min 8åring så tillhör alla och jag vill visa det genom att alla är på plats när hen fyller år.

Jag tycker att det är en god id'e att att alla firar barnet på morgonen.

Men om detta absolut inte fungerar för din nuvarande partner och du känner att partnen tidigare har fått stå tillbaka i många fall, så kanske man behöver bryta traditionen. Speciellt som barnet kommer att vara med ditt ex och hennes familj och fira senare på dagen.

Så det kanske är klokt att dela upp det; morgonfirande med din nuvarande familj och på- dagenfirande med ditt ex familj.

Barn som är 8 år förstår mycket. Sätt dig med barnet i enrum och förklara att nu när det finns en bebis i er familj så kommer ni att fira födelsedagen på ett annat sätt. På morgonen i er nya familj och sedan på dagen med mamma och den familjen. 

För jag tänker att din nya partner kan bli stram när exet och hennes familj komner, trots att hon inte säger något. Och att födelsedagsbarnet känner av det. Då blir det ju inte fint för barnet! Vilket är viktigare än traditioner. 
  • Anonym (H)

Så 8 åringen ska vara tillräckligt stor att förstå saker i ting gällande att ha en styvfamilj , att men TS nya tjej är inte tillräckligt stor att förstå samma sak.

Logiskt...

Bonus är inte rätta ord i sammanhanget.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (H) skrev 2025-08-05 07:54:01 följande:

Så 8 åringen ska vara tillräckligt stor att förstå saker i ting gällande att ha en styvfamilj , att men TS nya tjej är inte tillräckligt stor att förstå samma sak.

Logiskt...

Frågan är väl om 8åringen förstår vad bonusmor vill, har pappan ens pratat med barnet om det eller kör han på med sitt race och planerar med xet bakom ryggen på bonusmor? 

I mångt och mycket kan man samarbeta kring ett barn, men aldrig att jag skulle låta min man bli sårad och ledsen pga en sån här sak.

Jag har själv både egna barn, biologiska med min man samt bonusbarn, och liknande situationer har hänt för oss också från båda håll. Då har jag och min man satt oss ner och diskuterat vad som känns bra och inte bra, och båda har varit helt överens om gemensamma firanden där barnens andra föräldrar ingår helt går bort. Undantag har varit tex studentutspring, då har har vi alla varit där, men inte tillsammans, vi och vår sida i en samlad trupp och de andra för sig. Eftersom vi numera inte ingår i samma familj som de andra vuxna. 

• Anonym

Logiskt...

Nej, det är ingen bonus med styvbarn. Det har du helt rätt i.
  • Anonym (Mimmi)

Skulle vara intresssant att få svar från TS, hur de kommer göra med födelsedagen? 

• Anonym (HH)

Jag tycker att en 8åring är tillräckligt liten för att få en födelsedagsmorgon som hen vill ha den, hos den ena eller andra föräldern.

• Anonym (M)

Logiskt...

Självklart förstår TS nya. Men hon håller inte med, hon vill inte ha dit exet på morgonen. Det borde exet och TS förstå. Hur kan man som ex vilja åka hem till den nya familjen, så gränslöst. Exet får respektera den nya relationen. 

• Anonym (HH)
    Anonym (M) skrev 2025-08-05 22:35:39 följande:

Självklart förstår TS nya. Men hon håller inte med, hon vill inte ha dit exet på morgonen. Det borde exet och TS förstå. Hur kan man som ex vilja åka hem till den nya familjen, så gränslöst. Exet får respektera den nya relationen. 

I stället för att pissa in sina revir tycker jag att de vuxna borde fokusera på det lilla födelsedagsbarnet. 
  • Anonym (Mira)

Jag tycker du behöver luska vidare i vem som har starkast känslor kring det här.

Är det verkligen superviktigt för barnet att födelsedagsmorgonen är som förut eller handlar det mest om att bryta en vana? Är det superviktigt att nya tjejen får morgonen fri eller är det kanske viktigare att hon känner sig lyssnad på och kan tänka om om hon förstår att födelsedagen blir förstörd för barnet? 

Går det inte avgöra vem som känner mest och båda säger sig tycka det är superviktigt att få det på sitt sätt tycker jag du ska testa att slopa firandet för barnet. Blir barnet ledset och får födelsedagen förstörd tänker nya tjejen förhoppningsvis om och ändrar sig till nästa födelsedag. En förstörd födelsedag är inte hela världen. 

Blir födelsedagsbarnet jätteledsen utan att nya tjejen bryr sig är det viktig kunskap till framtiden. Då vet du att du måste skydda ditt äldsta barn och vakta att hon inte far illa i den nya relationen. 

• Anonym

Ts, om du skiter i din kvinnas känslor i det här läget så är du en regelrätt skitstövel.
    Du lär inte behöva bekymra dig om så värst mycket angående henne i framtiden

Den här enstaka händelsen skulle jag inte lämna dig för men jag skulle tappat det mesta av känslorna och med tiden skulle sista gnistan också dö och jag skulle gå. Garanti på det.

• Anonym (M)
    Anonym (HH) skrev 2025-08-05 22:44:57 följande:
    I stället för att pissa in sina revir tycker jag att de vuxna borde fokusera på det lilla födelsedagsbarnet. 

Att fokusera på barnet är inte samma sak som att barnet ska få sin vilja igenom. Självklart blir det förändringar när TS skaffat en ny familj. 

Tror inte så många hade accepterat att deras ex nya kvinna kom hem till dom, men nu när det rör sig om en bonusmamma så ska hennes åsikter bara bortses ifrån. 

Svar på tråden Födelsedag ex-partner och bonusfamilj