• Anonym (liljekonv)

Sambo utan ekonomi och hobby

Hej!

Jag gick in ett förhållande för ca 5 år sedan och i början lät ju allting lovande, skulle plugga klart ( ca 1.5 år till), hade lite vänner som hen umgicks med osv. vi är båda runt 30 år idag och jag har jobbat hela tiden sen studenten, medans hen har jobbat ca 2-3 år totalt på extra jobb tidigare.

Tanken var nog att hen skulle skulle skaffa ett jobb,

Åren och månaderna gick och allt plugg blev uppskjutet och blev aldrig klart.

Så nu sitter hen mest hemma på dagarna och väntar att jag ska komma hem efter jobbet och umgås, men jag har inte varje dag lust att hänga eller att jag vill hitta på andra saker i mitt liv, istället får man sura miner när man säger att jag ska göra andra grejer

Försöker att snällt säga att vissa butiker söker jobb osv men det ända jag får höra är att plugget ska gå först och måste bli klar med det, men är inte inskriven på någon kurs eller när det väl finns en kurs så görs inte den, Jag vet att det finns depression och ADHD så det kan få lite motsatt effekt om jag pushar för mycket.

Jag har skjutit undan vad jag tycker så nu lever vi bara på en lön, visst det funkar idag, men hyran betalas inte, matkostnader betalas inte, godis och läsk blir det ganska mycket utav som jag inte äter av direkt.

Så om jag skulle räkna ihop hyra + matkostnader så blir det nog uppemot 40-50k, och så fort siffran kommer på tal så kommer det ju bli ännu mer depression.
    Jag tror att jag även börjar få panikångestattacker över beteendet jag får tillbaka, jag får i princip dra det stora, men ändå blir jag beskylld över att jag aldrig gör någonting

Vad har ni för tips på hur jag ska kunna hantera detta på ett bra sätt?
  • Svar på tråden Sambo utan ekonomi och hobby
  • Goneril
    Jimmy75 skrev 2025-08-06 17:23:12 följande:
    Får hon lov att själv fatta sitt beslut??? Kanske vi ska bemöta henne som den vuxna människa hon är 🤷🏾?♂️
    Tycker inte du att hon behöver uppmuntras att ta steget att slänga ut den här värdelöse partnern? Kommentarer härifrån kan förhoppningsvis pusha henne att ta beslutet. Han ska slängas ut med huvudet före innan han förstör hennes liv oåterkalleligt. Så som losern skildras här ska han bort ut TS åsyn och vi alla hjälper henne att ta ett vuxet beslut. TS är möjligtvis offer för motstridiga känslor och då ligger "vuxenheten" i vilofas.
  • Xenia
    Goneril skrev 2025-08-07 10:39:47 följande:

Signaturen "Att hen nänns" är brutal i sitt omdöme och ute på helt fel spår när han talar om kvinnors hjärnkapacitet. Tvärtom har flickor ofta högre betyg och når bättre skolresultat än grabbar, så där har signaturen grundligt fel.                                                                                                                                                                                   Ändå ligger det något förborgat i inlägget, varför blir kvinnor så beroende av formidabla missfoster till män? Vi ser ju bara här i tråden, en sambo som håller på och ruinerar TS? Obegripligt att hänga ihop med en  sån loser. Under åren har jag sett hundratals likadana trådar, vad beror det på att kvinnor väljer så usla partners? Vi är ju trots allt jämställda. Varför tror kvinnor att livet utan partner är dåligt på något vis? Det skulle vara intressant om någon kunde utveckla detta.

Min teori är att kvinnor tror på att offra allt för den stora kärleken. Därför offrar de både ekonomi och hälsa för värdelösa losers. Deras känslor säger dem att de inte kan leva utan den mannen.

Men det konstigaste av allt är att de även offrar sina barn, dvs barnens ekonomi. Och genom att offra sin egen hälsa blir ju även barnen lidande.
  • Anonym (ADHD)
    Goneril skrev 2025-08-07 12:42:39 följande:
    Tycker inte du att hon behöver uppmuntras att ta steget att slänga ut den här värdelöse partnern? Kommentarer härifrån kan förhoppningsvis pusha henne att ta beslutet. Han ska slängas ut med huvudet före innan han förstör hennes liv oåterkalleligt. Så som losern skildras här ska han bort ut TS åsyn och vi alla hjälper henne att ta ett vuxet beslut. TS är möjligtvis offer för motstridiga känslor och då ligger "vuxenheten" i vilofas.
    Viktiga beslut kan inte pressas fram av andra. 

Då tar man inte sitt vuxna ansvar för sitt liv.

Däremot kan jag hålla med om att ifall ingen förändring sker med dessa partners som beskrivs i tråden, så är det bäst att separera. Man har bara ett liv.
  • Goneril
    Anonym (ADHD) skrev 2025-08-07 13:55:14 följande:
    Viktiga beslut kan inte pressas fram av andra. 

Då tar man inte sitt vuxna ansvar för sitt liv.

Däremot kan jag hålla med om att ifall ingen förändring sker med dessa partners som beskrivs i tråden, så är det bäst att separera. Man har bara ett liv.
     Nej, inte pressa, men att hjälpa någon att inse att det finns utvägar, lösningar på en hopplös situation, är  syftet med dessa inlägg. Hon ser att partnern är ett förvuxet barn men har uppenbarligen tvekat att ta steget att kasta ut honom. Kanske har hon fått lite råg i ryggen när hon läst inläggen här. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Y) skrev 2025-08-07 11:05:56 följande:

Alla pengar du spenderar på tex mat åt honom är pengar du berövar dina barn. Ska du säga till dina barn sen, nej jag kan inte hjälpa dig med körkort för jag valde att köpa mat till X i stället, så han kunde köpa leksaker till sig själv för sina pengar. 

Det finns ett bäst-före datum för att skylla på sina föräldrar. Om föräldrarna sa att tomten fanns får man ändå inse som vuxen att tomten inte finns och förhålla sig till det. 

Mina barn går inte miste om något alls, de får veckopeng som de ska varje vecka, både jag och deras pappa har en stående överföring varje månad till deras sparkonton. De har allt de behöver, de får alltid först! ❤️
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-07 11:08:25 följande:
    Förklara läget ärligt, vilka förändringar som behövs för att fortsätta leva tillsammans. Annars särbo eller gör slut.

Livet är kort, känslor kan lura dig att fortsätta att leva i en situation som du troligen kommer att ångra att du inte lämnade. Tänk dom människor som du skulle kunnat leva ett givande liv med istället, dom får du aldrig chansen att träffa om du fortsätter som idag.
    Han är just nu i sin lägenhet, och jag sa att jag vill att han är där denna vecka ut och hela nästa. Sen kommer han hit och vi ska prata om allt.

Jag tror inte han fattar att jag menar allvar, det känns inte så och jag fattar inte hur man kan missa min tydlighet - vad gäller ALLT som vi tjafsat om.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Y) skrev 2025-08-07 11:35:06 följande:
    Fina ord hjälper inte din ekonomi. Tänk på de fina orden sen som fattigpensionär eller när du inte har råd med något fint till dina barn. 
    Mina barn har allt de behöver, och lite till.. 😅
  • Anonym (Y)
    Anonym (Samma) skrev 2025-08-07 15:33:27 följande:
    Mina barn har allt de behöver, och lite till.. 😅
    Så du vill inte hellre spara pengar åt barnen för att använda till körkort eller lägenhet, än att försörja en vuxen latmask som du kanske separerar från snart? 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (m) skrev 2025-08-07 12:23:58 följande:

Men det är ju faktiskt ditt eget val? Kommer du fortsätta såhär eller hur tänker du?

TS får också gärna svara på det, nu när hon fått en hel del input

Han är just nu i sin lägenhet, och jag sa att jag vill att han är där denna vecka ut och hela nästa. Sen kommer han hit och vi ska prata om allt.

Jag tror inte han fattar att jag menar allvar, det känns inte så och jag fattar inte hur man kan missa min tydlighet - vad gäller ALLT som vi tjafsat om.

Jag tänker inte godta att det fortsätter som det har varit hittills. Har sagt till honom om och om igen: hur kommer det bli när jag är opererad och inte kommer kunna göra något överhuvudtaget...? "Ja, men då kommer jag göra det såklart då är det ju en annan sak." NEJ, det är det inte och det var jag väldigt tydlig med nu när han åkte att han måste verkligen fundera på hur han beter sig, vad han gör och vilka förändringar han tänker göra.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Y) skrev 2025-08-07 15:39:41 följande:
    Så du vill inte hellre spara pengar åt barnen för att använda till körkort eller lägenhet, än att försörja en vuxen latmask som du kanske separerar från snart? 
    Nej nej... Mina barn går inte miste om något alls, de får veckopeng som de ska varje vecka (som jag även har höjt nu från och med augusti!) både jag och deras pappa har en stående överföring varje månad till deras sparkonton. De har allt de behöver, de får alltid först! ❤️
  • Anonym (Y)
    Anonym (Samma) skrev 2025-08-07 15:42:34 följande:
    Nej nej... Mina barn går inte miste om något alls, de får veckopeng som de ska varje vecka (som jag även har höjt nu från och med augusti!) både jag och deras pappa har en stående överföring varje månad till deras sparkonton. De har allt de behöver, de får alltid först! ❤️

Allt de behöver ändras med åren, äldre barn har dyrare behov och önskningar.

Personligen ger jag nu en extra slant till mina barn som studerar, betalar en del körkortslektioner, sponsrar resor etc och har sparat en slant till deras framtida lägenhetsköp. Är glad att jag inte slösat massor på någon karl i stället och ger hellre till mina barn och ökar deras sparande. Men du kanske har råd med att både sponsra karlar och barn. 

• Anonym (m)
    Anonym (Samma) skrev 2025-08-07 15:40:30 följande:

Jag tänker inte godta att det fortsätter som det har varit hittills. Har sagt till honom om och om igen: hur kommer det bli när jag är opererad och inte kommer kunna göra något överhuvudtaget...? "Ja, men då kommer jag göra det såklart då är det ju en annan sak." NEJ, det är det inte och det var jag väldigt tydlig med nu när han åkte att han måste verkligen fundera på hur han beter sig, vad han gör och vilka förändringar han tänker göra.
    Ok men om han inte hjälper dig då efter operationen utan tex stannar i sin lägenhet?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (m) skrev 2025-08-07 16:20:51 följande:
    Ok men om han inte hjälper dig då efter operationen utan tex stannar i sin lägenhet?
    Då kommer min mamma ta ledigt från jobbet och bor här i början.
    Anonym (Y) skrev 2025-08-07 16:13:51 följande:

Personligen ger jag nu en extra slant till mina barn som studerar, betalar en del körkortslektioner, sponsrar resor etc och har sparat en slant till deras framtida lägenhetsköp. Är glad att jag inte slösat massor på någon karl i stället och ger hellre till mina barn och ökar deras sparande. Men du kanske har råd med att både sponsra karlar och barn. 

Självklart vet jag det. 👍🏼
  • Anonym (Y)
    Anonym (Samma) skrev 2025-08-07 23:30:07 följande:
    Då kommer min mamma ta ledigt från jobbet och bor här i början.
    Anonym (Y) skrev 2025-08-07 16:13:51 följande:

Självklart vet jag det. 👍🏼

Ok du vill verkligen lägga pengar på denne karl isf på dina barn, ok, alla gör som de vill naturligtvis. 

Svar på tråden Sambo utan ekonomi och hobby