Utanför?
Hade precis ett samtal med min dotter , 13 år, då hon anförtrodde mig att hon känner sig som det sista valet bland sina kompisar och att hon inte är riktigt nära någon. Jag frågade vad det var som fick henne att känna så och då sa hon att det var att det alltid är hon som får fråga om någon vill träffas och att de andra alltid har saker på gång där hon inte räknas in och att hon känner att hon inte tillhör någon grupp.
Jag upplever att hon ibland låter bli att fråga av rädsla för ett nej. Jag har sagt att det kan vara en idé att fråga folk med lite framförhållning då det är lättare att få ett ja då. Hon har också sagt att hon t ex inte vill vara med en tjej som hon upplever skryter och har då sagt att det självklart finns folk som är så jobbiga med detta att det blir för jobbigt att umgås men att man kanske oftast kan leva med en persons dåliga sidor om de goda överväger.
Min dotter verkar också behöva lite egentid ibland och då är hon gärna hemma själv utan kompisars sällskap och detta kanske också påverkar hur intresserade de tror att hon är av att umgås med dem?
Jag upplever att tjejerna i hennes klass har bra relationer och min dotter träffar kompisar hyfsat mycket men det varierar med vem. Det har hon tidigare uppskattat men nu kanske hon saknar den där speciella personen?.
Hjälp mig gärna med råd om hur jag kan stötta. Jag blir alldeles förkrossad när hon säger sånt här, jag vill ju att hon ska känna att hon är med och att hon har bra relatione. Jag har själv varit mobbad under min uppväxt och reagerar kanske för starkt med detta i ryggsäcken.
Jag tror inte hon märker min reaktion, det hoppas jag verkligen inte. Alla goda råd är välkomna