• Anonym (What?)

Burka

Bor i Stockholms län och det har börjat dyka upp kvinnor som har burka på sig. Flera stycken här och där varje dag. 

Jag undrar verkligen på riktigt vad de alls gör i Sverige? Vad flyr deifrån och hur kan de få uppehållstillstånd här, på vilka grunder? 

De kan inte bero på förtryck och förföljelse från det egna landet, för det blir ju inte mindre av det här. De umgås väl i en snäv krets och håller koll på varandra. Kvinnorna är ju inspärrade liksom.

Någon som är insatt? För jag tror det kan vara bra att få en förståelse för deras situation.

• Svar på tråden Burka
  • Tow2Mater
    Anonym (Biot) skrev 2025-08-29 14:09:38 följande:
    Varför det?
    De som vill forbjuda utstyrseln for kvinnornas bästa, och tycker den reducerar kvinnan till att främst vara sexobjekt tycker samtidgt att sälja sex, fast kvinnorna kanske inte själva vill, är det bästa for dem i sina utsatta situationer då de inte vill forbjuda det. Så jag tycker de passar ihop. 
  • Anonym (Nog inte alltid frivilligt)
    Tow2Mater skrev 2025-08-29 11:26:48 följande:
    Dubbla klänningar (t-shirts) är ett tips från dem som jobbat mycket i dessa klimat. De säger det faktist hjälper. Kanske burkor fungerar liknande. Vet inte vad man har på sig under, men jag gissar iallafall något.

Jo den biten kan jag möjligen förstå, men inte när man ska täcka hela ansiktet i ett fuktigt varmt klimat. Måste vara svårt att andas, när det redan är det utan något som täcker ansiktet. Jag har hört många kommentera det här när de tycker det är jobbig luft som känns syrefattig.

Det är svårt att förstå varför en gud skulle vilja att man ska ha svårare att andas? Jag har inte sett någon man med liknande utstyrsel för sin mun. Om det är så att man inte ska visa ansiktet borde det i alla fall finnas hål för munnen.

Jag kan uppleva att det är jobbigt endast med en halsduk för munnen i kyla. Om man bor i ett varmt fuktigt klimat måste det vara omänskligt jobbigt. Tänk ett rejält fuktigt och varmt badrum efter het dusch.

Lyckligtvis är det få som har sådana här, men det har blivit allt fler senaste åren.

• Anonym (Biot)
    Tow2Mater skrev 2025-08-29 14:56:46 följande:
    De som vill forbjuda utstyrseln for kvinnornas bästa, och tycker den reducerar kvinnan till att främst vara sexobjekt tycker samtidgt att sälja sex, fast kvinnorna kanske inte själva vill, är det bästa for dem i sina utsatta situationer då de inte vill forbjuda det. Så jag tycker de passar ihop. 

Nu hänger jag inte med. Hur fick du in sexförsäljning in under hela? Vilken koppling mellan att vara positiv till sexförsäljning och samtidigt förbjuda utstyrseln tror du dig hittat?

Det finns mängder av kvinnor som säljer sex bakom en slöja för övrigt, även i länder där det är olagligt att göra det.

• Tow2Mater
    Anonym (Biot) skrev 2025-08-29 16:08:01 följande:

Nu hänger jag inte med. Hur fick du in sexförsäljning in under hela? Vilken koppling mellan att vara positiv till sexförsäljning och samtidigt förbjuda utstyrseln tror du dig hittat?

Det finns mängder av kvinnor som säljer sex bakom en slöja för övrigt, även i länder där det är olagligt att göra det.

Paralleller till annan aktiv tråd.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nog inte alltid frivilligt) skrev 2025-08-29 15:01:19 följande:

Jo den biten kan jag möjligen förstå, men inte när man ska täcka hela ansiktet i ett fuktigt varmt klimat. Måste vara svårt att andas, när det redan är det utan något som täcker ansiktet. Jag har hört många kommentera det här när de tycker det är jobbig luft som känns syrefattig.

Det är svårt att förstå varför en gud skulle vilja att man ska ha svårare att andas? Jag har inte sett någon man med liknande utstyrsel för sin mun. Om det är så att man inte ska visa ansiktet borde det i alla fall finnas hål för munnen.

Jag kan uppleva att det är jobbigt endast med en halsduk för munnen i kyla. Om man bor i ett varmt fuktigt klimat måste det vara omänskligt jobbigt. Tänk ett rejält fuktigt och varmt badrum efter het dusch.

Lyckligtvis är det få som har sådana här, men det har blivit allt fler senaste åren.

Visst. Vet inte vad koranens gud säger om det, kanske det är mest religionens följare som har dessa tegler. Man vänjer sig vid mycket, i många länder var det krav på munskydd under covidtiden. Det gick det också.
  • Anonym (Biot)
    Tow2Mater skrev 2025-08-29 16:14:33 följande:
    Paralleller till annan aktiv tråd.
    Hänger fortfarande inte med. Låter väldigt osammanhängande. Kan du förklara?
  • Tow2Mater
    Anonym (Biot) skrev 2025-08-29 16:32:46 följande:
    Hänger fortfarande inte med. Låter väldigt osammanhängande. Kan du förklara?
    Hänger du inte med blir det bara OT att dra det vidare. Det vara bara en tanke när jag läste två trådar parallelt.
  • Anonym (Biot)
    Tow2Mater skrev 2025-08-29 16:47:14 följande:
    Hänger du inte med blir det bara OT att dra det vidare. Det vara bara en tanke när jag läste två trådar parallelt.
    Du brände av en halmdocka alltså. Ganska fult gjort.
  • Tow2Mater
    Anonym (Biot) skrev 2025-08-29 17:16:30 följande:
    Du brände av en halmdocka alltså. Ganska fult gjort.
    Som jag sa, tycker det hänger ihop. Du får kalla det vad du vill, men tydligt är att du inte hängde med eftersom du vill kategorisera det. Eller så spelade du bara och ljög. Känner igen din dubelanonyma typ.
  • Anonym (Biot)
    Tow2Mater skrev 2025-08-29 17:58:03 följande:
    Som jag sa, tycker det hänger ihop. Du får kalla det vad du vill, men tydligt är att du inte hängde med eftersom du vill kategorisera det. Eller så spelade du bara och ljög. Känner igen din dubelanonyma typ.
    Sluta köra med logiska fallasier.
    Ad hominem nu också alltså?
  • Tow2Mater
    Anonym (Biot) skrev 2025-08-29 19:16:48 följande:
    Sluta köra med logiska fallasier.
    Ad hominem nu också alltså?
    Du vill bara tjafsa.
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2025-08-29 12:10:06 följande:
    Människor som inte "kan tro" att det är frivilligt är oftast människor som tyvärr saknar en tro på Gud, för annars är det inte särskilt komplicerat att förstå att människor som har tro & kärlek för Gud är villiga att ha det tuffare (t.ex pga värme under sommaren) för Gud istället för att gå efter varje liten impuls man får (t.ex vilja slita av sig kläderna) där bara ens egna behov avgör vad man gör och inte gör.

Men enligt den muslimska guden är anledningen till slöjan att män följer sina impulser och slänger sig över alla kvinnor som visar lite hår eller hud, och bara männens behov avgör vad de gör.

Enligt den muslimska guden kan män inte styra sin lust så det blir kvinnans ansvar att avvärja attacker och rätta sin klädsel helt enligt de oansvariga männen och deras djuriska instinkter. 

• Anonym (Var?)

Var någonstans bor du? Jag har aldrig sett en burka och bor i ett invandrartätt område i stor-Srockholm. Det låter lite sekt över det hela - att kvinnor helt plötsligt börjar bära burka. Inte alls bra.

• Anonym (What?)
    Anonym (Var?) skrev 2025-08-29 22:08:00 följande:

Var någonstans bor du? Jag har aldrig sett en burka och bor i ett invandrartätt område i stor-Srockholm. Det låter lite sekt över det hela - att kvinnor helt plötsli12gt börjar bära burka. Inte alls bra.

I Huddinge. en av de största kranskommunerna.med ca  120 000 invånare. Här finns enorma  gröna villaområden med majoriteten svenskar men också stadsdelar som som Vårby, Flemingsberg och Skogås som är mer invandrartäta.

Men jag har noterat detta centralt i Huddinge.. Jag har sett kvinnor med burka eller Niqab gåendes med barnvagn.  typ man ser bara ögonen. 
    Det är klart de sticker ut här. En handfull kvinnor. Jag blir f-n rädd.

När jag och dottern gick på gymnasiernas öppna hus i Stockholm häromåret blev man ju också förvånad. På Kungsholmens Västra gymnasium gick flera klungor av tonårstjejer med långa slöjor, men då såg man i alla fall hela ansiktet. Det hade varit okej, men nu råblängde de på henne med onda ögat, jag såg det själv också, och det var obehagligt. Min dotter sticker inte ut på nåt sätt men är ju inte muslim. 

Hon sökte inte till den skolan så klart. Kungsholmens gymnasium var däremot raka motsatsen.
    Man vill ju att ens barn ska få kompisar och inte dåligt bemötta av sina klasskamrater..

Hon hade en muslimsk kompis tidigare men de behövde sluta umgås för de muslimska föräldrarna inte ville att deras dotter skulle bli för svensk helt enkelt. De ville också utse en man till henne berättade min dotter.

Man får hoppas att det går leva sida vid sida.

.
  • Anonym (What?)
    Anonym (Var?) skrev 2025-08-29 22:08:00 följande:

Var någonstans bor du? Jag har aldrig sett en burka och bor i ett invandrartätt område i stor-Srockholm. Det låter lite sekt över det hela - att kvinnor helt plötsligt börjar bära burka. Inte alls bra.

Jag tror ju det handlar om personer som kommit hit och fått uppehållstillstånd . Personer som bekänner sig till salafismen antar jag.

De flesta bytter inte till burkau eller niqab helt plötsligt
  • Anonym (Var?)
    Anonym (What?) skrev 2025-08-29 23:07:04 följande:
    I Huddinge. en av de största kranskommunerna.med ca  120 000 invånare. Här finns enorma  gröna villaområden med majoriteten svenskar men också stadsdelar som som Vårby, Flemingsberg och Skogås som är mer invandrartäta.

Men jag har noterat detta centralt i Huddinge.. Jag har sett kvinnor med burka eller Niqab gåendes med barnvagn.  typ man ser bara ögonen. 
    Det är klart de sticker ut här. En handfull kvinnor. Jag blir f-n rädd.

När jag och dottern gick på gymnasiernas öppna hus i Stockholm häromåret blev man ju också förvånad. På Kungsholmens Västra gymnasium gick flera klungor av tonårstjejer med långa slöjor, men då såg man i alla fall hela ansiktet. Det hade varit okej, men nu råblängde de på henne med onda ögat, jag såg det själv också, och det var obehagligt. Min dotter sticker inte ut på nåt sätt men är ju inte muslim. 

Hon sökte inte till den skolan så klart. Kungsholmens gymnasium var däremot raka motsatsen.
    Man vill ju att ens barn ska få kompisar och inte dåligt bemötta av sina klasskamrater..

Hon hade en muslimsk kompis tidigare men de behövde sluta umgås för de muslimska föräldrarna inte ville att deras dotter skulle bli för svensk helt enkelt. De ville också utse en man till henne berättade min dotter.

Man får hoppas att det går leva sida vid sida.

.
    Självklart inte ok. Vem skulle inte råblänga om man hade en burka på sig? Ögonen är det enda man har i en sådan situation. 

Vi kan självklart inte leva sida vid sida med detta. SD kan ju hålla på och slå sig för bröstet när de inför hårdare tag mot "allt". Vad nu "allt" är? Det blir bara värre och värre. 

Vi har hundra gånger om i historien lyckats med integreration p g a att samhället utvecklas då. Det är fruktansvärt att vi misslyckas så ödesdigert nu. Vi kastar ut högutbildade och arbetare som betalar skatt. Människor som är välintegrerade. Om vi inte kastar ut dem så springer de härifrån illakvickt till länder såsom Kanada.

Just nu skapar vi bara creepy sekter där kvinnor bär burka.
  • Xenia
    Anonym (Bing Knotte) skrev 2025-08-29 03:52:09 följande:
    För mig ska man gå lov att få uppehållstillstånd i Sverige som flykting om man vill ge alla människor möjlighet att vara fria och utvecklas. Burka är misshandel så männen borde ut och kvinnorna tas omhand. Inga barn ska naturligtvis få uppfostras av sådana här personer,där måste socialen in direkt. 
    Konstig inställning. Vuxna människor får förstås klä sig som de vill. Däremot kan skolor och arbetsplatser ha krav på vilken klädsel man har. Klädsel som döljer ansiktet är inte ok där. Men vad man har på sig utomhus angår ingen annan.

Kvinnor som har burit burka eller nikab hela livet känner sig förstås oftast inte bekväma med att ta av den. Det behöver inte alltid vara att de är tvingade (även om det förstås inte var frivilligt från början).

Så barn ska tas ifrån föräldrar pga moderns klädsel? Det kommer inte att hända. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Burka