Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:16:16 följande:
Var finns dessa timvik inom vård och skola? Anställer man folk helt utan relevant utbildning då? Bryr sig inte om de som ska erhålla vård och utbildning från dessa timvikare?
Och kan man alltid få jobb på restaurang alltså? Alltid?? Och detta "osv", vad är et för arbetsplats, där man också alltid kan få jobb. Berätta!
Scania annonserade så sent som igår att de varslar ca 700 personer. Tror du att nån ungdom direkt efter gymnasiet kommer att kunna få jobb när arbetsmarknaden är i ett sånt läge?
Tyvärr finns det inte utbildad personal som står i kö för timvik inom vård och skola, så ja, man anställer folk helt utan relevant utbildning. Jag är lärare, och nästan alla vikarier vi får in (för vik på fritids/elevassistent) är outbildade. Idag pratade jag lite med vikarien i grannklassen, och han sa att han var 19, så han kan knappast ha haft någon annan utbildning efter gymnasiet. Inom vården vet jag också att de anställer outbildade - min dotter vikade både på sjukhus (som ekonomibiträde) och som personlig assistent när hon var 20, utan någon vårdutbildning.
Jag känner flera ungdomar som jobbar på restaurang. Några utbildade, några inte. Om man är duktig, trevlig, lite framåt mm och sommarjobbar, jobbar på helger mm så har det gått att få in en fot för de jag känner i alla fall.
Även om det är svårt får man inte ge upp, och man måste förstå att det hänger på om man visar sig ambitiös, duktig, social, osv.