• Anonym (AnAn)

Vuxen hemmaboende

Då har mitt äldsta barn tagit studenten, sommarjobbat och nu.... jobbar nån dag i veckan pga har inte mer jobb  än så. Vi andra vuxna i familjen jobbar skift/dagtid 100%. Vad anser ni att den unge vuxna ska bidra med hemma? 
    Vi får till svar -får se vad jag hinner om jag ens klivit upp innan ni är hemma från jobbet. 
    Det Vi ber om är typ köra en tvätt, plocka ur diskmaskinen osv.
    Betalar förstås inget hemma då hen inte ens får ihop till sina egna utgifter för tillfället 

• Svar på tråden Vuxen hemmaboende
  • TvillingmammaVästgöte

Det har alltid funnits ungdomar som behöver lite mer stöd. Det är ju mycket bättre att föräldrar tar hand om dem ,  bättre än att de hamnar på gatan. 

Min mormor och morfar hade flera syskon som aldrig flyttade hemifrån och aldrig bildade egen familj. Det var inte ovanligt förr. 

Sem kom rekordåren på femtio , sextio och sjuttiotalen då alla fick jobb. Så är det inte längre. 

• onelifetolive
    Anonym (Dessutom) skrev 2025-09-01 07:54:05 följande:
    Visst, good for you!

Men vi har en hög ungdomsarbetslöshet just nu. 

Om sonen aktivt söker jobb så finns det ingen anledning att stressa honom! Bara han hjälper till med en del hushållssysslor hemma.

Passa på att lära honom att laga mat, om han inte kan det! Ovärderlig kunskap för hela livet.
    Allt hänger på HUR man söker jobb. Det finns definitivt jobb till den som vill jobba och som är lite mer ambitiös i sitt jobbsökande än att bara skicka iväg random ansökningar. 
    Men tycker man att det är bekvämt att ligga hemma och spela spel hela dagarna är det lätt att hitta ursäkter. 
    "Jag har sökt hundra jobb men det är ingen som vill anställa mig"
    Nä... undrar varför..
  • onelifetolive
    Anonym (sam) skrev 2025-09-01 12:58:05 följande:
    Folk är väldigt hårda i tråden. Ungdom ska ut ur huset pronto efter gymnasiet, och betala hemma samma sekund som de tagit studenten. 

Men för mig som är född på 70-talet så var det vanligt att bo hemma nåt år efter gymnasiet, jobba lite, betala lite mer efter hand, eller passa på och spara inför eget boende. 

Vad är det som är så bråttom?

Men åter till din fråga, att göra lite mer hemma när man inte har nån annan sysselsättning är väl rimligt. Min son som är i samma situation som din sköter hemmet, hela köket med disk, sopor, lagar mat några ggr per vecka. Och tvättar när det behövs (några ggr per vecka). Han söker jobb, har planer för studier, tränar, sköter sig. Det är inte bråttom att han ska ut ur huset och stå på egna ben. Herregud, livet är långt, världen är komplex, man kan väl få lite tid på sig??
    Det är iofs. en väldig skillnad på din son (så som du beskriver honom) och en lat 19-åring som sitter hemma och tycker synd om sig själv, och som inte orkar bemöda sig med att avlasta övriga i familjen. 
  • Anonym (sam)
    onelifetolive skrev 2025-09-01 14:55:03 följande:
    Allt hänger på HUR man söker jobb. Det finns definitivt jobb till den som vill jobba och som är lite mer ambitiös i sitt jobbsökande än att bara skicka iväg random ansökningar. 
    Men tycker man att det är bekvämt att ligga hemma och spela spel hela dagarna är det lätt att hitta ursäkter. 
    Nä... undrar varför..
    Hur menar du att man ska gå till väga då? Med en mer ambitiös jobbsökning.
    onelifetolive skrev 2025-09-01 14:57:38 följande:
    Det är iofs. en väldig skillnad på din son (så som du beskriver honom) och en lat 19-åring som sitter hemma och tycker synd om sig själv, och som inte orkar bemöda sig med att avlasta övriga i familjen. 
    Båda sorterna kan ändå få bo hemma tills de har nåt slags mark under fötterna. 

Att de ska hjälpa till hemma tycker jag definitivt, och att det inte börjar efter studenten, utan långt tidigare. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Gott om jobb) skrev 2025-09-01 14:32:28 följande:

Det finns jobb om man vill, så trött på dessa söndercurlade ungdommar. 
    Förstår inte ni föräldrar att ni förstör för dom?
    Har ungdomar som kommer till jobbet och börjar med att fråga om dom kan få flextid för dom är så morgontrötta. Sen börjar dom löneförhandla innan dom ens gör ett fullt dagsjobb. 

Tycker dom kan gott få ta det lugnt några månader, sen får dom jobba i 45 år eller så ändå. Dom lär sig nog arbetsdisciplin på den tiden. 

Min son började plugga vidare direkt och skaffade deltidsjobb, men andra kanske behöver en liten paus för att vila upp sig och fundera på vad de ska göra. 

• Anonym (H)

Det är du som bestämmer reglerna för ditt vuxna barn. Då hen inte har tillräckligt m inkomst får bidraget bli uppgifter i hemmet tex laga maten, ta hand om tvätten ... istället för att bidra med pengar just nu, så blir det arbetsuppgifter hemma. Ditt barn är vuxen och ska behandlas därefter. Du och din man arbetar heltid, inte rimligt att ert vuxna barn inte ska göra något och ni ska göra precis allt efter ert heltidsarbete

• Anonym (sam)
    onelifetolive skrev 2025-09-01 14:55:03 följande:
    Nä... undrar varför..
    Hade du några tips på mer ambitiös jobbsökning eller? Jag är uppriktigt intresserad!

Min son har sökt mängder av jobb, men får bara autosvar tillbaka, att han ej passar för tjänsten. Alltifrån enkla jobb på ICA, IKEA, MAX, OKQ8. För ett lagerjobb på IKEA fick han fylla i ett 40 min personlighetstest, och sedan svaret att han inte passade för tjänsten.

Och det är ju enligt dig såna "random ansökningar", alltså att han söker jobb som ligger ute på olika jobbsiter. 

Om du har förslag på detta mer ambitiösa jobbsökande så får du gärna skriva. 
    Allt hänger ju på HUR man söker, säger du. Berätta då HUR man gör!!
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:08:40 följande:
    Hade du några tips på mer ambitiös jobbsökning eller? Jag är uppriktigt intresserad!

Min son har sökt mängder av jobb, men får bara autosvar tillbaka, att han ej passar för tjänsten. Alltifrån enkla jobb på ICA, IKEA, MAX, OKQ8. För ett lagerjobb på IKEA fick han fylla i ett 40 min personlighetstest, och sedan svaret att han inte passade för tjänsten.

Och det är ju enligt dig såna "random ansökningar", alltså att han söker jobb som ligger ute på olika jobbsiter. 

Vårdjobb, hemtjänst, lss
    Gå runt och fråga på hotell, kafe och restaurang 
    Kolla om det finns någon kurs att gå som ger bättre möjligheter
    Ta hjälp av af om hur skriva
    Högskoleprovet
    Vikariepool på skola 
  • Anonym (sam)
    Anonym (Malin) skrev 2025-08-31 18:57:21 följande:

Du skriver att hen inte ens får ihop till sina egna utgifter i dagsläget - innebär det att ni ger ert vuxna barn fickpengar??
    Kräv att ungdomen gör minst sin del av jobbet hemma, köp inte hem saker speciellt till hen, ge inga pengar, betala inte mobilabonnemang, osv. Peppa hen att söka jobb, men se också till att det finns en ekonomisk motivation att jobba!
    Ja, ungdomsarbetslösheten är stor, men det finns timvik inom vård och skola, man kan alltid få jobb på restaurang, osv. Inte fast jobb och heltid med en gång, men det gäller att få in en fot. 

Var finns dessa timvik inom vård och skola? Anställer man folk helt utan relevant utbildning då? Bryr sig inte om de som ska erhålla vård och utbildning från dessa timvikare?

Och kan man alltid få jobb på restaurang alltså? Alltid?? Och detta "osv", vad är et för arbetsplats, där man också alltid kan få jobb. Berätta!

Scania annonserade så sent som igår att de varslar ca 700 personer. Tror du att nån ungdom direkt efter gymnasiet kommer att kunna få jobb när arbetsmarknaden är i ett sånt läge?
  • Anonym (sam)
    Anonym (Curling) skrev 2025-09-02 08:14:54 följande:
    Vårdjobb, hemtjänst, lss
    Gå runt och fråga på hotell, kafe och restaurang 
    Kolla om det finns någon kurs att gå som ger bättre möjligheter
    Ta hjälp av af om hur skriva
    Högskoleprovet
    Vikariepool på skola 
    Och om man gör allt det där, men ändå inte får jobb, pga hur arbetsmarknaden ser ut?

Vikariepool på skola???? Är det en sån skola du vill ha, där en 18-19-åring helt utan relevant utbildning ska jobba som vikarie. 

Högskoleprovet - är det ett jobb? Det visste jag inte. 
  • Anonym (Gott om jobb)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:08:40 följande:

Nu vet vi ju inte hur han skriver/ uttrycker sig men uppenbarligen inte på rätt vis om till och med MAX dissar honom. Sämsta jag tycker är när det kommer in ansökningar där största intresset är gaming. Då vill man veta mer om personen. Detta då många lanar om nätterna och kommer trötta och hängiga till jobbet. 
    En person som inte har körkort är oxo en varningsflagga. Tyder på icke så självständig person utan är beroende av att andra transporterar dom (kanske inte mitt i storstaden men i vanliga städer.)

Bra egenskaper. 
    En fysiskt aktiv person som har driv och vilja. Gärna varit aktiv i föreningslivet. Det tyder på moral och engagemang.
  • Anonym (sam)
    Anonym (Gott om jobb) skrev 2025-09-02 08:21:09 följande:
    Nu vet vi ju inte hur han skriver/ uttrycker sig men uppenbarligen inte på rätt vis om till och med MAX dissar honom. Sämsta jag tycker är när det kommer in ansökningar där största intresset är gaming. Då vill man veta mer om personen. Detta då många lanar om nätterna och kommer trötta och hängiga till jobbet. 
    En person som inte har körkort är oxo en varningsflagga. Tyder på icke så självständig person utan är beroende av att andra transporterar dom (kanske inte mitt i storstaden men i vanliga städer.)

Bra egenskaper. 
    En fysiskt aktiv person som har driv och vilja. Gärna varit aktiv i föreningslivet. Det tyder på moral och engagemang.
    Så en 18-19-åring utan körkort ses som varningsflagga. Vet du hur dyrt det är att ta körkort idag? Få unga har råd med det utan ekonomiskt stöd från föräldrarna (fast det är ju curling så det ska man ju inte göra). Även tidskrävande mitt under sista året på gymnasiet med högt tempo.

Men ja, om det är sånt de sorteras bort på så är det ju inte så konstigt. 

Vad gäller ansökningarna min son skickat in så verkar de inte ens ha lästs av en person, utan sorterats redan i mailkorgen av nån AI-tjänst. 
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:19:12 följande:
    Och om man gör allt det där, men ändå inte får jobb, pga hur arbetsmarknaden ser ut?

Vikariepool på skola???? Är det en sån skola du vill ha, där en 18-19-åring helt utan relevant utbildning ska jobba som vikarie. 

Högskoleprovet - är det ett jobb? Det visste jag inte. 
    Ja, arbetsmarknaden är tuff. Det kan ta tid och var rätt demoraliserande, Men det gäller att ligga på. Antar att han gick ut gymmnasiet i våras. Inte ovanligt att det lättar lite efter sommaren när verksamheter börjar komma igång igen.

Har han en gymnasieexamen och allmän behörighet? Vilka kurser är det han läst för att öka sin möjligheter till jobb?

Högskoleprovet kan ge ett resultat som kan imponera på vissa arbetgivare

Låt arbetgivaren bestämma om den sökande uppfyller kraven.
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:42:36 följande:
    Så en 18-19-åring utan körkort ses som varningsflagga. Vet du hur dyrt det är att ta körkort idag? Få unga har råd med det utan ekonomiskt stöd från föräldrarna (fast det är ju curling så det ska man ju inte göra). Även tidskrävande mitt under sista året på gymnasiet med högt tempo.

Vad gäller ansökningarna min son skickat in så verkar de inte ens ha lästs av en person, utan sorterats redan i mailkorgen av nån AI-tjänst. 
    När man söker folk letar man efter positiva signaler på planering, diciplin. framåtanda. Det kan vara körkort, tävlingsidrott, aktivt föreningsliv, höga betyg extrakurser, återkommande sommarjobb.
  • Anonym (sam)
    Anonym (Curling) skrev 2025-09-02 08:50:31 följande:
    När man söker folk letar man efter positiva signaler på planering, diciplin. framåtanda. Det kan vara körkort, tävlingsidrott, aktivt föreningsliv, höga betyg extrakurser, återkommande sommarjobb.
    Mmm, när man ska ha såna krav för ett extrajobb på MAX, då är det inte en rimlig arbetsmarknad. 

Jag gjorde på kul en egen ansökan till MAX precis nu. Jag blev avpolletterad i vändande mail. Men kanske överkvalificerad inte heller går hem? 
  • Anonym (Curling)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:56:38 följande:
    Mmm, när man ska ha såna krav för ett extrajobb på MAX, då är det inte en rimlig arbetsmarknad. 

Jag gjorde på kul en egen ansökan till MAX precis nu. Jag blev avpolletterad i vändande mail. Men kanske överkvalificerad inte heller går hem? 
    Det är inga krav men ska jag sortera och prioritera till intervju är det såna saker som gör att jag väljer någon först till intervju om utbildningsnivå och erfarenhet i övrigt är hyfsat lika.
  • Anonym (Gott om jobb)

En 18-19 åring borde ha någon typ av erfarenhet som sommarjobb eller annan projektanställning, många kommuner erbjuder sommarjobb till ungdommar 15-18år 3 veckor /sommar. Har man inte hoppat på dessa så försök till arbete så har man sämre förutsättningar då man ionte klassas som engagerad, sen tycker jag att snyftkortet att körkort kostar pengar är lite löjligt. Sommarjobb och skippa energidrycker så har du pengar till körkort, även här ett eget val man gör. 

Det är nog så att ditt barn är för curlat och du inser inte vilken björntjänst du gjort/gör genom att inte ställa några krav. 

Finns även volontärjobb på ex erikshjälpen m.m. som ger indikationer på att en ungdom är någon att satsa på i arbetslivet. 

Den bistra sanningen är att det finns så många söndercurlade ungdommar idag att man hällre väljer en 55+ att anställa.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (sam) skrev 2025-09-02 08:16:16 följande:
    Var finns dessa timvik inom vård och skola? Anställer man folk helt utan relevant utbildning då? Bryr sig inte om de som ska erhålla vård och utbildning från dessa timvikare?

Och kan man alltid få jobb på restaurang alltså? Alltid?? Och detta "osv", vad är et för arbetsplats, där man också alltid kan få jobb. Berätta!

Scania annonserade så sent som igår att de varslar ca 700 personer. Tror du att nån ungdom direkt efter gymnasiet kommer att kunna få jobb när arbetsmarknaden är i ett sånt läge?
    Tyvärr finns det inte utbildad personal som står i kö för timvik inom vård och skola, så ja, man anställer folk helt utan relevant utbildning. Jag är lärare, och nästan alla vikarier vi får in (för vik på fritids/elevassistent) är outbildade. Idag pratade jag lite med vikarien i grannklassen, och han sa att han var 19, så han kan knappast ha haft någon annan utbildning efter gymnasiet. Inom vården vet jag också att de anställer outbildade - min dotter vikade både på sjukhus (som ekonomibiträde) och som personlig assistent när hon var 20, utan någon vårdutbildning.

Jag känner flera ungdomar som jobbar på restaurang. Några utbildade, några inte. Om man är duktig, trevlig, lite framåt mm och sommarjobbar, jobbar på helger mm så har det gått att få in en fot för de jag känner i alla fall.

Även om det är svårt får man inte ge upp, och man måste förstå att det hänger på om man visar sig ambitiös, duktig, social, osv. 
  • Anonym (Malin)

Du ser inte att det är skillnad på att som förälder hjälpa sitt barn med övningskörning och teorikurs jämfört med att ge en 19-åring som sover bort dagarna fickpengar, och inte kräva att hen bidrar i hushållet?
Svar på tråden Vuxen hemmaboende