• Anonym (Hej)

Min man…. Och bonusbarnet

Jag kommer försöka förklara vår situation så öppet och ärligt som möjligt. Ja önskar även opartiska kommentarer för jag vill höra om jag är orättvis eller ej. 

min man har 2 barn sen innan, en i tonåren och en 10 åring (pojke) med ADHD. Helt ärligt? gud förbjudet att ja säger mina innersta tankar. Men pojken är riktigt riktigt dryg och jobbig. Har varit det sen han va liten. han medicinerar och allt sådant? 

till mitt största problem.. pappan. vi har en bebis hemma som jag självklart får t hand om mestadels av tiden. Min man är rätt egoistisk i många delar av relationen. Hans känslor går oftast före. 

de här med sonen, de Helger sonen är här så känner ja att min man ej pallar egentligen. Min man blir stressad och utåtagerande mot mig. Det har förkommit att han kallat mig hora, fitta etc då han blivit så stressad av barnet (sonen) att han tar ut det över mig. Alltså kan det vara att vi hamnar i en diskussion och då kan han bli så pass irriterad på mig så att han kastar ur sig sådana ord.

jag känner att sonen förstör vår relation, eller rättare sagt min mans humör när han har sin son förstör relationen. 

tex nu i helgen så hade han sonen och tydligen är pojken förskyld, min bebis fyller år nästa helg och jag har anordnat ett större kalas. Därför ber jag min man att snälla denna gång måste vi hålla pojken borta från beBiden, just för att det är kalas och vi har beställt catering, tårtor etc etc alltså satsat lite stort. Ja försöker själv undvika folkmassor nu för stackars bebis va sjuk ordagrant heeeela sommaren. 

då blir han arg inombords tycker jag är för hård etc etc. Till mitt problem är sättet han förklarar detta för sin son varje gång vi måste påminna sonen att hålla avstånd, tvätta händerna och ej ta i hennes leksaker. Pappan visar sonen att han tycker synd om sonen, alltså visar tydligt att de är så synd om sonen som måste hållas på avstånd. 

jag tycker han hellre kan förklara varför, och att det är synd bebisen om den får en förkylning på sin stora dag. Jag tycker att man ska lära sonen empati snarare än att visa sonen de är dig det är synd om. 

jag vet att det är supersvåra att hålla barn borta men jag tycker denna gång kan man anstränga sig extra. 

• Svar på tråden Min man…. Och bonusbarnet
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 17:00:44 följande:

Sonen är jobbig ska ej ljuga, och det är en anledning också till att min man blir extremt stressad och ej kan hantera sin son. Tycker ändå det är värt att nämnas. 

Barn med ADHD kan vara extremt "jobbiga" och till tider tuffa att hantera. Men det ger inte din man någon rätt att i sin tur bete sig respektlöst och kränkande mot dig. Han får gå föräldrarnakurs för att få verktyg att hantera sonen och han får gå i terapi för att få verktyg till att hantera sina egna problem.  

Till och med i detta inlägget så lägger skulden för din mans beteende på bonssonen. 

Jag har själv en bonussonen med ADHD, och inte fan beteer sig pappan som ett rövhål varje gång sonen bor hos oss. Även om det till tider kan vara stressande. 

problemet i hela inlägget handlar om min mans beteende när sonen är hos oss. Detta är ett mönster som jag ser tydligt. Från dess att han hämtar sonen till dess att han lämnar är det dålig energi från min man. Så fort han lämnat så beger han sig heeelt annorlunda, men jag är fortfarande upprörd och arg i flera dagar. Så nej hela inlägget handlar specifikt om det och vad som triggade min man :). Till att kalla mig fula saker. 

Nej, problem är din mans beteende. Ett beteende Som beror på att HAN inte kan hantera sin stress, hantera sina egna aggressioner eller ens hantera sin egna ADHD. 

Sonen är absolut inte problemet. Det är ett oskyldigt barn som kommer i kläm av att ha en pappa som beteer sig som ett rövhål och en bonusmamma som bara skyller pappan beteende på sonen.

Din man måste gå i terapi för att få verktyg för att kunna hantera sin son utan att hans egen ADHD triggas! 

Helt uppriktigt så är det mest synd om både bonussonen och även eran gemensamma. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 17:36:07 följande:
    Okej, ja tycker iaf det är konstigt att man switchar när man har sina barn, det är så specifikt att det är konstigt beteende. Aja fick inte ut så mycket av denna tråd. Tackar för mig.
    Återigen, det är inte sonens fel att pappans ändrar beteende när sonen bor hos er. 

Det har att göra med att din man inte kan hantera sin egna ADHD och att stressen går ut över både sonen och dig. Och även eran gemensamma.

Du vägrar ju att se vad det verkliga problemet är! 
  • Jemp

Sonen är jobbig ska ej ljuga, och det är en anledning också till att min man blir extremt stressad och ej kan hantera sin son. Tycker ändå det är värt att nämnas. 

det är synd att om man kan försöka undvika att bebis blir sjuk inför sitt kalas så ja absolut :). Eller tycker du att man ska ba ?här pussa bebis, va så nära som möjligt?? Nä jag tycker man kan säga till ett syskon, försök inte komma för nära och tvätta händerna lite oftare så vi inte smittar här hemma. är man hemsk mot ett barn för det?  

mina föräldrar va likadana mot oss som barn, kom inte för nära lillasyster som är 8 mån gammalt. 

problemet i hela inlägget handlar om min mans beteende när sonen är hos oss. Detta är ett mönster som jag ser tydligt. Från dess att han hämtar sonen till dess att han lämnar är det dålig energi från min man. Så fort han lämnat så beger han sig heeelt annorlunda, men jag är fortfarande upprörd och arg i flera dagar. Så nej hela inlägget handlar specifikt om det och vad som triggade min man :). Till att kalla mig fula saker. 

Jag har faktiskt aldrig begränsat närvaro av sjuka barn, nej. Men nu frågade jag ju inte om det utan om varför det är synd om bebisen (och dig) som sjuka men inte får anses vara synd om den sjuka pojken?

Det är klart att du blir upprörd fler dagar än så. Att bli kallad sånt av sin partner är inget normalt beteende man kan skylla på vardaglig stress.
  • Xenia
    Ja önskar även opartiska kommentarer för jag vill höra om jag är orättvis eller ej. 
    ---
    Okej, ja tycker iaf det är konstigt att man switchar när man har sina barn, det är så specifikt att det är konstigt beteende. Aja fick inte ut så mycket av denna tråd. Tackar för mig.
    Du fick opartiska kommentarer. Vi utomstående ser saker du inte ser.

Men du vill egentligen inte ha det utan blir sur och tar inte till dig någonting av vad vi skriver.

Ännu en TS som påstår sig vilja ha synpunkter men blir förbannad när hon inte får okritiskt medhåll.
  • Anonym (förälder till barn med autism)

Men jag förstår inte, han var alltså aldrig stressad och otrevlig när han hade sonen och det andra barnet innan ni fick en bebis?
    Du skriver ju att mannen inte kan hantera sin 10 årige son och blir stressad när han är hos er, klarade han alltså det innan ni fick dottern?

Jag förstår att du vill ha kalas för dottern och samla släkten och det är ok att försöka få sonen att inte pussa och kram eller vara för nära lillasyster, däremot är ju inte din mans beteende alls ok.

Hör sonen och hans andra barn när han säger nedsättande ord till dig?
    I så fall är det ju stor risk att er dotter får höra det när hon blir äldre och det är inte ok.

Det låter verkligen inte bra att han inte kan ha sonen varannan helg utan att bli så stressad och låta det gå ut över dig, men det är ju ännu konstigare om han kunde det innan ni fick barn, hur kommer det sig? blir han stressad över att ha 3 barn?
    Eftersom han själv har ADHD och sonen kan ju även er dotter få diagnos längre fram (finns ju procentuell ärftlighet)  hur ska han då vara mot henne?

Är det bara dig han beter sig illa åt eller gör han det även mot barnen?
    Kanske träffar han sina tidigare barn för sällan för det om det bara är varannan helg men se upp med hur han hanterar stress mot er dotter.

Att bli arg vid stress sker men inte att man säger kränkande saker eller kallar någon hora eller fitta. Det är röd varning på det!

• Queen81
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 12:33:17 följande:

Ehh? Vart någonstans har jag beskyllt min man beteende på en tioåring? Läs mitt inlägg igen. 

för att tydliggöra: min man blir personlighetsförändring endast när han har sin son på besök. Dvs det är då han kränker mig, detta började Efter Att vi Fick barn. 

vem har sagt att jag tycker det är okej? Jag förklarade denna situation utifrån 100 liknande situationer. 

1. jag ber min man snällt att försöka hålla avstånd mellan bebis och pojken, (göra sitt bästa utan att kränka pojken). 

2. pappan tycker istället synd om pojken och börjar bli smått irriterad på mig, han tycker extra synd om pojken framför mig och slutar ej prata om det för att han pikar mig.

3. mitt varb fyller 1 det är en självklarhet att det ska firas, jag har enbart bett om att vara extra försiktig DENNA gång, då kalaset närmar sig och det vore tråkigt att ställa in. och SJÖLVKLART skulle ja ställa in om mitt barn blir sjukt. 

4. jag beskriver en situation där hans agg ang att försöka hålla pojken SÅ GOTT SOM DET GÅR, på avstånd så blir jag kallad för jävla fitta. DET ÄR MITT PROBLEM I DETTA INLÄGG. 

summan av kardemumman, min man kränker mig pga denna situation och jag frågar om jag överdrivit det här med förskylningen och smittan men jag Har aldrig skrivit att jag tycker det är okej att ja blivit kallad för kränkande saker EFTER att jag fått barn med min man som för övrigt själv har diagnos. 

Ja, jag tycker verkligen att du överdriver detta med förkylningen. Ni är en familj, man smittar varandra. Man behöver inte hålla på och pussa ansiktet och sådär, men i övrigt - ni lever tillsammans och han måste kunna leva fritt hemma trots att er yngsta ska ha kalas (NI ska ha kalas, för bebis)
    Jag misstänker att du hade sett det annorlunda om pojken var din biologiska. 

Sen ville jag också ha sagt att din mans kränkande behandling av dig är oacceptabel! Och du måste skydda dig från det.
  • Queen81
    Xenia skrev 2025-09-02 17:51:37 följande:
    Du fick opartiska kommentarer. Vi utomstående ser saker du inte ser.

Men du vill egentligen inte ha det utan blir sur och tar inte till dig någonting av vad vi skriver.

Ännu en TS som påstår sig vilja ha synpunkter men blir förbannad när hon inte får okritiskt medhåll.
    Exakt min tanke. 
  • Ess
    Jemp skrev 2025-09-02 17:40:12 följande:
    Jag har faktiskt aldrig begränsat närvaro av sjuka barn, nej. Men nu frågade jag ju inte om det utan om varför det är synd om bebisen (och dig) som sjuka men inte får anses vara synd om den sjuka pojken?

Det är klart att du blir upprörd fler dagar än så. Att bli kallad sånt av sin partner är inget normalt beteende man kan skylla på vardaglig stress.
    Var vi eller särkullarna sjuka så ställdes umgänget in. Finns ingen anledning att försöka smitta så många som möjligt.
  • Jemp
    Ess skrev 2025-09-02 18:57:47 följande:
    Var vi eller särkullarna sjuka så ställdes umgänget in. Finns ingen anledning att försöka smitta så många som möjligt.
    Det är ju rätt irrelevant för tråden.
  • EpicF
    Ess skrev 2025-09-02 18:57:47 följande:
    Magsjuka, ja självklart ska inte barnet åka till andre föräldern eller ha umgänge. 

Förkylning, då behöver man inte ställa in umgänge eller att barnet inte kommer till andra föräldern. Så vida man inte har någon med nedsatt immunförsvar eller en jelt nyfödd. Men annars ser jag inga problem med att barnet kommer som planerat trots förkylning. 
  • molly50
    Ja,men om detta nu bara sker när bonussonen kommer så måste han ju ta hjälp att kunna hantera honom utan att trigga sin egen ADHD.
    Det hoppas jag att du förstår.
    Det finns inga ursäkter för att låta sin stress gå ut över dig och börja kalla dig fula saker.
Svar på tråden Min man…. Och bonusbarnet