Anonym (Kim) skrev 2025-09-13 10:21:17 följande:
Du pratar om att tta gränser. Lät du henne sätta gräns gentemot dig? Sket du fullständigt i dem eller fick hon inte ens chansen.
Jag tror ni skulle behöva ha hjälp utifrån som kan se till att båda får komma till tals. Att även du får lyssna och förstå vad hon säger. Hur kuvad är den stackaren eg?
Trir du inte barnet redan farit illa. Inte nu när hon tagit sitt pick och pack. Någonstans kommer de att förstå. Arga är de alltid vid varje förändring. Tänk också på att ilska ofta är en sekundär känsla. Annat ligger bakom.
Nu var de gränser jag pratade om att lämna och sedan komma tillbaka, lämna igen osv
Nej, jag kan nog inte säga att jag struntade i när hon uttryckte någonting. Däremot kan jag verkligen inte påstå att jag alltid varit en bra lyssnare, pga vardagsstress, distraktion och ibland ren lathet.
Vi har suttit i många samtal där jag bett att hon skall säga vad som kan bli bättre, om det är någonting som borde vara annorlunda. Frågat om hon känner sig lycklig Men hon säger nu att hon inte kunde uttrycka åsikter eftersom hon inte upplevde sig ha några åsikter, och inte visste vad hon tyckte.
Och barnen har inte varit illa, enligt dem själva. Vi har nu haft familjeråd där både min examen och min sambo var med, samt alla barn och de större barnens sambos.
Ingen har upplevt någonting, varesig bråk, övergrepp, varningssignaler eller annat. Inte heller förtryck. Min exman och jag var tillsammans i ca 15 år.
Övriga familjen har ganska lätt för att uttrycka sig, och är ganska ordentligt raka, framförallt barnen. Finns inte en chans att de skulle släppa igenom ett oacceptabelt beteende hos någon av sina föräldrar. De är mina bästa kritiker, och har ställt oss alla mot väggen ett par gånger i olika frågor.
Barnen är i övre tonåren resp vuxna, de är alltså inte jättesmå. Kan uttrycka sig väl och klarar även att tänka kritiskt kring sin uppväxt.
De vet att vi betalar deras terapitimmar om de skulle känna att de behövde terapi pga uppväxten (stående familjeskämt)
Min exsambo har dessutom idag förklarat utförligt för alla varför allt det här hände. Vi känner oss ganska landade hela familjen, och vi kommer att fortsätta att vara familj framöver inkl min exsambo (men utan förhållandet just nu iaf). Jag tror alltså att vi kan lösa att ha en fin vänskap framöver, och det är kanske bra med separationen i slutändan.