• Anonym (Obildad)

Hemmasittande barn, Hur??

Nu lär jag väl få ett barn sim
    blir hemmasittare bara för jag skriver detta inlägg. Men jag är så genuint nyfiken på en sak kring hemmasittare. Ska säga att jag är helt öppen med att jag är extremt dåligt insatt och vill lära mig! Öppet sinne osv. 

Men hur kan en hemmasittare bli hemmasittare? Får barnet lov att välja om hen ska gå till skolan eller inte? Kommer inte polisen och tar barnen till skolan om de vägrar i och med skolplikten? Fattar inte.

(förlåt min okunskap jag vill inte vara okänslig!)

• Svar på tråden Hemmasittande barn, Hur??
  • EpicF
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 20:08:23 följande:
    Ja, precis så är det.

Fanns inga hemmasittare för att föräldrarna tog barnen till skolan. Barnen hade inga alternativ utan det var extremt tydlig gränssättning.
    Det fanns hemmasittare sitter då, men inte lika utbrätt.  

Känner två, en från sent 60-tal och en från sent 70-tal. 
  • Anonym (e)
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 20:05:01 följande:
    Jobbat med frågorna i 15 år. Du pratar mot bättre vetande.
    Ingen skulle någonsin tro dig. Men fortsätt försöka provocera du.
  • Anonym (Blue)
    Anonym (e) skrev 2025-09-18 20:11:21 följande:
    Ingen skulle någonsin tro dig. Men fortsätt försöka provocera du.
    Det är sant så du kan lägga ner.

Däremot förstår jag att det upplevs som provocerande att jag yttrar mig om föräldrar men det är så här diskussionen om föräldrar går i lärarrummen. 

Barn måste ha tydliga gränser. Om de har NPF är detta ännu viktigare.
  • EpicF
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 20:14:49 följande:

Däremot förstår jag att det upplevs som provocerande att jag yttrar mig om föräldrar men det är så här diskussionen om föräldrar går i lärarrummen. 

Ingen som pratat om att man inte ska ha gränser. 

Men din okunskap lyser igenom och ingen tror på att du skulle ha jobbat med det i 15 år. Hade du gjort det hade du inte uttalat dig som du gör  
  • Anonym (e)
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 20:14:49 följande:

*skrattade mig av stolen *

Snälla folk, fortsätt inte detta i all evighet, ni talar för döva håröron.
  • Anonym (special pedagog)
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 20:05:01 följande:
    Jobbat med frågorna i 15 år. Du pratar mot bättre vetande.
    Det är knappast troligt, men berätta gärna på vilket sätt du jobbat med dessa frågor eftersom du anser dig veta bättre än alla andra som jobbar med dessa ungdomar, vad jobbar du som?
    Arbetar du inom några av yrkena jag skrev i förra inlägget?
    dvs läkare, psykolog, kurator, speciallärare, resurs eller inom annat där man möter och jobbare med hemmasittare? 
    alltså jobbar aktivt med hemma sittare med ångest problematik osv.

Har du samma inställning till vuxna med psykisk ohälsa eller bara barn och ungdomar?
  • TvillingmammaVästgöte
    EpicF skrev 2025-09-18 19:18:43 följande:
    Det är inge så att diabetes typ 1, SLE, Sjögrens syndrom, celiaki, allergier etc. upptäcktes först på 2000-talet. De fanns även förr, men många hade inte fått diagnos. Idag har man bättre kunnskap och lättare att sätta diagnoser. 

Även autism, ADHD, anorexia nervosa, självskadebeteende och ångest fanns också på 70-80-talet och även tidigare. Men man hade inte samma kunskap som idag och många gick odiagnostiserade. 

Du har ingen om dina vänner eller klasskamrater hade diagnoser eller sjukdomar då det inte var något man pratade om då. Det var skämigt helt enkelt. 
    Jag tror inte att det bara är ökad diagnosticering. Jag tror att unga mår sämre idag , både fysiskt och psykiskt, jämfört med på åttiotalet. 
  • Anonym (Bn)
    Anonym (Blue) skrev 2025-09-18 20:08:23 följande:
    Ja, precis så är det.

Fanns inga hemmasittare för att föräldrarna tog barnen till skolan. Barnen hade inga alternativ utan det var extremt tydlig gränssättning.
    Ja, de tog dem till OBS-klasser i de fall som barnen hade större svårigheter. För dessa barn sattes i OBS-klasser, som hade lägre krav och ibland inte fungerade så bra på grund av att eleverna hade väldigt olika behov men blandades ändå. 

Ibland fanns det mer pedagogiskt sammansatta grupper som barnet kunde gå i (senare 80-tal, 90-tal och en bit in på 2000-talet.)
  • Jimmy75
    Anonym (Yvve B) skrev 2025-09-18 18:34:40 följande:
    Det vet jag väl, det var ju det jag sa.

Att du gick i skolan tio år efter mig, vad har det med mitt inlägg att göra?

Jag tolkade ditt inlägg som att du med hänvisning till att det inte skulle ha funnits dessa elever på 70-talet menade att disciplin och att inte låta barnen sitta hemma (min egen tolkning av ditt inlägg - kan ju vara fel) var lösningen och att det är alldeles för slappt idag.

Att jag refererade till när jag själv gick i skolan är för att så som samhället såg ut i stort och läroplaner, barnssyn etc hade avsevärt mindre skillnader mellan din och min uppväxt jämfört med vad dagens barn måste hantera. Deras hjärnor får inte en chans att få nödvändig vila och det finns inget utrymme för reflektion och processa intrycken man får i skolan idag för det bara fortsätter när de kommer hem. Lägg därtill att kraven är mycket högre idag....inte bara de läroplanen ställer, utan vad som krävs bara för att ens kunna vistas i skolan i form av sociala färdigheter, självreglering, frustrationstolerans. En vuxen människa som blir kognitivt överbelastad och utbränd visar upp samma känslighet mot intryck. En av många anledningar till att så många fler faller ut idag är att när vi växte upp fanns alla möjligheter till återhämtning. Det var inte lika långa dagar generellt eftersom det var vanligare med någon hemmavarande förälder. Det fanns inget skärmstirrande eller krävande tv-spel som var designade att bara mata med dopamin och hålla barnen kvar timmavis.

Kort sagt...att det var färre barn som hamnade utanför förr har inte den enkla förklaringen att det saknas disciplin idag - det var ett totalt annat samhälle som inte i närheten belastade barns hjärnor som dagens samhälle gör. Prova att gå in till din bokhylla och lasta i dubbla eller trippla vikten på en hylla så ska du se att den brister....den som alltid stått pall för att vara full med böcker förr.

• TvillingmammaVästgöte
    Jimmy75 skrev 2025-09-18 20:38:38 följande:

Jag tolkade ditt inlägg som att du med hänvisning till att det inte skulle ha funnits dessa elever på 70-talet menade att disciplin och att inte låta barnen sitta hemma (min egen tolkning av ditt inlägg - kan ju vara fel) var lösningen och att det är alldeles för slappt idag.

Att jag refererade till när jag själv gick i skolan är för att så som samhället såg ut i stort och läroplaner, barnssyn etc hade avsevärt mindre skillnader mellan din och min uppväxt jämfört med vad dagens barn måste hantera. Deras hjärnor får inte en chans att få nödvändig vila och det finns inget utrymme för reflektion och processa intrycken man får i skolan idag för det bara fortsätter när de kommer hem. Lägg därtill att kraven är mycket högre idag....inte bara de läroplanen ställer, utan vad som krävs bara för att ens kunna vistas i skolan i form av sociala färdigheter, självreglering, frustrationstolerans. En vuxen människa som blir kognitivt överbelastad och utbränd visar upp samma känslighet mot intryck. En av många anledningar till att så många fler faller ut idag är att när vi växte upp fanns alla möjligheter till återhämtning. Det var inte lika långa dagar generellt eftersom det var vanligare med någon hemmavarande förälder. Det fanns inget skärmstirrande eller krävande tv-spel som var designade att bara mata med dopamin och hålla barnen kvar timmavis.

Kort sagt...att det var färre barn som hamnade utanför förr har inte den enkla förklaringen att det saknas disciplin idag - det var ett totalt annat samhälle som inte i närheten belastade barns hjärnor som dagens samhälle gör. Prova att gå in till din bokhylla och lasta i dubbla eller trippla vikten på en hylla så ska du se att den brister....den som alltid stått pall för att vara full med böcker förr.

Ja, hemmavarande föräldrar var bra för många. Det var mer lugn och ro i familjerna. 

Idag är många barn utbrända redan innan de börjar förskolan.

Min mamma var hemma tills jag var 7 och min bror 4. Jag vågar inte tänka på hur vi haft det om min mamma varit tvungen att jobba heltid när vi var små. Hon har och hade svåra koncentrationssvårighetrr, dåligt arbetsminne och låg förmåga att planera. Det var väldigt tufft för henne i arbetslivet.

• TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-18 20:44:11 följande:

Ja, hemmavarande föräldrar var bra för många. Det var mer lugn och ro i familjerna. 

Idag är många barn utbrända redan innan de börjar förskolan.

Min mamma var hemma tills jag var 7 och min bror 4. Jag vågar inte tänka på hur vi haft det om min mamma varit tvungen att jobba heltid när vi var små. Hon har och hade svåra koncentrationssvårighetrr, dåligt arbetsminne och låg förmåga att planera. Det var väldigt tufft för henne i arbetslivet.

Utbrända innan de börjar skolan menar jag. 
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Yvve B) skrev 2025-09-18 18:25:34 följande:
    Det är nog upp till vad du kallar för "förr".
    Jag pratar inte om 2000-talet utan om 1970-talet när jag gick i skolan.

Då fanns inga hemmasittare, det lovar jag dig.
    Vet att en unge ville vägra men då åkte lärarna hem och hämtade eleven.

Det skadar inte med lite disciplin. Faktiskt.
    Min kompis med adhd gick i skolan på 1970-talet. Hon fick gå i OBS-klass. Sånt finns inte idag. 
  • Anonym (Bn)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-18 20:47:48 följande:
    Utbrända innan de börjar skolan menar jag. 
    En del barn var hos kommunalt anställda dagmammor. Det passade en del barn bättre än stora barngrupper i förskolan. Medan andra barn älskar förskolan och blir bara stimulerade av att gå där. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bn) skrev 2025-09-18 21:08:18 följande:
    En del barn var hos kommunalt anställda dagmammor. Det passade en del barn bättre än stora barngrupper i förskolan. Medan andra barn älskar förskolan och blir bara stimulerade av att gå där. 
    Ja, det är nog ett bra alternativ med dagmammor.
Svar på tråden Hemmasittande barn, Hur??