Anonym (Nelly) skrev 2025-09-17 17:27:56 följande:
För min dotter (högstadiet) är det så här: Hon har adhd och förmodligen även autism och i mellanstadiet ungefär hade kraven i skolan på eget ansvar och förmåga till att arbeta självständigt blivit så stora att hon inte klarade av det längre. Men hon själv hade inte förmåga att förklara vad som var svårt och vad som stressade henne.
Funktionsnedsättningarna gör henne lätt oroad av buller och stök. I klassen fanns flera barn (förmodligen även de med adhd och autism) med utagerande beteende som kunde vara våldsamma och högljudda. Det är störande för alla barn, men för mitt blir det outhärdligt.
Min dotter kämpade på länge trots att hon mådde allt sämre. Hon ville vara duktig och visade inte i skolan hur dåligt hon mådde, så det var svårt för lärarma att förstå. Till sist blev hon, skulle jag säga, utbränd. Hon var helt slutkörd, fick svår ångest och utvecklade en massa rädslor. Hon orkade inte träffa någon mer än familjen, vågade knappt att gå ut. Hon fick svårt att äta och gick ner i vikt.
Långsamt tränade vi upp hennes förmågor igen och fick ett bra samarbete med skolan. Hon gick på ca 1/3 av lektionerna och fick ganska bra betyg.
Sen bytte hon skola till högstadiet och samarbetet där funkade inte alls lika bra. De förstod inte vad hon behövde, trots att vi föräldrar försökte förklara om och om igen. Vi försökte förklara att hon behövde sänka tempot och få extrahjälp, men skolan pressade och pressade. Så hon kraschade igen.
Vi kör skola med henne hemma så gott vi kan och hon orkar gå på någon lektion här och där. Men det är vi som måste be om uppgifter att göra hemma, leta filmer på UR mm. Skolan är inte särskilt behjälplig med det. De tar hellre bort ämnen från hennes individuella läroplan instället för att ge henne den typ av undervisning som skulle funka (för det är för dyrt).
Det saknas skolor för den här typen av elever. De är i många fall inte lågt begåvade utan min erfarenhet är att det ganska ofta är precis tvärtom. Så de kan inte gå anpassad grundskola (som förr hette särskola). Men de klarar inte av skolmiljön och de behöver en annan typ av undervisning än vanlig skola. Så de hamnar mellan stolarna och det saknas resurser att hjälpa dem.
Det här är på pricken hur det kan vara.
Skolan i Sverige får inte ha någon typ av hemundervisning, utöver under en kortare övergångsperiod, när det ingår i en plan för ökad skolnärvaro. Så att skolorna är snåla med detta beror delvis på resursbrist, men också på att de inte får göra det en längre tid.
Sedan borde man kunna anpassa skolan på olika vis, så att det blir lättare för de här barnen att vistas där. Många får ju ångest i den vanliga skolmiljön och klarar t.ex.inte av det sociala i en stor grupp. Kan ibte arbeta med de självständiga uppgifter som är vanliga även i låga åldrar. De ska kunna lägga upp arbetet och planera det själva. Somliga blir hyperstressade av alla intryck.
Men oftast falker det på brist på resurser och ibland även på att skolan inte vill anpassa.