Anonym (Yvve B) skrev 2025-09-18 18:34:40 följande:
Det vet jag väl, det var ju det jag sa.
Att du gick i skolan tio år efter mig, vad har det med mitt inlägg att göra?
Jag tolkade ditt inlägg som att du med hänvisning till att det inte skulle ha funnits dessa elever på 70-talet menade att disciplin och att inte låta barnen sitta hemma (min egen tolkning av ditt inlägg - kan ju vara fel) var lösningen och att det är alldeles för slappt idag.
Att jag refererade till när jag själv gick i skolan är för att så som samhället såg ut i stort och läroplaner, barnssyn etc hade avsevärt mindre skillnader mellan din och min uppväxt jämfört med vad dagens barn måste hantera. Deras hjärnor får inte en chans att få nödvändig vila och det finns inget utrymme för reflektion och processa intrycken man får i skolan idag för det bara fortsätter när de kommer hem. Lägg därtill att kraven är mycket högre idag....inte bara de läroplanen ställer, utan vad som krävs bara för att ens kunna vistas i skolan i form av sociala färdigheter, självreglering, frustrationstolerans. En vuxen människa som blir kognitivt överbelastad och utbränd visar upp samma känslighet mot intryck. En av många anledningar till att så många fler faller ut idag är att när vi växte upp fanns alla möjligheter till återhämtning. Det var inte lika långa dagar generellt eftersom det var vanligare med någon hemmavarande förälder. Det fanns inget skärmstirrande eller krävande tv-spel som var designade att bara mata med dopamin och hålla barnen kvar timmavis.
Kort sagt...att det var färre barn som hamnade utanför förr har inte den enkla förklaringen att det saknas disciplin idag - det var ett totalt annat samhälle som inte i närheten belastade barns hjärnor som dagens samhälle gör. Prova att gå in till din bokhylla och lasta i dubbla eller trippla vikten på en hylla så ska du se att den brister....den som alltid stått pall för att vara full med böcker förr.