• Anonym (Ecka)

Tjafs om privatekonomi

Jag och min partner tjafsar ständigt om privatekonomi och utgifter.

Vi har ett gemensamt konto där tanken är att vi ska sätta in pengar för att täcka utgifterna för mat och annat som behövs i hushållet varje månad. 

Vi har också ett barn och min inställning är att vi (utöver andra gemensamma utgifter) ska planera inköp av kläder och annat till barnet gemensamt och dela på dessa kostnader.

Tyvärr köper min partner både kläder och andra saker till barnet utan att vi först har diskuterat vad som ska köpas och om det är nödvändigt just nu. Barnet är nu fyra år och detta har pågått sedan födseln. 

Problemet är att hon sedan använder dessa inköp som argument när hon beklagar sig över att hon även måste betala sin del av de gemensamma utgifterna. Det blir ju dyrt. Min inställning är att vi är föräldrar båda två och att jag också vill vara med och bestämma över inköpen till barnet, om jag också ska vara med och betala för dessa. Jag har därför hittills inte betalat något för dessa utlägg som hon köpt på egen hand utan att vi har kommit överens om dem tillsammans. Det har tyvärr blivit en hel del eftersom hon har planerat inköpen av kläder till barnet minst två år framåt i tiden.

Även jag har köpt vissa saker till barnet men då informerat henne om detta i förväg, något hon aldrig gjort utan jag har blivit varse först när jag sett ett nytt plagg i barnets garderob eller en ny tom kartong på väg till återvinningen. 

Det händer också ofta att hon köper mat och då betalar från sitt eget konto, trots att hon har lika enkel tillgång till vårt gemensamma konto som jag har. 

Till saken hör att min partner har betydligt sämre ekonomi än vad jag har, men ändå väljer att göra dessa inköp helt på egen hand. Min grundinställning är att vi ska dela på kostnaderna enligt proportionalitetsprincipen, eftersom det inte känns rimligt att vi ska betala exakt lika mycket just nu. Vi är båda timanställda och jobbar när det finns behov. Jag har därtill a-kassa, min partner saknar helt sgi. 

När jag ifrågasatt varför hon gör dessa inköp av t ex barnkläder på egen hand brukar hon svara ungefär i stil med att hon är mamma och det är hennes ansvar att se till barnet har bra kläder. Hon kommer från ett annat land. Jag brukar argumentera att det ju är bättre för henne om vi hjälps åt med dessa inköp ekonomiskt eftersom det skulle innebära en mindre ekonomiska börda för henne. I stunden brukar det se ut som om hon förstår, men senare faller hon ändå snabbt in i tidigare mönster. Hon köper även små presenter då och då till barnet, och motiverar detta med att det är en kompensation för att hon ?jobbar mycket? och inte ser barnet så mycket som hon skulle vilja. När hon säger det brukar jag replikera ungefär att det inte är den sortens kompensation som barnet egentligen behöver utan att det räcker att visa kärlek på andra sätt. Vi är båda timanställda och jobbar alltså efter behov. Allt detta får givetvis svåra följder för min partners ekonomi. Nyligen sålde hon av en sparfond för att kunna ha råd till sin del av det löpande. Hon har tidigare pratat om att hon kanske skulle behöva göra detta, och jag har starkt avrått henne från det utan istället uppmanat henne att fundera på sitt köpbeteende.

Jag vet egentligen inte vad jag har för frågeställning utan vill nog mest ?skriva av mig?. Å ena sidan upplever jag en stigande frustration över min partners beteende och jag känner på sätt och vis även sympati för henne, men samtidigt tycker jag att hon är en vuxen individ och som sådan har man ett eget ansvar för sina beslut, goda som dåliga. 

Om det är någon som känner igen sig och har goda råd får hen gärna höra av sig. Jag hoppas dock slippa moraliska pekpinnar. 

• Svar på tråden Tjafs om privatekonomi
  • Anonym (Ecka)
    Fjäril kär skrev 2025-10-03 13:55:28 följande:

Om det är så illa som kassvis med kläder för två år  framåt känns det mer som shoppingberoende . 

Om två år har garanterat barnet en annan storlek och din sambo kommer tycka kläderna är gamla och omoderna att kläderna inte ens kommer användas...plus det faktum att barnet redan har en aktuell uppsättning kläder... 

Vilket också kan vara anledningen till att hon inte vill träffa en utomstående för rådgivning.  Hon slösar pengar hon inte har och är medveten om det....

Ni har större problem än du förstår känns det som....

Jag vet :(
  • Anonym (Ecka)
    Fjäril kär skrev 2025-10-03 13:58:16 följande:
    Om ni inte har pengar så det räcker så  varför tycker du det är rimligt att betala 5000 spänn för aktiviteter?  Varför har du ens gått med på det om du samtidigt gnäller om dålig ekonomi?  

Du är ju snarare medberoende till hennes slösande 
    Du kan ha rätt. Men barnet älskar båda aktiviteterna och åtminstone den ena kommer vara extremt viktig för hennes möjlighet att bli fullt ut tvåspråkig. Men sant är att det framför allt är jag som propsar på aktiviteterna och då får väl också jag betala för dem.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ecka) skrev 2025-10-03 14:02:50 följande:
    Du kan ha rätt. Men barnet älskar båda aktiviteterna och åtminstone den ena kommer vara extremt viktig för hennes möjlighet att bli fullt ut tvåspråkig. Men sant är att det framför allt är jag som propsar på aktiviteterna och då får väl också jag betala för dem.
    Då har du samtidigt förbrukat din rätt att gnälla om hennes shopping om du inte själv slutar slösa pengar.  
  • Anonym (Ecka)
    Fjäril kär skrev 2025-10-03 15:01:45 följande:
    Då har du samtidigt förbrukat din rätt att gnälla om hennes shopping om du inte själv slutar slösa pengar.  

Ok men då tycker du att det är ok om jag fortsätter att inte bidra till inköpen av kläder (förutom ytterkläder och skor) om jag samtidigt betalar för aktiviteter och står för merparten av övriga hushållsutgifter? 
  • Anonym (Ecka)
    Fjäril kär skrev 2025-10-03 13:58:16 följande:
    Om ni inte har pengar så det räcker så  varför tycker du det är rimligt att betala 5000 spänn för aktiviteter?  Varför har du ens gått med på det om du samtidigt gnäller om dålig ekonomi?  

Du är ju snarare medberoende till hennes slösande 

Jag vill förtydliga att pengarna totalt sett just nu räcker. Annars hade jag aldrig gått med på dessa aktiviteter. 

• MsM84

Köpa kläder för flera år framåt låter väldigt överdrivet om det inte bara är fantastiska reafynd, med tanke på att ni bara köper nya kläder. Särskilt med dålig ekonomi, men då är det även sannolikt att barnet börjar ha synpunkter om vad för kläder som duger och risken är att pengar slösats bort. Håller också med om att det är extremt med 5000 per termin i kostnader för aktiviteter till en fyraåring. Erat tankesätt är inte särskilt ekonomiskt eller teamorienterat. Jag och min man har ett gemensamt ansvar för våra barn och vår familj. Bestämmer vi att ett barn ska gå på en aktivitet eller få något så betalar vi för det. Ser du skillnaden mot hur ni gör?

Misstänker att hon har ett väldigt annorlunda tankesätt och känner att barn och familj är mer hennes ansvar medan du vill vara jämlik i allt. Ni måste hitta ett gemensamt synsätt som fungerar för er familj.

• Jemp
    Anonym (Ecka) skrev 2025-10-03 15:12:35 följande:

Verkligen inte okej. Ditt barn behöver väl fortfarande kläder?
  • Fjäril kär
    Anonym (Ecka) skrev 2025-10-03 15:21:03 följande:

Jag vill förtydliga att pengarna totalt sett just nu räcker. Annars hade jag aldrig gått med på dessa aktiviteter. 

Fast det är ju inte sant alls om din sambo måste ta sina sparpengar samt att du påpekar att ni inte har råd pga timanställning så ekonomin är osäker. 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Ecka) skrev 2025-10-03 13:39:56 följande:
    Jo det gör jag absolut. Jag betalar en större andel av de gemensamma hushållsutgifterna (mat, hyra, andra löpande kostnader för bostaden) och den här terminen är der även jag som betalar för barnets två aktiviteter. bara aktiviteterna blir nästan 5000 kr per termin. 

Varför betalar du för akriviteterna och hon för kläder om ni har ett gemensamt konto? Det låter som att ni skaffat ett rimligt system med gemensamt konto för gemensamma saker men sen frångår ni båda det systemet och därför blir det krångel. 

Jag håller med övriga om att din fru verkar ha någon sorts shoppingberoende. Jag har sett samma hos en jag känner. Hon varvade ner och dämpade oro genom att köpa en massa helt onödiga kläder till sina barn. Det var som att hon tyckte att hon då inte behövde ha dåligt samvete för att hon shoppade för mycket - det var ju till barnen!

Ni behöver ta tag i shoppingproblemet. Klura ut varför hon shoppar. Är hon uppväxt i en kultur där mammor inte jobbar och hon har ständigt dåligt samvete? Är hon stressad eller orolig för något? 

Kan du tänka dig att helt lämna över klädansvaret till henne men att ni bestämmer en maxsumma och att det är de gemensamma pengarna som ska användas? Ni kan ha ett ställe där hon lägger klädkvitton så att ni tillsammans hjälps åt att se till att hon håller sig inom budget. 

• Anonym (Moa)
    Nja, onödiga kläder och småprylar är just onödiga.
    5000 för aktiviteter låter mycket, men det kanske är för något väldigt meningsfullt, svårt att avgöra för utomstående tycker jag. Och det är ju ingen dubblett, som kläderna är. 
  • Anonym (H)
    Om aktiviteterna är nyttiga för barnet och barnets framtid är det inte slöseri med pengar.
    Att köpa 10 gånger så mycket H & M kläder man behöver bara för att man gillar att shoppa är slöseri med pengar. 
  • Anonym (Yconoma)

1. Man skyfflar in alla pengar på gemensamt konto. Från detta konto går det ut fickpengar till separata konton, vad var och en ska ha om ni kör proportionellt.

2. Fickpengar ska täcka egna kläder, kroppsvård (utom basics som tvål och schampoo och deo på vanlig matbutik), hobbies och umgänge/ resor utan partnern (typ om jag vill äta middag med bara tjejerna eller ta en helg i London med en vän tar jag mina fickpengar till det).

Frisör är en förhandlingssak eftersom det oftast kostar mycket mer för en tjej att fixa sig, men de flesta män vill trots allt att hon ser snygg ut.

3. Man har en budget. Där finns barnet med i form av kategorierna "kläder, barnförsäkring och övrigt".

4. Man har informationsplikt mot den andre om man köper prylar eller kläder över säg 4-500 kr som inte är direkt nödvändiga, på gemensamt konto. Vill man lägga sina fickpengar på att köpa lyxsaker till sig själv eller till barnet som den andre inte tycker behövs så gör man det, men då är det ens val. 

5. Man följer upp sina inköp från gemensamt konto efter varje månad så ser man vad som kostar, och vad barnet kostar. Då blir det lättare att föra en diskussion om vad som egentligen är rimligt.

• elmadumle

Om min man hade lagt sig i när jag köpte kläder till barnen utan att fråga honom först hade jag blivit galen, vi har alltid haft gemensam ekonom och mindre inköp köper vi när vi vill, större inköp diskuteras. Men visst, om ni har dålig ekonom så förstår jag dig, annars inte.

• Anonym (Stina)

Svårt att avgöra om hon shoppar för mycket eller rimligt mycket enbart på dina ord. Uppenbarligen är det viktigare för henne hur barnet är klädd än vad det är för dig. Jag är för att man ska leva jämställt men tycker ändå att man får ge lite spelrum för vad man tycker är viktigt och inte. 

Hur många kassar med kläder har ni på vinden? Används alla kläder hon köper? Vem är det som sköter tvätten och hur ofta tvättar ni? Svaret på den frågan hänger  ihop med hur mycket kläder ni behöver. Vem är det som klär barnet och lämnar det på morgonen? Den som gör det har oftast bättre koll på vad som behövs.

Är du inte den som vare sig tvättar, klär eller lämnar till förskola så behöver du vara ödmjuk för att du kanske inte har så bra koll som du tror. 

• Anonym (Py)
    Anonym (Stina) skrev 2025-10-04 08:53:05 följande:

Svårt att avgöra om hon shoppar för mycket eller rimligt mycket enbart på dina ord. Uppenbarligen är det viktigare för henne hur barnet är klädd än vad det är för dig. Jag är för att man ska leva jämställt men tycker ändå att man får ge lite spelrum för vad man tycker är viktigt och inte. 

Hur många kassar med kläder har ni på vinden? Används alla kläder hon köper? Vem är det som sköter tvätten och hur ofta tvättar ni? Svaret på den frågan hänger  ihop med hur mycket kläder ni behöver. Vem är det som klär barnet och lämnar det på morgonen? Den som gör det har oftast bättre koll på vad som behövs.

Är du inte den som vare sig tvättar, klär eller lämnar till förskola så behöver du vara ödmjuk för att du kanske inte har så bra koll som du tror. 

Precis så. Min man tyckte att jag handlade för mycket och ifrågasatte om barnen verkligen behövde allt. Jag erbjöd då honom att tvätta flera gånger i veckan, för att få byxor att räcka till och då insåg han att jag inte köpte för att det var så himla kul. Och när han fick ägna en hel kväll åt att torka ett par skor, insåg han att det inte var så dumt att ha en enklare extrapar stående. Och när han jagade genom hela förskolan efter handskarna, förstod han varför jag proppsat på att ha fler par. 

Numera har jag fria händer med de flesta klädinköp. Han är delaktig i ytterkläder och skor (och kan då ägna en halv lördag åt att läsa tester och jämföra material för bästa funktion). 

• Anonym (Yconoma)
    Anonym (Py) skrev 2025-10-04 09:09:09 följande:

Precis så. Min man tyckte att jag handlade för mycket och ifrågasatte om barnen verkligen behövde allt. Jag erbjöd då honom att tvätta flera gånger i veckan, för att få byxor att räcka till och då insåg han att jag inte köpte för att det var så himla kul. Och när han fick ägna en hel kväll åt att torka ett par skor, insåg han att det inte var så dumt att ha en enklare extrapar stående. Och när han jagade genom hela förskolan efter handskarna, förstod han varför jag proppsat på att ha fler par. 

Numera har jag fria händer med de flesta klädinköp. Han är delaktig i ytterkläder och skor (och kan då ägna en halv lördag åt att läsa tester och jämföra material för bästa funktion). 

Nej, det är ju sant att de första åren behövs fler uppsättningar kläder för du vet aldrig om barnet blivit blött ute, spillt mat eller kissat ner sig när dagen är slut.
    Man kan inte resonera som man gör om sig själv som vuxen och det är väl det män inte hänger med på alltid.

Billiga fingervantar till barn är också en väldigt liten utgift relativt hur irriterande det är att alltid springa runt och leta efter dem.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-10-04 09:15:37 följande:
    Nej, det är ju sant att de första åren behövs fler uppsättningar kläder för du vet aldrig om barnet blivit blött ute, spillt mat eller kissat ner sig när dagen är slut.
    Man kan inte resonera som man gör om sig själv som vuxen och det är väl det män inte hänger med på alltid.

Billiga fingervantar till barn är också en väldigt liten utgift relativt hur irriterande det är att alltid springa runt och leta efter dem.
    När mina barn var 4 år hade de 6-7 par byxor. Ibland behövdes 2 par per dag, ibland kunde samma par använder i 3 dagar. Tvättade dem 1-2 ggr i veckan. 12-14 tröjor/skjortor ibland kunde det gå åt 3/dag. Men tror inte att denna enkla matematik är könsbunden.

Skulle blivit väldigt irriterad om pappan fyllt skåpen med dubbla mängden, men jag var då ensamstående och köpte och betalade alla kläder, så enkelt att ha kontroll. 
  • Tom Araya

Mina tips:

1. Klipp alla kreditkort, om ni har några. Handla bara för pengar ni faktisk har.

2. Separera fast utgifter (som räkningar och sådant) från rörliga utgifter som mat, kläder och nöjen.
    Separera även dagliga inköp som mat och hygien från sällanköp som kläder, hushålls. och inredningsprylar.
    Ha olika konton för detta.

3. För bara över de pengar ni behöver använda för varje behov över dagen, veckan eller månaden.

Svar på tråden Tjafs om privatekonomi